Trein stopt voor schildpad

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Trein stopt voor schildpad

Berichtdoor marianne » 04 jun 2012 23:07

kijk nou een kenner ,weer wat geleerd :D
marianne

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 5601
Land: Nederland

Berichtdoor StevenV » 05 jun 2012 08:09

een raaf zul je normaal hier niet tegen komen. Die zijn hier toch wel zeldzaam geworden.
Vroeger (maar dan heb ik het echt over vroeger, over de middeleeuwen), dan vond je deze hier meer terug, dit door het mensen en dergelijke op te spietsen op een toren van kastelen en dergelijk. Raven zijn grotendeels aas eters, en die lijken trokken hun aan.
Maar dit heb je nu niet meer (gelukkig maar), maar daar mij zijn ook de raven wat verdwenen.
StevenV

ID: 6029
Land: België

Berichtdoor Jan Paul » 05 jun 2012 10:25

StevenV schreef:een raaf zul je normaal hier niet tegen komen. Die zijn hier toch wel zeldzaam geworden.
Vroeger (maar dan heb ik het echt over vroeger, over de middeleeuwen), dan vond je deze hier meer terug, dit door het mensen en dergelijke op te spietsen op een toren van kastelen en dergelijk. Raven zijn grotendeels aas eters, en die lijken trokken hun aan.
Maar dit heb je nu niet meer (gelukkig maar), maar daar mij zijn ook de raven wat verdwenen.

Raven zijn momenteel aardig aan het terugkomen, zelfs hier bij de kust zijn alweer excemplaren gesignaleerd, ook de Europese Zeearend zie ik hier geregeld. Maar buiten dit zullen deze idd meer afhangen van de mens en zijn afval tegenwoordig en dus niet in aantallen sterk gaan groeien denk ik, al is het aanpassingsvermogen van juist deze ongeveer meest intelligente vogel die er is enorm groot, de kans is dus best groot dat deze dat wel gaat doen (Al denk ik persoonlijk van niet, maar zeg nooit NOOIT). Er zijn nog weinig prooidieren, vossen lopen hier niet voor niks door het dorp (Daar merk ik het aan vooral), had hier gister toevallig nog een discussie over en dat de vos in aantal aan het toenemen was volgens deze persoon...... Ik denk juist andersom, ik zie weinig vossenkeutels nog in het bos zelf of sporen, maar veel langs de randen van het dorp en zelfs op straat, er zijn gewoon geen prooidieren meer en dat is de reden waarom er meer vossen gezien worden. Ze komen nu waar mensen leven om aan vreten te komen, fazanten sterven sowieso allemaal langzaam uit maar die horen hier ook niet (Zijn uitheems) en konijnen is helemaal einde oefening op wat afgelegen populaties na die geen contact hebben/krijgen met andere. Maar ook heb ik gehoord van resistente konijnen voor het myxomatose virus.... Maar helaas ook veel last van hoge concentratie inteelt.
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor GerritH » 05 jun 2012 10:41

Konijnen zijn ook exoten
(geïmporteerd uit Spanje door de Romeinen)

gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor StevenV » 05 jun 2012 12:03

Jan Paul schreef:
StevenV schreef:een raaf zul je normaal hier niet tegen komen. Die zijn hier toch wel zeldzaam geworden.

Raven zijn momenteel aardig aan het terugkomen, zelfs hier bij de kust zijn alweer excemplaren gesignaleerd, ook de Europese Zeearend zie ik hier geregeld. Maar buiten dit zullen deze idd meer afhangen van de mens en zijn afval tegenwoordig en dus niet in aantallen sterk gaan groeien denk ik, al is het aanpassingsvermogen van juist deze ongeveer meest intelligente vogel die er is enorm groot, de kans is dus best groot dat deze dat wel gaat doen (Al denk ik persoonlijk van niet, maar zeg nooit NOOIT). Er zijn nog weinig prooidieren, vossen lopen hier niet voor niks door het dorp (Daar merk ik het aan vooral), had hier gister toevallig nog een discussie over en dat de vos in aantal aan het toenemen was volgens deze persoon...... Ik denk juist andersom, ik zie weinig vossenkeutels nog in het bos zelf of sporen, maar veel langs de randen van het dorp en zelfs op straat, er zijn gewoon geen prooidieren meer en dat is de reden waarom er meer vossen gezien worden. Ze komen nu waar mensen leven om aan vreten te komen, fazanten sterven sowieso allemaal langzaam uit maar die horen hier ook niet (Zijn uitheems) en konijnen is helemaal einde oefening op wat afgelegen populaties na die geen contact hebben/krijgen met andere. Maar ook heb ik gehoord van resistente konijnen voor het myxomatose virus.... Maar helaas ook veel last van hoge concentratie inteelt.

de vossenpopulatie is zeer zeker aan het stijgen. want heel vaak zie je deze lopen. Dat ze meer rond de mensen hangen is normaal, want daar is afval en afval is makkelijk voer.
Maar het probleem met de vos zit hem in het feit dat deze hier geen natuurlijke vijand heeft (uitgezonderd de mens), hier door kan de populatie gaan toenemen, zo sterk dat er geen prooidieren meer zijn om mee te voeren. Vroeger ging de populatie minder door meer sterfte als er geen voer genoeg was, maar nu vinden ze altijd restjes van de mensen, waar door er geen voedsel te kort is en de vossenpopulatie kan blijven groeien en dit heeft enorme gevolgen voor de prooi dieren. Dit is ook de reden waarom er minder zijn.
Door het beschermen van de vos is er dus een volledig onevenwicht in het ecosysteem gekomen. De enige oplossing is door humaan beheer van de vossen populatie om zo de grootte terug te dringen naar een stabiel aantal, een aantal waarbij prooidieren ook terug een kans maken om te groeien.
StevenV

ID: 6029
Land: België

Berichtdoor GerritH » 05 jun 2012 13:41

De vossenpopulatie is over de afgelopen 10 jaar redelijk stabiel;
Afbeelding

De populatie raven trouwens ook;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... tab/aantal

Konijn is wel afnemend;
Afbeelding
Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Martijn » 05 jun 2012 13:56

Er is (of was) een ziekte die de konijnenpopulatie op bepaalde plaatsen bijna geheel heeft doen verdwijnen.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2

Berichtdoor MarcoG » 05 jun 2012 18:34

Martijn schreef:Er is (of was) een ziekte die de konijnenpopulatie op bepaalde plaatsen bijna geheel heeft doen verdwijnen.

Myxomatose en VHD, dat is ook de reden waarom je jouw konijn dient te enten.
Allebei erg besmettelijk en erg dodelijk.

Het ergste is nog wel dat Myxomatose expres naar Europa is gehaald.
Deze ziekte komt van oorsprong in een milde vorm voor in Brazilie/Zuid-Amerika.
Om het konijnen probleem in Australië in de hand te houden/ op te lossen is het virus naar Australië gebracht.
Hier sloeg het virus eigenlijk op hol en roeide bijna de gehele konijnenpopulatie om.
Of dit ging om een aldaar gemuteerde variant of om een agressievere variant uit Zuid-Amerika is niet helemaal duidelijk.
Ergens in de jaren '50 was er een rijke fransman(bioloog volgens mij) die last had van een konijnenplaag in zijn mooie tuin.
Oplossing was de myxomatose virus uit Australië mee nemen naar Frankrijk, met als gevolg een massale sterfte onder wilde konijnen in een groot deel van Europa.
(denk aan 80 tot 90%)

VHD is iets minder voorkomend in Europa en is ook redelijk nieuw.
Ergens in 1980-1985 is het virus spontaan ontdekt in China.
Van hieruit is het door een slecht gecontroleerde lading verspreidt naar Mexico.
Vandaar uit naar de VS en daarna de rest van de wereld.
MarcoG

ID: 1336

Vorige

Keer terug naar Nieuws