Care-Sheet : De steppekrekel (gryllus assimilis)

Artikelen over voedseldieren

Care-Sheet : De steppekrekel (gryllus assimilis)

Berichtdoor D@@N » 17 sep 2008 17:01

De steppekrekel (gryllus assimilis)

Ik kweek met steppekrekels. deze worden net zo groot als veld krekels maar maken bijna geen herrie en zijn in tegenstelling tot veldkrekels niet agresief. verder behaal ik erg goede resultaten met deze krekel soort.

Ik kweek in curvers in een kast die ik verwarm met een warmte matje(35W)

Nodig:
Ruime curver met een stuk gaas in de deksel van minimaal 15 X 15 cm. meer is altijd goed. Ventilatie is een van de belangrijkste dingen. te weinig ventilatie resulteert bijna altijd in voedsel mijt. dit zorgt er weer voor dat je de hele kweek weg kan gooien.
In de curver zet je vervolgens de helft van het grond oppervlak vol met WC-rolletjes. Op de andere helft kan je dan de voer en drink gelegenheid plaatsen. Verder is er dan ook nog plek voor de prikbak.

Prikbak:
Vervolgens maak ik een prikbak door een krekelbakje te vullen met onbemeste potgrond. dit maak ik een beetje vochtig. doe de deksel op het bakje en zet het vervolgens minimaal 3 dagen in de vriezer. zo weet ik zeker dat alle beestjes in de potgrond dood zijn.(tegenwoordig hou ik gewoon een voorraad bij in de vriezer).
Vervolgens haal ik het dekseltje er af en plaats ik een stuk RVS gaas met een maas van 2 á 3 mm op de potgrond. het dekseltje snij ik een vriekant gat uit dat 1 cm van de rand loopt. de deksel plaats ik over het gaas zodat de potgrond dus is afgesloten voor de krekels. de vrouwen kunnen echter moeiteloos door het gaas heen hun eieren afzetten(dit doen ze met de leg boor) na 7 tot 10 dagen haal ik het bakje weer uit de curver met krekels en haal ik de open deksel en het gaas van de potgrond af. dit bakje zet ik vervolgens in een curver met WC rollen. na een dag of 5 a 10 komen de jonge krekeltjes uit het ei gekropen.

Wat voer ik me krekels:
Andijvie , appel, sinaasappel, kuiken op fok meel, konijnen bix(groenvoer)
Voor het geven van vocht gebruik ik vogeldrink bakjes waar ik in het drink gedeelte een stuk keuken papier plaats. Dit is tegen het verdrinken van de krekels..

Deze caresheet is opgemaakt door en eigendom van Squamata-World©
Afbeelding
D@@N
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 115
Berichten: 754
Geregistreerd: 06 sep 2007 22:37
Woonplaats: SweetLakeCity aka Zoetermeer
Land: Nederland

Keer terug naar Voedseldieren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Slangenforum