Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update 7)

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats (update 7)

Berichtdoor Martijn » 20 maart 2012 00:09

Petitie voor slangenverbod Marktplaats
Door: Martijn

Vara's Vroege vogels heeft een petitie opgestart om 'de handel in wilde dieren op Marktplaats' te laten doen stoppen. Op de website word beweerd dat wilde dieren zoals uilen, eekhoorns en slangen 'gewoon tussen het speelgoed en het tweedehands tuinmeubilair staan', waarbij het welzijn van deze dieren 'ernstig in het geding' zou zijn. Verder meldt Vroege Vogels dat het ernaar streeft de internethandel in wilde dieren tussen particulieren onderling uit te bannen, te beginnen op Marktplaats.

UPDATE 20 MAART 2012 17:00
Actuele stand: de Vara Vroege vogels website meldt dat er al meer dan 700 handtekeningen zijn gezet onder de petitie. Op het openbare reactieformulier blijft het echter vooralsnog relatief rustig.

Aandacht op de radio: Vara programma DeGids.fm had vandaag Janine Abbring te gast, ze vertelde over de campagne. Op de website is het gesprek terug te luisteren.

Vanavond op TV: Vara's Vroege vogels komt elke dinsdag tussen 19.20 en 19:55 uur op Nederland 2. Het is aannemelijk dat er in de uitzending van vanavond aandacht aan deze petitie zal worden besteed, teneinde meer handtekeningen te kunnen verwerven. Een ooievaar zal onder de noemer 'Ooievaar Freedom en de strijd tegen Marktplaats' de mensen moeten overtuigen en overhalen tot deelname aan de petitie.

700.png
700.png (58.34 KiB) 8333 keer bekeken

UPDATE 20 MAART 21.33
De uitzending is terug te kijken via :arrow: Uitzending gemist

Zoals verwacht was er van objectieve journalistiek geheel geen sprake. Ze gingen ook bij Marktplaats op bezoek. De woordvoerder kreeg geen enkele gelegenheid om uit te spreken. Ze lieten de man precies zeggen wat ze wilden horen, en de rest deed er niet toe. Marktplaats was op dat moment in ieder geval niet van plan om het te verbieden, omdat het bij wet is toegestaan. Ook het feit dat moedermaatschappij Ebay het wel verbied, heeft geen invloed op wat Marktplaats toestaat (eigen koers binnen Nederlandse wetgeving). Het is de vraag of MP onder 'maatschappelijke druk' zal toegeven. En of dat Ebay verzoekt aan MP om het te verbieden. In de uitzending bleek ook de Partij voor de Dieren betrokken te zijn, of de actie in ieder geval te ondersteunen.

De petitie is inmiddels al door duizenden mensen ondertekend.

UPDATE 21 MAART 17:38
Vanochtend werd er op Radio 3 in het programma van Giel Beelen gedurende ruim zeven minuten aandacht besteed aan de petitie. Het fragment is hier terug te luisteren. Hierin werd duidelijk dat ze 'voorlopig nog even door gaan' met de actie voordat ze met de handtekeningen naar Marktplaats stappen. Naast vogels en uilen, haalde Giel ook specifiek 'slangen' aan als voorbeeld, in het gesprek met Menno Bentveld. Gisteravond werd er op het Reptielenforum gesproken over een onafhankelijk alternatief voor Marktplaats, mochten zij toegeven aan de petitie van de Vara. In het programma van Giel van vanochtend, kwam ook de wens voor een alternatief ter sprake: 'daar zijn we nu mee bezig, alle machines draaien'. Ondermeer de Dierenbescherming, Vogelbescherming en asiels zouden hierbij betrokken worden.

Inmiddels zijn er al ongeveer 5000 handtekeningen verzameld.

UPDATE 23 maart 21:00
Het aantal hantekeningen heeft de 10.000 inmiddels gepasseerd.
In de radio uitzending van Vroege vogels van aanstaande zondag word uiteraard weer aandacht besteed aan de petitie. Als je deze uitzending wilt beluisteren, stem dan zondagochtend af op Radio 1. Het tijdstip van de uitzending is voor de echte 'vroege vogels', namelijk van 08:00 tot 10:00.

UPDATE 25 maart 23:30
De petitie is inmiddels ruim 12.000 maal ondertekend.
De podcast van de radio uitzending van zondagochtend is hier op te vragen. Het stuk over de petitie word behandeld tussen 1:38:08 en 1:49:41 (bij benadering). Er zaten twee organisaties aan tafel, te weten de Dierenbescherming en Vogelbescherming. Er was geen partij aan tafel die de petitie ter discussie zou kunnen stellen.
De uitzending concentreerde zich - net als een groot deel van de campagne - rondom vogels. Ter sprake kwam onder andere, dat dieren tussen de spullen op Marktplaats impulsaankopen zou stimuleren. Ook zouden er trends zichtbaar zijn, in de zin van dat steeds meer mensen zich met exotischere dieren willen onderscheiden (indruk maken). Als voorbeeld werd een vergelijking getrokken tussen een gewone kanarie en een uil (Harry Potter), en met een python 'ben je de man'.
Marktplaats zou voorts werken aan een informatiepagina ('denk na voordat je iets koopt'), maar dat zou onvoldoende voldoen.
Betreft wetgeving, zou de Dierenbescherming het liefste zien dat alle diersoorten aan bod komen op de positieflijst, dus niet alleen zoogdieren, maar ook reptielen en amfibieën. Dit jaar word het Besluit gezelschapsdieren behandeld in de kamer. Het verzoek van de DB voor een verbod op de handel in dieren via internet, werd niet gehonoreerd door de staatssecretaris.

UPDATE 1 april 20:30
In de radio uitzending van vanochtend werd kort aandacht besteed aan het feit dat steeds meer organisaties de petitie hebben ondertekend. Dit zijn onder andere de Zoogdiervereniging, Bont voor Dieren, RAVON, Partij voor de Dieren en Stichting AAP. Er volgde een korte reportage waarbij een verslaggever te gast was bij Stichting AAP. Al snel ging de uitzending verder en over op andere onderwerpen. Ook was dit item vroeg geprogrammeerd. Het is gebruikelijk op vroege tijdstippen op zondag, om aandachtsbehoevende punten zo laat mogelijk te programmeren. Dan bereik je de meeste luisteraars. Betreft de TV uitzendingen is er al even geen noemenswaardige aandacht meer voor de petitie, welke inmiddels al ruim 18.000 keer ondertekend is.

UPDATE 9 april 2012
In de eerstvolgende TV uitzending (dinsdag tussen 19.20 en 19:55 uur op Nederland 2) word er weer aandacht besteed aan de petitie, waarvan de teller inmiddels de 21.000 is gepasseerd. In de aankondiging op de website word nu niet gesproken over de grotere wurgslangen op Marktplaats, maar worden gifslangen aangehaald. Vroege Vogels gaat undercover op bezoek bij een aantal adverteerders. Het is onduidelijk of dit ook gebeurd is bij aanbieders van reptielen, daar dit niet als voorbeeld in de opsomming staat vermeld.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Brekend: Petitie voor slangenverbod Marktplaats

Berichtdoor MarcoG » 20 maart 2012 00:12

Martijn schreef:Verder meldt Vroege Vogels dat het ernaar streeft de internethandel in wilde dieren tussen particulieren onderling uit te bannen, te beginnen op Marktplaats.

Dat laatste zinnetje is wat minder positief.
MarcoG

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1336

Berichtdoor DarkDevil » 20 maart 2012 00:14

tsja dan maar alles onderhands en dieren dumpen in vuilcontainers neem ik aan?

ze moeten het gewoon bij die godverdomde bron aanpakken en zorgen dat er goede educatie is..... en niet alleen maar proberen alles te verbieden....
zo typisch nederland weer he -.-
er is iets mis kom laten we het verbieden want dan komt alles wel goed -.-

MarcoG schreef:
Martijn schreef:Verder meldt Vroege Vogels dat het ernaar streeft de internethandel in wilde dieren tussen particulieren onderling uit te bannen, te beginnen op Marktplaats.

Dat laatste zinnetje is wat minder positief.

yup :( het begin van het eind :(
DarkDevil

Waardering: 1
ID: 4522

Berichtdoor Persoons » 20 maart 2012 01:55

voor veel hobbyisten, is 2de hands juist een betaalbaarder alternatief dan alles nieuw kopen + je kan een eventueel sukkelaartje alsnog een goede thuis geven. (ik zie 2dehands markt van reptielen een beetje als het asiel waar je je hond of kat gaat halen, want asielen zien liever geen reptielen hun richting uitkomen, en dus kan je op 2de hands mensen die minder doordacht begonnen zijn of door omstandigheden hun diertje niet meer kunnen hebben "adopteren" ) Dit is er (nog) niet in Belgie maar daar ben ik blij om maar hier komen ze dan met andere "loze" regels
1.0 Canis Domesticus
1.1.0 Felis Catus
1.2.0 Physignatus concincinus
1.0.0 Python Regius
1.0.0 Tribolonotus Novaeguineae
Persoons

ID: 5848
Land: België

Berichtdoor peetantje » 20 maart 2012 05:49

de regels in belgië vind ik vaak ook overkill maar het is in sommige opzichten toch ook wel weer beter geregeld dan in nederland.
maar wat de vara nu wil doen is een echte heksenjacht.

gelijk heb je dat marktplaats ook als een soort asiel dienst doet, al is het alleen maar om een dier een 2e leven te geven dan de nek omgedraaid te worden en onder een viaduct gegooid te dumpen.

oke sommige dieren zijn echt ongepast in marktplaats, maar ze moeten eerst een de malafide handelaren eens goed aanpakken en de mensen die ongeintresseerd op marktplaats een advertentie zetten om van hun slecht zittende dieren af te komen.
Pantherophis guttata guttata -(4x) Missing red/Missing Black/Wild/lavendel(rattenslang)
Pogona vitticeps (M)Baardagaam
Eublepharis macularius (M)(3x)luipaardgekko
Hond lol bastaard teefje (45/50kg)
Katten 3x (m,m,v)
Fokpopulatie muizen(voor gutten)
Chinchilla's 6x (waaronder een nakweek,vrouwtje van het koppel, en 2e nakweek 3 mannetjes)
aquarium waarin:
maanvissen,olifantenvis,witte tetra's, kardinaal's, ballon-molly's,guppie's, sluierstaarten, algeneters, sumatraanse moddereters, dwerg gourami's

verlanglijstje
-Wimpergekko's
-boompython (Morelia viridis)
-palludarium (met kikkertjes lol)

Mensen in dordrecht en omstreken meld je bij me aan .
kijk hier maar
viewtopic.php?f=9&t=15354
peetantje

ID: 4658

Berichtdoor Persoons » 20 maart 2012 07:51

ja maar dit is moeilijk te regelen,
alhoewel, er worden ook boetes uitgeschreven voor verwaarlozing van paarden, katten, honden in Amerika staan er zelf celstraffen op als ik me niet vergis dus waarom niet met reptielen of gewoonweg alle dieren. Door zo'n maatregel beboet je de "echte" hobbist niet maar wel de mensen die zonder nadenken een dier aanschaften en het hierna niet verzorgen naar behoren.

Maar ja de praktische realisatie hiervan...
1.0 Canis Domesticus
1.1.0 Felis Catus
1.2.0 Physignatus concincinus
1.0.0 Python Regius
1.0.0 Tribolonotus Novaeguineae
Persoons

ID: 5848
Land: België

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 08:06

Is het weer zover, voorjaar komt. Zon begint te schijnen en de dappere depri "DIERENVRIENDEN" worden wakker en krijgen weer wat fut, helaas werken de hersenen niet optimaal en gaan het waarschijnlijk nooit doen. Ik raad hen aan toch eens wat vlees te gaan eten! :mrgreen:

Marktplaats is de afval verwerking van onze hobby en vele andere, laatste halte. Lekkere opschieters om dat te gaan verbieden, ja ok het is een ramp, 1 groot drama daar en is ook de laatste plek waar ik zal kijken om een voorbeeld te noemen. Leuk voor de beginners die nog de goede moed hebben ellende van anderen over te nemen, en er vervolgens 2 jaar later het hoopje ellende wederom aanbieden.... Op een enkeling daar gelaten plus een hoop waar dit echt het eind station van is, ja het is een ramp! Een hoop dierenleed, wat doe je eraan? In ieder geval niet verbieden want dat schiet helemaal niet op.....

Soms denk je dan toch maar daar eens iets aan te bieden, telkens weer kom je erachter dat het enige wat daar op afkomt een berg randdebielen zijn wat niets meer dan tijd kost en je komt er geen centimeter mee vooruit.

Ik denk dat we eens moeten ophouden met zeuren, is het dit niet dan wel weer wat anders. Niets is goed genoeg in ons land, in andere landen tjoppen ze alles wat lijkt op slang omdat het giftig is. Tegenwoordig mag je eerder blij zijn dat het in leven blijft in hun huidige natuur dan ook maar iets meer nog uit dit te verwachten, en beschermde gebieden komen er steeds meer dus bij de kern word het al aangepakt. Heel langzaam, maar er zit wel vooruit gang in. Het probleem ligt dus niet eens hier in Nederland of in de laatste plaats op MP, het probleem ligt zoveel verder als dit......

Punt is gewoon waar het hier om draaid weer, dierenliefde is goed maar hou het gezond. In dit verhaal is het net als groeperingen binnen het geloof, het radicaal denkprobleem, waar het door komt? Veelal onvree welke moet worden afgereageert op iets geheel anders, een projectie op iets waardoor de menselijke hersenen niet meer denken over dat wat er voor die persoon echt toe doet. Zelfde als de partij voor de dieren, het zonnetje begint te schijnen en binnenkort is het weer zover, word er weer ergens een krokodil gevonden in een vijver wat na allemaal media aandacht later een drijvend stuk hout blijkt te zijn?! Welke mongool bedenkt zoiets denk je dan....... Het draaid ook hier weer om 1 ding, even onze hobby in slecht daglicht zetten en uiteindelijk is vergeten dat het meest simpelweg een hoax was, het negatieve beeld is gevormt.

Over 2 maanden vanaf nu hoor je hier dus niets meer van..............
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 08:22

Persoons schreef:ja maar dit is moeilijk te regelen,
alhoewel, er worden ook boetes uitgeschreven voor verwaarlozing van paarden, katten, honden in Amerika staan er zelf celstraffen op als ik me niet vergis dus waarom niet met reptielen of gewoonweg alle dieren. Door zo'n maatregel beboet je de "echte" hobbist niet maar wel de mensen die zonder nadenken een dier aanschaften en het hierna niet verzorgen naar behoren.

Maar ja de praktische realisatie hiervan...

Zie het maar gewoon als een positief iets, nu is er nog controle ;-) Ik kan me nog andere tijden herinneren...... Sprak je ergens af voor dieren en kon je nog een zak extra kopen ongezien voor weinig, betaalde je een x bedrag voor en zag je later wel wat je had, puur een gok om op de beurs etc etc verder te verhandelen (Oftewel het afval van deze lui). Soms had je mazel en een leuk soort en niet zoveel doden in de zak, anderen keren was het 1 zak ellende. Ik heb dit zelf nooit gedaan maar heb er ten eerste, meerdere malen nee op moeten antwoorden, en ten tweede ken ik mensen die dit wel deden. Dit ga je weer krijgen als je de zooi gaat verbieden, in Belgie is dat al weer zover, of komt aardig in de buurt..... Als dit de gevolgen zijn bedenk je dan goed wat je als zogenaamde dierenvriend allemaal veroorzaakt. Het ligt helaas allemaal niet zo eenvoudig, geld is de hoofdmoot en zolang dit is, zal het nooit gaan veranderen.

Jan Paul

Berichtdoor NeNuntiumNecare » 20 maart 2012 08:24

Joh, dan verplaatst die handel zich toch gewoon naar gesloten fora? Bijvoorbeeld hier, door vraag en aanbod alleen zichtbaar te maken voor leden. Zo'n vaart zal het niet lopen, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd wat te veel berichten hoor van slangen in een ideeenbus gestopt om er maar vanaf te zijn, en aan het einde van reptielenbeurzen worden zelfs regelmatig jonge slangetjes in bakjes in de container gevonden. En als je dat niveau bereikt, ja, dan ben ik zeker voor een zekere regulatie. Maar dan graag wel één bedacht door mensen mét verstand!
NeNuntiumNecare

ID: 5649

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 08:28

En zoals met alles is er altijd maar 1 echt de dupe, degene die het wel goed doen. Want de rest zal het allemaal worst zijn, gaan gewoon weer verder met iets anders totdat dit weer een groot probleem veroorzaakt.......

En etc etc etc etc etc etc.............

Wil je dit oplossen, moet de mens ophouden te bestaan.

Jan Paul

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 08:33

NeNuntiumNecare schreef:Joh, dan verplaatst die handel zich toch gewoon naar gesloten fora? Bijvoorbeeld hier, door vraag en aanbod alleen zichtbaar te maken voor leden. Zo'n vaart zal het niet lopen, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd wat te veel berichten hoor van slangen in een ideeenbus gestopt om er maar vanaf te zijn, en aan het einde van reptielenbeurzen worden zelfs regelmatig jonge slangetjes in bakjes in de container gevonden. En als je dat niveau bereikt, ja, dan ben ik zeker voor een zekere regulatie. Maar dan graag wel één bedacht door mensen mét verstand!

Yup, en die mensen weten vooral maar 1 ding..... Dat die ander met verstand het onmogelijk maakt voor hem :mrgreen:

Jan Paul

Berichtdoor NeNuntiumNecare » 20 maart 2012 08:36

Eens met JP... maar de mensen die het wel goed doen kunnen natuurlijk ook goed sturen. Er zijn genoeg mensen die handelen in dit soort dieren, en daar zijn er veel bij die toch wat minder met hun portemonnee moeten gaan denken, en wat meer met hart voor de dieren. Verkoop geen koppels aan mensen waar je over twijfelt, dan zorgen die ook al niet voor nageslacht... dat is één reden, maar stop ook gewoon met fokken als je weet dat de markt van liefhebbers verzadigd begint te raken. Iets wat je sterk bij Rattenslangen en Baardagamen ziet.
NeNuntiumNecare

Berichtdoor Jan Paul » 20 maart 2012 08:44

NeNuntiumNecare schreef:Eens met JP... maar de mensen die het wel goed doen kunnen natuurlijk ook goed sturen. Er zijn genoeg mensen die handelen in dit soort dieren, en daar zijn er veel bij die toch wat minder met hun portemonnee moeten gaan denken, en wat meer met hart voor de dieren. Verkoop geen koppels aan mensen waar je over twijfelt, dan zorgen die ook al niet voor nageslacht... dat is één reden, maar stop ook gewoon met fokken als je weet dat de markt van liefhebbers verzadigd begint te raken. Iets wat je sterk bij Rattenslangen en Baardagamen ziet.

Ik heb hier heeeeeel veel over nagedacht, uiteindelijk kwam ik tot geen enkele conclusie en had ik mijn tijd verkloot hieraan. Echter 1 ding ben ik wel achter gekomen wat werkt en een vooruit gang is, laten zien wat je doet en hoe je dit doet. Dus als je dit bedoelt met sturen?

Jan Paul

Berichtdoor NeNuntiumNecare » 20 maart 2012 08:56

Jan Paul schreef:Ik heb hier heeeeeel veel over nagedacht, uiteindelijk kwam ik tot geen enkele conclusie en had ik mijn tijd verkloot hieraan. Echter 1 ding ben ik wel achter gekomen wat werkt en een vooruit gang is, laten zien wat je doet en hoe je dit doet. Dus als je dit bedoelt met sturen?

Laten zien wat je doet, en vooral keihard duidelijk maken dat wat je doet een must is voor ieder reptiel. Ja, dat is sturen. En in geval van 18- kids ben ik van mening dat ouders betrokken moeten zijn. Dit roept vast veel verweer op, maar zolang er meer zielen mee kunnen denken, beslissen en overleggen bij een betrokkene met een lagere leeftijd, dan is dat wijs. Ik heb al een hoop 16-jarigen gezien die op eigen houtje besluiten een slang te nemen, want het is stoer! En dan vergeten dat zo'n beest vervolgens er nog wel eens zou kunnen zijn als ze hun 32ste verjaardag gaan vieren. En dat heb ik nog maar zelden horen zeggen tegen kids op beurzen en in winkels... reptielen worden oud! De meesten in ieder geval wel, en sommigen worden zelfs bizar oud!
NeNuntiumNecare

Berichtdoor NeNuntiumNecare » 20 maart 2012 08:59

Ik zag onlangs hier iemand met een 'welkom' post die voor het eerst daar iets over zei. Ze noemde dat ze altijd ergens aan begon om het ook af te maken, en daarom goed moest nadenken, omdat reptielen lang leven. Dat was een juiste benadering!

En voor de niet juiste benadering kijk ik altijd graag naar mijn eerste paartje Luipaard Gekko's. Die kwamen ook van een stelletje hersenloze denkers, die na een jaar op de beestjes uitgekeken waren.
NeNuntiumNecare

Volgende

Keer terug naar Nieuws