31 slangen in beslag genomen in huurwoning in Beringen

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: 31 slangen in beslag genomen in huurwoning in Beringen

Berichtdoor Dennie » 09 aug 2010 21:56

Yemen schreef:
Denster schreef:

We staan dus eerder aan jou kant

Nou, dat weet ik zo niet, ik zou het ook erg vinden, maar je hoort je aan de regels te houden en zo te zien zijn er genoeg aanleidingen om de dieren inbeslag te nemen.

Nou ik kan uit het artikel niet exact eruit halen waarom die dieren nu verwijderd zijn. Het enige wat ik lees is overlast en geurhinder. Geurhinder = overlast, en ik kan verder niet bedenken waarom reptielen overlast zouden moeten veroorzaken. In het artikel wordt ook vermeld dat de veiligheid en gezondheid in het gedrang kwam, maar er wordt verder geen toelichting gegeven.

Ik heb het niet zo met gemeentes, burgemeesters en die hele bureaucratische bende. Dus ja, op dit moment sta ik achter de eigenaar van die slangen. Dan hadden ze dat artikel maar beter op moeten stellen. Want nu weet ik nog niks.
Afbeelding

1.0 Boa constrictor imperator Hog Island
0.0.1 Correlophus ciliatus
0.4 Eublepharis macularius
0.1 Pantherophis guttatus
Dennie

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 475
Land: Nederland

Berichtdoor Yemen » 09 aug 2010 22:10

Meerdere keren ontsnapt.
0.1.0 Chameleo Calyptratus
1.0.0 Chameleo Calyptratus x Sunburst
1.0.0 Pogona Vitticeps Red x Yellow
2.0.0 Takydromus Sexlineatus

CHAMELEONS
Yemen

ID: 2059

Berichtdoor Dennie » 09 aug 2010 22:15

Weet je hoeveel katten hier in de buurt ontsnappen (lees: los gelaten worden) en vervolgens in mijn tuin gaan zitten schijten? Dan mogen ze hier ook wel alle katten gaan komen ophalen.

Ik snap het punt wel en het is ook niet goed dat die beesten ontsnappen. Maar het wordt nu verteld van één kant. Als je zo'n zeikerd naast je hebt die het gewoon al een vreselijk idee vind om naast iemand te wonen met slangen e.d. en die vervolgens alles in het werk stelt om te proberen om die beesten weg te krijgen.

We hebben het hier over een veelal onbegrepen hobby he.

Daarom ben ik ook benieuwd naar de echte oorzaak en zou ik de kant van het verhaal van reptiellovers graag een keer willen horen.
Afbeelding

Dennie

Berichtdoor Dennie » 09 aug 2010 23:55

Misschien waren mijn berichten van hierboven wat kortzichtig. Het is ook meer omdat ik altijd zo boos wordt wanneer mensen zo debiel reageren zoals in de reacties onder dat artikel. Iedereen over één kam scheren, dat is altijd zo lekker makkelijk. ;-)
Afbeelding

Dennie

Berichtdoor Yemen » 10 aug 2010 08:37

Slangen zijn en worden iets gevaarlijker gezien als een kat denster, snap jou kant een heel klein beetje, het gaat om reptielen, maar hou je aan de afspraken. Ik zou ook wel het echte verhaal van reptiellovers willen horen, maar zo te zien is er een reden voor. Als er geen reden achter zat dan zou ik ook achter die mensen staan, maar nu niet.
0.1.0 Chameleo Calyptratus
1.0.0 Chameleo Calyptratus x Sunburst
1.0.0 Pogona Vitticeps Red x Yellow
2.0.0 Takydromus Sexlineatus

CHAMELEONS
Yemen

ID: 2059

Berichtdoor Tribo » 10 aug 2010 12:43

Daarbij is de wet in België een heel stuk strenger wat betreft het houden van reptielen!

Ik ken hem niet helemaal want ik woon "gelukkig" niet in België omdat ik dan zeker de helft van mijn collectie kon opdoeken. In belgië is het "aantal" ook een meewegende factor of iets mag of niet.

Wellicht kan een Belgisch lid van dit forum misschien wat meer licht laten schijnen over de regelgeving omtrent het houden van exoten in België.
Tribo

Waardering: 1
ID: 1425

Berichtdoor kurtlippens » 10 aug 2010 14:44

De reden van inbeslagname is simpel.
Zoals de titel al vermeld gaat het om 31 dieren, 1 teveel dus ...
Voor reptielen (uitgezonderd schildpadden) heb je een meldingsplicht (Vlarem3) België
Vlarem 3 is een soort milieuvergunning voor "hinderlijke inrichtingen" die toelaat dat je maximaal 30 reptielen mag houden. Over deze vergunning beschikte de man maar had dus 1 dier meer dan toegestaan.
Boven de 30 dieren heb je een Vlarem2 nodig, maar die word zo goed als nooit uitgereikt aan particuliere reptielenhouders.
Bovendien waren een groot aantal knaagdieren als muizen en ratten aanwezig (87 muizen en 166 ratten ) dergelijk aantal valt ook onder de Vlaremwetgeving gezien deze ook als (geur) hinderlijk worden beschouwd, of wbt dit ook inbreuken werden vastgesteld weet ik niet.
De reden van inbeslagname was dus dat ene dier teveel....

Ter info en offtopic:
Gifslangen en krokodillen vallen sowieso onder Vlarem2, ongeacht het aantal.
Gezien die zoals eerder vermeld nooit uitgereikt worden kan je stellen dat deze verboden zijn in België.
Op een enkele uitzondering na die de vergunning veel vroeger verkregen had mag geen enkele particulier die houden...
kurtlippens

ID: 564
Land: België

Berichtdoor phelsuma » 11 aug 2010 00:59

Ik kan de reaktie hierboven alleen maar beamen. Sterker nog toen ik controle kreeg keken ze ook in mijn broedkast, met de vraag wat ik met de dieren ging doen als ik 100% uitkomst zou hebben.

Ik was gelukkig in orde met alle cites en overdrachtsverklaringen en ook met men vlarem 3. De enige opmerking die ik kreeg was dat men terra van men groene leguaan met een slot moest voorzien worden.

Dit kwam ook via klachten van de buren ze wisten wel dat we reptielen hadden maar niet welke en dachten dat mijn dieren gevaarlijk waren als deze zouden ontsnappen
1.0.0. iguana iguana
0.0.1. physignatus concincincus
1.1.0. pogona viticeps
1.1.0. crotaphytus bicinctores
1.1.1. xenagama taylori
0.0.1. chameleo calyptratus
phelsuma

ID: 216

Berichtdoor reptiellovers » 11 aug 2010 12:14

ik wil je als sinds bedanken dat je achter ons staat want ze iets verliesen is niet niks is net of je een kind verliest ten eerste veiligheid kon geen problem want de slangen konden niet uit hun terra dubeel glas en gezonheid is ook lari want je krijg geen allergie door slangen en zo mvg
Denster schreef:
Yemen schreef:
Denster schreef:

We staan dus eerder aan jou kant

Nou, dat weet ik zo niet, ik zou het ook erg vinden, maar je hoort je aan de regels te houden en zo te zien zijn er genoeg aanleidingen om de dieren inbeslag te nemen.

Nou ik kan uit het artikel niet exact eruit halen waarom die dieren nu verwijderd zijn. Het enige wat ik lees is overlast en geurhinder. Geurhinder = overlast, en ik kan verder niet bedenken waarom reptielen overlast zouden moeten veroorzaken. In het artikel wordt ook vermeld dat de veiligheid en gezondheid in het gedrang kwam, maar er wordt verder geen toelichting gegeven.

Ik heb het niet zo met gemeentes, burgemeesters en die hele bureaucratische bende. Dus ja, op dit moment sta ik achter de eigenaar van die slangen. Dan hadden ze dat artikel maar beter op moeten stellen. Want nu weet ik nog niks.
reptiellovers

ID: 3109

Berichtdoor Dennie » 11 aug 2010 12:19

@ kurt: bedankt voor je uitleg. België kan er kennelijk ook wat van met al die stomme regeltjes. Misschien nog wel erger dan Nederland. Maar wat ik niet begrijp is waarom er dan 31 dieren in beslag worden genomen terwijl er maar 1 teveel is, zoals jij het zegt.

@ reptiellovers: hoe zit het dan met het ontsnappen, zoals staat in het artikel?
Afbeelding

Dennie

Berichtdoor Nikki » 11 aug 2010 12:46

Yemen schreef:Slangen zijn en worden iets gevaarlijker gezien als een kat denster, snap jou kant een heel klein beetje, het gaat om reptielen, maar hou je aan de afspraken. Ik zou ook wel het echte verhaal van reptiellovers willen horen, maar zo te zien is er een reden voor. Als er geen reden achter zat dan zou ik ook achter die mensen staan, maar nu niet.

nou eh ik weet niet, maar een valse kat kan volgens mij flink meer schade aanbrengen als de gemiddelde(niet giftige) slang.

het is vooral de angstfactor denk ik.
Afbeelding
klik op mijn eitjes XD
Afbeelding
Nikki

ID: 1046

Berichtdoor Dennie » 11 aug 2010 12:48

Nou ik kom toch liever een valse kat tegen dan een één of andere pofadder ofzo hoor :D
Afbeelding

Dennie

Berichtdoor Nikki » 11 aug 2010 12:49

hehe, met uitzondering van giffers zei ik ook.
Afbeelding
klik op mijn eitjes XD
Afbeelding
Nikki

Berichtdoor Dennie » 11 aug 2010 12:50

Ja ik zit aan een bril, ik merk dat ik vaker dingen niet goed lees de laatste tijd! IK WIL GEEN BRIL! :D
Afbeelding

Dennie

Berichtdoor Nikki » 11 aug 2010 12:52

dat heb ik 's avonds laat altijd XD
dan ben ik heilig ervan overtuigd iets goed gelezen te hebben, staat er toch totaal iets anders.
Afbeelding
klik op mijn eitjes XD
Afbeelding
Nikki

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuws