Het willen gaan houden van boa`s en het wel en niet

Slangen gerelateerde artikelen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Het willen gaan houden van boa`s en het wel en niet

Berichtdoor boidae » 28 jun 2007 13:50

Als je van plan bent te gaan beginnen met boa`s denk dan eerst goed na wat je wilt,er zijn diverse soorten boa`s.

Ik zal beginnen met de meest voorkomende de normale bcc en bci gezien deze kwa houden nagenoeg gelijk zijn.De acrantophis dummeril en de anderen heb ik geen ervaringen mee vandaar dat ik daar ook verder niet op zal ingaan.

Oke je wilt dus een boa. Ga even te rade bij jezelf of grote een belemmering kan worden. Maakt het je niet uit hoe groot een dier word, dan zou je richting roodstaarten kunnen gaan denken, hier is tegenwoordig genoeg aanbod en keuze in. Het liefst ga je dan voor nakweek. Deze dieren zijn vaak beter gewend aan zowel dood voer en het gehanteerd worden. Voer roodstaarten niet te veel en vooral niet te groot dit zijn namelijk de veroorzakers bij de dieren die gaan overgeven en hierdoor weer moeilijker gaan eten, De grootste en in mijn ogen mooiste roodstaarten zijn die uit Peru. Onlangs is er een soort bij ontdekt die je bij de imperatoren kunt plaatsen gezien ze niet groter worden dan 2 meter. Helaas nog zeldzaam en daardoor dus duurder dan andere roodstaarten.

Grootte doet er niet toe: oke je keuze word dan groot en je zou voor vrij weinig geld een leuke constrictor kunnen kopen. Koop je voor het eerst een boa ga dan voor een jong dier dan kan zowel jij al het dier aan elkaar wennen. Let wel een jong dier kan bijten dit zijn vaak afweer beten. deze doet niet overdreven pijn en is altijd nog beter dan een beet van een volwassen dier die onwennig en angstig wordt benadert.

Grootte doet er wel toe: ga dan weer even zitten en denk goed na hoe groot het mag groot worden. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die zuivere localiteit boa's kweken en je kunt dan ook goed inschatten hoe groot zo'n dier zal gaan worden. Het terra waar je het dier in houd kan je dan ook makkelijker berekenen. Hoe groter hoe beter is bij volwassen dieren mooi. bij jongen dieren niet. hou ze in een passend terra!! meerdere dieren bij elkaar geeft een rustiger en minder zenuwachtig dier, ook bij het hanteren gezien ze aanraking gewend zijn. Let dan wel op dat er geen stress opduikt in het terrarium. Dat is bij een boa redelijk makkelijk te herkennen. Een dier gaat dan vaker urineren en trekt weg als de dominantere boa zijn of haar kant op komt. Een volwassen boa geef je het liefst een terra dat in de lengte en breedte net zo groot is als het dier zelf. men zegt weleens 0.75 keer de lengte en 0.50 keer de breedte. ik houd het op een boa van 170 krijgt een terra van minimaal 120 breed en 70 cm diep,hier kan het dier ook lekker languit.

Lekker languit haha dat is voor een boa ook belangrijk gezien het dier dan de longzakken is Flink kan strekken en in z`n geheel kan vullen,een boa die altijd maar opgerold en/of bekrompen ligt kan namelijk last krijgen van een plaklong. Waardoor het dier sneller gaat ademen en dus ook meer vocht in de longen zal gaan krijgen tevens word het vatbaarder voor verkoudheden en dergelijke.

Verkoudheid ook zo'n naar gebeuren. Je kunt er zelf schuld aan hebben door je dier te vaak te besproeien en/of te koud te besproeien. veel boa's stellen zo'n douche ook helemaal niet op prijs. Een keer Flink badderen in lauw water is veel beter voor het dier.

De temperatuur is ook van belang voor een lang en gezond leven van je aanstaande huisdier. Kijk daarvoor naar de plek waar je dier vandaan komt,tegenwoordig heel makkelijk door het internet haha, maar wel verstandig om te doen. Het grootste deel van de in namelijk voorkomende boa`s(roodstaarten en degelijke even uitgesloten) komen uit columbia en centraal Amerika voor de imperatoren. Deze dieren leven in omstandig heden waar het redelijk warm is zo tussen de 22 en 25 graden s'nachts en 26-34 graden overdag. Deze dieren houden het hier prima vol bij een temp van 25-28 graden overdag en een afkoeling van een graad of 4 voor in de nacht.Zorg altijd voor een warmer plekje door overdag een zwaardere spot-straler te gebruiken en s'nachts een straler-mat te gebruiken die je met een thermostaat die schakelt op de gewenste temperatuur.

De winterrust, deze bestaat uit minder voeren en een reductie van warmte en hoeveelheid licht. doe dit echter niet te rigoureus anders begin je de zomer niet met nakweek maar met een dier op antibiotica. De plek waar onze dieren vandaan komen heeft een heel lange lichtsduur zowel in de zomer als de winter. Als je dan ook eens 4 uur minder licht geeft is dit prima. ook de temperatuur niet verder laten dalen dan een graad of 3-4. Dit is genoeg om een boa aan het kweken te krijgen.

Zwangere dames laat je vooral veel met rust! Ga dus niet steeds foto's lopen maken van de voortgang maar geef het dier rust. Ook een warme plek van een goede 32-34 graden en laat de koude kant niet meer onder de 25-26 graden komen ook niet in de nacht. Geef het dier op meerdere plekken een waterbakje en ververs die regelmatig. Een zwangere boa drinkt namelijk veel meer dan een niet drachtig exemplaar. Doe dit het liefst zo snel mogelijk om het dier niet te veel te storen.


Mocht het wenselijk zijn dat ik nog uitbreid over het houden van en/of kweken met of het opfokken van boa's dan hoor ik het graag. tevens opmerkingen en/of vragen. Pas liever aan of vul aan dan dat er incompleties en of fouten staan. Is er vraag naar een specifieke boa soort hoor ik het ook graag.(geen caninussen en of zandboa`s)

** editted by triggerd**
boidae
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 27 mei 2007 11:58

Keer terug naar Slangen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Slangenforum