Hoe pak ik mijn slang het beste op?

Lees eerst de artikelen in dit subforum. De kans is groot dat je hier al veel antwoorden kan vinden.

Hoe pak ik mijn slang het beste op?

Berichtdoor daphne » 03 feb 2010 20:19

Hoe pak ik mijn slang het beste op?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een slang het niet leuk vind om gehanteerd te worden. Toch moet je zo af en toe je slang oppakken om hem te controleren, te voeren of om zijn bak te verschonen. En natuurlijk is het begrijpelijk als je het heel af en toe ook eens voor je eigen plezier doet.

Benader de slang rustig maar zelfverzekerd. Leg je had op de rug van de slang om hem eerst even aan te raken, zo schrikt hij niet zo van het plotselinge oppakken. Pak dan de slang beet in het midden van zijn lijf, en til hem voorzichtig op. Is de slang echter te groot om met 1 hand fatsoenlijk op te kunnen pakken, til hem dan met 2 handen uit de bak, waarbij 1 hand op 1/3 van de slang zit en de andere op 2/3 van de slang.
Laat de slang altijd door je handen glijden, knijpen is niet de bedoeling.

Als je slang een beetje agressief is kun je het beste met een haakje de slang uit het terrarium pakken, en hem daarna overnemen in je handen. Bij de meeste slangen geld, eenmaal uit de bak is er niets meer aan de hand.
Indien er geen haakje of handschoen in de buurt is, benader je de slang met een platte hand. Leg vlug, maar wel rustig, je hand op zijn kop en druk deze een beetje naar beneden. Geen kracht gebruiken! Zolang je met 1 hand de kop afdekt kun je met je andere hand een lus pakken. Til daarna de slang voorzichtig op.

Heeft je slang pas geleden nog gegeten? Laat het dier dan zeker 3 dagen met rust! Het kan zijn dat ze anders door de stress gaan kotsen. Het is geen ramp als je plots toch je slang uit zijn bak moet halen na het eten, maar beter is om hem volledig met rust te laten.

Indien je toch de slang uit het terrarium moet halen probeer dan of hij zelf in een bakje wil kruipen. Zo hoef je hem niet op te tillen. Wil dit echt niet lukken, dan pak je de slang op een normale manier op, maar let daarbij op dat je het dikke gedeelte van de slang wel ondersteunt, maar zeker niet vast pakt!
onderschriftloos :mrgreen:
daphne
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 58
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2007 21:03
Woonplaats: nordhorn

Keer terug naar Veelgestelde vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Slangenforum