Ik denk eerder dat het positief is dat Nederland (waaronder de overheid) ziet dat er een oproer van formaat is die begon om "maar een paar slangen". We geven daar ook gelijk mee aan dat er wel liefhebbers voor deze dieren zijn in dit land!
Het punt van stil blijven en hopen dat er niks erg besloten wordt met betrekking tot wetgeving zijn we al lang voorbij! Er zijn al wetsvoorstellen, voorstel positief/negatief lijsten en alle omringende landen hebben al wetgeving waardoor Nederland in feite "achterloopt". Nederland is een erg bureaucratisch land dat ook nog is graag voorop loopt. Met nu ook nog is een partij in de regering die maar al te graag het hebben van sommige/alle huisdieren geheel wil verbieden staat het elke keer weer op de agenda. Als we stil zijn word de groep liefhebbers juist onderschat!
Ik zou juist willen dat elke liefhebber een eigen website maakte, zorgde voor goede care sheets en zich openbaar mengt in dit soort politiek gevoelige onderwerpen. De beste manier om deze hobby te behouden is juist om je te laten horen en zelf het goede voorbeeld te geven. De kneuzen uit de hobby weten zichzelf elke keer in de openbaarheid te krijgen. Als de mensen die het goed doen niet interessant genoeg zijn voor de media dan kunnen we op zijn minst ervoor zorgen dat we een tegengeluid bieden. Iets simpels als hoeveel reptiel gerelateerde websites er in Nederland zijn is dan al een heel sterk cijfer om aan te kunnen tonen hoe groot de hobby (en de economische kant als je winkels en webshops meeneemt) wel niet is.
Hoe dan ook, ieder een eigen mening. De mijne is in ieder geval dat de tijd van het stil liggen en hopen dat het over waait voorbij is.
Dan nog in ander nieuws: Er zijn wederom enkele reacties op mijn brief binnen gekomen van een aantal grote bedrijven. Coca Cola reageert teleurstellend en zegt eigenlijk niet meer dan: "wij maken reclame in de reclame blokken en hebben niks te maken met de inhoud van het programma. Klagen hierover moet je bij RTL doen."
Uiteraard hebben we ook bij RTL een klacht ingediend. In de brief staat juist dat ik weet dat ze niks te maken hebben met de inhoud van het programma maar dat hun merk er wel mee geassocieerd word als het gedurende het programma in beeld komt.
Miele en Bolletje begrepen deze boodschap wel en kunnen onze verontwaardiging begrijpen. Zij geven ook aan niet langer reclame te willen maken rond of tijdens het programma "Killer Karaoke".
McDonalds heeft ook in een reactie aangegeven zich niet te associëren met dit programma. Echter geven ze niet aan of ze stoppen met adverteren of dat de kwestie met RTL besproken wordt. Wel dat mijn brief aan het mediabureau wordt doorgegeven. Uiteraard heeft McDonalds van mij een aantal vervolgvragen ontvangen.
Tot slot: iedereen hier geeft enorm veel om zijn/haar hobby en dieren. Of je nu actief deelneemt aan dit soort acties of je liever stil op de achtergrond blijft en het met argusogen volgt, dat maakt niet uit. Wel vraag ik iedereen voorbereid te zijn op veranderingen, die gaan namelijk wel komen. Dat kan binnen een jaar zijn, maar het kan ook gerust nog 5 jaar duren. Hoe je het ook bekijkt, dit is een relatief korte termijn. Ook als je stil wil blijven en niet op wil vallen, maak dan een donatie aan de stichting Herpetofauna die niet alleen op komt voor bedreigde dieren in het wild maar ook voor het behoud van onze hobby. Je kan ook lid worden van een vereniging die onze belangen wil behartigen. Hoe groter deze verenigingen zijn des te meer impact maakt het als ze wat publiceren of als ze nieuw beleid aanvechten.
www.Lacerta.nl is de meest voor de hand liggende.