GerritH schreef:Sorry hoor maar heb je de afgelopen periode onder een steen geleefd? Kijk naar de discussie rond de positielijsten en de recente wijzigingen van de Europese regelgeving inzake invasieve exoten en je ziet dat de anti-dierhouderslobby alles aangrijpt om tot een verbod te komen op het houden van exoten. Een gezien het geld dat ze daarvoor vrijmaken (DB circa 900.000 euro per jaar voor beleidsbeïnvloeding en Stichting AAP 1.200.000 per jaar voor preventie) maken ze een goede kans. Idioten die hun dieren dumpen maken het de tegenstanders wel erg makkelijk.
Zo willen ze in Nederland het houden veel soorten moerasschildpadden verbieden omdat die in Spanje en Italië problemen kunnen veroorzaken.
En wat doen wij daartegen? De verenigingen lopen zich het vuur uit de sloffen maar de meeste houders vinden het niet eens nodig om lid te worden van een vereniging (2-3 % van de reptielenhouders is lid van een vereniging).
Ja dat is wel een wat kortzichtige houding.
Gerrit
Nou, ik ben er een tijdje uit geweest wat betreft het volgen van de ontwikkelingen daaromtrent (en ook minder actief geweest op dit forum).
Al wist ik natuurlijk wel dat ze 'er mee bezig waren'.
De cijfers wat betreft preventie en verbod waren mij niet bekend, en dat is wel wat zorgwekkend.
Al lijkt het er naar mijn idee wel op dat ze in eerste instantie de serieuze probleemgevallen (invasieve en bedreigde soorten) eruit pikken, voor nu.
Dat is eerlijk gezegd naar mijn idee niet eens zo gek inmiddels.
Maar met een sterker wordende Europese Unie zou het voor Nederland een strengere regelgeving kunnen gaan betekenen.
En dan is er best kans dat mooie dieren die een beetje in het grijze gebied zitten, wel gaan afvallen.
Toch heb ik er wel vertrouwen in dat ze niet alles in het wilde weg (willen) gaan verbieden. Waarom? Er zullen belangen in het geding komen met betrekking tot verlies in handel (import/export) en verhandelen in de winkels. Wat dus een stukje de economie zal aantasten.
Weegt dat op tegen een totaal verbod? Dat lijkt mij niet zo snel.