60 schildpadden uit erg benarde situatie gered op Schiphol

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

60 schildpadden uit erg benarde situatie gered op Schiphol

Berichtdoor Martijn » 04 apr 2016 19:28

Afgelopen zondag is op schiphol een zending onderschept van maar liefst zestig luipaardschildpadden. De dieren zouden onderweg zijn van het Afrikaanse Oeganda naar de Chinese stad Hong Kong. De schildpadden zaten volgens het NVWA te klein behuisd in houten kisten, onderverdeeld in vakken van 45 centimeter. Ten gevolge hiervan konden ze zich totaal niet bewegen. Er is proces-verbaal opgemaakt tegen de eigenaar vanwege dierenmishandeling en de luipaardschildpadden zijn in beslag genomen.

luipaardschildpadden schiphol.png
Foto: NVWA_Natuur/Twitter
luipaardschildpadden schiphol.png (596.95 KiB) 4390 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: 60 schildpadden uit erg benarde situatie gered op Schiph

Berichtdoor GerritH » 04 apr 2016 19:55

Volgens mij zitten deze dieren prima verpakt. het laatste dat je wilt bij transport van schildpadden is dat de schildpadden bij een beweging gaan schuiven en zich op die manier verwonden. Deze dieren zitten individueel verpakt, hebben maar h4eel weinig schuifruimte en zitten goed gezekerd; ik zie het grote probleem niet.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Hans M » 04 apr 2016 21:53

Zo zitten ze toch prima , ze moeten bij de dierenpolitie maar op cursus .
Hans M

Waardering: 3
Heeft bedankt: 1
ID: 11854

Berichtdoor theo » 05 apr 2016 13:25

GerritH schreef:Volgens mij zitten deze dieren prima verpakt. het laatste dat je wilt bij transport van schildpadden is dat de schildpadden bij een beweging gaan schuiven en zich op die manier verwonden. Deze dieren zitten individueel verpakt, hebben maar h4eel weinig schuifruimte en zitten goed gezekerd; ik zie het grote probleem niet.

Gerrit

Volg de discussie op de faceboekpagina van het nVWA ;klik hier, deze gaf de navolgende uitleg na dat er gemeld werd dat het een perfecte manier van vervoeren is:

"Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit Volgens de IATA regels moeten de schildpadden vervoerd worden in een doos met ventilatiegaten, zodat ze genoeg zuurstof krijgen. Daarnaast moeten er zogenaamde afstandhouders aanwezig zijn, wat een soort blokjes zijn die ervoor zorgen dat als er iets bovenop de doos geplaatst wordt, er nog genoeg ruimte is voor lucht. Een andere regel is dat de schildpadden hun pootjes en kop moeten kunnen strekken."

Als dit inderdaad de regels zijn vraag ik me af wie ze opgesteld heeft.
theo

Waardering: 2
Heeft bedankt: 6
ID: 143

Keer terug naar Nieuws