Mijn slang gaat vervellen, en nu?

Lees eerst de artikelen in dit subforum. De kans is groot dat je hier al veel antwoorden kan vinden.

Mijn slang gaat vervellen, en nu?

Berichtdoor daphne » 03 feb 2010 20:27

Mijn slang gaat vervellen, en nu?

Een keer in de zo veel tijd zal je slang zijn oude huid afwerpen. Dit heeft verschillende redenen.
1, de slang groeit en is dus uit zijn oude huid gegroeid. (dit geld met name voor de jonge dieren)
2, de oude huid is versleten.
3, door hormonen gestuurde vervellingen. Dit heeft alles te maken met de kweek.
4, opgewekte vervellingen door vitamine E.

Eerst zullen de ogen dof en blauw worden, en wordt je slang een beetje mat van kleur. Op de buik verschijnt een blauwe schijn over de schubben. Het kan zijn dat je slang nu veel in de waterbak ligt. probeer in deze periode wat te sproeien. Maar als je rv altijd prima op peil is, is dit niet nodig.
Na een paar dagen kleuren de ogen weer normaal, en gaat ook de doffe schijn van de slang af. Nu kun je voelen dat de slang tegen de vervelling aan zit. Het knispert vaak een beetje als hij nu door je handen glijdt. Nu duurt het nog een paar dagen en dan zal de slang zijn oude huid afstropen. Hij zal daarbij beginnen bij de neus en zo naar achteren toe werken.


Overigens is hanteren niet aan te raden gedurende de gehele periode van vervellen. de slangen vinden het erg onprettig. ook kunnen ze in deze periode weigeren te eten. Maak je geen zorgen, op het moment dat je een vel in de bak vind zal hij vast weer gaan eten.

Als de slang is vervelt kijk je hem even grondig na of er geen restjes zijn achter gebleven.
Pak het oude vel en probeer het uit te rollen. Controleer of je 2 oogkapjes ziet zitten.
Eventuele kleine restjes kun je verwijderen met een natte doek.
Vind je de oogkapjes niet, of maar eentje, neem dan contact op met je dierenarts, of vraag ernaar op het forum. Er zijn altijd wel mensen bereid om je te helpen.

1.jpg
1.jpg (83.12 KiB) 5810 keer bekeken

2.jpg
2.jpg (87.22 KiB) 5810 keer bekeken

3.jpg
3.jpg (82.88 KiB) 5810 keer bekeken
onderschriftloos :mrgreen:
daphne
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 58
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2007 21:03
Woonplaats: nordhorn

Keer terug naar Veelgestelde vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



Slangenforum