Veel ontsnapte slangen in het nieuws

gevaar voor de hobby
Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Veel ontsnapte slangen in het nieuws

Berichtdoor GerritH » 25 mei 2010 16:09

Het viel me op dat er deze maand wel weer heel veel ontsnapte slangen gevonden worden door derden. Vandaag een berichtje dat er in België al 8 gevonden zijn en de stand in Nederland is volgens mij niet veel beter.
Hoewel het tot nu toe eigenlijk alleen maar gaat om ongevaarlijke soorten; meest guttata's moeten we ons wel realiseren dat dit geen reclame voor de hobby is; feitelijk moet je elke onbekende slang behandelen als een gifslang (tot je zeker weet dat dat niet zo is) en ook bij het gemiddelde publiek is de eerste reactie op zo'n ontsnapping; ze zouden het moeten verbieden.
Als je dan kijkt naar de standpunten van de diverse politieke partijen mbt het houden van exoten in het algemeen en slangen in het bijzonder dan zie je dat het inmiddels 5 voor 12 is (als het al niet later is.
Hierbij dus een oproep;

LET OP JE DIEREN EN ZORG DAT ZE NOOIT ONTSNAPPEN.

En dat geldt speciaal voor slangen (een ontsnapte hagedis of schildpad geeft veel minder paniek)

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Land: Nederland

Re: Veel ontsnapte slangen in het nieuws

Berichtdoor theo » 25 mei 2010 16:55

Doe bij dit gegeven de paniek om een niet aangetroffen krokodil en verkiezingstijd en de opvangcentra krijgen weer allerlei vragen van de verschillende politieke partijen.
theo

Waardering: 2
Heeft bedankt: 6
ID: 143

Berichtdoor Jelmer Groen » 25 mei 2010 17:47

Het valt mij ook op dat er zeker een stijgende lijn in lijkt te zitten. Daarbij vind ik het ook opvallend dat er steeds opener over word gesproken. Het lijkt wel de normaalste zaak van de wereld te worden (zie slangenforum). Nou ben ik geen voorstander van taboes en doofpotten maar ik word nou niet bepaald vrolijk van al die topictitels in de trant van " HELP, mn slang is kwijt!" om vervolgens te lezen dat er weer een klassieke beginnersfout is gemaakt.

Overigens zie ik hier een taak voor forums en organisaties. Als we met z'n allen willen dat deze ontwikkeling stopt zal dat vanuit de hobby zelf moeten komen. We hoeven niet te verwachten dat een ander het doet. In dat opzicht vind ik dit topic een goed initiatief van Gerrit. Laten we met z'n allen alsjeblieft zo verantwoord mogelijk met de hobby omgaan en rekening houden met de algemene opinie m.b.t. tot het houden van reptielen en andere exoten.

Groeten,

Jelmer
Jelmer Groen

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2070

Berichtdoor Serpent Steven » 25 mei 2010 18:14

Ik ben ooknogmaar een beginner, maar ik chek wel altijd al me sloten. kheb een slot op ´t terra die ik wel 5x per nacht chek ofzo. alle keiren en gaten zitten helemaal dicht. Ik vind dat als je een dier neemt, dan zorg je er toch voor? zorg dan ook dat hij niet ontsnapt. Want ik word er ook een beetje ziek van, als ik die topics op SF lees..
Forum.lacerta.nl = vernieuwd, kom en bekijk het! :P
Serpent Steven

ID: 2246

Berichtdoor ries » 14 jun 2010 09:52

Hier staan ze op een speciale kamer en kunnen dus nooit ontsnappen als ik de raampjes een keer vergeet.
Buiten dat ik heb giftige dieren in huis en kan het me eigen niet permiteren om de raampjes open te laten staan(terra,s worden afgesloten met ijzerdraadjes.
ries
Verbannen

ID: 2033

Berichtdoor Tris-A » 14 jun 2010 18:41

Ten eerste weet ik niet of alle berichten wel echt ontsnapte dieren zijn.
Er zijn veel dieren activisten die dit soort dingen doen.
om te zorgen dat exothen niet meer gehouden mogen worden.
Tris-A

Waardering: 2
ID: 2278
Land: China

Berichtdoor GerritH » 14 jun 2010 19:17

Ik weet dat er heel wat slangen (soms niet eens per ongeluk :( ) ontsnappen.
Ik heb nog nooit gehoord van dierenactivisten die dieren bij reptielenliefhebbers loslaten (wel nertsen en zo maar slangen?).
Ik vrees dat het dus echt wel echt waar is, een groot deel haalt ook nooit het nieuws.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Serpent Steven » 14 jun 2010 19:20

Het is echtwaar, zelfde verhaal als een maandje of 2 terug. werden er op dezelfde dag, 2 koningspythons losgelaten. 1 in de HEMA en 1 bij de ALDI.
Dat doe je niet, desnoods geef je ze gratis weg.
Forum.lacerta.nl = vernieuwd, kom en bekijk het! :P
Serpent Steven

ID: 2246

Berichtdoor gatecrasher » 15 jun 2010 07:47

Ik denk ook dat het niet altijd ontsnappingen zijn veel mensen dumpen hun reptiel als ze er niks meer aanvinden en er niet meer voor willen zorgen. Ik vind dat afschuwelijk. Je laat je dier aan zijn lot over terwijl je weet dat een tropisch reptiel zich niet in de vrije natuur kan redden. Zelf check Ik altijd of het terrarium dicht zit voordat ik weg ga bovendien doe ik ook alle deuren en ramen dicht.
1.1 Gherrosaurus Major Bottegoi ( Esi en Tau)
0.5 Correlophus Cilliatus( Jingo, Barbossa, Chewie, Smoothie, Fahl)
gatecrasher

Waardering: 3
Heeft bedankt: 2
ID: 2358

Keer terug naar Nieuws