Shinisaurus crocodilurus - overleg

Overlegonderwerpen betreffende de caresheets van slangen, hagedissen, schildpadden en krokodilachtigen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Reptile Man » 03 maart 2010 01:45

Dit zijn mijn eigen ervaringen. Als iemand zelf andere ervaringen hier mee heeft, dan hoor ik het graag.

Shinisaurus crocodilurus

Afbeelding

Taxonomische indeling
Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Reptilia (Reptielen)
Orde: Squamata (Schubreptielen)
Onderorde: Lacertilia (Hagedissen)
Familie: Xenosauridae(Knobbelhagedissen)
Geslacht: Shinisaurus
Soort: Shinisaurus crocodilurus
Ned.ben.: Krokodillenstaarthagedis
Status: Listed on Appendix II of CITES

Dit dier is ook opgenomen in een stamboek, hier wordt alles in opgenomen over hoeveel aantal dieren er zijn, hoeveel nakomelingen en kwekers.

Uiterlijk
De krokodillenstaarthagedis wordt 40 tot 50 cm lang, en is makkelijk te herkennen aan de opvallende roodbruine flanktekening. Op de staart staan er rijen vergrote schubben die goed op die van een krokodil lijken waaraan de naam te danken is. De stompe snuit is lichtgrijs met donkere strepen net als de rest van het lichaam. Alleen de flanken verschillen van kleur. Het dier heeft een oranje iris en de poten zijn donkergrijs tot zwart. De mannelijke Chinese krokodillenstaarthagedis is kleurrijker dan het vrouwtje, in elk geval in de paartijd.

Algemeen
De krokodillenstaarthagedis komt voor in noordoostelijk Vietnam en in de Chinese autonome regio Guangxi. De hagedis is semi-aquatisch en leeft bij stromende of stilstaande wateren. Om niet op te vallen kan het dier urenlang, zelfs halverwege een stap, stokstijf blijven staan. In koude nachten wordt de stofwisseling enkele uren bijna stilgelegd om energie te besparen. De soort is levendbarend: het vrouwtje werpt 2-10 jongen die direct ter wereld komen en onderwater worden geboren en dus direct super kunnen zwemmen.
Deze soort hagedis wordt ernstig bedreigd in de natuur. Volgens sommige onderzoekers zijn er nog minder dan 500 dieren in het wild en wordt het aantal drastisch minder.

Huisvesting:
Afbeelding
Aangezien het niet al te bewegenlijke hagedissen zijn, heeft een koppel voldoende aan een 120x60x60 terrarium, voor meer dieren zou ik een groter terrarium nemen.

De dieren zijn semi-aquatisch, dus je moet denken aan een aqua-terrarium. Er is veel water nodig en klein stukje landgedeelte. Het waterniveau is het mooist tussen de 15cm tot 25cm hoogte.
Het simpelste is een paar stenen opstapelen of een groot stuk kienhout in het water te leggen.
Je kunt ook kiezen voor een landgedeelte in de vorm van een rotswand met binnen in deze rotswand ruimte voor beplanting, vaak wordt dan gekozen voor Philodendron, Scindapsus, Ficus pumila. In het water zou je waterpest kunnen nemen of java-varen.

Als verlichting kun je 1 spot met UV licht nemen en voor extra verlichting een TL-lamp. Zelf heb ik gekozen voor 2 TL-lampen, 1 normale en 1 UV TL, dit heb ik gedaan omdat mijn kamertemperatuur minimaal 20graden is overdag. In de zomer zelfs warmer.

Temperatuur van het water is het mooist tussen 19 tot 22 graden in de zomer en in de winter mag het rustig afkoelen tot 5 graden.
Luchttemperatuur is overdag 22 tot 28 graden en in de winter zo’n 10 graden.

Denk aan een goed filtersysteem van het water, anders moet je elke week het water verversen. Voor de nakweek moet je elke dag het water verversen.

In onderstaand topic vind je een beschrijving van hoe ik mijn aquaterra heb gemaakt:
viewtopic.php?f=22&t=7841

Voeding:
Afbeelding
In de natuur eet de Shinisaurus voornamelijk vis, week- en schaaldieren.
Bij week- en schaaldieren kun je denken aan kreeftjes, garnalen, slakken, regenwormen etc.
In het terrarium kunnen we de dieren toch nog vrij gevarieerd voeren met
Krekels, sprinkhanen, regenwormen, vis (guppy, elrits, ander klein vis).

Winterrust:
De dieren willen vaak in November geen eten meer hebben, de dagen worden dan korter (10uur) en temperatuur gaat naar beneden. De dieren gaan zich steeds meer verstoppen en liggen veel te slapen. Bij mij gaan de dieren in de plantenbak zich helemaal ingraven en dan zie ik ze niet eerder dan dat ik ze zelf even uitgraaf of dat ze ergens in februari/maart weer tevoorschijn komen.
Tijdens de winterrust geef ik geen voedseldieren, vaak laten ze zelf al zien dat ze geen trek hebben. Mijn watertemperatuur is dan zo’n 5 a 8 graden en luchttemperatuur is zo’n 10 a 12 graden.

Voortplanting:
Afbeelding
Afbeelding
Meestal komen de dieren weer samen in februari, meestal paren ze dan direct.
Dit gebeurt bij heftig trillen en kopschudden van de man. Dit is de balts van de man.
Daarna probeert de mannetje het vrouwtje stevig in de nek vast te bijten en met zijn poten probeert hij een stevige grip te krijgen. Dit gebeurt zowel in het water als op het land.
Als de paring eenmaal gelukt is dan laat de mannetje het vrouwtje vrijwel met rust.
Na een draagtijd van 8 a 10 maand komen er ongeveer 5 tot 15 jongen ter wereld.

Opfok:
Afbeelding
Helaas kan ik hier nog niks over vertellen, aangezien ik hier zelf nog geen ervaring op heb mogen doen.

Wat ik van andere mensen heb horen zeggen:
Doe de jongen in een faunabox of curverbox. Doe er ongeveer 5 a 10cm water in. Plaats een klein UV spaarlampje boven in het gazendeksel.
Ververs het water elke dag, tenzij er een mogelijkheid is om een klein mini intern filtertje te plaatsen is, ververs het water dan elke week.
Doe een redelijke bos waterpest in het water, dit is voor de dieren een mooi plekje om zich te kunnen verstoppen of om op te kunnen klimmen.
Als voedsel is het meestal kleine regenwormen of kikkervisjes.


Copyright, Ronald Brugge, Rep-Nature.nl
Slangen: 0.0.1 L. getula nigrita
Hagedissen: 1.1.0 S. crocodilurus
Schildpadden: 1.1.0 A. horsfieldii
Amfibieën: 0.0.6 T. marmoratus
Vissen: 1 Aquarium; 1.0.5 Pimephales promelas auratus en 0.0.1 Ancistrus dolichopterus
Andere huisdieren: 2.0.0 Rattus norvegicus & 1.1.0 Mustela putorius furo
Reptile Man
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2394
Berichten: 225
Geregistreerd: 24 feb 2010 21:59
Land: Nederland

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Peter S » 03 maart 2010 22:04

Niks op aan te merken.. buiten het feit dat het misschien wel mooi is om te vermelden dat er voor deze dieren een stamboek is waar aan meegewerkt kan worden.

(en de bijten knetterhard! )
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.....
Peter S
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1410
Berichten: 1029
Geregistreerd: 06 jul 2009 13:17
Woonplaats: Omg. Rotterdam
Land: Nederland

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Reptile Man » 04 maart 2010 09:31

Peter S schreef:Niks op aan te merken.. buiten het feit dat het misschien wel mooi is om te vermelden dat er voor deze dieren een stamboek is waar aan meegewerkt kan worden.

(en de bijten knetterhard! )


Owjah tuurlijk, die stamboek kan er nog bij.

Dat ze knetterhard bijten heb ik nog geen ervaringen mee, die van mij bijten helemaal niet. Ik heb ze nu ongeveer 2,5jaar en ze hebben nog nooit naar mij uitgehaald. ;-) Knock knock on wood :P

Groeten,
Ronald

PS: Ik kan mijn bericht van mijn caresheet niet meer veranderen, wie kan dit verhelpen????
Slangen: 0.0.1 L. getula nigrita
Hagedissen: 1.1.0 S. crocodilurus
Schildpadden: 1.1.0 A. horsfieldii
Amfibieën: 0.0.6 T. marmoratus
Vissen: 1 Aquarium; 1.0.5 Pimephales promelas auratus en 0.0.1 Ancistrus dolichopterus
Andere huisdieren: 2.0.0 Rattus norvegicus & 1.1.0 Mustela putorius furo
Reptile Man
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2394
Berichten: 225
Geregistreerd: 24 feb 2010 21:59
Land: Nederland

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Vermillion » 05 maart 2010 22:24

mocht je iets veranderd willen hebben moet je dat even doorgeven aan een moderator, zij kunnen dit nog voor je veranderen ;-)
Afbeelding
Je kunt me verantwoordelijk houden voor wat ik zeg, niet voor wat jij verstaat.

Tijdelijk niet aanwezig.




Python Reticulatus- 1.1 Bali, 1.1 Buton, 0.2 Seleyar, 1.0 Purple albino tiger, 0.1 Suntiger
Python M. Bivitattus- 1.0 Albino, Opvang.
Gezocht 1.0 Seleyar
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Vermillion
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1580
Berichten: 7033
Geregistreerd: 16 aug 2009 14:02
Woonplaats: Neverland xD
Land: Nederland

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Reptile Man » 07 maart 2010 00:36

Zou 1 van de moderators dit stukje nog toe kunnen voegen??

Onder de Taxonomische indeling:

Dit dier is ook opgenomen in een stamboek, hier wordt alles in opgenomen over hoeveel aantal dieren er zijn, hoeveel nakomelingen en kwekers.

Bij huisvesten is het misschien nog mooi om link weer te geven over hoe ik mijn Shinisaurussen huisvest en hoe ik hun huisvesting heb gebouwd.
Link:
http://www.reptielenforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=7841

Voor bij deze topic zou ik nog graag zien dat mijn Copyright eronder staat.
Copyright, Ronald Brugge
of
Copyright, Ronald Brugge, Rep-Nature.nl

Als het is opgenomen bij het topic Artikelen vindt ik dit niet noodzakelijk.

Groeten,
Ronald
Slangen: 0.0.1 L. getula nigrita
Hagedissen: 1.1.0 S. crocodilurus
Schildpadden: 1.1.0 A. horsfieldii
Amfibieën: 0.0.6 T. marmoratus
Vissen: 1 Aquarium; 1.0.5 Pimephales promelas auratus en 0.0.1 Ancistrus dolichopterus
Andere huisdieren: 2.0.0 Rattus norvegicus & 1.1.0 Mustela putorius furo
Reptile Man
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2394
Berichten: 225
Geregistreerd: 24 feb 2010 21:59
Land: Nederland

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Olmo » 07 maart 2010 18:20

Is het in orde zo? :)
Avatar gebruiker
Olmo
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1289
Berichten: 4967
Geregistreerd: 26 mei 2009 12:49
Woonplaats: Wilrijk
Land: België

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Reptile Man » 08 maart 2010 10:04

Olmo schreef:Is het in orde zo? :)


Zou je tussen de taxonomische indeling en de tekst over het stamboek 1 enter willen doen.

Dan is het helemaal geweldig!!!!!!!!!!!

Groeten,
Ronald
Slangen: 0.0.1 L. getula nigrita
Hagedissen: 1.1.0 S. crocodilurus
Schildpadden: 1.1.0 A. horsfieldii
Amfibieën: 0.0.6 T. marmoratus
Vissen: 1 Aquarium; 1.0.5 Pimephales promelas auratus en 0.0.1 Ancistrus dolichopterus
Andere huisdieren: 2.0.0 Rattus norvegicus & 1.1.0 Mustela putorius furo
Reptile Man
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2394
Berichten: 225
Geregistreerd: 24 feb 2010 21:59
Land: Nederland

Re: Shinisaurus crocodilurus - overleg

Berichtdoor Reptile Man » 17 maart 2010 10:58

Van mijn part mag deze caresheet naar Reptiwiki.

Vollediger kan ik deze sheet niet maken denk ik.

Groeten,
Ronald
Slangen: 0.0.1 L. getula nigrita
Hagedissen: 1.1.0 S. crocodilurus
Schildpadden: 1.1.0 A. horsfieldii
Amfibieën: 0.0.6 T. marmoratus
Vissen: 1 Aquarium; 1.0.5 Pimephales promelas auratus en 0.0.1 Ancistrus dolichopterus
Andere huisdieren: 2.0.0 Rattus norvegicus & 1.1.0 Mustela putorius furo
Reptile Man
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2394
Berichten: 225
Geregistreerd: 24 feb 2010 21:59
Land: Nederland


Keer terug naar Overleg :: Reptielen caresheets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



Slangenforum