Dierenzaak opgescheept met krokodillen (video)

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Dierenzaak opgescheept met krokodillen (video)

Berichtdoor RonaldB543 » 20 nov 2012 16:59

het is ook een groot stuk onwetendheid van de mensen. Afgelopen zaterdag noemde een vriend van mij mijn luipaardgekko's; luipaard krokodillen :P

Als mensen zouden leren over de dieren, weten ze dat het grote beesten worden die erg veel ruimte nodig hebben. Als mensen leren, over dieren in algemeen, zal het wel iets verminderen. Educatie valt op dit gebied wel een beetje tegen op het moment :P

Dan heb je nog steeds de mensen die het stoer vinden, zo'n krokodil, maar daar valt weinig aan te veranderen dan, denk ik.

gr,
Ronald
RonaldB543

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 5141
Land: Nederland

Berichtdoor Tribo » 20 nov 2012 19:05

Een andere optie voor de Nederlandse markt is een vaste of minimale prijs voor krokodilachtigen. Iets van 450 euro per stuk. Bij goedkoper verkopen een boete van 2500 euro voor particulier en 5000 voor een bedrijf.

Hoe duurder een dier hoe minder snel een impuls aankoop... Ik heb mijn eerste boomvaraan ook als impulsaankoop gekocht. Was er al jaren mee bezig had nog niet de juiste bak klaar maar het aanbod was te mooi om te laten schieten... En dat was een bedrag van rond de 700 euro!
Tribo

Waardering: 1
ID: 1425

Berichtdoor Jan Paul » 20 nov 2012 23:55

Tribo schreef:Een andere optie voor de Nederlandse markt is een vaste of minimale prijs voor krokodilachtigen. Iets van 450 euro per stuk. Bij goedkoper verkopen een boete van 2500 euro voor particulier en 5000 voor een bedrijf.

Hoe duurder een dier hoe minder snel een impuls aankoop... Ik heb mijn eerste boomvaraan ook als impulsaankoop gekocht. Was er al jaren mee bezig had nog niet de juiste bak klaar maar het aanbod was te mooi om te laten schieten... En dat was een bedrag van rond de 700 euro!

Volledig mee eens! Alleen die boomvaren vind ik oerstom :mrgreen: Doe zelf zoiets nooit!!!! XD Klote planten, zo mooi en telkens weer...........
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Berichtdoor DarkDevil » 21 nov 2012 08:14

Jan Paul schreef:
Tribo schreef:Een andere optie voor de Nederlandse markt is een vaste of minimale prijs voor krokodilachtigen. Iets van 450 euro per stuk. Bij goedkoper verkopen een boete van 2500 euro voor particulier en 5000 voor een bedrijf.

Volledig mee eens! Alleen die boomvaren vind ik oerstom :mrgreen: Doe zelf zoiets nooit!!!! XD Klote planten, zo mooi en telkens weer...........

LOL

maar die boete hangt mij dan lijkt mij ook weer direct samen met registratie en controle wat opzichzelf staand denk ik al een toereikend middel is mits dit goed wordt uitgevoerd.
dan kun je mensen inderdaad beboeten die zich niet aan deze registratie houden of niet aan de eisen voldoen om een croc te houden.
DarkDevil

ID: 4522

Berichtdoor Jan Paul » 21 nov 2012 11:50

maar die boete hangt mij dan lijkt mij ook weer direct samen met registratie en controle wat opzichzelf staand denk ik al een toereikend middel is mits dit goed wordt uitgevoerd.
dan kun je mensen inderdaad beboeten die zich niet aan deze registratie houden of niet aan de eisen voldoen om een croc te houden.

Nee, gaat er gewoon meer om dat mensen zich aan die eisen gaan houden. Bied je dit waar ook goedkoper aan en dit word opgemerkt loop je het risico op een fikse boete, dus of het word een beetje via de schaduw zijde van de hobby verhandelt wat nog illegaler is en dus nog meer risico, of je bied het voor de reguliere prijzen aan.

Zal dus hoop rotte appels uitselecteren want veelal gaat een impuls aanschaf tot ongeveer 200 euro max. (Althans dat is mijn schatting), natuurlijk selecteer je nooit alles uit maar het scheelt een hoop. Denk dat dit een vrij simpele methode is en best goed gevonden van Tribo, hoe simpel kan het zijn? Ben alleen bang dat onze hobbywereld niet echt veel oren heeft naar alles wat anders is...... Bedoel dit niet persoonlijk naar de mensen op dit forum ofzo want we zitten hier allemaal niet voor niets, het is meer een algemeen feit wat al jaren gaande is en waarom vele zo gefrustreerd rondlopen want er komt toch ook nooit een eind aan?! Ja uiteindelijk heel rigoureus ja...........

Jan Paul

Berichtdoor fanmm » 21 nov 2012 16:37

Jan Paul schreef:

Nee, gaat er gewoon meer om dat mensen zich aan die eisen gaan houden. Bied je dit waar ook goedkoper aan en dit word opgemerkt loop je het risico op een fikse boete, dus of het word een beetje via de schaduw zijde van de hobby verhandelt wat nog illegaler is en dus nog meer risico, of je bied het voor de reguliere prijzen aan .quote]

meer risico maar mensen die even impulsief een croc willen gaan niet de moeilijkere illegale manier benaderen en vaak zijn dit juist mensen die iets willen wat niet te krijgen is en er in mijn ogen vaak ook gewoon beter voorzorgen omdat ze meer verstand van de dieren hebben niet dat ik achter illegaal sta want het is absoluut niet goed voor soortbehoud maar ik denk dat je hiermee wel meer crocs krijgt die iniedergeval beter terecht zouden komen
fanmm

ID: 3186

Berichtdoor DarkDevil » 22 nov 2012 08:40

Ik wilde dit stuk graag met jullie delen, het lijkt me wel relevant en veel raakvlakken hebben met hier.

Gedragsreclame zinloos

Goedbedoelde campagnes moeten ons socialer maken, gezonder laten eten en van de drank af houden. Maar deze belerende boodschappen zijn vaak volkomen zinloos. „De overheid overschat echt de wilskracht van mensen en slaat vaak volkomen de plank mis.” door Tjerk de Vries

UTRECHT - In flitsende spotjes probeert Sire ons vaak aan het verstand te krijgen dat bepaald gedrag asociaal is en echt neit kan. „Maar wat ze doen is verkeerd”, zegt gedragsdeskundige Reint-Jan Renes van de Wageningen Universiteit. „Xe laten fout gedrag zien en de mensen doen dat vervolgens eerder na dan dat ze het achterwege laten.”
Als voorbeeld geeft hij het spotje waarbij een parkeerwachtster vijf keer op een dag van een boze automobilist een middelvinger krijgt opgestoken. Vervolgens zien we de vrouw dat thuis zelf ook doen. „Ze geven dus in feite zelf al aan dat mensen slecht gedrag kopieren, maar intussen laten zij dat slechte gedrag zes keer zien aan de kijker!” Volgens Renes werken ze in het buitenland anders. „Daar laten ze vaak alleen keihard de vreselijke gevolgen van bepaalde daden, zoals rijden met een slok op, zien. Werkt veel beter.” Volgens hem overschat de overheid de wilskracht en het zelfregulerend vermogen van mensen en ’slaat het vaak volkomen de plank mis’.
Ingrijpen in het gedrag op het juiste moment is volgens Renes het tovermiddel. „Vooral jonge mensen zijn erg slecht in zichzelf in de hand houden. Ze weten wel dat sms'en achter het stuur eigenlijk niet kan, maar doen het toch. Dat werk. Dus moet je ze op de juiste momenten proberen te bereiken. Niemand zal opstaan met de gedachte zichzelf die dag in coma te zuipen. Maar het gebeurt wel. 's Morgens tegen zo iemand zeggen dat 'ie dat niet moet doen, heeft geen zin. Tv-spotjes ook niet. Je kunt beter voorkomen dat iemand te veel drinkt op momenten dat het erom gaat. Dus je richten op barpersoneel, zodat dat niet meer doortrapt als iemand dronken aan het worden is.”
Renes heeft tal van voorbeelden. „Je kunt als je wakker wordt wel bedenken dat je vanavond gaat sporten en geen chips gaat eten, maar als het 's avonds regent ga je toch niet en is die hele zak chips leeg. Mensen zijn daarin zwak. Maar er is een proef geweest waarbij in een pak chips rode chippies werden gestopt. Als mensen er daar eentje van pakten, stopten ze met chips eten. Rood is stoppen. Dat is dus op het juiste moment ingrijpen.”
Nog eentje dan: in de supermarkt plakte personeel onlangs een stuk tape in winkelwagentjes met daarop de boodschap 'deze ruimte in het karretje is voor groente en fruit'. „En wat bleek?”, zegt Renes. „Mensen liepen de hele tijd te denken dat ze nog geen groente en fruit hadden gekocht, terwijl ze dat thuis ook nog helemaal niet van plan waren. De verkoop ervan verdubbelde in die tijd!”
„Het heeft ook geen zin om een fietsenstalling te bouwen die vervolgens overvol raakt. Dan zetten mensen toch ergens in die buurt de fiets neer en wordt het een bende. Je moet halverwege een bordje neerzetten dat de stalling vol is en dan beïnvloed je het gedrag wél. Dan maakt de fietser een andere keuze.”
Ook stomweg verbieden werkt niet volgens Renes. „Je moet als overheid ook faciliteren. Niet alleen maar wildplassers bekeuren, maar er ook voor zorgen dat ze een alternatief hebben.”

Bron: SP!TS, de Spits, 22 November 2012, Pagina 11.
DarkDevil

ID: 4522

Berichtdoor Jan Paul » 22 nov 2012 08:57

Ik wilde dit stuk graag met jullie delen, het lijkt me wel relevant en veel raakvlakken hebben met hier.

Ja, in dit geval gaat het vooral om de non autistische of neurotypisch sociaal denkende mensen.

Ben blij dat ik daar niet toe behoor :mrgreen:

Jan Paul

Berichtdoor fanmm » 22 nov 2012 14:45

@ darkdevil

goede info! al denk ik dat het idd met het voorbeeldje over sporten net zo zijn als in de reptielenwereld de 1 doet zijn best elke dag de ander wil wel maar weet niet waar te beginnen/te duur/te veel info
fanmm

ID: 3186

Berichtdoor Gekkoszijnleuk » 15 dec 2012 15:50

Ik wou dat veel handelaren ook gewoon eens die grijze hersencellen gaan gebruiken, het is niet eens winstgevend en brengt zoals je hier ziet alleen maar bakken vol ellende. Ik heb zelf een volwassen Dwerg koppel zitten wel naar alle eisen, zijn prima te houden maar absoluut niet voor iedereen. Heb je de ruimte, voldoe je aan alle andere factoren zijn het de meest simpele dieren die er zijn binnen de hobby. Omkijken heb je er niet naar, zijn nooit ziek etc etc......
Oke, allereerst gaaf dat je ze hebt (serieus), en geweldig dat jij ze de juiste verzorging kan bieden.
Daaruit begrijp ik dus dat je ze goed kunt houden, mits je de juiste voeding etc. voorziet (moet goed kunnen) en leefomstandigheden?
Maar je hebt een dwerg koppel zitten, blijven die veel kleiner dan een gangbare krokodil of alligator?
En zou jou ook de groter wordende soorten goed kunnen verzorgen op volwassen leeftijd denk je (niet aanvallend bedoeld ofzo)?

Verders, moet gewoon een vergunnig voor komen, net als met gifslangen.
Inderdaad, daar ben ik ook wel een voorstander van.

Maar als medehobbyist zijnde moet je toch ook wel weten om zo op tv te komen ook niet echt vruchten zal afwerpen, kun je bijna om de tafel met pvdd of db. Als het aan hen ligt gaan de gifkikkers ook, wat een pech, hobby weg.
Die leuke kikkers mogen natuurlijk niet weg. ;-)
Maar ik begrijp je punt, er moeten dan ook mensen meebeslissen die genoeg afweten van de hobby om goed te kunnen afwegen welke dieren wel/niet een vergunning vereisen.

Als je het puur vanuit economisch standpunt bekijkt denk ik dat vooral nu niet de tijd is de dierhandel in te perken.
Maar wat ze naar mijn mening wel mogen doen is eens wat meer investeren in de dierenzorg in nederland. Er is geen geld voor, lijkt me stug. In de Verenigde Staten hebben ze torenhoge schulden, maar de dierenzorg is daar een stuk beter geregeld dan bij ons.
Wij kunnen hier echt nog wel wat missen.
Mensen en dieren hebben nou eenmaal zorg en welzijn nodig, en dat kost veel geld. Maar je voorkomt er een hoop leed mee.
Fatsoenlijke opvang en goede voorlichting horen daar ook bij, vind ik.
Gekkoszijnleuk

ID: 5693

Berichtdoor Jan Paul » 16 dec 2012 12:23

Maar je hebt een dwerg koppel zitten, blijven die veel kleiner dan een gangbare krokodil of alligator?
En zou jou ook de groter wordende soorten goed kunnen verzorgen op volwassen leeftijd denk je (niet aanvallend bedoeld ofzo)?

Het is zo'n beetje het kleinste soort samen met de breedvoorhoofd en de Chinese alligator, met de juiste verzorging maar ook vooral het juiste karakter van de verzorger zijn het vrij gemakkelijke soorten om te houden ja. Ga je er stoer mee doen is het vragen om problemen en dan maakt het nog vrij weinig uit of je een dwerg hebt of brilkaaiman...... Groter wordende soorten vereist eigenlijk buiten de maat bak om dezelfde verzorging, mits je zo moet vangen om welke reden ook is de verzorging niet veel anders zeg maar. Moet je ze vangen door ziekte e.d. word het logisch gezien steeds een stuk lastiger hoe groter ze worden, maar gelukkig zijn de grote soorten niet zomaar te verkrijgen. Dan zit je vaak toch wel wat dieper in de hobby om het maar simpel te zeggen om deze te vinden, ik hoop dan maar dat deze die eraan beginnen dit wel overwogen doen. Want de wetgeving is voor deze ook gewoon vrij........ Een brilkaaiman word groter als die ik heb, maar ook weer niet zoveel groter. Het karakter van deze maakt ze vooral zo gevaarlijk, heel explosief en springen ook erg hoog.

Inderdaad, daar ben ik ook wel een voorstander van.

Voor geen enkel dier bestaat nu nog zo'n vergunning in Nederland, maar ik denk dat het voor mens en dier beter zou zijn. De hobbyist kan met eer en geweten gewoon zeggen wat hij heeft, want het feit dat je moet antwoorden aan de leek: Ja dat mag je gewoon houden hier in Nederland. Zou ik persoonlijk stuk prettiger vinden, die vraag krijg je vaak en de mens begrijpt het dan ook vaak beter. Nu zie je een verwrongen blik als je dit zegt. Uiteraard is dit 1 van de minder belangrijke redenen, ik denk dat het ook een hoop ellende of risico vermijd. Dan zullen alleen de echte liefhebbers nog hieraan beginnen en iemand zonder deze papieren kan bijv. zo'n type dier al niet aankopen mits via de illegale weg.

Die leuke kikkers mogen natuurlijk niet weg.
Maar ik begrijp je punt, er moeten dan ook mensen meebeslissen die genoeg afweten van de hobby om goed te kunnen afwegen welke dieren wel/niet een vergunning vereisen.

Als je het puur vanuit economisch standpunt bekijkt denk ik dat vooral nu niet de tijd is de dierhandel in te perken.
Maar wat ze naar mijn mening wel mogen doen is eens wat meer investeren in de dierenzorg in nederland. Er is geen geld voor, lijkt me stug. In de Verenigde Staten hebben ze torenhoge schulden, maar de dierenzorg is daar een stuk beter geregeld dan bij ons.
Wij kunnen hier echt nog wel wat missen.
Mensen en dieren hebben nou eenmaal zorg en welzijn nodig, en dat kost veel geld. Maar je voorkomt er een hoop leed mee.
Fatsoenlijke opvang en goede voorlichting horen daar ook bij, vind ik.

Klopt, momenteel heeft Nederland wel iets anders aan zijn hoofd en moet alles eerst weer goed gaan en zodra ze niks meer te doen hebben komen dit soort wetgevingen aan bod. Maar dat betekent niet dat wij hobbyisten maar beetje met oogkleppen op door moeten gaan met ons onverantwoordelijk gedrag en het tot het bittere eind maar moeten verkloten en dan maar zien waar het schip strand. Daarvoor hebben we inmiddels allemaal veel te veel te verliezen, denk niet alleen aan de mooie dieren maar ook alle kennis aanwezig binnen onze hobby. Het word hoogtijd dat we deze hobby wat gaan beschermen en ons vooral gaan gedragen..... En degene die dat niet doet ben jij als hobbyist verantwoordelijk voor en vind ik dat je best van mag zeggen, gebeurd dit maar genoeg gaan ook deze zich wel gedragen. Bijv. de handelaren op beurzen, als iemand iets op straat gooid zeg je daar ook iets van, dus waarom niet als er kaaimannen worden verkocht aan minderjarigen voor appel en ei. Uiteindelijk raakt het ons allen als we dit maar gewoon lekker door laten gaan, maar zijn we ook allen schuld en moeten we ook niet lopen zeiken.

Jan Paul

Berichtdoor barry k » 04 jan 2013 01:16

oke mensen jullie gaan me waarscheinlijk allemaal masaal aanvallen nu maar maakt me niet uit..

ik woon in lelystad ik heb anderhalf jaar stage gelopen bij Aquarana en naar mijn mening is de kennis van het houden van reptielen net zo groot als het houden van aquaria..

ook als jullie goed het filmpje bekijken is er naar mijn mening geen enkel sprake van verbieden op crocs in het algemeen maar meer alleen dit soort juist vanwegen wat meerdere mensen zeggen hun gedrag. ik vind persoonlijk dat Aquarana hier een goede boodschap geeft hoe z'n beest gehouden moet worden ik ken de mensen van aquarana maar al te goed en hun bedoeling is om de hobby in stand te houden want daar verdienen hun juist aan en vandaar dat ze deze crocs ook proberen weg te doen naar een dierentuin.. en als hun ze nergens kwijt kunnen waar dan heen.? hoe groter deze dieren worden hoe meer gevaar voor de klanten neem ik aan dus dan is er in mijn ogen ook geen andere optie dan euthanaseren niemand wil ze hebben anders hadden ze wel positief gereageerd op dit filmpje.. hij bied ze hier nog eventueel een tehuis voor zo lang het kan anders waren ze allang weg geweest volgens mij..

nog maals dit is mijn mening jullie hoeven het niet met me eens te zijn maar als jullie het voor oordeel hebben over hun ga met ze praten over wat hun bedoelingen zijn met dit filmpje en het verdere leven van deze beestjes..

mvg,
Barry Kremer
ceratophrys cranwelli

it is always difficult to identify the main steps in your life, but the steps you need to make to decide how to continue life are the hardest
barry k

Waardering: 0
ID: 5963

Vorige

Keer terug naar Nieuws