Dierenzaak opgescheept met krokodillen (video)

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Dierenzaak opgescheept met krokodillen (video)

Berichtdoor joeym » 19 nov 2012 20:52

SybeT schreef:Omdat de vraag er wel is, alleen de import groter is dan de vraag, daardoor blijven winkels met de dieren zitten.

De dieren worden gekocht omdat ze goedkoop zijn. Als het illegaal moet dan wordt het een stuk duurder en deze dieren duur kopen heeft geen zin. De impulskopers haken dan zowieso af. Als je echt een krokodil zou willen en je hebt het geld dan ga je eerder voor een dwergkaaiman dan voor deze groter wordende dieren omdat de dwergen beter te huisvesten zijn (meestal natuurlijk).
1.1. Shinisaurus crocodilurus
joeym

Waardering: 21
Heeft bedankt: 5
ID: 1380
Land: Nederland

Berichtdoor DarkDevil » 19 nov 2012 20:55

De dwergen die slechts anderhalve meter worden?....

En mensen die een kroko willen zonder na te denken betalen er ook wel 500 voor zo zijn er toch ook genoeg idioten die een netpython van meer dan 5m willen? Het liefste al zo groot kopen... Gevaarlijk doen kost geld en dat hebben mensen er graag voor over om stoer gevonden te worden die mensen missen gewoon paar hersencelletjes.
DarkDevil

Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 4522

Berichtdoor joeym » 19 nov 2012 21:00

DarkDevil schreef:De dwergen die slechts anderhalve meter worden?....

En mensen die een kroko willen zonder na te denken betalen er ook wel 500 voor zo zijn er toch ook genoeg idioten die een netpython van meer dan 5m willen? Het liefste al zo groot kopen... Gevaarlijk doen kost geld en dat hebben mensen er graag voor over om stoer gevonden te worden die mensen missen gewoon paar hersencelletjes.

We hebben het er over als de kaaimannen verboden worden en illegaal verhandelt gaan worden en de prijs dus zeker zal stijgen. Dat sommige mensen stoer willen doen is zo, maar 500 euro of 65 euro voor een kaaiman is een groot verschil en bij 500 euro denken de meeste mensen wat meer na dan bij 65 euro. Als je dan toch na denkt dan begrijp je ook dat je altijd nog beter voor die prijs voor een dwerg kunt gaan i.v.m. huisvesting.
1.1. Shinisaurus crocodilurus
joeym

Waardering: 21
Heeft bedankt: 5
ID: 1380

Berichtdoor DarkDevil » 19 nov 2012 21:51

Ja maar zoals JP zegt kunnen die dwergen ook levensgevaarlijk zijn.
Dus in dit geval ben ik voor alle krokodilachtigen over 1 kam scheren en ze allemaal zo beschouwen als wordt geopperd voor de grotere.
DarkDevil

Berichtdoor renske » 19 nov 2012 21:59

DarkDevil schreef:Ja maar zoals JP zegt kunnen die dwergen ook levensgevaarlijk zijn.
Dus in dit geval ben ik voor alle krokodilachtigen over 1 kam scheren en ze allemaal zo beschouwen als wordt geopperd voor de grotere.

Er zit wel degelijk verschil in soorten krokodilachtige. En een dwerg kaaiman is niet gevaarlijk voor een volwassen mens, maar kan wel echt flinke schade aanrichten.
Maar aan het gevaar moet het sowieso niet liggen. Als het dier iemand wat aan doet is het de eigenaar. Ze zijn totaal niet ontsnappingsgevoelig. Enige probleem is dat de dieren te klein en verkeerd gehouden worden. Dit zie ik toch vaker verkeerd gaan bij andere reptielen dan bij krokodilachtige.
renske

Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165

Berichtdoor loefah » 19 nov 2012 23:18

Inderdaad Renske, dus eigenlijk is het de vraag, wat wil je dat er bereikt word? geen negatief nieuws over deze hobby naar de buitenwereld toe, of dat elke reptiesoort goed gehouden word?

Logisch dat het in dit topic vooral over krokodilachtigen gaat, maar vooral heel veel kleinere soorten worden ook verkeerd gehouden, dat is eigenlijk nog een groter probleem, dat zie je al in het belachelijke advertentie topic. Nu is dit geval met de kaaimannen wat extremer, maar komt in veel mindere maat voor.
loefah

Waardering: 2
ID: 7173

Berichtdoor Jan Paul » 20 nov 2012 11:18

Het gaat er vooral om dat:

1: Dit soort filmpjes is alleen maar grotere stap naar geheel verbod en dan blijft het niet bij alleen dit soort, en waar legt men de grens?

2: Deze dieren zijn zo goedkoop dat dit vooral interessant is voor onze hobby verwoestende impuls aankopers en dier goedkoop, hok goedkoop (In meeste gevallen).

3: Vinger word gewezen in film naar het feit dat het te bizar voor woorden is dat dit zomaar mag, maar degene die zo stom zijn dit voor appel en ei hierheen te halen zijn deze meneer zijn collega's. Dit is gewoon krom al heeft hij ook deels gelijk..... Maar niet in een film!

Punt is waar ik me kwaad om maak dat juist hij als mede hobbyist zijnde niet even verder nadenkt juist in deze tijden want dit probleem is al 40 jaar gaande, eens in de zoveel tijd is het weer zover. Ligt de beurs vol met kaaimannetjes en dit ook zo met weet ik hoeveel andere soorten, snap dat je er best moe van word. Wat denk je van mij! Maar dit is niet de oplossing, je verkloot hier alleen maar indirect je eigen hobby mee, maar vooral dat van andere hobbyisten. Net als die verdomde importeurs, ze weten donders goed waar dit toe lijd! En de aanbieders op beursen daarbij, of zijn ze nou echt zo dom om niet te begrijpen dat ze het hiermee ook voor zichzelf verkloten?!

Want waar legt de leek de grens??? Denkt ie nou serieus dat het dan bij een verbod op kaaimannetjes blijft? Word het gelijk alle, grote wurgers ook, Varanen, gifslangen, gifkikkers (Want staat toch gif voor) en gebeurd dit niet word het er ook niet beter op. Juist hij zou gewoon beter moeten weten :(
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor Tribo » 20 nov 2012 11:40

Ten eerste:
Aquarana is een handelaar welke in het verleden ook kaaimannen heeft aangeboden (ik denk zelf dat dit dieren zijn die ze eerst hebben verkocht en toen de klant ze niet meer kon houden ze terug hebben gekocht. Enkel die leuke beestjes verkoop je niet zo snel), wat doe je dan je laat een camera ploeg komen in de hoop de dieren alsnog te kunnen slijten, want ze staan wel gewoon als "lokkertje" op de website!! Je moet tegenwoordig erg veel moeite doen om publiek te trekken om iets te verkopen.....

Ten tweede:
Een import verbod is alleen mogelijk via een schorsingsverordening (op EU niveau), en er moeten goede argumenten gegeven worden. Ook omdat dit economische gevolgen heeft!
Zo'n verbod op EU niveau komt er niet. Ze kunnen hooguit krokodilachtigen op één van de bijlage van de Flora Fauna Wet zetten, zoals de leeuw en primaten.

Ten derde:
HET STAAT OF VALT MET DE HOBBYIST! Ga nu niet iedereen aanwijzen van die is fout en die is fout, nee kijk naar jezelf! Ja een importeur heeft inderdaad een belangrijke rol maar het is uiteindelijk de klant die ervoor zorgt dat er een markt blijft.. Er zijn al genoeg importeurs die eigenlijk geen kaaimannen meer willen invoeren maar ook hun moeten geld verdienen en als er dan vraag is dan blijven ze wel komen.

Wat zou helpen is een algeheel verbod om dergelijke dieren op reptielenbeurzen aan te bieden (het lukt immers ook om gifslangen of apart te verkopen of helemaal niet) en een ieder die toch een krokodilachtige meeneemt gewoon meteen verwijderen van de beurs...
Tribo

ID: 1425

Berichtdoor DarkDevil » 20 nov 2012 12:50

Tribo schreef:Ze kunnen hooguit krokodilachtigen op één van de bijlage van de Flora Fauna Wet zetten, zoals de leeuw en primaten.

jammergenoeg zijn primaten ook prima te koop zoals je ziet op MP en dergelijke... beetje krom dat heel dat gezeik om die positieflijst is begonnen om dieren (primaten) welke al wettelijk beschermd zijn volgens de flora en faunawet.....
DarkDevil

Berichtdoor steve01 » 20 nov 2012 15:23

Oke een verbod dus niet.
Dan denk ik zelf aan een poster met iets van denk er goed over na voor je iets koopt.
Wat vinden julie hier van?
www.reptiNatura.nl voor een leuke beurs!
steve01

ID: 6141

Berichtdoor DarkDevil » 20 nov 2012 15:30

steve01 schreef:Oke een verbod dus niet.
Dan denk ik zelf aan een poster met iets van denk er goed over na voor je iets koopt.

doen mensen toch niet ze willen iets hebben en dan hebben ze daar goed over nagedacht vinden ze zelf. dat zie je toch ook aan de reacties op fora?

heel nobel overigens dat je probeert te denken maar verboden en mensen zelf na laten denken werkt niet.
DarkDevil

Berichtdoor fanmm » 20 nov 2012 16:34

DarkDevil schreef:
steve01 schreef:Oke een verbod dus niet.

doen mensen toch niet ze willen iets hebben en dan hebben ze daar goed over nagedacht vinden ze zelf. dat zie je toch ook aan de reacties op fora?

heel nobel overigens dat je probeert te denken maar verboden en mensen zelf na laten denken werkt niet.

toch vind ik het niet eens zo'n slecht idee door heel nederland posters in de bushaltes met een mooie krokodil die iemand goed in zijn fl*kker bijt en dan erbij een website met informatie over waar aangedacht moet worden bij reptielen houden zo trek je mensen die geen verstand hebben maar toch dieren hebben of reptielen willen en zo laat je mensen die twijfelen afhaken of juist op een goede manier doorgaan ..... zie het alleen niet gebeuren
fanmm

ID: 3186

Berichtdoor DarkDevil » 20 nov 2012 16:43

Ja of niet?
Hoe veel mensen vinden het gevaar aan een kroko of gifslang nou juist stoer? Juist dat zijn de impulsaankopers.... Zo zal er hier nooit een kroko of gifslang komen, is mij veel te gevaarlijk.

En trek je op deze manier niet nog meer negatieve aandacht naar de hobby? Ik bedoel hier een gevaarlijk reptiel dat iemand bijt! Ze moeten verboden worden tenminste dat is hoe ze het kunnen spelen.... En wie laat zich voor die poster bijten of ga je van een stuk vlees doen of lopen fotoshoppen?
En dan nog iets posters zijn duur..... Vooral als je ze door heel NL (je doelgroep) wilt hangen wie draait voor die kosten op? Ik ben het in ieder geval niet en de belastingbetaler zit er ook echt niet op te wachten, die denkt nu alleen maar hoe kan ik zo min mogelijk belasting betalen en we bezuinigen wel op onnozele dingen, zo vinden zij onze hobby onnozel en als iemand (pvdd bijv.) komt met dat een verbod geld op zou kunnen leveren is groot deel daar voor denk ik toch.

Wat we moeten doen is ons verenigen en lobbyen, als je lid wordt van een vereniging vertegenwoordigd die ook weer een groter deel van de bevolking waarmee ze ook weer stootkracht krijgen. Dat is ook iets om over na te denken.
DarkDevil

Berichtdoor fanmm » 20 nov 2012 16:48

DarkDevil schreef:Ja of niet?
Hoe veel mensen vinden het gevaar aan een kroko of gifslang nou juist stoer? Juist dat zijn de impulsaankopers.... Zo zal er hier nooit een kroko of gifslang komen, is mij veel te gevaarlijk.

En trek je op deze manier niet nog meer negatieve aandacht naar de hobby? Ik bedoel hier een gevaarlijk reptiel dat iemand bijt! Ze moeten verboden worden tenminste dat is hoe ze het kunnen spelen.... En wie laat zich voor die poster bijten of ga je van een stuk vlees doen of lopen fotoshoppen?
En dan nog iets posters zijn duur..... Vooral als je ze door heel NL (je doelgroep) wilt hangen wie draait voor die kosten op? Ik ben het in ieder geval niet en de belastingbetaler zit er ook echt niet op te wachten, die denkt nu alleen maar hoe kan ik zo min mogelijk belasting betalen en we bezuinigen wel op onnozele dingen, zo vinden zij onze hobby onnozel en als iemand (pvdd bijv.) komt met dat een verbod geld op zou kunnen leveren is groot deel daar voor denk ik toch.

Wat we moeten doen is ons verenigen en lobbyen, als je lid wordt van een vereniging vertegenwoordigd die ook weer een groter deel van de bevolking waarmee ze ook weer stootkracht krijgen. Dat is ook iets om over na te denken.

ik wil daar best mijn arm opofferen voor een jong maar boven de 40 a 50cm haak ik af:p maar idd je hebt gelijk kwa kosten dit is dus ook niet te doen daarom zie ik het niet gebeuren ..... maar vraag me wel af of het juist impuls aankopen zou stimuleren... maargoed daar kan je uren over discussiëren maar dat is niet te berekenen
fanmm

ID: 3186

Berichtdoor DarkDevil » 20 nov 2012 16:55

Hmmm tsja het probleem is ook de jonkies zijn juist zo leuk maar ze worden zo groot, mijn hart smelt ook bij zon kleine maar ik heb genoeg hersens in men kop om te weten dat ze groot worden :) en maak dan ook de beslissing dat ik die ruimte niet heb en als ik hem heb em er niet aan wil opofferen maar liever een kweekgroep van het een of ander opzet.

Of het de impuls zal stimuleren is idd niet in te schatten maar het is denk ik geen irreële optie dat het wel gebeurt omdat mensen die het leuk vinden maar er niets mee doen er juist mee geconfronteerd worden en er dan juist aan beginnen, aan de andere kant kan het ook afschrikkende functie hebben maar zoals je zelf al aangeeft is dit niet goed in te schatten enkel kunnen we grofweg denken wat reacties op zo'n poster zouden zijn.

Daarnaast is ook nog de vraag hoe breng je het over maak je zielige reclames als WSPA, greenpeace en dierenambulance/bescherming die nergens op slaan of maak je een goed opgebouwde en doordachte reclame zoals WWF? Allemaal dingen om te overwegen waardoor je niet zomaar in 3 seconden iets door kunt voeren. Mede om deze reden heb je een multidisciplinair team van ervaren mensen nodig.
DarkDevil

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuws