Mijn allereerste boekje was Terrarium voor beginners (zie foto Brenda)
Daarna is de "collectie" uitgebreid" met:
* Terrarium encyclopedie van Eugéne Bruins
* Baardagamen van Andree Hauschild; een leuk basisboekje.
* Praktijkraadgever Daggekko's van F. Bruse, M. Meyer & W. Schmidt; Naar mijn mening een erg leuk boek, al vind ik de terrariummaten die hierin worden aangegeven af en toe erg klein; zeker bij de Lygodactylus soorten. Voordeel vind ik dat er best goed wordt in gegaan op de natuurlijke bioptopen.
* The Ball Python Manual (engelstalig): Basisboekje, met goede informatie voor een leek op slangengebied zoals ik. Nadeel vind ik dat er teveel wordt ingegaan op de Morphs wat mij persoonlijk niet interesseert omdat ik meer van de wildkleur ben. Daarnaast wordt er behoorlijk wat tekst besteed aan het dwangvoeren wat naar mijn mening eigenlijk alleen mag/kan gebeuren in overleg met een RA of een expert op dat gebied.
*Skinke im Terrarium (Duitstalig) Andree Hausschild & Paul Gassner: Heb ik nog niet helemaal uit maar tot nu toe vind ik het een erg leuk boek, vol nuttige informatie over o.a. de evolutie, verspreiding gebieden, verschillende soorten en natuurlijk alle info over het houden van Skinken. Het enigste nadeel vind ik tot nu toe dat er bij een aantal soorten geen terrarium maten worden genoemd.
Boeken over reptielen & amfibieën in Nederland:
* Amfibieën en Reptielen in Drenthe van Edo van Uchelen: Gekocht omdat ik naast de Veluwe vaak in natuurgebieden in Drenthe te vinden ben. Erg leuk boek waar de verspreidingsgebieden en levenswijze ruimschoots van de (zeldzame) soorten aan bod komt. Ook de exotische diersoorten die door menselijk toe doen in de natuur zijn beland worden besproken.
* Veldgids Dierensporen van Annemarie van Diepenbeek. Gaat niet alleen over reptielen & amfibieën maar is wel leuk om door te lezen als je vaak in natuurgebieden komt. Het herkennen van uitwerpselen, vervellingen, legsels enz. komt hierin aan bod.
Ik ben nog op zoek naar boek(en) over de Lampropeltis waar dan vooral de Getulus Nigritus en Holbrooki aan bod komen. Dus als iemand nog tips heeft, laat het maar weten