Care-sheet : Winterslaap Halsbandleguaan

Hagedissen gerelateerde artikelen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Care-sheet : Winterslaap Halsbandleguaan

Berichtdoor D@@N » 15 nov 2007 23:46

Winterslaap


Om de vraag van velen te beantwoorden:
Halsbandleguanen hebben zondermeer de winterslaap nodig!!! Ook als je er niet mee wil kweken. Jonge dieren kan je evt. wat later (en korter) in winterslaap leggen. Maar ook deze hebben de winterslaap zeer zeker nodig. Vaak wordt er gedacht "het zijn nakweekdieren dus het hoeft dan niet pers,, of "ze zijn het toch niet gewend dus missen ze het ook niet,, Dat is dus een verkeerde gedachte.

Bij dieren is het zo dat ze het instinct en bioritme al meekrijgen vanaf de geboorte. Dit moeten we niet vergeten. De winterslaap is niet alleen voor een goede resultaat met het kweken, maar ook het gedrag, conditie en gezondheid is hiermee van invloed.


In de natuur duurt de winterslaap 4 a 5 maanden of soms wel langer. Om dit te kunnen overleven moeten de dieren in topconditie zijn. Vaak zijn de omstandigheden beter omdat de dieren daar zelf de juiste plek opzoeken, terwijl wij hun verplicht op een plekje leggen. Het rare winterweer in Nederland maakt het zoeken naar een stabiele winterverblijf steeds moeilijker. Dus kiest men steeds vaker voor een koelkast. We kunnen dus niet meer doen dan het zo goed mogelijk na te bootsen.
We beperken de duur van de winterslaap tot 2 a 3 maanden voor volwassen dieren en 1,5 maand voor vrij jonge dieren. Het risico is altijd groter om zieke dieren in de winterslaap te doen. Soms is het beter om "twijfel gevallen" toch in winterslaap te doen. Door ze maar tegen `wil en wet, wakker te houden (om ze zo vet te kunnen voeren) leid nog wel eens tot problemen. Als de dieren zich maar weinig vertonen, dan geeft dat aan dat ze in rust willen. De winterslaap kan juist ervoor zorgen dat "magere" dieren het daarna weer helemaal goed gaan doen. Niet alleen het lichaam komt tot rust, maar ze worden zo ook ontstrest.

TIP: Geef in de weken voor het afbouwen, nog eens extra aandacht aan de voeding en gezondheid van de dieren. LET WEL!!! Ook al doe je nog zo goed je best, houd er rekening mee dat er misschien ooit een dier kan uitvallen!

De voorbereiding:
Om ze op de winterslaap voor te bereiden moet je c.a 3 a 4 weken van te voren beginnen. In de eerste 2 weken begin je de schakeltijden van je lampen elke paar dagen iets te verkorten. (bijv. om de twee dagen 1 uur minder). Evt in de 3e week een minder sterke warmtelamp gebruiken.

In de laatste 1,5 week geen voer meer te geven. Zo kunnen ze hun darmen "schoonspoelen". Dit is belangrijk, omdat halfverteerd voedsel in de darmen kan gaan rotten tijdens de winterslaap. De laatste 2 dagen (ik noem dit de "overgang") alleen op kamertemperatuur en geen verlichting.

Zorg met de verlichting en warmte dat je zodanig afbouwt zodat er in de 3 dagen de "overgang" er nog c.a 4 uur p/dag licht en warmte is. Dit is nodig om het oude voedsel in de maag nog te verteren. Daarvoor hebben de dieren echter wel genoeg warmte nodig.

De slaapplaats:

Als ze een slaapplekje hebben opgezocht in het terrarium, kan je ze in een Curverbox of kleine terrarium overzetten met een laag vers zand. Sommige dieren zullen misschien nog niet helemaal slapen en nog wat rondlopen. Deze slapen meestal al gauw nadat ze op een koelere plek zijn opgeborgen. Gebruik liefst een donkere box. Boor dan een paar grote gaten onder de bovenrand voor wat ventilatie. Ze vinden het fijn om ergens onder te liggen. Een halve bloempot of een grotje geeft ze een beschut gevoel. Houd de box verder leeg zodat de dieren niet knel komen te zitten tijdens het evt. geschuif in hun slaap.

De box kan je in een kelder of schuur zetten of een andere donkere plaats waar je de temperatuur laag kan houden. Mocht je geen geschikte plek hebben kies dan voor een koelkast. Dit vereist wel wat meer aandacht betreft de ventilatie en luchtvochtigheid. Een koelkast onttrekt vocht uit de lucht, dus is een bakje water onderin vaak wel nodig. Meet ruimschoots van te voren ook even de minimale en maximale temperatuur in de koelkast. De schommeling is vaak erg groot en misschien nog te koud (zelfs in de laagste stand).****(lees onderin).

Plaats in geen geval een warmtemat onder het zand of de box. Hierdoor zullen de dieren te snel opwarmen of uitdrogen. Je kan het beste een curverbak gebruiken en deze vervolgens in een grote tempexbox plaatsen. Je kan de warmtemat dan aan de zijkanten doen tussen de bak en de box in. Indien de ruimte zelf al een goede stabiele temperatuur heeft, dan is een warmtemat natuurlijk niet nodig.

Kijk de eerste dagen of de dieren niet te veel verplaatsen (doe dit wel rustig). Het zou een teken kunnen zijn dat het nog te warm is of te veel lawaai of te licht.

De temperatuur:

De temperatuur tijdens de winterslaap behoort zo'n 7 a 8 graden te zijn. Het is beter om de temperatuur tijdens het overzetten vanuit het terrarium naar de slaapplaats iets hoger te houden en daarna te laten afzakken tot de 8 graden.

Het mag niet onder de 5 graden komen i.v.m. hogere kans op bloedstolling. Zodra de temperatuur te lang boven de 12 graden komt, is de kans groot dat de dieren niet goed slapen en zelfs te actief worden. Al lijkt dat "actief" dan niet zo veel, moeten we niet vergeten dat er juist dan extra energie van het dier gevergd wordt. Hierdoor kunnen de dieren te snel uitdrogen en uithongeren.

Luchtvochtigheid:

Er wordt wel eens gezegd dat je af en toe wat water kan sproeien. Meestal heerst er in een kelder of schuur al goede luchtvochtigheid (65-75%). Als je hierbij nog zou sproeien, dan is de kans groot dat ze kou vatten en/of een longontsteking krijgen. Het is dus handig om er een vochtmeter bij te hebben staan.

Je kan evt in de box een klein bakje met water zetten met een spons erin zodat ze niet kunnen verdrinken. Dit is meestal niet nodig wanneer de ruimte zelf vochtig genoeg is.

Na de winterslaap:

Voor het uit de winterslaap laten komen moet je de temperatuur verhogen tot c.a 15 graden. Dit hoeft meestal maar 2 dagen. Laat ze dan niet te lang in de box zitten en doe ze, zodra ze beginnen "rond te scharrelen" al in het terrarium. Laat ze eerst nog 2 dagen op kamertemperatuur met 4 uur licht p/dag en niet een al te warmte lamp. Daarna kan je al wat meer warmte gaan inbrengen. Vanaf de 2e week kan je de temperatuur weer verhogen en de schakeltijden opbouwen. Doe dit met iets grotere stappen dan het afbouwen zodat de spijsvertering snel op gang kan komen. Ergens in de 2e maand kan je de laatste verhoging toepassen. Zo zijn ze dan weer volop in de zomerperiode.

TIP:

Zorg na de winterslaap voor voldoende water via een drinkbakje en/of een pipet. Ze zijn vaak erg dorstig en uitgedroogd na zo'n lange periode . Het kan zijn dat sommige toch weer een plekje opzoeken om verder te slapen. Meestal werkt het dan goed dat je ze zelf af en toe onder de warmtespot zet. Om de dieren sneller hun vetreserve te laten aanvullen kan je wat extra wasmotten voeren. Vergeet vooral niet de voedingssupplementen!

Informatie is afkomstig van Peter Bloemberg, Halsbandleguaan.nl
Afbeelding
D@@N
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 115
Berichten: 754
Geregistreerd: 06 sep 2007 22:37
Woonplaats: SweetLakeCity aka Zoetermeer
Land: Nederland

Keer terug naar Hagedissen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten



Slangenforum