Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update 7)

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats

Berichtdoor Dennie » 20 maart 2012 09:28

We werken er zelf aan mee he; 214 pagina's aan belachelijke advertenties http://www.reptielenforum.nl/viewtopic.php?p=10832#p10832.
Afbeelding

1.0 Boa constrictor imperator Hog Island
0.0.1 Correlophus ciliatus
0.4 Eublepharis macularius
0.1 Pantherophis guttatus
Dennie

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 475
Land: Nederland

Berichtdoor NeNuntiumNecare » 20 maart 2012 09:44

Misschien dat het houden van reptielen toch maar op basis van vergunning gedaan moet gaan worden. En de vergunning kun je halen door een examen van niveau te doen. Ik zie inderdaad op marktplaats soms advertenties waarbij ik me zelfs afvraag of de aanbieder überhaupt ooit enige vorm van scholing heeft gevolgd...
NeNuntiumNecare

ID: 5649

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 09:53

Van wat ik de afgelopen 20 jaar dat ik actief bezig ben met de hobby voorbij heb zien komen, werden reptielen niet echt oud....... En we weten allen hoe dat komt.

Ik had laatst een gesprek met een goede vriend van mij, reeds gestopt met de hobby maar zeer gepassioneerd en eigenlijk nog steeds. Maar heeft de hobby nog veel langer uitgeoefend als ik en ik voel de verbittering ook heel goed, ik snap dus ook waarom hij zegt dat zijn liefde voor dieren.... Moeilijk uit te leggen via tekst, noem het maar "Anders is geworden".....

Het gesprek ging over UVB lampen, vroeger had je alleen kwikdamp. Oftewel, er was weinig keus maar als je dan UVB gebruikte, was dit eigenlijk ook gewoon goed. De jaarafrekening ook.... Maar slecht was er in princiepe niet echt, je had UVB, of je had niets. Toen ineens kwam de spaarlamp, een nieuw product en het was JE van HET! Natuurlijk testen die hap, maar kon mijn dieren net zo goed geen UVB verlichting geven want binnen no time stopte de nakweek met groeien en kregen door dit zware vergroeiingen, ouderdieren gaven slappe eieren etc etc..... Het was echt terug naar af toen ik het bestaan van UVB nog niet kende, je gooide de osram weer in de bak en zowaar de dieren begonnen weer te groeien. Toen was ik nog niet bezig met een metertje hier, en metertje daar, alles ging ook gewoon in praktijk en je nam waar wat je zag.... Zal er gerust geweest zijn maar daar dacht ik niet eens over na, je nam toch aan dat wat op de verpakking stond de waarheid was? Ja op zekere hoogte zeker ja, op zekere hoogte!!!!!!!

Waarom vertel ik dit, omdat het allemaal op 1 ding neerkomt. De vooruitgang, maar hoe gaan we vooruit? Soms en dus met de komst van de spaarlamp, is de vooruitgang niet zogoed geweest. Ieder begon deze te gebruiken en er kwam een daling binnen de hobby naar mijn idee, vele zweren er nog bij en winkels raden het standaard aan wat maakt dat het tegenwoordig een soort van kanker is geworden binnen de hobby. En juist die ellende zie je vooral op MP, ook een reden waarom ik die rotzooi haat..... Het houd niet op en ik betwijvel of dit ooit wel gaat stoppen, zelfde als alles dus. Zo ook met het probleem wat hier besproken word, laatste jaren is het weer zover. Mijn mening is dat het weer verder te zoeken is, de recessie bijv., het niet mogen roken in de kroeg en het duurder worden van alles maakt dat mensen meer en meer binnenshuis blijven. Investeren dus liever in huis als dan buitenshuis, wat maakt dat mensen met passie voor de natuur dit gaan botvieren in huis en deze hobby weer aan het zegevieren is. Een opkomst aan illegale handel van veel verschillende diersoorten, in 10 jaar is er ongelooflijk veel bijgekomen aan soorten, ook de komst van internet is hier weer debet aan.

Hoe je het dus ook went of keert, alles om ons heen is ver boven onze kop gestegen. Verbieden van dit soort dingen zijn wanhoops acties, maar levert op lange termijn alleen maar meer en meer ellende op. Een tussenweg is er ook niet, en door laten gaan kan het ook niet. Wat moeten we doen??

Er is niets tegen te doen, althans niet hier! Je zal (Wil je hier al iets aan doen) verder moeten gaan kijken dan je neus lang is en zeker niet beginnen bij de eindhalte, dat is de omgekeerde wereld en dit lijkt tegenwoordig echt een trend te zijn. Uiteindelijk is het gewoon weer afwachten en rustig verder gaan, alles is een op en neergaande lijn, zo was ooit de power flower tijd met veel sex en drugs. Dat is nu weer, en na deze generatie krijg je weer een aantal generaties die zeggen ja DAT NOOIT MEER..... En over 40 jaar weer precies hetzelfde, nu denken we allen er komt geen oorlog... Daar is de wereld niet meer voor, dat dachten de mensen in 1930 ook......

Klinkt dus allemaal verotte simpel, maar er is maar 1 methode. Afwachten en laten zien dan het anders kan.
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 09:54

NeNuntiumNecare schreef:Misschien dat het houden van reptielen toch maar op basis van vergunning gedaan moet gaan worden. En de vergunning kun je halen door een examen van niveau te doen. Ik zie inderdaad op marktplaats soms advertenties waarbij ik me zelfs afvraag of de aanbieder überhaupt ooit enige vorm van scholing heeft gevolgd...

Dat heb ik ook niet, dus ook dat wil niet altijd iets zeggen ;-)

Jan Paul

Berichtdoor NeNuntiumNecare » 20 maart 2012 12:31

Jan Paul schreef:Dat heb ik ook niet, dus ook dat wil niet altijd iets zeggen ;-)

Ik doelde meer op het toepassen van de Nederlandse taal... :)
Daar red jij je goed, toch? :)

En als je een examen zou moeten afleggen om gecertificeerd reptielen te gaan houden, heb jij denk ik zelfs wel voldoende parate kennis om een dergelijk examen eenvoudig te halen. Maar het kantelpunt voor het niveau van dergelijke examens mag wat mij betreft behoorlijk hoog liggen. En alles wat giftig is moet helemaal aan zware examens worden onderworpen, en in mijn beleving ook op mogelijkheden van steekproefsgewijze controles op werkwijze en aantallen.
NeNuntiumNecare

ID: 5649

Berichtdoor DarkDevil » 20 maart 2012 12:51

Jan Paul schreef:Van wat ik de afgelopen 20 jaar dat ik actief bezig ben met de hobby voorbij heb zien komen, werden reptielen niet echt oud....... En we weten allen hoe dat komt.

Ik had laatst een gesprek met een goede vriend van mij, reeds gestopt met de hobby maar zeer gepassioneerd en eigenlijk nog steeds. Maar heeft de hobby nog veel langer uitgeoefend als ik en ik voel de verbittering ook heel goed, ik snap dus ook waarom hij zegt dat zijn liefde voor dieren.... Moeilijk uit te leggen via tekst, noem het maar "Anders is geworden".....

Het gesprek ging over UVB lampen, vroeger had je alleen kwikdamp. Oftewel, er was weinig keus maar als je dan UVB gebruikte, was dit eigenlijk ook gewoon goed. De jaarafrekening ook.... Maar slecht was er in princiepe niet echt, je had UVB, of je had niets. Toen ineens kwam de spaarlamp, een nieuw product en het was JE van HET! Natuurlijk testen die hap, maar kon mijn dieren net zo goed geen UVB verlichting geven want binnen no time stopte de nakweek met groeien en kregen door dit zware vergroeiingen, ouderdieren gaven slappe eieren etc etc..... Het was echt terug naar af toen ik het bestaan van UVB nog niet kende, je gooide de osram weer in de bak en zowaar de dieren begonnen weer te groeien. Toen was ik nog niet bezig met een metertje hier, en metertje daar, alles ging ook gewoon in praktijk en je nam waar wat je zag.... Zal er gerust geweest zijn maar daar dacht ik niet eens over na, je nam toch aan dat wat op de verpakking stond de waarheid was? Ja op zekere hoogte zeker ja, op zekere hoogte!!!!!!!

Waarom vertel ik dit, omdat het allemaal op 1 ding neerkomt. De vooruitgang, maar hoe gaan we vooruit? Soms en dus met de komst van de spaarlamp, is de vooruitgang niet zogoed geweest. Ieder begon deze te gebruiken en er kwam een daling binnen de hobby naar mijn idee, vele zweren er nog bij en winkels raden het standaard aan wat maakt dat het tegenwoordig een soort van kanker is geworden binnen de hobby. En juist die ellende zie je vooral op MP, ook een reden waarom ik die rotzooi haat..... Het houd niet op en ik betwijvel of dit ooit wel gaat stoppen, zelfde als alles dus. Zo ook met het probleem wat hier besproken word, laatste jaren is het weer zover. Mijn mening is dat het weer verder te zoeken is, de recessie bijv., het niet mogen roken in de kroeg en het duurder worden van alles maakt dat mensen meer en meer binnenshuis blijven. Investeren dus liever in huis als dan buitenshuis, wat maakt dat mensen met passie voor de natuur dit gaan botvieren in huis en deze hobby weer aan het zegevieren is. Een opkomst aan illegale handel van veel verschillende diersoorten, in 10 jaar is er ongelooflijk veel bijgekomen aan soorten, ook de komst van internet is hier weer debet aan.

Hoe je het dus ook went of keert, alles om ons heen is ver boven onze kop gestegen. Verbieden van dit soort dingen zijn wanhoops acties, maar levert op lange termijn alleen maar meer en meer ellende op. Een tussenweg is er ook niet, en door laten gaan kan het ook niet. Wat moeten we doen??

Er is niets tegen te doen, althans niet hier! Je zal (Wil je hier al iets aan doen) verder moeten gaan kijken dan je neus lang is en zeker niet beginnen bij de eindhalte, dat is de omgekeerde wereld en dit lijkt tegenwoordig echt een trend te zijn. Uiteindelijk is het gewoon weer afwachten en rustig verder gaan, alles is een op en neergaande lijn, zo was ooit de power flower tijd met veel sex en drugs. Dat is nu weer, en na deze generatie krijg je weer een aantal generaties die zeggen ja DAT NOOIT MEER..... En over 40 jaar weer precies hetzelfde, nu denken we allen er komt geen oorlog... Daar is de wereld niet meer voor, dat dachten de mensen in 1930 ook......

Klinkt dus allemaal verotte simpel, maar er is maar 1 methode. Afwachten en laten zien dan het anders kan.

prachtverhaal JP echt prachtig *buigt*
DarkDevil

Waardering: 1
ID: 4522

Re: Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update)

Berichtdoor Martijn » 20 maart 2012 17:58

UPDATE
Er is een update geplaatst, onder andere met de actuele stand van de opgehaalde handtekeningen. Deze is echter vrijwel direct weer verouderd.
Voorts werd er op de radio aandacht aan besteed, en komt deze petitie vanavond aan bod op TV.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 18:00

NeNuntiumNecare schreef:
Jan Paul schreef:Dat heb ik ook niet, dus ook dat wil niet altijd iets zeggen ;-)

Ik doelde meer op het toepassen van de Nederlandse taal... :)
Daar red jij je goed, toch? :)

En als je een examen zou moeten afleggen om gecertificeerd reptielen te gaan houden, heb jij denk ik zelfs wel voldoende parate kennis om een dergelijk examen eenvoudig te halen. Maar het kantelpunt voor het niveau van dergelijke examens mag wat mij betreft behoorlijk hoog liggen. En alles wat giftig is moet helemaal aan zware examens worden onderworpen, en in mijn beleving ook op mogelijkheden van steekproefsgewijze controles op werkwijze en aantallen.

Geen idee eerlijk gezegt, ik schrijf alles gewoon op zoals ik erover denk met of zonder taalfouten... Ook daar heb ik geen idee van, ken de studies niet, ik denk dat ik toch op zn minst de basis wel begrijp omtrent het houden van reptielen. Maar zou er niet verbaast van staan dat ik de enige ben die het niet zou halen, was daar vroeger goed in, zal gerust nog zo zijn.... Heb weet ik hoeveel studies gedaan en op het allerlaatst afgehaakt omdat er weer iets anders op mn pad kwam of ik haalde het simpelweg weer eens niet :mrgreen:

Maar ja hoor, van mij part komt er een examen. Dat is voor mij niks meer als een onderdeel die bij het kopje verantwoording komt, als je deze dieren wil houden moet je daar ook wat voor doen. Maar goed, dat laatste zie ik als iets vanzelf sprekend. En weet ook niet of mijn gestoordheid met dat van de gemiddelde hobbyist kunt vergelijken? Zou wel cool zijn op zich, van de andere kant zou het ook wel wat saai worden in iedere straat een dierentuin.... Misschien ook niet, er word nog steeds masaal geblowt en staat ook gemiddeld in iedere straat een kwekerij XD Maar saai is dat dan wel weer, en hangen blijven deze mensen ook XD

Graag gedaan Tom, was meer een teken van een overdosis koffie......

Jan Paul

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 18:08

Martijn schreef:UPDATE
Er is een update geplaatst, onder andere met de actuele stand van de opgehaalde handtekeningen. Deze is echter vrijwel direct weer verouderd.
Voorts werd er op de radio aandacht aan besteed, en komt deze petitie vanavond aan bod op TV.

Ok, gaat dus helemaal de goed kant op.... Was op zich ook wel een keer te verwachten, we gaan wel zien wat de toekomst ons gaat brengen niet dan? :-? Misschien toch maar eens goed over een goede aanbod site hier denken, of die naast dit forum werkt etc etc....... Echt een op zichzelf draaiende? Gezien dit grootste forum is.....

Jan Paul

Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update)

Berichtdoor idefix » 20 maart 2012 18:56

Jan Paul schreef:Van wat ik de afgelopen 20 jaar dat ik actief bezig ben met de hobby voorbij heb zien komen, werden reptielen niet echt oud....... En we weten allen hoe dat komt.

Ook al ben ik nieuw hier op het forum, ik heb best ervaring met houden van reptielen en ( zee)vissen. Ik ben het helemaal met je eens. Als je deze hobby een warm hart toedraagt zorg dan dat je het welzijn van jedieren voorop hebt staan. Ik begrijp dat niet iedereen een terrarium van 150 of meer kwijt kan maar ook al is je terrarium kleiner goede verlichting, voer en verzorging past in iedere bak, vind ik persoonlijk belangrijker dan een iets te kleine bak. Ook snap ik dat het kweken met dieren erg leuk is. Maar als je dat besluit zorg dan dat je alleen die eieren uitbroed die je kwijt kan en zorg dat je je vrouwtje in conditie houdt en niet laat uitwonen! Als we allemaal dit soort simpele dingen in acht nemen zijn verboden niet nodig. Mijn mening....... Voor wat die waard is.
idefix

Heeft bedankt: 1
ID: 5929

Berichtdoor DarkDevil » 20 maart 2012 19:24

Jan Paul schreef:

Ok, gaat dus helemaal de goed kant op.... Was op zich ook wel een keer te verwachten, we gaan wel zien wat de toekomst ons gaat brengen niet dan? :-? Misschien toch maar eens goed over een goede aanbod site hier denken, of die naast dit forum werkt etc etc....... Echt een op zichzelf draaiende? Gezien dit grootste forum is.....

ik hoop gewoon dat wij echte liefhebbers niet de dupe zijn van de gemiddelde stumperige nederlander :(
DarkDevil

Berichtdoor LORD SKULL » 20 maart 2012 20:03

Laten ze de verkoop verbieden bij de tuincentra ed.

Je komt er goedkoop aan (meestal wel duurkoop ivm dokters kosten later)
en wie er vanaf wilt dumpt het dan maar in de vrije natuur of op bv marktplaats
en dan zeg ik laat marktplaats dan maar blijven
want dan hebben ze nog wat kans op een goed thuis en goede verzorging

En strengere wetten maken het tot meer verboden waar en dan wordt het stiekum gedaan.
Hoeveel Belgen houden er illegaal reptielen ????
Mijn Draakje
Afbeelding
LORD SKULL

ID: 4216

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 20:30

Ook al ben ik nieuw hier op het forum, ik heb best ervaring met houden van reptielen en ( zee)vissen. Ik ben het helemaal met je eens. Als je deze hobby een warm hart toedraagt zorg dan dat je het welzijn van jedieren voorop hebt staan. Ik begrijp dat niet iedereen een terrarium van 150 of meer kwijt kan maar ook al is je terrarium kleiner goede verlichting, voer en verzorging past in iedere bak, vind ik persoonlijk belangrijker dan een iets te kleine bak. Ook snap ik dat het kweken met dieren erg leuk is. Maar als je dat besluit zorg dan dat je alleen die eieren uitbroed die je kwijt kan en zorg dat je je vrouwtje in conditie houdt en niet laat uitwonen! Als we allemaal dit soort simpele dingen in acht nemen zijn verboden niet nodig. Mijn mening....... Voor wat die waard is.

Het ligt maar net aan je instelling, ik ken hobbyisten die ruim 20 jaar bezig zijn en er nog geen hol van snappen, en hobbyisten die een maand bezig zijn die het beter doen ;-) Het is maar net hoeveel moeite je ervoor wil doen, waar veelal op word bezuinigd binnen deze hobby zijn de lampen. En dat is hetzelfde als bezuinigen op een goede betrouwbare zuurstof pomp of een goed eco systeem in je tank waardoor vissen nooit gebrek aan zuurstof krijgen. En vaak het willen hebben wat men niet kan hebben, of de mogelijkheid toe heeft.... Belangrijke punten die heel veel vergeten worden, of worden verwaarloost.

ik hoop gewoon dat wij echte liefhebbers niet de dupe zijn van de gemiddelde stumperige nederlander

Is altijd geweest met wat ook en dat zal gerust ook komen, dat is 1 + 1 = 2, van A naar Z..... Puur logika dus ;-)

LORD SKULL schreef:Laten ze de verkoop verbieden bij de tuincentra ed.

Je komt er goedkoop aan (meestal wel duurkoop ivm dokters kosten later)
en wie er vanaf wilt dumpt het dan maar in de vrije natuur of op bv marktplaats
en dan zeg ik laat marktplaats dan maar blijven
want dan hebben ze nog wat kans op een goed thuis en goede verzorging

En strengere wetten maken het tot meer verboden waar en dan wordt het stiekum gedaan.
Hoeveel Belgen houden er illegaal reptielen ????

En dat is precies de reden dat het van A naar Z gaat en niet ergens in het midden blijft hangen, maar goed. Waarschijnlijk valt het kabinet toch binnen nu en een week of twee dus het zal weer even op de lange baan geschoven worden, meer tijd om na te denken dus voor bepaalde mensen.

Jan Paul

Berichtdoor Martijn » 20 maart 2012 21:11

Jan Paul schreef:

Jep... Heb je de uitzending ook gezien? Hij staat nog niet op Uitzending gemist. Zoals verwacht was er van objectieve journalistiek geheel geen sprake. Ze gingen ook bij Marktplaats op bezoek. De woordvoerder kreeg geen enkele gelegenheid om uit te spreken. Ze lieten de man precies zeggen wat ze wilden horen, en de rest deed er niet toe. Marktplaats was op dat moment in ieder geval niet van plan om het te verbieden, omdat het bij wet is toegestaan. Ook het feit dat moedermaatschappij Ebay het wel verbied, heeft geen invloed op wat Marktplaats toestaat (eigen koers binnen Nederlandse wetgeving). Het is de vraag of MP onder 'maatschappelijke druk' zal toegeven. En of dat Ebay verzoekt aan MP om het te verbieden.

Inmiddels is de petitie al door duizenden ondertekend, en er is leven gekomen op het reactie formulier (11 pagina's inmiddels).

Mocht MP het gaan verbieden, dan is het wel de overweging waard om de mogelijkheden voor een alternatieve (betere) aanbod site vanuit onze organisatie te bekijken. Hoewel bij een verbod veel meer mensen het forum zullen vinden, zal een groot deel van het aanbod waarschijnlijk 'uit het zicht' verdwijnen met alle gevolgen van dien. Ook lijkt het me wenselijker dat een non-profit organisatie het voortouw neemt, dan dat een commerciële of particuliere partij zoiets onderneemt.

In de uitzending bleek ook de Partij voor de Dieren betrokken te zijn, of de actie in ieder geval te ondersteunen. Als ze slagen met deze actie, vrees ik voor wat er verder komen zal. Als 1 domino steentje tegen de ander valt...
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2

Berichtdoor DarkDevil » 20 maart 2012 21:16

Martijn schreef:In de uitzending bleek ook de Partij voor de Dieren betrokken te zijn, of de actie in ieder geval te ondersteunen. Als ze slagen met deze actie, vrees ik voor wat er verder komen zal. Als 1 domino steentje tegen de ander valt...

tuurlijk bemoeien die klootzakken zich er tegenaan wij vermoorden namelijk schattige knaagdiertjes volgens hun -.-

en terecht dat MP het niet zomaar gaat lopen verbieden ^.^
DarkDevil

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuws