Exotische dieren massaal gedumpt

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Exotische dieren massaal gedumpt

Berichtdoor Martijn » 24 okt 2013 20:25

De Dierenbescherming Rijnmond wordt overspoeld door exotische dieren. Dit jaar werden er al 800 uitheemse beesten bij de opvang binnengebracht. Dat is vier keer zoveel als in heel 2012.

Bron/lees verder: AD.nl
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Exotische dieren massaal gedumpt

Berichtdoor joeym » 24 okt 2013 20:29

Zo hebben al meerdere mensen cobra's gezien in deze regio.

Uhm, weet hij dat zeker :roll:
1.1. Shinisaurus crocodilurus
joeym

Waardering: 21
Heeft bedankt: 5
ID: 1380

Berichtdoor Martijn » 24 okt 2013 20:50

Ook op RTL4

Lief poesje? Nee joh, doe mij een wurgslang

Steeds meer Nederlanders nemen een exotisch huisdier. Maar als mensen niet meer voor ze kunnen zorgen, worden ze in het plantsoen gedumpt. Dierenbescherming Rijnmond wordt met 'exoten' overspoeld.

Bron/lees verder/video: RTL nieuws
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2

Berichtdoor GerritH » 24 okt 2013 21:03

Dit zijn de te verwachten bewegingen in een poging het houden van exoten een slechte naam te geven zodat het binnenkort met de positieflijsten kan worden verboden. Hoor je ze ook over de enorme aantallen katten in de asiels en in de natuur, en over de schade die deze katten aanrichten?
Nee dus.
Eenzijdig, ongefundeerd en onjuist, maar helaas is dat niet wat blijft hangen bij de gemiddelde lezer.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor joeym » 24 okt 2013 21:13

'in een dierenwinkel door een expert te laten inlichten '. Ondertussen stopt hij die baardagaam in een te klein terrarium. Top hoor :!:
1.1. Shinisaurus crocodilurus
joeym

Waardering: 21
Heeft bedankt: 5
ID: 1380

Berichtdoor d.broek » 24 okt 2013 21:43

Echt zo slecht dit stuk. Misschien ligt het ook wel aan de journalist en niet alleen aan de DB. Bijvoorbeeld de laatste alinea. Als je het zo leest maak je er uit op dat iedere houder zijn dieren in het buitenland besteld, ze vervoerd worden onder zeer slechte omstandigheden (het voorbeeld van de papegaai zal bij smokkelen voorkomen), conclusie is dus dat iedere houder van exotische dieren, zijn dieren smokkelt :-?
En ik denk dat het echte dumpen van reptielen nauwelijks voorkomt, buiten de waterschildpadjes, vergeleken het totaal. Ieder normaal denkend persoon kan toch inzien dat je een baardagame niet buiten moet zetten bij zeg 10 graden. Als je dit dus wel doet ben je bewust aan het mishandelen van dieren
Deze dieren zijn in mijn bezit:
Hagedissen
-Phelsuma laticauda laticauda 1.1.0
-Emoia cyanura 1.0.0
-Hemidactylus frenatus 1.1.0
-Lepidodactylus lugubris 0.1.0
-Rhacodactylus auriculatus 1.1.0
-Varanus glauerti 0.0.2
-Takydromus smaragdinus 0.1.0
-Goniurosaurus hainanensis 0.0.3
Kikker
-Phyllobates vittatus 1.1.4
-Bombina orientalis 2.2.4
Ongewervelden
-PSG255 Trachyaeretaon carmelae 0.0.10
-Stilpnochlora colouniana 2.1.x
-Deroplatys dessicata 1.1
-D. lobata 0.1
-Creoboter elongatus 1.1
-Pseudocreobotra wahlbergii 0.0.5
-Rhombodera basalis 1.0
-Parasphendale affinis 0.1
-Pachnoda marginata peregrina
d.broek

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 4332

Berichtdoor TimoV » 25 okt 2013 15:29

Dit brengt het houden van exoten inderdaad weer in een erg slecht daglicht.

En lol.. mensen die een dier dumpen kan ik geen goed woord over zeggen, maar als je een giftig dier dumpt wat dodelijk is voor mensen en dieren dan ben je echt ziek in je hoofd.. sorry dat ik het zeg.
Een oceaan om in te vluchten.

Mvg. Timo
TimoV

Waardering: 2
ID: 7263

Berichtdoor Cindy 010 » 26 okt 2013 00:18

Ik heb drie jaar bij de dierenambulance gewerkt en geloof me er worden genoeg exoten en andere dieren langs de weg gezet. Van slangen tot goudvissen en ze worden overal en nergens gedumpt. op de parkeerplaats, in het park, naast een vuilnisbak e.d. Hebben wel eens een doos met 8 slangen gevonden hoor op een parkeerplaats midden in een industrieterrein hartje winter. Dit is dus echt niets nieuws.
Cindy 010

Waardering: 1
ID: 7745

Berichtdoor GerritH » 26 okt 2013 07:51

Cindy 010 schreef:Ik heb drie jaar bij de dierenambulance gewerkt en geloof me er worden genoeg exoten en andere dieren langs de weg gezet. Van slangen tot goudvissen en ze worden overal en nergens gedumpt. op de parkeerplaats, in het park, naast een vuilnisbak e.d. Hebben wel eens een doos met 8 slangen gevonden hoor op een parkeerplaats midden in een industrieterrein hartje winter. Dit is dus echt niets nieuws.

Nee, mensen gaan helaas nog vaak slecht met dieren om. Maar hoe lag de verhouding tussen exoten en bijvoorbeeld konijnen of katten in die jaren; is het in jouw ogen echt zo dat exoten meer gedumpt worden dan de dieren die je volgens het ministerie wel mag blijven houden of zijn de dumpgevallen gekoppeld aan de persoon en komen ze dus relatief evenveel voor bij exoten als bij andere huisdieren?
Probleem hierbij is natuurlijk dat een kat eerder aan de wandel zal gaan maat durf je een schatting te maken? Mag ook per PB

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
ID: 1951

Berichtdoor loydlilith » 26 okt 2013 09:02

GerritH schreef:Mag ook per PB

Gerrit

Liever niet :mrgreen: Ik ben ook wel geinstresseerd haha :D
In bezit:
230x50x90 - Schildpaddenbak (klik hier)
1.1 Graptemys pseudogeographica kohni
0.1(?) Rhinoclemmys punctularia
0.0.3 Trachemys scripta scripta
120x60x60 - Rattenslangen
1.1 Pantherophis guttatus
loydlilith

Waardering: 9
Heeft bedankt: 12
ID: 6904

Berichtdoor Cindy 010 » 26 okt 2013 23:58

GerritH schreef:
Cindy 010 schreef:Ik heb drie jaar bij de dierenambulance gewerkt en geloof me er worden genoeg exoten en andere dieren langs de weg gezet. Van slangen tot goudvissen en ze worden overal en nergens gedumpt. op de parkeerplaats, in het park, naast een vuilnisbak e.d. Hebben wel eens een doos met 8 slangen gevonden hoor op een parkeerplaats midden in een industrieterrein hartje winter. Dit is dus echt niets nieuws.

Nee, mensen gaan helaas nog vaak slecht met dieren om. Maar hoe lag de verhouding tussen exoten en bijvoorbeeld konijnen of katten in die jaren; is het in jouw ogen echt zo dat exoten meer gedumpt worden dan de dieren die je volgens het ministerie wel mag blijven houden of zijn de dumpgevallen gekoppeld aan de persoon en komen ze dus relatief evenveel voor bij exoten als bij andere huisdieren?
Probleem hierbij is natuurlijk dat een kat eerder aan de wandel zal gaan maat durf je een schatting te maken? Mag ook per PB

Gerrit

In die tijd zag je meer andere dieren dan exoten, maar je merkte dat het er wel steeds meer werden. Dat kan ook niet anders natuurlijk aangezien steeds meer mensen exoten gingen houden. En de laatste jaren hoor je het natuurlijk steeds meer en meer doordat mensen verkeerd voorgelicht worden, er te gemakkelijk aan kunnen komen, er steeds meer bij komen, mensen niet weten waar ze aan beginnen en in huis halen, er wordt mee gefokt maar zonder te weten wat ze doen en wat er bij komt kijken, er te weinig vakantie opvang is, mensen dieren willen houden maar zich vergissen in wat het kost en de tijd die er in gaat zitten (uiteraard is dit voor elk dier soort zo). En dan ontstaat er het probleem ze kunnen ze niet kwijt waar gaan ze ermee naartoe ''De dierenasiels'' nee want die vragen zulke belachelijke hoge bedragen voor het brengen van een dier dat dieren (alle soorten) gewoon gedumpt worden, maar ook een dier uit het asiel halen kost veel geld

Kijk die lijst vind ik ook gewoon belachelijk en natuurlijk zijn er een aantal dieren waarvan je kan zeggen goh het is beter om die niet in huis te houden mits je voor een verantwoorde leef omgeving kan zorgen en ook echt weet waar je mee bezig bent. Je kan het helaas niet met katten vergelijken daar zijn er zoveel van dat ze er zelfs een jachtseizoen voor hebben ingezet (wat ik echt een verschrikkelijke oplossing vind) Zo moet je voor een hond honden belasting betalen, maar waarom voor een kat niet die doen hun behoefte toch ook buiten? Bij veel honden bezitters zie je ook dat ze verkeerde keuzes maken. Je moet bv ook geen grote herder nemen als je in een flatje woont op 6 hoog. Mijn mening is dat het gewoon persoonsgebonden is en in welke situatie je leeft.
Helaas is niet iedereen in staat om voor een dier te zorgen op de juiste wijze, maar is het allemaal te gemakkelijk verkrijgbaar. Ik vind dat op de manier waarop ze het nu op willen lossen niet de oplossing is, want ook de mensen die wel goed voor hun dieren zijn en ze houden in de juiste leefomgeving en weten waar ze mee bezig zijn lijden hieronder. Ze kunnen dan beter kijken voor een cursus, controle van de leefomstandigheden en een vergunning in plaats van dit gezever en dieren op een lijst te plaatsen die totaal niet onderzocht zijn. Ze zouden meer naar het gehele plaatje moeten kijken in plaats van deze tunnelvisie die ze nu hebben.
Cindy 010

Berichtdoor Mardis » 27 okt 2013 06:25

het gaat nog verslechten, eens kijken als de poslijst in voegen komt ; hoeveel mensen hun dieren gaan dumpen ......

Hopelijk zijn er genoeg centra's om het op te vangen.
1.1.2 Dipsochelys dussumieri
Mardis

ID: 1061
Land: België

Berichtdoor Cindy 010 » 27 okt 2013 11:48

Daar heb je nog een punt die opvang centrums zijn er niet!!! Buiten dat er nog meer illegaliteit zal ontstaan. Ze gaan het straks nog drukker krijgen en dan niet alleen met de exoten.
Cindy 010

Keer terug naar Nieuws