Hoe vaak mag ik voeren, en wat voer ik dan?

Lees eerst de artikelen in dit subforum. De kans is groot dat je hier al veel antwoorden kan vinden.

Hoe vaak mag ik voeren, en wat voer ik dan?

Berichtdoor daphne » 03 feb 2010 20:54

Hoe vaak mag ik voeren, en wat voer ik dan?

De meningen over voeren zijn erg verdeeld. Maar een paar richtlijnen zijn er wel. Allereerst zal ik even uitleggen wat wij bedoelen met een passende prooi.
Hiermee bedoelen we een prooi die maximaal 1,5 keer zo dik is als de slang. beter is om een prooi te voeren die net iets dikker is dan het dikste stuk van je slang. Ook is een maatstaf dat de prooi niet breder mag zijn dan 3 keer zo breed als de kop. Beter is om gewoon 2 keer aan te houden. Als je te groot voert kan het gebeuren dat je slangdeze weer uitkotst. Of dat hij simpelweg niet verder kan met het inslikken van de prooi, en hem nat en vies verder laat voor wat het is. Te klein is ook een probleem. Helaas zijn daar geen handige maatstaven voor, maar de prooi moet in elk geval zo groot zijn dat deze 2 keer zo groot is als de kop. De reden hiervoor is dat een te kleine prooi vast kan blijven zitten in de keel. De spieren die de prooi naar achteren moeten werken kunnen geen grip krijgen op de prooi, maar de tanden hebben ook geen grip meer, en zo zit de prooi dus vast.
Er van uit gaande dat men dus passende prooien voert, is het volgende een nette maatstaf voor de hoeveelheid voer die slangen nodig hebben.

Voor jonge boas geld: 1 keer in de week
Boas vanaf een jaar of 1,5 a 2 geld: 1 keer in de 2 weken
Voor volwassen dieren geld: 1 keer in de 3 weken

Voor jonge regiussen geld: 1 keer in de week
regiussen van een jaar of 1,5 a 2 geld: 1 keer in de 2 weken
voor volwassen regiussen geld: 1 keer in de 2 weken

Voor een jonge korenslang geld: 1 keer in de 5 dagen
korenslangen van een jaar oud: 1 keer in de week
Voor volwassen korenslangen geld: 1 keer in de 1,5 tot 2 weken
Bij korenslangen kun je makkelijk 1,5 keer de dikte van je slang voeren.

Let wel, volwassen dieren hebben nogal eens verschillende behoeften aan voer vanwege een kweek of simpelweg dat het dier maar blijft groeien. Een dier wat in de groei is of zich aan het klaarmaken is voor de kweek (of net is bevallen) heeft meer eten nodig dan een dier wat zo goed als uitgegroeid is en in rust ligt.
Iets meer of iets minder voeren dan bovenstaand schema is helemaal niet erg. Iedereen heeft zijn eigen manier, en bovenstaande is puur een richtlijn, en geen regel.
Belangrijk om te weten is dat je niet binnen 3 dagen opnieuw moet voeren, omdat de oude prooi dan nog niet verteerd is. Daarbij is powerfeeden, zoals dit ook genoemd wordt, ook heel slecht voor je slang. Hij zal sneller kweekrijp zijn, maar vervet ook van binnen, en wordt daardoor niet oud meer. Het tegenovergestelde is natuurlijk ook niet goed, dus wel blijven voeren, maar niet overdadig.
Een te dikke slang is te herkennen aan zijn ronde vorm en soms zelfs vetrollen bij de staart. Een te magere slang is te herkennen aan de duidelijk zichbare ruggegraat.

Ben je niet zeker over hoe vaak je je slang moet voeren wees dan vooral niet bang om het te vragen, we staan altijd voor je klaar.
onderschriftloos :mrgreen:
daphne
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 58
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2007 21:03
Woonplaats: nordhorn

Keer terug naar Veelgestelde vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Slangenforum