Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Overlegonderwerpen betreffende de artikelen van slangen, hagedissen, schildpadden, krokodilachtigen e.a.
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor renske » 20 jun 2015 20:57

Ik heb een uitgebreid stuk geschreven over de effecten van uvb en d3 op dag actieve hagedissen. Zo kan je voor jezelf uitvinden wat het beste is voor je reptiel. Hier is de link naar het stuk informatie:
http://www.quolibet.nl/uvb-lampen-voor-reptielen/
Avatar gebruiker
renske
 
Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165
Berichten: 5608
Geregistreerd: 09 aug 2010 21:35
Woonplaats: Aalsmeer
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor GerritH » 21 jun 2015 15:14

Leuk artikel met nuttige metingen.
het probleem met UV is echter tweeledig;
1 Wat is de optimale intensiteit
2 Hoeveel mw heeft een dier nodig.

Ten opzichte van 1; dit soort metingen geven een beeld van de situatie in de natuur en zijn dus erg nuttig. Let er overigens wel op dat als je de relatieve intensiteit (ten opzichte van het overige licht) van het UV te groot maakt dat ook weer gevolgen kan hebben voor de dieren. Er zijn overigens (onderzoek aan baardagamen) aanwijzingen dat dieren ook bij een veel lagere intensiteit al prima D3 aan kunnen maken.
Ten opzichte van 2; de hoeveelheid UV die een dier kan opnemen hangt af van de intensiteit en de oppervlakte, bij de door ons gebruikte lampen is de intensiteit tamelijk hoog, maar wel over een zeer beperkt oppervlak. UV spaarlampen hebben weer een veel lagere intensiteit maar wel over een veel groter oppervlak. Indien de minimale intensiteit voor de synthese van D3 bereikt wordt is de productie afhankelijk van het product van het bestraalde huidoppervlak en de intensiteit. Zeker bij grotere dieren zou dat bij een spaarlamp zomaar gunstiger kunnen zijn; neem een Teju met een aangestraald oppervlak van 1000 cm2. Een Solar raptor levert iets van 250, maar gemiddeld maximaal op 25 cm2. Dat is dus 6250 eenheden. Een spaarlamp levert iets van 5, maar wel over de hele oppervlakte van het dier. Dat is in dit voorbeeld dus 5000. Zo bezien scheelt het dus qua hoeveelheid maar heel weinig.
Als je dan ook nog meeneemt dat het dier bij de Solar raptor alleen maar UV krijgt als ie echt onder de lamp zit wordt het plaatje heel anders.
Begrijp me goed het zijn prima lampen, ik heb ze ook, maar met name de bundeling geeft mij wel eens wat zorgen.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor renske » 21 jun 2015 17:50

In de praktijk werken spaarlampen ook gewoon niet. Ook al hebben ze een breder bereik. Zet je een teju onder een spaarlamp dat staan ze na een jaar te trillen op hun poten van ellende. Ik heb bij de meeste teju's 1 uvb lamp per verblijf. Ik heb ook 1 groter verblijf waar ik meerdere lampen op een rij heb hangen, zodat dieren over de hele lengte bestraald worden. Ik merk eerlijk gezegd helemaal geen verschil. Uit bloedtesten zie ik ook dat mijn dieren maximaal calcium in het lichaam hebben. Wat alleen kan als ze genoeg d3 opnemen volgens mij. Het breed stralen maakt naar mijn ervaring weinig uit en is bij grote dieren eventueel op te lossen door meerdere lampen op een rij te hangen als je dat wilt. Vergelijken met de natuur lijkt mij nog altijd de beste manier en dan vallen een hele hoop lampen af.

Ook niet alleen uv is belangrijk. Ook het behalen van een bepaalde temperatuur onder een spot. Zonder een redelijke lichaamstemperatuur is er geen opnamen. Iets wat ook met een spaarlamp moeilijk te halen valt.
Avatar gebruiker
renske
 
Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165
Berichten: 5608
Geregistreerd: 09 aug 2010 21:35
Woonplaats: Aalsmeer
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor GerritH » 21 jun 2015 19:24

Oh zeker met je eens, hoewel teju's als carnivoor waarschijnlijk veel beter dan leguanen D3 via het voedsel of drinkwater kunnen opnemen. Kernpunt is je moet de minimale intensiteit bereiken anders werkt het gewoon niet. En spotwarmte is een punt dat helaas te vaak vergeten wordt, maar essentieel is voor de gezondheid van dagactieve hagedissen.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor renske » 22 jun 2015 22:51

Ja dat klopt zeker. :)
Avatar gebruiker
renske
 
Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165
Berichten: 5608
Geregistreerd: 09 aug 2010 21:35
Woonplaats: Aalsmeer
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor Reptalia » 06 jul 2015 00:08

Allereerst bewonderenswaardig dat je hier zoveel tijd en research in gestoken hebt. Moest iedereen in onze hobby dat zo doen, we zouden er een pak beter voorstaan.

Wel heb ik mijn opmerkingen bij een aantal zaken. Niet dat ik het noodzakelijk oneens met je ben, maar vooral dat ik andere opvattingen heb in mijn eigen ervaringen want ook ik ben zowat een UV freak geworden enkele jaren nadat ik met de hobby begon. Toen ik ermee begon was het namelijk nog zo geen hype als dat nu is. Toen moest je het doen met de poeders of druppels voor het water of met de onhandige Osram Ultra Vitalux die je veel te hoog moest hangen. En jammer genoeg voor onze hobby en vooral dieren, spreek ik niet over 50 jaar geleden.

Ik las in je artikel dat je het had over de verschillende soorten van UV die voorkomen in een lamp of de zon. Daarbij moet ik wel zeggen dat UVI geen soort UV is, maar een meetschaal zoals bv. de schaal van Richter voor de kracht van aardbevingen en de schaal van Beaufort voor de windsnelheden. Maar mogelijk bedoelde je het wel zo, alleen in je artikel staat het er een beetje verwarrend. Je kan er misschien bijzetten dat de UVI een schaal heeft van 0 t.e.m. 16.
I.v.m. UVC, in principe krijg je er niet, of zou je er niet mee te maken mogen krijgen in lampen. Tenzij specifieke UVC lampen voor water -en luchtfiltering, maar die zijn niet voor niets volledig afgeschermd. UVC is dan ook uiterst schadelijk en wordt gelukkig voor ons gefilterd in de atmosfeer/ozonlaag.
Wel zeer belangrijk, niet enkel UVC is schadelijk, dat zijn UVA en UVB ook. Zowel de A als B kunnen huidkanker veroorzaken en zeker niet enkel C! Daarmee wil ik niet waarschuwen dat iedereen zijn baardagame moet gaan insmeren met factor 50 zonnebrandcrème, maar wees vooral voor jezelf daarin voorzichtig.

UV is een blijft een moeilijk, maar interessant gegeven. We weten voor onszelf dat we het nodig hebben, maar dat overdaad schaadt met zelfs fatale afloop. Maar hoe zit dit met onze geliefde dieren? Wanneer spreken we van overdaad en hoe gaan we de gevolgen zien? Ik denk dat we hier vooral voorzichtig mee moeten zijn en niet te hard van stapel mogen lopen. Meer is niet altijd beter, we weten het gewoon nog niet. Zo bestaat er een studie waaruit blijkt dat voor Pogona vitticeps een UVB afgifte van 80-100 uW/cm² voor evenveel vitamine D3 zorgt dan alle hogere waardes. Wetende dat ze in het wild met waarden te maken krijgen van 350 uW/cm² en meer, moet je jezelf gaan afvragen of dat in gevangenschap wel nodig is en misschien zelfs schadelijk.

We mogen ook niet vergeten dat wij onze dieren forceren om in de UV te gaan liggen waar wij voor kiezen, niet waar ze zelf voor kiezen en dat we het in gevangenschap moeten doen met constante waarden. Nergens in de wereld heb je dat. UV waarden zijn altijd op hun piekmoment tijdens de middag en het minst in de ochtend en late avondperiode. Wat ook op jouw metingen duidelijk te zien is. Dat is iets wat we (nog) niet nabootsen in gevangenschap maar misschien wel eens moet bekeken worden. Moet dat gecompenseerd worden? Ook bewolking heeft een sterke invloed, de ene dag is de andere niet. Dat zijn zoveel vragen waar we nog geen antwoord op hebben en daarom dus naar mijn mening nog steeds zeer voorzichtig moeten omspringen met onze dieren bloot te stellen aan (te) hoge UV waarden. Let op, ik ben evenzeer tegen lampen die hun werk niet doen, ook ik gebruik de topmerken die in het artikel vernoemd zijn, maar ik probeer ze wel zo verantwoord mogelijk te gebruiken en daarin is "meten weten". Ik hoop dan ook dat de producenten blijven streven naar betere lampen, want hoewel we op de goede weg zijn, volgens mij zijn we er nog niet helemaal.

Verder zou ik het artikel ook willen nuanceren. Dat bedoel ik niet slecht, maar ik denk niet dat dit geschreven is door iemand met een wetenschappelijke achtergrond of dit vasthangt aan een bepaalde studie?
En belangrijk, het ene reptiel is het andere niet. Alsnog zijn niet alle dagactieve soorten ook zogenaamde zonnekloppers en zou ik ze zeker niet allemaal onder waarden zetten van 200 tot 450 uW/cm² zoals onderaan in het artikel vermeld.
Desalniettemin een goed artikel die hopelijk de hobbyist aan het nadenken zet, waar ik vermoed dat het artikel hiervoor wel bedoeld is.
Reptalia
 
Waardering: 62
Heeft bedankt: 0
ID: 3630
Berichten: 1008
Geregistreerd: 11 nov 2010 16:16
Land: België

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor renske » 06 jul 2015 00:31

Ik houd nu 15 jaar reptielen en altijd heel fanatiek geweest. Zeker met uvb. Ik begon zelf met powersuns en megarays. Heb ook even repti glo en dat soort troep geprobeerd waar ik na enkele maanden/weken alweer vanaf stapte. De laatste 8/10 jaar gok ik gebruik ik solar raptor. Met een afstand waarbij de waardes over de 200uw/cm2 gaan. Veel van de dieren toen leven nu ook nog. Heb nooit huidkanker of wat dan ook gehad op 1 diersoort na. Mijn stekelnekagaam die 7 bijna 8 jaar is geworden. Normaal worden ze niet ouder dan 5 jaar. Dit dier had inderdaad een tumor. Maar link dit niet aan de uvb, maar gewoon zwaar ouderdom. Ik heb nog een baardagaam van 13/14 jaar ook altijd onder de boven genoemde lampen gezeten. Dat de uvb zo hoog is in heel de wereld klopt wel. Enige is dat het verschild bij sommige landen of het daar echt winter word. Maar dit zijn ook de pereodes dat deze dieren vaak niet meer te voorschijn komen. Zoals ik ook in mijn stukje schrijf ben ik in bijvoorbeeld costa rica geweest. Wat mij opviel is dat de reptielen vooral in de middag tot vroeg in de avond zonde. Dit is ook wanneer de uvb het hoogst is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn teju hagedissen dan hebben die een heel heftig zelfde patroon. Worden wakker rond de middag (12 uur) en gaan weer slapen in de avond. Liggen de hele dag dat ze wakker zijn vrijwel alleen maar te zonnen. Als ik ze mee naar buiten neem heb ik nog apart er gedrag. Rond 4 uur (dit is wanneer de uv al ernstig gaat verzwakken raken de teju's lichtelijk in paniek. Dit is het moment dat ik ze naar binnen breng. De dieren die zelf kunnen kiezen naar binnen te gaan doen dan dan ook.

Inmiddels hebben mijn vriend en ik een reptielenkwekerij opgezet en hangen er ongeveer 50 solar raptors en hebben we ongeveer 100 dieren. Bij de een aantal verblijven hebben we uv doorlaten de daken en/of daken die eraf kunnen gerold worden met mooi weer. Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat de solar raptors geen kanker veroorzaken. De laatste tijd zijn er wel veel nieuwe lampen op de markt gekomen die goede waardes lijken af te geven. Wel ben ik daar nog erg angstig voor. Daarom blijf ik persoonlijk nog wat jaartjes aan solar raptor hangen.

Bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken wat ik ermee kan. Binnenkort komen er sowieso nieuwe metingen van lampen bij te staan.
Avatar gebruiker
renske
 
Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165
Berichten: 5608
Geregistreerd: 09 aug 2010 21:35
Woonplaats: Aalsmeer
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor renske » 06 jul 2015 00:36

Wat ik vergeet te zeggen is dat ik naast dat uv belangrijk is voor de botten ook voor de algehele gezondheid belangrijk is. Ik geloof dus niet na wat ik ervaren heb ik praktijk (ik ben een echt praktijk mens) dat 100uw/cm2 genoeg is als ze in de natuur meer krijgen. Maar dat is niets wetenschappelijks. Gewoon mijn ervaring.
Avatar gebruiker
renske
 
Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165
Berichten: 5608
Geregistreerd: 09 aug 2010 21:35
Woonplaats: Aalsmeer
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor Frans » 06 jul 2015 07:56

GerritH schreef:
Ten opzichte van 2; de hoeveelheid UV die een dier kan opnemen hangt af van de intensiteit en de oppervlakte, bij de door ons gebruikte lampen is de intensiteit tamelijk hoog, maar wel over een zeer beperkt oppervlak. UV spaarlampen hebben weer een veel lagere intensiteit maar wel over een veel groter oppervlak. Indien de minimale intensiteit voor de synthese van D3 bereikt wordt is de productie afhankelijk van het product van het bestraalde huidoppervlak en de intensiteit. Zeker bij grotere dieren zou dat bij een spaarlamp zomaar gunstiger kunnen zijn; neem een Teju met een aangestraald oppervlak van 1000 cm2. Een Solar raptor levert iets van 250, maar gemiddeld maximaal op 25 cm2. Dat is dus 6250 eenheden. Een spaarlamp levert iets van 5, maar wel over de hele oppervlakte van het dier. Dat is in dit voorbeeld dus 5000. Zo bezien scheelt het dus qua hoeveelheid maar heel weinig.
Als je dan ook nog meeneemt dat het dier bij de Solar raptor alleen maar UV krijgt als ie echt onder de lamp zit wordt het plaatje heel anders.
Begrijp me goed het zijn prima lampen, ik heb ze ook, maar met name de bundeling geeft mij wel eens wat zorgen.

Gerrit


Gerrit,
ik denk dat het bestraalde gedeelte onder een kwikdamplamp of HQI zelfs bij een spot groter is dan alleen die 5 x 5 cm. De 250 mW afgifte in de kern van de lichtstraal van 5 x 5 cm klopt mogelijk wel, maar ook daar omheen wordt er zeker nog UVB afgegeven. De bekende diagrammen laten dat duidelijk zien.
De natuur is niet te evenaren, maar je moet er wel naar streven.
www.RepTielenLampen.nl
Avatar gebruiker
Frans
 
Waardering: 9
Heeft bedankt: 2
ID: 3346
Berichten: 288
Geregistreerd: 12 sep 2010 08:58
Woonplaats: Kedichem
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor Lindavb » 06 jul 2015 19:09

Interessant stukje. Ik wist helemaal niet dat d3 poeder schadelijk kan zijn, ik geef calcium en d3 poeder aan mijn baartje, en ik heb een solar raptor UVB lamp, maar de d3 poeder kan ik dus beter weglaten?
Avatar gebruiker
Lindavb
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 13276
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 jun 2015 10:12
Land: Nederland

Re: Effect van uvb en d3 bij dag actieve hagedissen

Berichtdoor renske » 06 jul 2015 19:14

Het heeft geen enkel nut, dus waarom zou je het geven. Is alleen maar een risico. ;)
Avatar gebruiker
renske
 
Waardering: 15
Heeft bedankt: 4
ID: 3165
Berichten: 5608
Geregistreerd: 09 aug 2010 21:35
Woonplaats: Aalsmeer
Land: Nederland


Keer terug naar Overleg :: Reptielen artikelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Slangenforum