Pleidooi registratieplicht reptiel

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Pleidooi registratieplicht reptiel

Berichtdoor theo » 04 aug 2009 16:15

Makkelijk Peter.

Hoe wil je de kleinere reptielen een merkteken geven zodat ze registreerbaar zijn, je hebt bij de kleinere soorten schildpadden al problemen mee dat erkent zelfs de overheid, een schildpad onder de 10cm. hoeft niet gechipt te worden ook al behoren ze tot de beschermde soorten.

Dit is slechts een schreeuw om aandacht.
theo

Waardering: 2
Heeft bedankt: 6
ID: 143
Land: Nederland

Berichtdoor Olmo » 04 aug 2009 16:21

:roll:
theo schreef:Makkelijk Peter.

Hoe wil je de kleinere reptielen een merkteken geven zodat ze registreerbaar zijn, je hebt bij de kleinere soorten schildpadden al problemen mee dat erkent zelfs de overheid, een schildpad onder de 10cm. hoeft niet gechipt te worden ook al behoren ze tot de beschermde soorten.

Waarom zou je ze moeten merken als je ze wil registreren?
Hier in België moeten we ook een Vlarem-vergunning aanvragen voor onze reptielen, zodat we ook in een register staan. Bij mij hebben ze mijn halsbandleguaan toen geen merkteken gegeven hoor :roll: .

En een schreeuw om aandacht waarvoor? (daarmee bedoel ik, waarom hebben ze aandacht nodig? ik snap dat punt niet echt).

of die registratieplicht nuttig is weet ik niet... maar jouw 'commentaar' (niet in de negatieve zin van het woord) erop lijkt me niet te kloppen.
Olmo

Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1289
Land: België

Berichtdoor theo » 04 aug 2009 17:05

Olmo schreef:
Waarom zou je ze moeten merken als je ze wil registreren?
Hier in België moeten we ook een Vlarem-vergunning aanvragen voor onze reptielen, zodat we ook in een register staan. Bij mij hebben ze mijn halsbandleguaan toen geen merkteken gegeven hoor :roll: .

Vraag;

Weet jij wat Inguana is en doet?

Overigens hoef je niet voor alle reptielen in België een VLAREM te hebben, voor schildpadden al zeer zeker niet al heb je er honderd en bij een aantal andere soorten gaat het over het aantal dat men heeft alvorens een VLAREM 3 nodig is als ik me niet vergis.

Als laatste wil ik opmerken dat wat betreft registreren Nederland en België behoorlijk verschillen, als men in Nederland iets registreert moet het dier dat geregistreerd wordt een onuitwisbaar merkteken dragen.
theo

Berichtdoor Tom Verbeeck » 04 aug 2009 17:37

Hoe zit het dan met de dieren (de schildpadden in jou geval) die te klein zijn voor een chip? Foto-identificatie zoals met Brachylophus ook gedaan word? (deze hebben geen bindweefsel in de nek, dus chip kan zich niet vastzetten). Zit nu al meer dan een jaar foto's heen en weer te sturen maar er is altijd wel iets dat niet helemaal correct is. Nog even en ik geef het op...
Tom Verbeeck

Waardering: 0
ID: 99

Berichtdoor Olmo » 04 aug 2009 18:07

Wel nee ik weet niet wat inguana is en doet, vandaar de vraag waarom je het een schreeuw om aandacht noemt. Wat betreft de registratie in Belgie, mijn halsbandje is volledig onschadelijk en 15cm groot en toch geregistreerd.
Olmo

Waardering: 1
ID: 1289

Berichtdoor theo » 04 aug 2009 18:09

Tom Verbeeck schreef:Hoe zit het dan met de dieren (de schildpadden in jou geval) die te klein zijn voor een chip? Foto-identificatie zoals met Brachylophus ook gedaan word? (deze hebben geen bindweefsel in de nek, dus chip kan zich niet vastzetten). Zit nu al meer dan een jaar foto's heen en weer te sturen maar er is altijd wel iets dat niet helemaal correct is. Nog even en ik geef het op...

Heb ik nog niet aan de hand gehad, moet dat even goed naspitten en navragen hoe dat zit in Nederland, België weet ik absoluut niet.
theo

Berichtdoor theo » 04 aug 2009 18:26

Heb een foutje gemaakt, het is geen 10cm. maar het gaat om het gewicht, de schildpad moet minimaal 500gr. wegen alvorens het gechipt moet zijn, hier een stuk tekst afkomstig van het infoblad houden van landschildpadden uitgegeven door het Nederlandse ministerie van Landbouw Visserij en natuurbehoud;

3 Merkplicht
In principe moeten schildpadden van Bijlage A-soorten worden
gemerkt met een microchiptransponder.
Kan dit niet omdat de schildpad te klein is, zoals bij jonge schildpadden,
dan kunt u een verklaring van de
Minister vragen om van deze verplichting te worden ontheven.
U kunt een dergelijke verklaring in ieder geval krijgen als de
betreffende schildpad minder dan 500 gram weegt. Is dit het
geval, vermeld het gewicht van de schildpad dan ook in de
registratie.
Is de schildpad waarvoor de verklaring is afgegeven in
gevangen schap gefokt en geboren en van de tweede of latere
generatie nakweek? Dan heeft u naast deze verklaring geen
ontheffing meer nodig.
Is er sprake van andere lichamelijke omstandigheden dan de
grootte van het dier, waardoor u het niet kunt chippen? Ook
voor deze dieren kunt u aan de Minister een verklaring vragen
om de schildpad niet te hoeven chippen. Bij deze aanvraag
moet u dan een verklaring voegen van een dierenarts waaruit
blijkt dat het dier niet gechipt kan worden.
Een verklaring van de Minister om niet te chippen vraagt u aan
met het aanvraagformulier ‘Bezitsontheffing’. Waar u dit
formulier kunt aanvragen, staat onder Bezitsontheffing aanvragen.

Er wordt dus verder geen eisen gesteld, dus ook geen fotoreportage of wat dan ook.
theo

Berichtdoor Tom Verbeeck » 04 aug 2009 18:39

Is een stuk eenvoudiger dan hier dus. Hier moet het dier minstens 6 maand oud zijn en er moet dan een hele fotoreeks ingestuurd worden. Is er ook maar de minste onscherpte of verschillende lichtinval ofzo dan krijg je de foto's terug na een maand of twee. Foto's met een digitale camera genomen en dan afgeprint schijnen ze niet te aanvaarden ivm photoshop mogelijkheden enzo.

Heb nu al een paar keer nieuwe foto's enzo ingestuurd, zelfs geprobeerd het geheel door een dierenarts te laten doen,.. maar nog steeds zijn de dieren dus niet geregistreerd.
Kan natuurlijk nog wel een chip laten plaatsen zodat ik ineens van alle miserie af ben, maar is niet echt een fraai zicht en aangezien de chip gaat rondzwerven in het lichaam niet echt diervriendelijk ook niet denk ik. Of ik kan het hier gewoon bij laten en het dier in Oostenrijk geregistreerd laten staan, daar zijn ze veel soepeler met de foto-registratie.

Zal in september op de beurs in Antwerpen nog eens spreken met de mensen van het citesbureau die daar ook zijn. Misschien dat zij nog wel een andere oplossing weten.
Tom Verbeeck

ID: 99

Berichtdoor Peter S » 05 aug 2009 09:06

Kijk Theo :) Daar heb ik wat aan!

Ben het (bijna) geheel met je eens
Merktekens aanbrengen of registreren bij kleine reptielen is onmogelijk ben ik helemaal met je eens. Ik heb zelf ooit nog een verklaring geschreven voor P. arachnoides, om deze toch echt met foto's te laten registreren in plaats van met een chip (arme diertjes! )

Waar ik wel VOOR ben is een meldplicht.. Gewoon een klein registertje maken.. Meneer A houd slangen, Buurvrouw B heeft een konijn en een cavia en de buren aan de overkant een goudvis... Gewoon ALLES registreren, ongeacht de soort, maar gewoon heel globaal.

Word en wat gevonden? weet je een beetje waar je kan gaan zoeken naar het baasje nietwaar?
Soortregistratie is overigens ook helemaal niet wenselijuk, want iedere registratie is te kraken en ik hoef echt niet te hebben dat onverlaten 's nachts mijn fokgroep A. radiata weg komen halen omdat er ergens op papier staat dat ik die heb lopen...

(Da's even een voorbeeld, ik heb GEEN radiata's en ik heb een grote hond! :mrgreen: :mrgreen: )

Schreeuw om aandacht? Tja.. ze moeten toch iets doen om centen binnen te krijgen? daar weet jij als opvangadres ook wel wat van denk ik, want het kost nogal wat..
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.....
Peter S

ID: 1410

Berichtdoor theo » 05 aug 2009 11:42

Peter S schreef:

Kijk Theo :) Daar heb ik wat aan!

Ben het (bijna) geheel met je eens
Merktekens aanbrengen of registreren bij kleine reptielen is onmogelijk ben ik helemaal met je eens. Ik heb zelf ooit nog een verklaring geschreven voor P. arachnoides, om deze toch echt met foto's te laten registreren in plaats van met een chip (arme diertjes! )

Waar ik wel VOOR ben is een meldplicht.. Gewoon een klein registertje maken.. Meneer A houd slangen, Buurvrouw B heeft een konijn en een cavia en de buren aan de overkant een goudvis... Gewoon ALLES registreren, ongeacht de soort, maar gewoon heel globaal.

Dat is al geen klein registertje meer maar een joekel van register er wordt al vermoed dat er meer huisdieren zijn in Nederland dan inwoners en als je kijkt wat voor een register een gemeente heeft!!!!!

Word en wat gevonden? weet je een beetje waar je kan gaan zoeken naar het baasje nietwaar?
Soortregistratie is overigens ook helemaal niet wenselijuk, want iedere registratie is te kraken en ik hoef echt niet te hebben dat onverlaten 's nachts mijn fokgroep A. radiata weg komen halen omdat er ergens op papier staat dat ik die heb lopen...

(Da's even een voorbeeld, ik heb GEEN radiata's en ik heb een grote hond! :mrgreen: :mrgreen: )

Fok je wel met de hond? :lol: :lol:

Schreeuw om aandacht? Tja.. ze moeten toch iets doen om centen binnen te krijgen? daar weet jij als opvangadres ook wel wat van denk ik, want het kost nogal wat..

Juist daarom wist ik dat het bericht meer een onzin bericht is dan iets wat ze werkelijk willen, ze willen net als ik meer geld om de dieren op te vangen, ik wacht nog altijd op de hoofdprijs van de staatsloterij
theo

Vorige

Keer terug naar Nieuws