Politie haalt kaaimannen uit woning

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Politie haalt kaaimannen uit woning

Berichtdoor wesleybrouwer » 18 jan 2013 15:10

Snap niet goed waarom de hobby de grond in getrapt word op moment dat er gesteld word dat herintroductie van onze dieren wel heel erg ver weg is.
Bestaat de hobby dan enkel omdat deze diertjes ooit de boel moeten redden zouden ze in het wild uitsterven?
Volgens mij houden wij ons hier allemaal bezig met ondergeschoven kindjes,
alles zonder haar of veren lijkt af en toe niet zo heel erg belangrijk.
Wel is het zo dat uit de ervaringen en bevindingen van serieuze hobbyisten ook lering getrokken kan worden.
Zeker met kleine diersoorten is het voor hobbyisten ook te doen om hen goed te houden en te kweken.
Het studbook bijvoorbeeld zijn met name mensen die zich vooral op 1 soort of familie toeleggen,
na jaren van verzorging kunnen zij toch wel een aardig handje helpen met hun ervaring.
Toch vind ik wel dat sommige diersoorten gewoonweg niet zomaar voor iedereen te koop moeten zijn.
Nu het voorbeeld van de kaaiman, als een 12-jarige er 1 op de beurs meeneemt en er geen mens naar omkijkt, dat is vragen om problemen mijns inziens.
Zou er nu een bepaalde vergunning voor komen, waarbij je geheel op de hoogte bent van verzorging, huisvesting etc. zou ik er een stuk meer vrede mee hebben.
Zo ook gifslangen, hoeveel mensen hangen ook daadwerkelijk een duidelijk waarschuwingsbordje bij de deur?
Er zal maar brand uitbreken.... aardige brandweerman die nietsvermoedend het huis doorgaat om te kijken of er niemand meer binnen is....
Het is zo dat de goede onder de kwade lijden, maar jammer genoeg beseft niet iedereen wat zij precies in huis halen... wat mij betreft toch zeker iets wat verbeterd kan worden, al zou een algeheel verbod wel heel rigoreus zijn.
wesleybrouwer

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 732
Land: Nederland

Berichtdoor Joury » 19 jan 2013 14:17

Hmmm, serieus verhaal weer!
Het ergste is in mijn inzicht alle dieren die verkeerd of slecht zitten...
Schade aan hobby daar gelaten, zelfs als mensen geen slecht nieuws horen over de hobby vinden ze het nog steeds vreemd. Alles wat vreemd is kan men nooit goed mee omgaan. (altijd zo geweest en gaat nooooooit veranderen....)

Wat je kan doen door maatschappelijk geaccepteerd kan worden is dan ook in meerdere optie mogelijk. Ik ben een paar keer naar scholen geweest met hagedissen en slangen. Dan vind iedereen het leuk en interessant! Als je maar uitlegt dat de dieren niet eng zijn. Mensen die het niet begrijpen zijn het probleem, plus mensen die dieren houden voor de heb of show. Niet hobby dus, juist de mensen die veel foto's posten enzo zijn misschien wel iets te veel bezig om indruk te maken met hun dieren. Waar ze beter tijd zouden kunnen steken in het huisvestings verhaal!

Wat de uitzetting in de natuur aangaat, ik denk dat dit heel goed mogelijk is.
Van de eieren die in de natuur worden gelegd wordt ook maar een zeer klein deel volwassen en komt tot voortplanting. Zolang de genen in de hobby een beetje breed blijven kunnen de dieren zich wel weer aanpassen aan de natuurlijke omstandigheden. Als we dus met zijn allen zorgen voor een goede 'stamboom' van de dieren, kan er veel variety in de bloedlijnen worden gehouden.
Ook ben ik ervan overtuigd dat mensen zich meer moeten concentreren op gezonde en sterke dieren ipv. al die morphs. (leuk hoor een picasso slang of hagedis maar vaak zeer verzwakt).
Joury

ID: 7952

Berichtdoor Jan Paul » 19 jan 2013 18:17

Ben het wel met je eens hoor Wesley, maar vind het ook te kort door de bocht om te stellen dat herintroductie niet mogelijk is. Zeker als je gaat bekijken hoe snel de kennis omtrent deze dieren omhoog vliegt, wil ik hier toch een soort van positieve blik op houden. Ook al zou het niet mogelijk zijn, het is gewoonweg een te mooie gedachte om zomaar even weg te schuiven.......

Daarbij is het zeker niet de enige reden waarom onze hobby moet blijven bestaan, hoe men dieren houd en kweekt is ook zeer belangrijk. Maar indirect hebben we het dan alweer over hetzelfde...... Maar op dit moment en dan heb ik het ook over je voorgaande post heb je idd gelijk, zover zijn we nog niet en of het ooit zover komt is nog maar de vraag. Maar deze vraag wil ik graag wel openhouden......

Verders, ben ik het geheel eens met de vergunningen. Alleen waar leg je de grens en vooral, wie doet dat?! Ben dus bang dat dit allemaal te omslachtig is en daarom een verbod de makkelijkste weg is..... :( En dit komt door heel veel Touwslagertjes maar VOORAL door de verkopers hiervan die gewoonweg te dom voor woorden zijn gezien ze ook in hun eigen vingers snijden. En nog erger, ze verdienen er geen hol op!
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor jessewillems » 20 jan 2013 14:05

D'r zou misschien ook een boek geschreven moeten worden puur gericht op de voorbereiding en aanschaf van reptielen. En dan voor jong en oud.. Of kinderboeken om jonge kinderen te laten 'wennen' aan reptielen. Jong en oud moeten snappen dat je serieus met deze hobby om moet gaan. Doen ze dat niet, dan lijdt het dier hier énorm onder. Je moet de waarschuwing kunnen brengen zonder het manende vingertje te geven..

Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik denk dat bij een hoop van ons onze dierenliefde in een dierentuin is begonnen toen we jong waren..

Daarnaast helpt positieve media ook heel erg. Ik kan echt nog uren over een serie op Natgeo Wild nadenken nadat deze is afgelopen.. Sterker nog, ik kan de hele serie zo ongeveer onthouden. En dat terwijl ik op school soms nog geen 2 regels uit m'n kop geleerd krijg..

Wat de maatschappij nodig heeft is dat ze aan het denken gezet wordt.

Hier wil ik nog aan toevoegen dat dit het probleem écht bij de wortels zal aanpakken. Natuurlijk, de rotte appels en de Touwslagers blijf je houden, maar een hoop onwetendheid zou ermee opgelost worden denk ik, het probleem van veel mensen is toch dat ze niet weten waar ze aan beginnen? Daarna zou je nog kunnen kijken naar eventuele vergunningen voor het houden van deze diersoorten. En ook álleen verkopen aan mensen die een dergelijke vergunning hebben. Verkopen ze toch? €3000 boete. Als winkels vertrouwd worden omdat ze verantwoordelijker worden, wordt de handel buiten winkels om kleiner en is alles veel beter te controleren. Misschien kunnen dierenwinkels de vergunningen wel verschaffen zelfs? als de eigenaren hiertoe opgeleid worden?

Misschien idealistisch, maar door alleen maar recht toe recht an te denken kom je er ook niet.

Huisdieren:

Pogona Vitticeps 0.2.0
Dendrobates Leucomelas 1.3.0
Hemidactylus Frenatus 0.3.0
80 Pachnoda marginata peregrina 0.0.80

Binnekort:(gezocht)

Hemidactylus Frenatus 1.0.0
Dendrobates Leucomelas 1.5.0

Voedseldieren:

2 Springstaartkweek X.X.X
1 B. Dubia kweek X.X.X
jessewillems

ID: 2746

Berichtdoor GerritH » 26 jan 2013 20:55

wesleybrouwer schreef:Ik ken nog altijd geen ex-situ programma waarbij gebruik gemaakt wordt van dieren die bij hobbyisten vandaan komen, dit zal naar mijn idee ook niet gaan gebeuren ook.
Er worden indien nodig programma's voor opgezet, waarbij ook gekeken wordt naar de oorzaak van de achteruitgang, uitzetten van dieren uit onze terraria kan daarbij ook nog eens risico's meebrengen.
Als je realistisch kijkt naar hoe dit soort dingen gaan kan je het rustig uit je hoofd zetten dat je ooit zal bijdragen aan behoudt van een soort in het wild vanuit je nakweek.
Meestal hoor je dit soort argumenten van mensen die dieren houden die al erg onder druk staan in het wild.
Wil je je steentje aan het behoud dan bijdragen, dan koop je dat soort, vaak uit de illegaliteit afkomstige, dieren gewoon niet.

Mauremys annamensis in Vietnam (de kweekgroep in Cuc Phuong waaruit dieren teruggeplaatst worden is o.a. afkomstig van particulieren)
Testudo kleinmanni in Egypte. eenzelfde verhaal

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Eddy Even » 26 jan 2013 22:26

En Thamnophis sirtalis tetrataenia, gekweekt in Nderland, uitgezet in de VS
Eddy Even

ID: 1199