Genetica - overleg

Overlegonderwerpen betreffende de artikelen van slangen, hagedissen, schildpadden, krokodilachtigen e.a.
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Genetica - overleg

Berichtdoor Marco T. » 10 apr 2009 12:47

Genetica kom je vroeg of later tegen in de hobby van het slangen houden. Bijna iedereen kent wel al die kleurvariaties van Pantherophis guttatus of de albino tijgerpython, maar hoe kom je aan een albino? Ik ga proberen dat zo simpel mogelijk uit te leggen en ook hoe je aan andere morphs komt.

Als eerste geef ik even een verklarende woordenlijst, zodat het allemaal wat duidelijk wordt.


Recessieve vererving: alleen zichtbaar als beide genen aanwezig zijn.
heterozygoot: drager van 1 recessief gen.
homozygoot: drager van beide recessieve genen. De genen zijn dus zichtbaar.

Dominante vererving: onderverdeeld in Co-Dominant en Dominant.

Dominant: 1 gen is zichtbaar over nominaatvorm.

Co-Dominant: incompleet dominante dieren dragen 1 gen. compleet dominante dieren dragen beide genen.

polygenetisch: uiting van meerdere genen.

nominaatvorm: de "wildkleur" die wordt gevonden in de natuur. Binnen de nominaatvormen kunnen verschillen zitten in kleurstellingen. Meestal praten we dan van een lokaliteit.

Nu we weten wat de uitdrukkingen zijn, gaan we verder met recessief vererven. Een recessieve morph wordt meestal gevonden in de natuur, maar het kan ook zijn dat hij opeens verschijnt in het normale nest bij iemand thuis.
Dan heb je dus een recessieve morph en van deze wil je meer nakomelingen hebben. Hoe werkt het dan precies? Om dit uit te leggen gaan we gebruik maken van een punnetsquare zogenoemd, zoals hieronder is afgebeeld.

Afbeelding



X staat voor nominaat gen en Y staat voor reccersief gen. Dus aan de bovenkant zetten we XX en aan de zijkant YY omdat elk dier 2 genen bij zich draagt. Een van de vader en een van de moeder. Nu hebben we beide ouders in de square gezet, zoals hieronder afgebeeld.

Afbeelding

Nu kunnen we de uitkomst voorspellen. Dit doen we door in het eerste open vakje de X neer te zetten die er boven staat en van het vakje links zetten we de Y erbij in. Dan krijg je de combinatie XY. Dit betekend dat het diertje 1 gen van de moeder heeft gekregen en 1 gen van de vader zoals hieronder afgebeeld.

Afbeelding

Zo vullen we dan de overgebleven 3 vierkantjes ook in. Als we dat gedaan hebben kunnen we de uitkomst van de verparing lezen. Zie hieronder afgebeeld:

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de uitkomst van de verparing dat alle nakomelingen 1 gen van de moeder hebben en 1 gen van de vader, omdat een van de 2 een homozygoot is zijn alle diertjes dus hetrozygoot. We willen uiteindelijk in het nest de homozygoten vinden.

Dat kunnen we met dit nest op bepaalde manieren doen. De eerste manier is door broer en zus met elkaar te verparen. De punnetsquare komt er dan zo uit te zien als je de ouders indeelt:

Afbeelding

Daarna kunnen we de uitkomst invullen en die komt er dan zo uit te zien:

Afbeelding

We kunnen aflezen dat er 1 vierkantje XX heeft. Dit betekend dus dat deze nakomeling alleen de nominaat gen heeft doorgekregen van beide ouders, dus dit diertje is een gewone wildkleur.
Twee vierkantjes hebben XY gekregen als uitkomst. Dat betekend dus dat ze wildkleur gen van de ene ouder en het recessieve gen van van de andere ouder hebben gekregen. Dit zijn dan weer zogenoemde heterozygoten net zoals de ouders en er is 1 vierkantje met de aanduiding YY. Dit is weer de homozygoot als een van de grootouders is geweest.

Maar.... omdat je het uiterlijke verschil niet kan zien tussen de heterozygoten nakomelingen en de nominaat nakomelingen, omdat beide de "wildkleur" laten zien noemen we alle "wildkleur" nakomelingen 66% hetrozygoot voor het recessieve gen. Hoe we komen aan dit getal is heel simpel. Men ziet dat van de 4 nakomelingen 3 "wildkleur" zijn en van deze 3 zijn er 2 heterozygoot en 1 niet. Dat is dus 2 van de 3 oftewel 2/3. 2/3 is 66% van van 100%.

De volgende verparing die we kunnen doen is een nakomeling op de homozygote ouder verparen. Dan krijgen we deze punnetsquare als we hem helemaal uitschrijven.

Afbeelding

Je ziet dan dus dat 2 vierkantjes de uitkomst XY hebben en 2 de uitkomst YY, dus 50% van de nakomelingen zouden nominaat hetrozygoot voor recessief moeten zijn en 50% homozygoot moeten zijn.


Dominant.

Dominant is een simpele vererving. Als we deze gaan uitschrijven in een punnetsquare gaan we uit van een XX tegen een ZX verparing. X staat voor nominaat en Z voor dominant. De punnetsquare komt er dan zo uit te zien:

Afbeelding

We kunnen nu de verparing invullen en deze komt er dan zo uit te zien:

Afbeelding

Je ziet dat 50% van de verparing XX is en 50% is ZX. Dit betekend dan dus dat 50% van het nest nominaat(XX) vertoont en 50% vertoont het dominante gen(ZX).


Co-Dominant.

Co dominant is een ZZ dier uitgeschreven in een punnetsquare. Hij draagt dus 2 keer het dominante gen. Daardoor treedt meestal ook uiterlijk verschil op met de dominante vorm(ZX).
De vererving van een co dominant dier op een nominaat is als volgt:

Afbeelding

Zoals je kan zien zullen alle jongen als incompleet dominante dieren tevoorschijn komen. Als je dan weer de co dominante vorm terug wil hebben dan kan je 2 jongen op elkaar kruizen en dat ziet er dan zo uitgeschreven uit:

Afbeelding


Je ziet dat het precies dezelfde uitkomst is als bij recessief vererving van 2 heterozygoten met alleen het grote verschil dat hierbij de uitkomst beter te zien is. De incompleet dominanten dieren(ZX) zijn visueel te onderscheiden van de nominaat dieren(XX). De compleet dominanten dieren zijn de ZZ dieren.


Je kan ook een incompleet dominant jong op het compleet dominant ouderdier terug verparen.
Dat komt er dan zo uit te zien:

Afbeelding

Hierbij is de uitkomst dan zoals te zien is 50% compleet dominanten dieren en 50% incompleet dominanten dieren.


Polygenetisch.

Polygenetisch betekend niks meer dan meerdere genen zorgen voor het uiterlijk. De nominaat vorm is een polygenetisch uiterlijk. Pas bij een reccersief of dominant gen in spel wordt het uiterlijk aangepast.

Bij polygenetische dieren kan je wel gericht kweken. Dan selecteer je de in jouw ogen mooiste uit het nest en je probeert door selectieve kweek deze positieve eigenschappen te versterken. door meerdere generaties door te kweken kunnen uitzonderelijke resultaten behaald worden maar helaas is het wel zo dat deze kweek ook ongedaan kan worden door er nieuw bloed door te kruizen waardoor sommige eigenschappen weer minder duidelijk naar voren komen.

Met dank aan Triggerd.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Martijn » 11 apr 2009 01:59

Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor GerritH » 27 nov 2009 21:37

X, Y en Z zijn in de genetica vastgelegde verwijzingen; zij verwijzen per definitie naar het X, Y of Z chromosoom. Het gebruik op deze manier is onjuist en komt voor deskundigen bijzonder knullig over.
De normale notatie is als volgt;
A Aanduiding van het dominante gen (bv wildkleur)
a Aanduiding van het recessieve gen (bv albino)

AA staat dan voor wildkleur, Aa staat voor het voor albino en aa staat voor albino.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Peter S » 27 nov 2009 21:40

Zeker als je bij reptielen of vogels de genetica met Z uit gaat leggen word het verwarrend.
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.....
Peter S
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1410
Berichten: 1029
Geregistreerd: 06 jul 2009 13:17
Woonplaats: Omg. Rotterdam
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor GerritH » 27 nov 2009 22:30

W mag ook al niet :D

gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Peter S » 28 nov 2009 14:23

"W" weet ik niks van, ik eet nog wel uit en ver verleden dat "Z" bij vogels (meen ik) geslachtsbepalend is... toch?

Dat hebben ze me in Blijdorp ooit geleerd.
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.....
Peter S
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1410
Berichten: 1029
Geregistreerd: 06 jul 2009 13:17
Woonplaats: Omg. Rotterdam
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Anique » 29 nov 2009 10:37

Z en W worden bij vogels gebruikt voor de benaming van de geslachtschromosomen, zoals dat bij zoogdieren X en Y zijn.

(alleen terwijl bij zoogdieren XX vrouw en XY man is, is geloof ik bij vogels ZZ man en ZW vrouw)
0.2.0 Felis catus (var. Europees Korthaar)
0.0.2 Pantherophis guttatus (1 var. Missing Black, Motley; 1 var. Agouti, Cube)
Anique
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1251
Berichten: 71
Geregistreerd: 15 mei 2009 11:29
Woonplaats: Amsterdam
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor reptiegirl » 29 nov 2009 10:40

Dit gaat mijn petje te boven :? :shock:
1.1.0. Pogona vitticeps,wk.(Billy-Boy,Zoe)
2.3.0. Eublepharis Macularius(Erik,Fynn,Emmy,Cindy,)r.i.p.Elly,r.i.p. Bindi.
1.1.0. Phelsuma laticauda.(Davey,Daisy)
1.0.0. Phelsuma mad. kochi.( Pepito) r.i.p Thula
2.1.0. Phelsuma mad. grandi.(Harry)
0.1.0. Eumeces schneideri.(Bonny)
1.0.0 Anolis carolinensis.(Mannie.) r.i.p Minnie
0.0.1. Mabuya elegansis.(Kathy)
3.3.0 Hemidactylus brookii subsp.Ghana.(geen naam)
3.3.0. Bombina orientalis(Olly's en,Molly's)
Pherupasmei schultei.
0.1.0. Rotweiler/Herder kruising(Kyra)
Avatar gebruiker
reptiegirl
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1638
Berichten: 5585
Geregistreerd: 29 aug 2009 10:46
Woonplaats: cappelle a/d ijssel
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Olmo » 29 nov 2009 17:42

he dit snap ik nog :mrgreen: heb blijkbaar toch iets nuttigs geleerd int middelbaar

idd de cijfers zijn een beetje onhandig gekozen...

*stelt zich vrijwilliger om dit aan te passen als het mag van Martijn*
Avatar gebruiker
Olmo
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1289
Berichten: 4967
Geregistreerd: 26 mei 2009 12:49
Woonplaats: Wilrijk
Land: België

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor GerritH » 29 nov 2009 20:28

Anique schreef:Z en W worden bij vogels gebruikt voor de benaming van de geslachtschromosomen, zoals dat bij zoogdieren X en Y zijn.

(alleen terwijl bij zoogdieren XX vrouw en XY man is, is geloof ik bij vogels ZZ man en ZW vrouw)


Klopt

Gerrit

Gewoon a, b, of c gebruiken of een afkorting van de eigenschap.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Martijn » 13 dec 2009 23:02

Olmo schreef:he dit snap ik nog :mrgreen: heb blijkbaar toch iets nuttigs geleerd int middelbaar

idd de cijfers zijn een beetje onhandig gekozen...

*stelt zich vrijwilliger om dit aan te passen als het mag van Martijn*


Natuurlijk mag dat, graag zelfs. :duim2:
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor Olmo » 13 dec 2009 23:27

ok komt voor elkaar :)

ik verander X en Y dan door A en a
maar mag ik bij X en Z hetzelfde doen? dus Z word A en X wordt hier a ?
Avatar gebruiker
Olmo
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1289
Berichten: 4967
Geregistreerd: 26 mei 2009 12:49
Woonplaats: Wilrijk
Land: België

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor GerritH » 14 dec 2009 08:29

Als je in een schema 1 eigenschap neemt zou ik kiezen voor Aa, bij twee voor Aa en Bb en bij drie voor Cc als toevoeging. En zo door. Dat mag altijd.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Genetica - overleg

Berichtdoor GerritH » 14 dec 2009 08:32

Off topic
Ik ben het eens met de opmerkingdat als je reptielen kweekt je vroeger of later met genetica in aanraking komt. maar oneens met de stelling dat dat dan deze genetica zou moeten zijn. ik ken heel veel mensen die zeer serieus met hun hobby bezig zijn en de enige genetica is populatiegenetica om gen verlies en inteelt tegen te gaan.
Ik ben een van die hobbyisten en een verklaard tegenstander van mutatiekweek.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland


Keer terug naar Overleg :: Reptielen artikelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Slangenforum