De kameleons van Cuba

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

De kameleons van Cuba

Berichtdoor Martijn » 26 mei 2012 23:11

Raadselachtige reptielen bewijzen de kracht van evolutie

Als het loopt als een kameleon, van kleur verandert als een kameleon en zijn ogen draait als een kameleon, wat is het dan? Als je op Cuba bent: niet wat je denkt.

Bron / lees verder: Wetenschap24
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: De kameleons van Cuba

Berichtdoor Gekkoszijnleuk » 29 mei 2012 13:28

Hehe leuk linkje ;)

En die anolis heeft de beweging ergens van afgekeken, dat is duidelijk. :lol:

Toch niet zo heel vreemd, voor zover ik weet behoren kameleons en anolissen tot de leguaanachtigen (Iguania). :idea:

Dat vermoeden had ik eerder al, omdat mijn roodkeel anolis ook dat aparte kameleon kijkgedrag heeft met z'n ogen. En als je goed kijkt schiet hun tong ook een stukje eruit als ze een prooi vangen. :D

Wat ik nog niet wist is dat de lange bek van anolissen is om slakkenhuisjes mee te kraken.
Nu snap ik dus wel waarom je slakken mag voeren aan anolissen!
Alleen pakken ze dat dan wel omdat het zo traag beweegt?
Gekkoszijnleuk

Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 5693

Berichtdoor GerritH » 29 mei 2012 14:26

Gekkoszijnleuk schreef:Hehe leuk linkje ;)

En die anolis heeft de beweging ergens van afgekeken, dat is duidelijk. :lol:

Toch niet zo heel vreemd, voor zover ik weet behoren kameleons en anolissen tot de leguaanachtigen (Iguania). :idea:

Ze behoren (net als de agamidae) tot dezelfde infraorde. Maar infraordes zijn nogal groot; zo bekenen zijn ook baardagamen en uromastyx leguaanachtigen.
Het is meer een voorbeeld van parallelle evolutie; Soorten die dezelfde niche bewonen kunnen op elkaar gaan lijken ook als er verder geen sprake is van verwantschap.
Voorbeeld Moloch horridus en Phyrnosoma, Teju's en varanen, doodsadders en gewone adders.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Gekkoszijnleuk » 29 mei 2012 22:02

GerritH schreef:Ze behoren (net als de agamidae) tot dezelfde infraorde. Maar infraordes zijn nogal groot; zo bekenen zijn ook baardagamen en uromastyx leguaanachtigen.
Het is meer een voorbeeld van parallelle evolutie; Soorten die dezelfde niche bewonen kunnen op elkaar gaan lijken ook als er verder geen sprake is van verwantschap.
Voorbeeld Moloch horridus en Phyrnosoma, Teju's en varanen, doodsadders en gewone adders.

Gerrit

Oke, die stelling lijkt mij wel aannemelijk ja.
In een natuur serie kwam ook een hagedis voorbij, die het zelfde ren loopje heeft overgenomen van een kever, om vijanden te misleiden. :)
Toch zou het mij niet verbazen als er een redelijke verwantschap te ontdekken valt/is tussen anolissen en kameleons.
Er bestaat tenslotte een Anolis chamaeleonides, die inderdaad best wel op een kameleon lijkt en een beetje verwant is. :!:
Gekkoszijnleuk

Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 5693

Berichtdoor GerritH » 30 mei 2012 06:44

Gekkoszijnleuk schreef:Toch zou het mij niet verbazen als er een redelijke verwantschap te ontdekken valt/is tussen anolissen en kameleons.
Er bestaat tenslotte een Anolis chamaeleonides, die inderdaad best wel op een kameleon lijkt en een beetje verwant is. :!:

Dat probeer ik nu juist te zeggen; die verwantschap is er niet; vergelijk het met de anolissen; alle eilanden hebben dezelfde ecomorphen; een grasanolis, een stamanolis een twijganolis enz. Die ecomorphen lijken allemaal erg op elkaar, daarom dacht men vroeger dat de grasanolis van eiland A sterker verwant was aan de grasanolis van eiland B dan aan de stamanolis van eiland A (daar leek ie immers veel meer op). Uit genetisch onderzoek bleek echter dat de grasanolis van eiland A veel meer verwant was aan alle andere (heel anders uitziende) anolissen van eiland A dan aan de sterk gelijkende grasanolis van eiland B.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Keer terug naar Nieuws