Paleosuchus Palpebrosus

dwergkaaiman
Overlegonderwerpen betreffende de caresheets van slangen, hagedissen, schildpadden en krokodilachtigen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Niels » 29 maart 2010 17:48

nederlandse naam : Cuviers gladvoorhoofdkaaiman / Cuviers dwergkaaiman
griekse naam : Paleosuchus palpebrosus
familie : alligators en kaaimannen
herkomst : Bolivia, Brazilië, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana,
Guyana, Paraguay, Peru, Suriname en Venezuela en een groot
deel van noordelijk zuid amerika



Afbeelding

VOORWOORD:

Dit is de 1e keer dat ik zogenoemde caresheet maak, ik zal me uiterste
best doen om de juiste en betrouwbare info te geven door middel van me eigen ervaringen
en andere betrouwbare infobronnen wat betreft de dwergkaaiman.

Om te beginnen wil ik iedereen er op wijzen dat de dwergkaaiman abosluut geen leuk schattig
diertje is om mee te beginnen

ik zelf ben al vanaf ik kon lopen gefascineerd door krokodillen
hield op de basisschool al spreekbeurten over krokodillen en ben op me 17e begonnen met me
reptielenliefde en pas 10 jr later wist ik zeker dat ik een krokodilachtige kan houden en verzorgen
natuurlijk is een pasgeboren krokodil/kaaiman erg lief en schattig om te zien , maar realiseer
dat dat lieve en schattige babytje aan t opgroeien is om een volwassen roofdier te worden !!!
en dan heb ik het nog geeneens over het bieden van een juiste leefomgeving voor een volwassen exemplaar ( een bak van 3 bij 2 meter is minimaal )
tevaak worden daarom die opgroeiende kroks/kaaimannen meestal al na een jaartje of 2
(dan is het schattigste er meestal al wel vanaf) massaal op het internet geplaatst of
erger nog terug in de natuur gezet!!


Afbeelding

BESCHRIJVING:

De naam gladvoorhoofdkaaiman slaat op het ontbreken van een opstaande rand boven de ogen
die bij andere soorten wel aanwezig is zoals bij de verder gelijkende brilkaaiman of gewone kaaiman (Caiman crocodilus).
Op de bovenste oogleden zijn beenplaatjes aanwezig waar de wetenschappelijke soortnaam naar verwijst
palpebrosus komt van palpebra wat vrij vertaald gevulde oogleden betekent.

Van alle soorten krokodilachtigen blijft deze soort het kleinst; mannetjes bereiken ongeveer anderhalve meter,
vrouwtjes blijven ongeveer 1,2 /1,3 meter . pasgeboren jonkies zijn geelbruin van kleur en hebben onregelmatige vlekken
oudere dieren kleuren donkerder tot zwart met een lichtere onderzijde. In vergelijking met andere krokodilachtigen heeft
deze soort een zware bepantsering aan zowel de onder- als bovenzijde.Hierdoor raakt het lichaam minder snel beschadigd in
wateren die wat sneller stromen. Ook is bekend dat de kaaiman meer op het land komt dan andere krokodilachtigen.
De kop is karakteristiek; de ogen zijn relatief groot en de snuitpunt is een beetje omhoog gekromd.

VOEDING:
Afbeelding
de paleosuchus is nachtactief, toch betrap ik me paleosuchus ook vaak overdag op het jagen en eten van kleine prooien.
omdat vis erg belangrijk is voor de voeding van een kaaiman heb ik het watergedeelte vol zitten met guppy,s . zo leert
hij ook zelf te moeten jagen voor ze voedsel. af en toe geef ik hem een babymuisje en om de paar dagen krijgt hij een paar
makkelijke te pakken prooien zoals krekeltjes, kleine sprinkhanen en meelwormen. naarmate de kaaiman ouder wordt zal die ook
meer vis gaan eten.Voor alle lengtes geldt echter dat alles wat eetbaar is wordt gegrepen, inclusief vogels, reptielen,
kleine zoogdieren en amfibieën.


IN HET WILD:

De leefomgeving bestaat uit meren, rivieren en ondergelopen delen van bossen, snelstromend water wordt getolereerd,
veel krokodilachtigen hebben hier een hekel aan.
Deze soort kan zelfs bij watervallen in de buurt worden aangetroffen. Ook kan de kaaiman in helder, schoon water leven,
veel krokodilachtigen verkiezen juist troebel water.
Vanwege een hogere tolerantie voor koelere omstandigheden komt deze soort zuidelijker voor dan de enige andere soort
uit het geslacht Paleosuchus; Schneider's gladvoorhoofdkaaiman (Paleosuchus trigonatus).
Cuviers gladvoorhoofdkaaiman is een van de soorten krokodilachtigen die vrij algemeen voorkomt; het verspreidingsgebied
is groot en het aantal in het wild levende exemplaren wordt geschat op meer dan 1 miljoen.

VOORTPLANTING:

Afbeelding

Afbeelding

Het vrouwtje maakt een deels bovengronds nest op een beschutte plek, een legsel bevat 10 tot 25 eitjes
Het is niet geheel duidelijk of de jongen worden beschermd door de moeder, wat bij veel krokodilachtigen voorkomt
De mannetjes lokken de vrouwtjes door de kop te verheffen en de staart bijna recht omhoog uit het water te steken.
Hierbij wordt een geluid gemaakt dat nog het meest lijkt op brullen.
Mannetjes paren met meerdere vrouwtjes en in gevangenschap kan een vrouw 1 tot maximaal 2 keer per jaar een legsel produceren,
in het wild maar één keer per jaar.


LEEFOMGEVING:

Afbeelding

mijn dwergkaaiman is geboren op 10-10-09 en zit vanaf het moment dat ik hem heb in een bak van 2 meter lang 60 cm breed en zonder
lichtkap 60 cm hoog, er werd mij verteld dat het beter is om hem in een kleine bak te houden aangezien hij wel eens moeite
zou krijgen om ze prooi te vangen in een grote bak , ook werd my verteld dat kaaimannen erg gevoelig zijn voor stress als ze
in een andere leefomgeving komen, ik heb dus de keuze gemaakt om hem te laten opgroeien in de grote bak om hem in iedergeval
de stress te besparen van het veranderen van leefomgeving.
ik heb de eerste 3 weken zijn eetgedrag nauwlettend gevolgd en hij had absoluut geen moeite met het vangen van vis . mocht
hij evt wel problemen hebben met het vangen van vis dan kon hij altijd nog in een kleinere aqaurium geplaatst worden, die ik
al klaar had staan.

Afbeelding
Afbeelding


de bak heeft een stenen landgedeelte van 80 bij 50 en de rest is water ,het water is ong 25 cm diep en wordt continu verwarmd door
een warmtestaaf (met bescherming eromheen , zodat hij er zich niet aan kan verbranden) Op de warmere plekken is het water ong
27 graden en op andere plaatsen 25 graden . Ook heb ik een grote buiten pomp aangesloten op de bak om het water schoon en
helder en in beweging te houden .. ik merk vaak dat me paleosuchus lekker in de stroming ligt te chillen waar het verse water
me bak weer instroomt. Ook zit er een zuurstofpompje in wat erg goed is voor me guppys en het ziet er leuk uit die opstijgende
luchtbelletjes.

Afbeelding

Omdat de dwergkaaiman zich overdag vaak terug trekt is het belangrijk dat hij genoeg schuilplekken heeft zowel in het water
als op het landgedeelte. ik heb voor het watergedeelte gebruik gemaakt van veel overhangend decoratiegroen waar die achter of
onder kan schuilen , ook ligt er een decoratie holle boomstam in het water waar die zich in kan verschuilen, al gebruikt mijn
dwergje hem liever om lekker op te rusten half in het water en half in het droge
op het landgedeelte heeft hij ook overhangend decoratiegroen en wat stukken schors en grote stenen om achter te schuilen. die
hij vervolgens ook weer gebruikt om op te klimmen en lekker in de warmte te liggen.

Afbeelding

ik heb gebruikt gemaakt van 2 warmtelampen om de bak zelf te verwarmen , boven het landgedeelte (60 watt) hangt er 1 en boven
het water (40 watt). op deze manier heb je meerdere warmere plekken en koelere plekken. 25-27 graden en onder de warmtelamp
32 graden . Er zijn veel discussies over het gebruik van uv licht , aangezien ze in het wild vooral snachts leven en overdag
zich trugtrekken schijnt het niet noodzakelijk te zijn. het kan natuurlijk nooit kwaad om ze wel uv licht te geven.

ik ga ervan uit dat de dwergkaaiman met wat evt aanpassingen de eerste 3 jaar nog kan opgroeien in deze bak.
daarna wordt het tijd voor een grotere ruimte. ik ben er nog niet over uit of ik hem een eigen kamer ga geven of dat
ik de helft van me woonkamer ga opofferen. maar dit zijn zeker noodzakelijke ruimten voor een volwassen exemplaar..


Afbeelding

ik laat me dwergje zoveel mogelijk met rust en hanteer hem ongeveer 1 keer in de 3 dagen om hem te laten wennen
aan mijn aanwezigheid. ik controleer hem dan meteen op evt wondjes, parasieten, ik kijk of die wel goed heeft gegeten
dat kan je zien aan het begin vd staart ( daar slaan ze ook hun reserve op ) aan de zijkanten van hun buik en hun nekje
dat mag lekker bol staan. daarna plaats ik hem weer terug in zijn bak.

ik kan hem zonder problemen uit ze bak halen , hij zwemt eerder weg dan dat die me probeert te bijten. maar het blijft
altijd opletten.

Afbeelding

hieronder een overzichtje van de gemiddelde groei van een dwergkaaiman

3 mths: 30cm, 95g.
6 mths: 35cm, 150g.
12mths: 42cm, 250g.
2 yrs: 53cm, 570g.
4 yrs: 77cm, 4 kg.
8 yrs: 94cm, 3.6 kg.
12 yrs: 90cm, 6.1 kg.
20 yrs: 118cm, 11.5 kg

let op dit is gemiddeld!!

hieronder zal ik de groei van onze dwergkaaiman bijhouden ,zodra ik een weegschaal heb zal ik
zijn gewicht ook gaan bijhouden..

geboorte datum 10-10-2009
ong 24 cm

3 maanden oud
10-01-2010
ong 28 cm en 90 gram
They are not dangerous killers , they just got a great feeding response !!!!Afbeelding

1.0.0 Iguana iguana rhinolopha
0.0.1 Paleosuchus Palpebrosus
1.1.0 Basiliscus Basiliscus
0.1.0 Chameleo Calyptrus
0.1.0 Furcifer Pardalis Nosy Mitsio
Eigen kweek guppys voor de kaaiman

http://dwarfcaiman.webs.com/
Avatar gebruiker
Niels
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 891
Berichten: 1560
Geregistreerd: 11 jan 2009 00:02
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Nikki » 29 maart 2010 17:57

hele mooie complete sheet!
Afbeelding
klik op mijn eitjes XD
Afbeelding
Avatar gebruiker
Nikki
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1046
Berichten: 14346
Geregistreerd: 04 maart 2009 17:30
Woonplaats: alphen aan den rijn
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Antycrash » 30 maart 2010 18:31

een bak van 3 bij 2 meter is minimaal

I do not agree :mrgreen:
Of dit echt een minimum voor 1 volwassen dier is, nee ik vind van niet...
Avatar gebruiker
Antycrash
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1302
Berichten: 4362
Geregistreerd: 30 mei 2009 17:26
Woonplaats: Stein
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Nikki » 30 maart 2010 18:38

wat dan wel?;)
Afbeelding
klik op mijn eitjes XD
Afbeelding
Avatar gebruiker
Nikki
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1046
Berichten: 14346
Geregistreerd: 04 maart 2009 17:30
Woonplaats: alphen aan den rijn
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Niels » 30 maart 2010 18:46

Nikki schreef:wat dan wel?;)



idd , en waarom vind je dat ?
They are not dangerous killers , they just got a great feeding response !!!!Afbeelding

1.0.0 Iguana iguana rhinolopha
0.0.1 Paleosuchus Palpebrosus
1.1.0 Basiliscus Basiliscus
0.1.0 Chameleo Calyptrus
0.1.0 Furcifer Pardalis Nosy Mitsio
Eigen kweek guppys voor de kaaiman

http://dwarfcaiman.webs.com/
Avatar gebruiker
Niels
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 891
Berichten: 1560
Geregistreerd: 11 jan 2009 00:02
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Antycrash » 30 maart 2010 18:54

Nikki schreef:wat dan wel?;)


Een minimum van 2 a 2.5 (liefst 3 keer) eigen lichaamslengte bij minimaal +/- éénmaal eigen lichaamslengte.
Dan kom je dus neer op zo'n 300x100 cm. Tenzij het een man van formaat is dan wel min. 340x120 cm ongeveer.
ALS het met ''land over water'' is, dus 1/2 van het wateroppervlak, dus tenminste 150x100 cm, dan 5 a 10 cm boven het water uit. Boven = landgedeelte, beneden = schuilplaats.
Ik vind het ideaal, maar als je dit niet hebt, moet de bak inderdaad een stuk groter gezien je voor een volwassen Paleosuchus toch 1/2 land, 1/2 water moet hebben.

Zie mijn pant-kunstwerk. (schematisch)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Antycrash
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1302
Berichten: 4362
Geregistreerd: 30 mei 2009 17:26
Woonplaats: Stein
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Niels » 30 maart 2010 19:30

ten 1e goed dat je al me de toekomst van je krok en zijn verblijf bezig bent !!!

ik begrijp uit jouw verhaal dat je een bak van 3 tot 3,5 meter lang en 120 breed minimaal vind voor een volwassen dwerg?? dat is jouw eigen mening ik weet waar jij die maten heb gelezen ;)
maar met de berekening van 1 tot anderhalf keer ze lichaamslengte ben ik het niet mee eens

ik ben van mening dat 3 meter het minimale is voor lengte en minimaal 2 meter breed ( ik geef het liever iets extra breedte )

en de truuk met het landgedeelte boven het watergedeelte te laten zweven , is bij mij al geruime tijd bekent.. en zal dat ook zeker toepassen in zijn toekomstige leefomgeving

en natuurlijk zijn er ook kaaimannen die het onzettend goed doen in een bak die iets kleiner is dan dat wat ik beschrijf als het minimale !! maar ik baseerde deze caresheet op me eigen meningen en ervaringen. en laten we heel eerlijk zijn 120 breed is tog wel een beetje zielig voor zo,n schitterend prachtbeest !!!!! dat wil zeggen dat die zich net kan omdraaien in de breedte :(
They are not dangerous killers , they just got a great feeding response !!!!Afbeelding

1.0.0 Iguana iguana rhinolopha
0.0.1 Paleosuchus Palpebrosus
1.1.0 Basiliscus Basiliscus
0.1.0 Chameleo Calyptrus
0.1.0 Furcifer Pardalis Nosy Mitsio
Eigen kweek guppys voor de kaaiman

http://dwarfcaiman.webs.com/
Avatar gebruiker
Niels
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 891
Berichten: 1560
Geregistreerd: 11 jan 2009 00:02
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Antycrash » 30 maart 2010 19:44

Dat jij die van jou gaat doen in een 300x200 met zwevend landgedeelte, prima! Goed dat je je dier dat kunt bieden.
Mijn bak zal ook zo'n 430x130 worden.

Net wat meer dan 2 bij 1 keer eigen lichaamslengte is een vrij normale norm he.
Een baardagaam die gemiddeld zo'n 45-55 cm wordt stop je ook in een bak van 100x50 - 120x60 minimum.
En deze zullen zelfs nog wat actiever zijn dan dwergkaaimannen, terwijl je bij een dwergkaaiman in een bak met zwevend landgedeelte toch tot 50% extra oppervlak hebt :D
Avatar gebruiker
Antycrash
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1302
Berichten: 4362
Geregistreerd: 30 mei 2009 17:26
Woonplaats: Stein
Land: Nederland

Re: Paleosuchus Palpebrosus

Berichtdoor Niels » 31 maart 2010 05:58

Yep maten van bakken kan je altijd over blijven discusierren !! En ik zei dat 3 by 2 minimaal is in mijn ogen. Ik zei niet dat zijn bak die maten krijgt, dat kan ik pas zeggen als ik in me nieuwe woning zit en ik kan zien hoeveel ruimte ik kan missen.. Daarom vind ik het ook wel vreemd dat jij al de maten weet van je bak terwijl je nog thuis woont en waarschijnlijk ook ooit op jezelf gaat wonen.. En dan niet weet hoeveel ruimte je kan missen :)
They are not dangerous killers , they just got a great feeding response !!!!Afbeelding

1.0.0 Iguana iguana rhinolopha
0.0.1 Paleosuchus Palpebrosus
1.1.0 Basiliscus Basiliscus
0.1.0 Chameleo Calyptrus
0.1.0 Furcifer Pardalis Nosy Mitsio
Eigen kweek guppys voor de kaaiman

http://dwarfcaiman.webs.com/
Avatar gebruiker
Niels
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 891
Berichten: 1560
Geregistreerd: 11 jan 2009 00:02
Land: Nederland


Keer terug naar Overleg :: Reptielen caresheets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Slangenforum