Giftige ratelslang tussen huisvuil in Tilburg

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Giftige ratelslang tussen huisvuil in Tilburg

Berichtdoor Martijn » 26 aug 2011 00:45

Een buurtbewoonster ontdekte het diertje toen haar eenjarige dochter het slangetje wilde oppakken.

Bron :arrow: Omroep Brabant
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Giftige ratelslang tussen huisvuil in Tilburg

Berichtdoor Brenda » 26 aug 2011 09:03

:shock:
Gelukkig is het diertje gevangen! :o
Ik snap niet hoe dit nou kan .
Animals was my first love, and it will be my last.
Brenda

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2960

Berichtdoor Louthesnakeman » 26 aug 2011 09:15

geweldige reclame voor onze hobby! ga zo door! zo weten we zeker dat we over een x aantal jaar geen slang meer mogen houden!

rule number 1 when keeping venomous snakes; nothing gets out!
Python regius 1.0.0 wildkleur
pantherophis guttatus guttatus 1.0.0 Snow
Heterodon Nasicus Nasicus 1.1.0 green&wildkleur
Shiba inu 0.1.0 roodkleurig
Maltezer 0.1.0

"Kennis bestaat uit delen, niet uit verzamelen"
Louthesnakeman

ID: 3500

Berichtdoor Jan Paul » 26 aug 2011 09:18

En daar heb je het gezeik weer, dat krijg je als er nul nada wetgevingen zijn voor dit soort dieren, en onze hobby over 1 kam geschoren word....... Zijn wij straks met zn allen de dupe vanwege het onzorgvuldig houden van deze diersoorten, iedere gek kan deze potentiele moordwapens in huis nemen, is wachten op zwaar ongeluk :cry:
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor nm2612 » 26 aug 2011 10:30

Louthesnakeman schreef:geweldige reclame voor onze hobby! ga zo door! zo weten we zeker dat we over een x aantal jaar geen slang meer mogen houden!

rule number 1 when keeping venomous snakes; nothing gets out!

En rule number 1 when keeping non-venomous snakes; nothing gets out!
Ook al die verhaaltjes over ontsnapte gutjes, en wat al dan niet meer ontsnapt, dragen niet echt bij aan een geloofwaardige hobby.

Niek
nm2612

ID: 4995

Berichtdoor Dwergideon » 26 aug 2011 15:09

Wat draagt er momenteel wel bij aan een goeie hobby?

Slangen ontsnappen, slechte naam
ze eten muizen, slechte naam
Kweek met neurologische defecten in dieren, slechte naam
'snake farms', slechte naam
Iemand wordt een keer gebeten, slecht naam
iemand houdt gifslangen in z'n huis, slechte naam

hoe je het ook went of keert, de media zal altijd elke waarheid verdraaien op zo'n manier dat onze hobby in een slecht daglicht gezet wordt. Waarom maakt iedereen hier zo'n heisa om? Wij weten toch beter dan die verdomde media? laat dat stelletje hielenlikkers van de maatschappij lekker het volk vertellen wat ze willen horen.
0.2.0 Panterophis guttatus guttatus (Count Seth & Lambesis)
Dwergideon

ID: 3795

Berichtdoor hardcorholic » 26 aug 2011 17:46

Tilburgse terrariumdagen begonnen vroeg dit jaar...

Ok erg flauw...

Wel heel erg zoiets, gezien wat voor gevolgen het op de korte (slachtoffer) en lange termijn (verbod op deze dieren) kan hebben.

De verantwoordelijke persoon wordt hopenlijk eens hard aangepakt, mocht die ooit gevonden worden.

Overigens ook weer erg hoe sensationeel en opgeblazen de media het brengt. Soms zijn de journalisten in ons land nog grotere debielen dan beleidsbepalers. Ik werk er in dus om Mart Smeets even te quoten: 'Mag ik dat zeggen?' 'Ja dat mag ik zegen! ;-) '
"Some people talk cuz they have something to say, most people talk cuz they have to say something..."
hardcorholic

ID: 4754

Berichtdoor Dennie » 27 aug 2011 00:25

Ik blijf erbij dat het een hoax is. ;-)
Afbeelding

1.0 Boa constrictor imperator Hog Island
0.0.1 Correlophus ciliatus
0.4 Eublepharis macularius
0.1 Pantherophis guttatus
Dennie

ID: 475

Berichtdoor Martijn » 27 aug 2011 00:56

Tijd voor een update. :hmm:

Giftige Ratelslang in Tilburg niet tussen huisvuil

De pasgeboren slang werd gevonden op een vensterbank.
Dat meldt dierenpark De Oliemeulen, waar het reptiel wordt opgevangen.

Bron :arrow: Omroep Brabant
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2

Berichtdoor zeepkist » 30 aug 2011 03:35

Dennie schreef:Ik blijf erbij dat het een hoax is. ;-)

In welke zin? want ik kan de grap er niet echt van inzien.
Daarnaast hebben medewerkers van de Oliemeulen onder andere mij, en nog enkele ratelslangenhouders gebeld om een eigenaar te achterhalen
zeepkist
Verbannen

ID: 4279

Berichtdoor HaeMeS » 02 sep 2011 08:03

Beste lezers van dit forum,

Ik plaats hier een post om uit te leggen wat er echt aan de hand was.

Dit bericht is geen hoax. Mijn schoonouders hebben de jonge ratelslang in hun tuin gevonden waar het dier in de zon lag op te warmen. Ik was zelf een aantal dagen niet thuis, dus zal de gebeurtenissen uit de 2e hand vertellen. Mijn schoonouders hebben nadat ze 't slangetje zagen de gemeente gebeld die (geloof ik) de Oliemeulen heeft gewaarschuwd. Zij hebben vervolgens de slang opgehaald. De journalist die het verhaal over een 1-jarig kind die de slang in het huisvuil heeft gevonden is een fantast. Wat wel het geval was is dat mijn 1-jarige dochter daar in huis was en ja, als het lekker weer is (zoals toen de slang werd gevonden) in de tuin komt. Ik weet ook wat er gebeurd zou zijn als zij die slang had ontdekt en had gezien dat ie had bewogen... Dan had ze 'm direct gepakt om te onderzoeken. Ik kan me enigzins voorstellen wat 't gif van een (jonge) ratelslang doet bij een klein kind. NIet iets wat je wilt.

Anyway, de slang was klaarblijkelijk van de buurman. Hij wist dat er een jonge ratelslang was ontsnapt uit zijn terrarium. Sterker nog, de afgelopen maand heeft hij (en een buurjongen) er in totaal (samen met deze) 6 gevonden. Het terrarium was niet volledig (slang)dicht. Wat kwalijk is, is dat hij een nest jonge slangen had, wist dat ze ontsnapt zijn, wist dat ze uit huis waren (buurjongen had er immers al 1 gevonden) maar geen goede pogingen heeft ondernomen om te checken:
- hoeveel jonge slangen had hij in de 1e plaats
- hoeveel zijn er weg
- hoeveel heeft hij er teruggevonden.

Slangen weg minus slangen terug = gorter dan nul.. Dan heb je een PROBLEEM. Vind een buurjongen vervolgens een van je slangen dan heb je een groter probleem. Dan waarschuw je de buren, de Oliemeulen (help met zoeken/geef raad/whatever) en liefst ook de politie (want je laat potentieel gevaarlijke slngen ontsnappen).

Anyway, dit is het verhaal zoals ik het heb gehoord van mijn schoonouders. Kan zijn dat er details niet kloppen ivm de telefonische verslaggeving.

Tot slot nog een vraag: Wie weet kruipen er nog een paar exemplaren rond! Wat zou nu volgens jullie de beste actie zijn om orde op zaken te stellen?

m.v.g. Harald
HaeMeS

ID: 5252

Berichtdoor GerritH » 02 sep 2011 10:50

Hallo Harald

Even een reactie. Een van de problemen bij ratelslangen is dat er levende jongen geboren worden. Die meteen actief zijn, en heel klein (en dus een risico vormen bij ontsnappen).
Ik neem daarom aan dat de houder waarschijnlijk wel geweten heeft dat er jongen geboren waren, maar mogelijk geen idee had of heeft hoeveel.
Dit toont weer hoe belangrijk het is om een terrarium zodanig af te sluiten dat ook jonge dieren niet kunnen ontsnappen.
Ik ben het volledig met je eens dat als je weet dat dit soort dieren ontsnapt zijn dat je dan direct een waarschuwing laat uitgaan.
Wat nu te doen? dat is heel moeilijk; je hebt zelf gezien hoe klein deze dieren zijn en voor nu hebben ze een prima overlevingskans buiten. In de winter zal het moeilijker worden; de meeste soorten zijn gevoelig voor de combinatie van kou en vocht, maar dat biedt geen garantie.
Ik zou deze warme dagen (vandaag en morgen) nog eens een keer goed laten zoeken (op kosten van de eigenaar) De dieren zijn tamelijk warmtebehoeftig en deze mooie dagen bieden een goede kans. Anderzijds komen ze redelijk algemeen voor in Amerika en het aantal beten met een ernstige afloop valt mee. Deze diertjes zijn nog zo klein dat als je er met je schoen op gaat staan je geen beet in je enkel hoeft te verwachten als je een beetje stevige schoenen aanhebt. Ik zou wel voorzichtig zijn met mijn dochtertje en haar vooral op het hart drukken niet zomaar iets op te pakken, of proberen haar zoveel mogelijk weg te houden van risicopunten.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Brenda » 02 sep 2011 12:48

Ik snap gewoonweg niet dat zulke mensen Ratelslangen als huisdier hebben :009:
Animals was my first love, and it will be my last.
Brenda

ID: 2960

Berichtdoor HaeMeS » 02 sep 2011 12:54

Ok, dat maakt het dus onmogelijk om eierschalen te tellen - ik wist niet dat ze levendbarend zijn. Tja kou is niet echt een probleem voor ratelslangen - als je in de VS/Canada kijkt waar ze voorkomen... Maar de combi vocht + kou zal wel 's winters wel funest zijn.

Tja een kind van 14 maanden vertel je niet zo makkelijk wat ze wel/niet mag oppakken. Die buurjongen die er een had gevonden had 'm ook opgepakt. En dat is zo gek niet. Je denk toch eerder aan een totaal ongevaarlijk exemplaar of misschien een jonge adder (alhoewel, in Brabant niet). Heb in Utrecht ook aan de randen van de stad her en der jonge en volwassen ringslangen gezien. Goed, ratelslangen bijten kennelijk niet zo heel snel als ze jong zijn. Een neef van me in Canada had er ook ooit per ongeluk een als huisdier toen hij jong was. Zelf gevangen, gedacht dat ie iets anders had, enz. Voorlopig m'n dochter maar even uit te tuin van schoonouders houden.
HaeMeS

ID: 5252

Berichtdoor Louthesnakeman » 02 sep 2011 13:47

Brenda schreef:Ik snap gewoonweg niet dat zulke mensen Ratelslangen als huisdier hebben :009:

niet? ik wel eigenlijk als je ziet hoe mooi ze zijn.
Als je doelt op het gevaar ervan... denk dan ook even aan giftige spinnen, reuzenslangen, kaaimannen, mastiffs, en en en en en.

Er is niets mis met het houden van gifslangen, maar vind wel dat er controle op moet komen wat betreft huisvesting, veiligheid, beetprotocol etc. en dat is juist het gene wat mis gaat. Elke jan-boerenl*l kan een gifslang kopen en in een omgebouwd aquarium proppen.
Python regius 1.0.0 wildkleur
pantherophis guttatus guttatus 1.0.0 Snow
Heterodon Nasicus Nasicus 1.1.0 green&wildkleur
Shiba inu 0.1.0 roodkleurig
Maltezer 0.1.0

"Kennis bestaat uit delen, niet uit verzamelen"
Louthesnakeman

ID: 3500

Volgende