Storing

Dit forum bevat aankondigingen en mededelingen van het Reptielenforum team, evenals de Gebruikers richtlijnen. Neem altijd kennis van nieuwe onderwerpen.
Forumregels
Het is niet altijd mogelijk om reacties te plaatsen. Als je de behoefte hebt om te reageren waar dit niet kan, kan je eventueel een privébericht naar Martijn verzenden.

Storing

Berichtdoor Martijn » 25 jan 2012 22:51

Hallo allemaal,

Aan het begin van de avond werd het forum getroffen door een storing. Middels dit schrijven wil ik jullie uitleggen hoe dit kwam, en wat ik onderneem om toekomstige storingen tot een minimum te beperken.

Storing
De storing werd veroorzaakt door een te hoog bezoekersaantal. Als gevolg hiervan werd een foutmelding vertoond ("Too many connections"), of was de website geheel onbereikbaar ("Kan geen verbinding maken met..."). Met een .htaccess aanpassing zorgde ik ervoor dat indien er wel verbinding gemaakt kon worden, een pagina met informatie en updates werd vertoond. Uiteraard waren de updates ook te volgen op onze Facebook en Twitter pagina. Na de nodige handelingen was het forum rond 19.30 uur weer bereikbaar.

Vergelijking forum met een homepage
Een groot forum zoals de onze, is niet te vergelijken met een 'gewone (HTML) homepage'. Alle informatie die getoond word na het inladen van de dynamische pagina's moet immers opgezocht worden in de database. Hiervoor zijn veel zoekopdrachten nodig. Denk bijvoorbeeld aan profielinformatie, datums, berichteninhoud, titels, locatie, de relatie van de gegevens met andere gegevens, permissies, enz. enz. Aan het einde van de rit, wanneer alle informatie is opgehaald, kan de pagina worden samengesteld (gegenereerd) en worden ingeladen in je webbrowser. Er komt dus heel wat bij kijken. Deze processen (opdrachten) vereisen dan ook veel vermogen van de server. Hoe groter de database (we spreken hier in termen van gigabytes), hoe meer capaciteit en rekenkracht benodigd is (processors en werkgeheugen). In combinatie met de sterk toenemende bezoekersaantallen, kan de server op een kritiek moment het aantal opdrachten niet meer aan. In dat geval crashen er systemen, of treed er een beveiliging in werking. Laatstgenoemde was vanavond aan de orde.

Tijdelijke maatregelen
Omdat de kans aanwezig is dat dit voorval zich zal herhalen in de komende dagen, heb ik server ontlastende maatregelen getroffen. Niet essentiële functies zijn hierdoor tijdelijk niet meer beschikbaar, zoals de Schreeuwdoos (chatbox), en diverse weergaves van 'Online' gebruikers.

Verhuizing naar nieuwe server
De oorspronkelijke verwachting was, dat de huidige capaciteit nog ongeveer een half jaar zou voldoen. Vooruitlopend hierop had ik al een actie plan gemaakt voor de periode erna. Dit plan is nu vervroegd in werking getreden, omdat de max. capaciteit al bereikt is. Momenteel word er een spiksplinternieuwe snelle en krachtige server klaargezet, waar ik RF z.s.m. naar wil verhuizen. Een verhuizing is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt heel veel bij kijken. Allereerst moet de nieuwe server worden 'ingericht'. Ook de mailserver moet al gereed zijn, om te voorkomen dat email onbezorgbaar een eigen leven gaat leiden in niemandsland. Vervolgens moeten alle bestanden worden overgezet.
Het forum word daarna gesloten waarbij de database word geëxporteerd. Vervolgens moet deze op de nieuwe server weer geïmporteerd worden. Dat is een tijdrovend karwei, gezien de omvang. De database moet als het ware geheel opnieuw worden opgebouwd door middel van commando's (Query). Als dat uren later gereed is, zijn we er nog niet. Het domeinnaam 'Reptielenforum.nl' verwijst dan namelijk nog steeds naar de 'oude server' met het gesloten forum. Hiervoor is een DNS wijziging noodzakelijk. Nadat de nieuwe server IP ingesteld is, kan het een poosje duren voordat dit word opgepikt door je internetprovider. Kort na de wijziging kan het dus voorkomen dat sommige mensen nog steeds op het gesloten forum uitkomen, terwijl anderen al kunnen deelnemen aan het forum op de nieuwe server. Door een truc toe te passen zal het voor de meeste mensen echter maximaal 4 uur duren voordat de wijziging opgepikt is, in plaats van 1-2 dagen.

Kortom, het forum zal dan helaas een aantal uren onbereikbaar zijn. Uiteraard zal ik dat van tevoren aankondigen, en je op de hoogte houden van de voortgang via de social media. We krijgen er ook wat moois voor terug, een snelle toekomstbestendige website! :)

Nadat we dit allemaal achter de rug hebben, zal ik ter zijner tijd ook wat uit de doeken doen over onze plannen voor RF die we dit jaar willen uitvoeren. ;)

Hou dit Mededelingen forum in de gaten voor updates omtrend de verhuizing naar de nieuwe server, en de daarmee gepaard gaande mogelijke hinder.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Reptielenforum beheerder
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Keer terug naar Mededelingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten



Slangenforum