Wat kan ik gebruiken voor ondergrond?

Lees eerst de artikelen in dit subforum. De kans is groot dat je hier al veel antwoorden kan vinden.

Wat kan ik gebruiken voor ondergrond?

Berichtdoor daphne » 03 feb 2010 20:16

Wat kan ik gebruiken voor ondergrond?

Er zijn verschillende soorten ondergrond te krijgen, en allemaal hebben ze hun functie.
Ik zal hier de meest voorkomende soorten bespreken.
1 Bark: Bark is een fijne ondergrond, het is vrij grof en erg natuurlijk. Het houd ook prima de rv vast (mits regelmatig sproeien), en het schimmelt niet zo snel. Nadeel is wel dat er wel eens mijt in de bark kan zitten. Dat is te verhelpen door de zak na aankoop even een dagje in de vriezer te leggen, alle mijten zijn dan dood. Er zijn verschillende soorten bark te koop, van heel fijn tot erg grof. Voer nooit in je terrarium als je er bark in hebt liggen, dit kan mee naar binnen gaan en dat kan heel erg slecht zijn voor je slang!

2 Beukensnippers: Dit wordt eigenlijk voor vogels gebruikt, maar je ziet het ook vaak in terraria ligen. Het is een heel stuk goedkoper dan bark en ziet er toch natuurlijk uit. Het houd de rv redelijk goed vast, mits je regelmatig sproeit. Nadeel is dat dit goedje nogal snel gaat schimmelen, en dat is niet gezond voor je slang. Controleer dus vaak op schimmel en haal dit weg. Ook voor snippers geld, nooit in je terrarium voeren!

3 (cocos) humus: Humus is een zeer goede bodembedekker die de rv super goed vast kan houden. Het is natuurlijk en erg praktisch. De vieze plekken schep je er gemakkelijk uit, en het gaat niet schimmelen. Humus kun je in blokken kopen, welke je eerst moet wellen in water. Ook kun je bij tuincentra humus kopen. Raadzaam is om de laatste eerst weer in de vriezer te leggen ivm mogelijk ongedierte.
Met humus in je terrarium mag je rustig in je terrarium voeren. Het is niet erg als het mee naar binnen gaat.

4 Kranten: Kranten zijn zeer hygienisch en gemakkelijk te verschonen. Zeker in het geval van een mijtenplaag zijn kranten absoluut aan te raden! Kranten houden ook redelijk goed de rv vast, omdat ze geen vocht onttrekken aan de lucht. Kranten geven niet af aan de slangen. Het is voor het oog misschien minder mooi, maar het is voor de slang niet erg. Veel kwekers houden hun slangen preventief op kranten, puur voor de hygiene.
Met kranten in je terrarium kun je rustig in het terrarium voeren, de kranten zullien niet mee naar binnen gaan.
onderschriftloos :mrgreen:
daphne
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 58
Berichten: 85
Geregistreerd: 27 mei 2007 21:03
Woonplaats: nordhorn

Keer terug naar Veelgestelde vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten



Slangenforum