GerritH schreef:Jan Paul schreef:Varanus varius heb ik nagetrokken en zijn wel geïmporteerd en redelijk succesvol gekweekt inmiddels, zijn dus legale dieren van. Maar ook hier is het oppassen geblazen.......
Er zijn er in totaal sinds 1975 27 geëxporteerd die vrijwel allemaal naar dierentuinen gegaan zijn. Ik denk niet dat er veel legaal in de handel zijn en dat je je papieren voor deze soort verdomd goed in orde moet hebben. Dus volledig traceerbaar naar een legale import en oppassen dat er niet teveel dieren met dezelfde papieren worden aangeboden.
Bedenk bij vogels doen ze bij twijfels om de herkomst al DNA onderzoek, bij reptielen is dat net zo eenvoudig.
Gerrit
In 2002 zijn er aantal uit Australie naar US gegaan ( T ), in 2003 ( T ) uit Bleidorp via Duitsland naar Canada en her en der nog meer importen naar particuliere houders vanuit US hierheen. In 1999 ook een aantal van Indo naar Zoo Praag waaronder ook de Bells Phase.... Maar idd zoals je al zegt heel goed oppassen want er zal gerust ook een hoop smokkel tussenzitten gezien de prijs erg hoog is.
Ik weet niet of er DNA van de legale dieren bekend is? Ik neem aan van wel maar dat weet ik niet.
Ps, ik vergeet overigens nog van indo naar Zuid Afrika, 4 stuks ( Bells phase, ook circa1999 ).