Steeds meer exotische dieren gedumpt in het Groene Hart

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Steeds meer exotische dieren gedumpt in het Groene Hart

Berichtdoor Martijn » 23 feb 2014 16:09

Steeds vaker moeten dierenambulances in het Groene Hart uitrukken na de vondst van een exotisch dier. Het aantreffen van een dode wasbeer in de Oude Rijn en een slang bij een Alphenaar thuis afgelopen week blijkt geen incident. Ook in Gouda is het raak met 'exoten' en Woerden heeft inmiddels ervaring met verrassende gasten in het gebied.

Bron/lees verder: AD.nl

Met dank aan BG-Gecko voor de attendering.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Steeds meer exotische dieren gedumpt in het Groene Hart

Berichtdoor Gekkoszijnleuk » 26 apr 2014 10:40

Interessant artikel!
Wel erg sneu - en ook zorgwekkend - hoe er met sommige (huis)dieren word omgegaan! :|

Maar ook een beetje lachwekkend wat betreft de chaos die het veroorzaakt in de samenleving :)
Een grote "in the wild" dierentuin is het aan het worden zo langzamerhand.

Ben erg benieuwd hoe ze deze kwestie in de toekomst het hoofd gaan bieden.
Gekkoszijnleuk

Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 5693

Berichtdoor GerritH » 26 apr 2014 12:46

Gekkoszijnleuk schreef:Interessant artikel!
Wel erg sneu - en ook zorgwekkend - hoe er met sommige (huis)dieren word omgegaan! :|

Maar ook een beetje lachwekkend wat betreft de chaos die het veroorzaakt in de samenleving :)
Een grote "in the wild" dierentuin is het aan het worden zo langzamerhand.

Ben erg benieuwd hoe ze deze kwestie in de toekomst het hoofd gaan bieden.

Simpel een verbod; de idioten die hun dieren dumpen en of laten ontsnappen vormen de motivatie tot een verbod op het houden van deze dieren.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Spijker » 26 apr 2014 15:32

Dat er veel exoten in Gouda gedumpt worden!
Ik woon hier en ken best veel mensen, waarvan niemand iemand kent met een reptiel / exoot!
Dieren:
- 0.0.1 Pantherophis Guttatus (Spijker)
Spijker

Waardering: 4
ID: 9679

Berichtdoor Gekkoszijnleuk » 27 apr 2014 21:07

GerritH schreef:
Gekkoszijnleuk schreef:Ben erg benieuwd hoe ze deze kwestie in de toekomst het hoofd gaan bieden.

Simpel een verbod; de idioten die hun dieren dumpen en of laten ontsnappen vormen de motivatie tot een verbod op het houden van deze dieren.

Gerrit

Dat zou wel een heel grauwe uitkomst zijn.
En lost het probleem op de korte - en middellange - lange termijn vast ook niet op, want waar moeten ze met zoveel dieren naartoe die dan "in beslag" genomen moeten worden ...?
Hoe gaan ze bovendien handhaven dat alle welwillende eigenaren van exotische dieren ze vrijwillig afstaan, en registeren wie dat allemaal zijn?? :|

Oftewel, lijkt het mij dat de gemeente(n) iets creatievers moeten verzinnen, hoe verstandig met deze problematiek om te gaan.

De dieren zijn er, en zullen toch opgevangen en uiteindelijk verzorgd moeten worden door geschikte mensen.

Het moet natuurlijk strafbaar blijven dat mensen niet zomaar dieren / exoten ergens loslaten, maar zou naar mijn idee wel iets verzonnen moeten worden dat mensen een alternatief hebben als ze echt een dier niet meer kunnen onderhouden. :roll:
Gekkoszijnleuk

Berichtdoor GerritH » 28 apr 2014 07:22

Gekkoszijnleuk schreef:
GerritH schreef:
Gekkoszijnleuk schreef:Ben erg benieuwd hoe ze deze kwestie in de toekomst het hoofd gaan bieden.

Gerrit

Dat zou wel een heel grauwe uitkomst zijn.

Sorry hoor maar heb je de afgelopen periode onder een steen geleefd? Kijk naar de discussie rond de positielijsten en de recente wijzigingen van de Europese regelgeving inzake invasieve exoten en je ziet dat de anti-dierhouderslobby alles aangrijpt om tot een verbod te komen op het houden van exoten. Een gezien het geld dat ze daarvoor vrijmaken (DB circa 900.000 euro per jaar voor beleidsbeïnvloeding en Stichting AAP 1.200.000 per jaar voor preventie) maken ze een goede kans. Idioten die hun dieren dumpen maken het de tegenstanders wel erg makkelijk.
Zo willen ze in Nederland het houden veel soorten moerasschildpadden verbieden omdat die in Spanje en Italië problemen kunnen veroorzaken.
En wat doen wij daartegen? De verenigingen lopen zich het vuur uit de sloffen maar de meeste houders vinden het niet eens nodig om lid te worden van een vereniging (2-3 % van de reptielenhouders is lid van een vereniging).
Ja dat is wel een wat kortzichtige houding.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Berichtdoor Frans » 29 apr 2014 05:09

De "massale dumping" van exoten is helemaal niet in vergelijking met wat er aan honden, katten, konijnen, cavia's, kippen enz. wordt "verloren". Uitrukken voor een slangetje is veel spannender dan voor een wit konijn in het stadspark.
De natuur is niet te evenaren, maar je moet er wel naar streven.
www.RepTielenLampen.nl
Frans

Waardering: 9
Heeft bedankt: 2
ID: 3346

Berichtdoor GerritH » 29 apr 2014 07:42

Frans schreef:De "massale dumping" van exoten is helemaal niet in vergelijking met wat er aan honden, katten, konijnen, cavia's, kippen enz. wordt "verloren". Uitrukken voor een slangetje is veel spannender dan voor een wit konijn in het stadspark.

En dat is helemaal waar, helaas onthouden mensen de spectaculaire koppen in de krant en komen de werkelijke cijfers te weinig aan bod.

gerrit
GerritH

Berichtdoor Jamie'sBaardjes » 29 apr 2014 10:18

Nou ben ik zelf niet zo dat ik als ik huisdieren niet leuk meer vind ( wat nooit voorkomt) dat ik ze dan buiten los zou laten.
Maar als ik het zou doen zou ik gewoon naar een asiel gaan en m daar achterlaten, als het geld kost zeg ik gewoon dat ik m ergens heb gevonden en dat ie niet van mij is of desnoods met een warmte element in een doos voor de deur zetten.

Kan al slecht tegen mensen op marktplaats die over reptielen zeggen: heb er geen tijd voor. Wie heeft er nou geen tijd om in een minuut een klauw andijvie in het bakje te doen, handje levendvoer naarbinnen en waterbak bij vullen, meeste reptielen hoor je nieteens vast te houden dus die worden echt niet verdrietig als hun baasje ze niet aait. Als je alles gewoon netjes bij houd kost t amper tijd. behalve de periodieke grote schoonmaak.

Maar dat gewoon loslaten is wel erg lui, hoeveel werk is het om je beestje op marktplaats te zetten of naar een asiel te brengen, er zijn tegewoordig steeds meer schildpadden/reptielen opvang huizen. Stel je voor het kost benzine..
Pogona Vitticeps 1.1.0(Storm, Svetlana)
Eigen Nakweek Pogona Vitticeps 1.4.0(Junior, Orion, Polina, Rufina & Yalena)
Meriones unguiculatus 2.0.0(Gerrit & Dusty)
Europese korthaar Cypers 0.1.0(Fanny♥)
Labrador Bordercollie 1.0.0(Blacky♥)
Paracheirodon axelrodi 0.0.9
Xiphophorus maculatus 1.0.0
Danio Rerio 1.0.0
Poecilia reticulata 1.0.0
Corydora aeneus albino 1.0.0
Corydora aeneus 1.1.0
Caridina japonica 0.0.1
Jamie'sBaardjes

Waardering: 9
Heeft bedankt: 7
ID: 9854

Berichtdoor Gekkoszijnleuk » 03 mei 2014 22:13

GerritH schreef:Sorry hoor maar heb je de afgelopen periode onder een steen geleefd? Kijk naar de discussie rond de positielijsten en de recente wijzigingen van de Europese regelgeving inzake invasieve exoten en je ziet dat de anti-dierhouderslobby alles aangrijpt om tot een verbod te komen op het houden van exoten. Een gezien het geld dat ze daarvoor vrijmaken (DB circa 900.000 euro per jaar voor beleidsbeïnvloeding en Stichting AAP 1.200.000 per jaar voor preventie) maken ze een goede kans. Idioten die hun dieren dumpen maken het de tegenstanders wel erg makkelijk.
Zo willen ze in Nederland het houden veel soorten moerasschildpadden verbieden omdat die in Spanje en Italië problemen kunnen veroorzaken.
En wat doen wij daartegen? De verenigingen lopen zich het vuur uit de sloffen maar de meeste houders vinden het niet eens nodig om lid te worden van een vereniging (2-3 % van de reptielenhouders is lid van een vereniging).
Ja dat is wel een wat kortzichtige houding.

Gerrit

Nou, ik ben er een tijdje uit geweest wat betreft het volgen van de ontwikkelingen daaromtrent (en ook minder actief geweest op dit forum).
Al wist ik natuurlijk wel dat ze 'er mee bezig waren'.
De cijfers wat betreft preventie en verbod waren mij niet bekend, en dat is wel wat zorgwekkend.

Al lijkt het er naar mijn idee wel op dat ze in eerste instantie de serieuze probleemgevallen (invasieve en bedreigde soorten) eruit pikken, voor nu.
Dat is eerlijk gezegd naar mijn idee niet eens zo gek inmiddels.
Maar met een sterker wordende Europese Unie zou het voor Nederland een strengere regelgeving kunnen gaan betekenen.
En dan is er best kans dat mooie dieren die een beetje in het grijze gebied zitten, wel gaan afvallen. :|

Toch heb ik er wel vertrouwen in dat ze niet alles in het wilde weg (willen) gaan verbieden. Waarom? Er zullen belangen in het geding komen met betrekking tot verlies in handel (import/export) en verhandelen in de winkels. Wat dus een stukje de economie zal aantasten.
Weegt dat op tegen een totaal verbod? Dat lijkt mij niet zo snel.
Gekkoszijnleuk

Keer terug naar Nieuws