Anolis carolinensis - overleg

Overlegonderwerpen betreffende de caresheets van slangen, hagedissen, schildpadden en krokodilachtigen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor exoticanimals » 14 apr 2009 22:10

Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Reptilia (Reptielen)
Orde: Squamata
Familie: polichrotidae (Anolissen),Iguanidae, Leguanen
Geslacht: Anolinae
Soort: Anolis carolinensis
Synoniemen: Roodkeel Anolis, Green Anole.


Algemeen/Herkomst
Deze kleine hagedissen soort houd zich op in vochtige bossen in het zuidoosten van de USA(o.a. Florida.
Daar houd hij zich op tussen de bladeren van bomen en struiken. Ze zijn overdag actief en zullen zich s'nachts verbergen tussen de bladeren.
Sinds kort ben ik weer in het bezit van deze leuke hagedissensoort, nadat ik er enkele jaren mee gestopt ben.

Uiterlijk
Deze 15-20 cm (incl. staart) Anolis ,wordt vaak verward met de Anolis Sagrei.
Ze zijn mooi gras groen van kleur waardoor ze goed camoufleren tussen het bladerdek. Ze hebben ook de mogelijkheid om zich bruin van kleur te veranderen waardoor ze perfect camoufleren wanneer ze zich tegen de stammen en takken van bomen ophouden. Het veranderen van kleur doen ze ook om beter de warmte op te nemen van de zon. Een ander opvallend uiterlijk verschijnsel van deze kleine hagedis is de huidplooi in de keel die ze bij het parings en verdedigings gedrag zullen laten zien. Deze is rood-oranje met een meestal gele rand. Naast de keelzak wordt ook gecommuniceerd door de kop snel en op een bepaald ritme op en neer te bewegen.

Voedsel
Het voedsel in de natuurlijke habbitat bestaat uit allerlei kleine insectjes en spinnetjes. In het terrarium kunnen we ze krulvliegen, krekels, meelwormen (niet te vaak), buffalowwormen (ook niet te vaak), wasmotten en/of de larven daar van, weideplankton aanbieden. Varriatie in het voedsel is altijd goed. Ze eten enkel levend voer. Vergeet ook niet om de voedseldieren te bepoerderen met de daarvoor in de handel verkrijgbare calcium-en vitamine preperaat.
Drinken doen ze bij voorkeur van de druppels na het sproeien, ze drinken zelden uit een waterbakje, maar toch mag deze niet ontbreken in het terrarium.

Voortplanting
Vrouwtjes zijn o.a herkenbaar aan de witte zigzag streep op de rug, mannetjes hebben een grotere keelwam en zijn vaak groter, ze hebben ook een dikkere staartwortel.
Het mannetje maakt het vrouwtje het hof door middel van kopknikken. Hij laat daarbij het vrouwtje veelvuldig zijn fel rood gekleurde keelwam zien. Het kan er voor de paring vrij agressief aan toe gaan met veel bijten. Na een beet in de nek zal het vaak tot de daadwerkelijke paring overgaan. Voor een succesvolle kweek is een koelere winterperiode van enkele maanden zeker aan te raden. Enkele weken na de paring zal het vrouwtje haar eerste eitje leggen in de vochtige grond. De eitjes kun je het beste verwijderen en zelf opkweken. Let op dat je ze bij het uitnemen uit het terrarium niet draait! De eitjes zijn slechts 8-10 mm groot dus behandel ze uiterst voorzichtig.
Plaats de eieren na het uithalen in een leeg (krekel)bakje met wat vochtige grond of vermuciliet op de bodem. Houd het lichtvochtig en dan zullen bij een temperatuur van 25-30 graden de eieren na ca. 2 tot 3 maanden uitkomen. Voer de jongen de kleinste maat krekels en fruitvliegjes.

Levensduur
De levensduur van dit soort schommelt tussen de 6-10 jaren.

In het terrarium
Houd deze dieren in een bos-terrarium van de minimale afmetingen van 40x40x70 voor een paartje. Richt deze in met stevige stammen en dunne takken en een achterwand van bijvoorbeeld kurk of schors om tegen aan te klimmen en verder met flink wat groen als beschutting.
Houd deze anolissen vrij warm een temperatuur van 25-30 graden overdag waar het onder de spot zeker wel tot 35 graden mag oplopen en een nacht temperatuur tot een minimum van 20-22 graden. De luchtvochtigheid mag tussen 70 en 80% zitten. Door elke dag even te sproeien houd je de luchtvochtigheid op deze hoogte..



Gedrag/tot slot
Roodkeelanolissen zijn redelijk actieve hagedissen. Ze zijn altijd in de weer opzoek naar voedsel en tonen interessant gedrag. Deze anolissen zijn uitermate geschikt voor mensen die voor het eerst met reptielen willen beginnen. Ze zijn behoorlijk sterk en passen zich snel aan in hun nieuwe leef omgeving. Ze zijn vrij snel aan de mens gewend en eten binnen een vrij korte tijd al uit je hand. Het kweken van deze dieren is ook niet al te moeilijk.
Ze worden veel aangeboden in dierenwinkels waar reptielen worden verkocht en op beursen voor een betaalbare prijs.
Ze zijn eventueel te combineren met bijvoorbeeld de Anolis sagrei of langstaart hagedissen. Ook met amerikaanse boomkikkers (Hyla Cinerea) worden ze wel eens samen gehouden. Toch raad ik het combineren niet aan want het kan vaak tot stress lijden, zeker wanneer het terrarium niet al te groot is. Ook meerdere mannen in een terrarium kan veel stress veroorzaken. Houd daarom bij voorkeur 1 en man en 1 vrouw of 1 man met meerdere vrouwtjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
exoticanimals
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1113
Berichten: 19
Geregistreerd: 29 maart 2009 15:06
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Danny » 14 apr 2009 22:12

Hmm, de RV 70-80...zou dus ook bij gifkikkers kunnen.. ;-)
1.1 Morelia spilota ssp
2.0.1 Boiga dendrophila melanota
3.2 Agalychnis callidryas
2.3 Epipedobates tricolor
Danny
Verbannen
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 667
Berichten: 6782
Geregistreerd: 06 sep 2008 10:21
Woonplaats: Noorden
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor exoticanimals » 14 apr 2009 22:14

ja ze worden inderdaad ook vaak bij gifkikkers gehouden, hoewel gifkikkers over het algemeen toch nog iets vochtiger zitten toch?
Afbeelding
Avatar gebruiker
exoticanimals
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1113
Berichten: 19
Geregistreerd: 29 maart 2009 15:06
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor exoticanimals » 14 apr 2009 22:16

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
exoticanimals
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1113
Berichten: 19
Geregistreerd: 29 maart 2009 15:06
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Danny » 14 apr 2009 22:20

exoticanimals schreef:ja ze worden inderdaad ook vaak bij gifkikkers gehouden, hoewel gifkikkers over het algemeen toch nog iets vochtiger zitten toch?


Overdag zo rond de 70 80%, maar 's nachts 90 tot 100%
1.1 Morelia spilota ssp
2.0.1 Boiga dendrophila melanota
3.2 Agalychnis callidryas
2.3 Epipedobates tricolor
Danny
Verbannen
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 667
Berichten: 6782
Geregistreerd: 06 sep 2008 10:21
Woonplaats: Noorden
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Martijn » 16 apr 2009 17:26

Caresheet :arrow: http://www.reptielenforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=3396

Bedankt! :duim2:

Noot: ondanks dat er copyright op de afbeeldingen staat afgebeeld is dat niet meer van toepassing.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Robert Hoogveld » 16 sep 2009 20:01

Hoi mensen,

Het is sterk af te raden anolissen te combineren. Daarom zou ik dit absoluut niet in een caresheet zetten. Ook meerdere vrouwen kunnen niet bij elkaar.
Keelwam is de naam van de huidplooi, niet keelzak ;-) .
Verder is de luchtvochtigheid inderdaad te hoog. Tussen sproeibeurten door mag deze 50-70 % zijn.
Wat ik persoonlijk mis zijn meer terrariumeisen, het is immers een caresheet. Ik denk aan een passage over verlichting. Daarnaast is een bak van 40x40x70 te klein. Een breed geaccepteerde minimale maat voor een koppel roodkeelanolissen is 70x50x70 (LxDxH).
Ook stellen anolissen meer eisen aan hun voedsel(supplementen). Een recht-toe-recht-aan preparaat is niet voldoende en eigenlijk klopt het verhaal over hun kleurfasen ook niet. Een waterbakje mag juist weer wel ontbreken in het terrarium, zoiets is compleet overbodig.
Nogal wat verbeterpunten wat mij betreft...wel al een aardig begin... :|

Gr. Robert
1.1 Anolis aliniger
1.2 Anolis argenteolus
1.2 Anolis barbouri
1.1 Anolis garmani
1.1 Anolis oculatus winstoni
1.1 Anolis t. terraealtae

http://www.anolissen.nl
Robert Hoogveld
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 961
Berichten: 212
Geregistreerd: 02 feb 2009 10:50
Woonplaats: Rosmalen
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor reptiegirl » 16 sep 2009 20:20

Ik heb verschillende kopppels roodkeelanolissen en ook eitjes en verschillende jonkies ,van klein tot iets groter.
Ze zitten bij mij wel met uv licht ,een reptieglo van exo-terra 5.0 en de daglichtlengt is in de zomer 14uur in de wintermaanden zo'n10 uur.
Ik heb wel altijd een waterbakkie erin staan want ik heb gezien dat ze er wel degelijk uit drinken,maar het bakkie moet wel tegen de glaskant van het terra staan.
En wat ze ook vaak doen is uit de hartjes van de bromelia plantjes drinken,als je zeker weet dat er iedere dag water in staat kan je water bakkie inderdaad weglaten.
En de bodembedekking is bij mij eco-aarde,achterop altijd hoger dan voorin.
Het vrouwtje moet er met gemak in kunnen graven om haar eitjes in te leggen,meestal tegen een plant aan.
Als ze eenmaal een goede plek hebben gevonden dan vind je ze meestal andere keren ook als ze weer aan het leggen is ivm eruit halen,anders eten vooral het mannnetje de jonkies op.
En als het in de winter desondanks de winterust toch te koud is kan je het beste warmte matje of kabels in leggen of installeren.
1.1.0. Pogona vitticeps,wk.(Billy-Boy,Zoe)
2.3.0. Eublepharis Macularius(Erik,Fynn,Emmy,Cindy,)r.i.p.Elly,r.i.p. Bindi.
1.1.0. Phelsuma laticauda.(Davey,Daisy)
1.0.0. Phelsuma mad. kochi.( Pepito) r.i.p Thula
2.1.0. Phelsuma mad. grandi.(Harry)
0.1.0. Eumeces schneideri.(Bonny)
1.0.0 Anolis carolinensis.(Mannie.) r.i.p Minnie
0.0.1. Mabuya elegansis.(Kathy)
3.3.0 Hemidactylus brookii subsp.Ghana.(geen naam)
3.3.0. Bombina orientalis(Olly's en,Molly's)
Pherupasmei schultei.
0.1.0. Rotweiler/Herder kruising(Kyra)
Avatar gebruiker
reptiegirl
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1638
Berichten: 5585
Geregistreerd: 29 aug 2009 10:46
Woonplaats: cappelle a/d ijssel
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Edgar » 12 apr 2010 22:40

exoticanimals schreef:ja ze worden inderdaad ook vaak bij gifkikkers gehouden, hoewel gifkikkers over het algemeen toch nog iets vochtiger zitten toch?


Helemaal eens qua vochtiger, daarom is het af te raden om ze bij gifkikkers te zetten. Ik ben het ook wel met Robert eens dat combinaties helemaal niet aan te bevelen zijn. Zelfs al komen in de natuur dieren uiteraard samen voor, in een klein micro-biotoop (ervan uitgaande dat een ieder iets dergelijks nastreeft) als een terrarium kunnen echter de natuurlijke dimensies nooit goed benaderd worden. Wellicht in een grote tropische kas oid, maar dan alsnog geen roodkeelanolissen met gifkikkers. Wellicht zijn er wat boomkikkers die in een reuze-terrarium te combineren zouden zijn met deze soort anolis.
Edgar
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2629
Berichten: 37
Geregistreerd: 09 apr 2010 22:25
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Edgar » 12 apr 2010 22:44

Martijn schreef:Caresheet :arrow: http://www.reptielenforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=3396

Bedankt! :duim2:

Noot: ondanks dat er copyright op de afbeeldingen staat afgebeeld is dat niet meer van toepassing.


:D Dan zijn het hele oude foto's, auteursrecht vervalt in de regel 70 jaar na de dood van de auteur of 70 jaar na publicatie :lol:
Edgar
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2629
Berichten: 37
Geregistreerd: 09 apr 2010 22:25
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor BarbaraAnolis » 14 mei 2010 10:30

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw wat betreft een terrariumhobby. Ik wil beginnen met roodkeelanolissen maar ik heb er nog wat vraagjes over. Ik weet inmiddels al heel wat over deze dieren, maar nu nog de puntjes op de i. Waarom moet de aarde aan de achterkant van het terrarium hoger zijn dan aan de voorkant?
Ik vind het ook lastig om geschikte lampen te kiezen voor mijn terrarium. Mijn terrarium is 80*40*90. Anolissen leven rond de temperatuur van 20 beneden tot 30 in het midden en vlak onder de lamp mag het 35 graden worden. Ik heb op aanraden van de dierenwinkel een Powersun 100 Watt aangeschaft, maar ik heb geen idee hoeveel warmte hiervan af komt. Ik wil naast deze lamp ook nog een ander klein lampje hangen, zodat mijn gehele terrarium verlicht is. Ik heb alleen geen idee welk lampje ik ernaast moet hangen. Het mag natuurlijk niet te heet worden en een halogeenlampje verwarmt nogal snel. Kan ik niet gewoon een amphib sun 2.0 3watt ernaast hangen? Ik las dat daar bijna geen warmte vanaf komt, maar komt daar wel genoeg licht vanaf? Is het mogelijk om bijvoorbeeld een lampje te nemen van 20 watt, zoals de neosun? Kan ik ook niet gewoon een pitje kopen in een normale lampenwinkel, met een E27 fitting? Bij Blokker heb ik namelijk al zulke pitjes gezien. Wie kan mij helpen?
O, nu schiet me meteen nog een vraag binnen. Ik ben van plan om de volgende planten in het terrarium te zetten. Zijn dit wel geschikte planten?
Phyllodendron scandens
Bromelia (hiervan weet ik het wel zeker :D )
Chlorophytum
Fittonia
Spathiphyllum
en dan de neppe:
JUNGLE PLANT - ORCHID PURPLE 35 CM
JUNGLE BUSHES - PHILO BUSH 60 CM

mvg,

Barbara
1.0.0 Chameleo Calyptratus: ''Bobby''
Avatar gebruiker
BarbaraAnolis
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2790
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 mei 2010 13:20
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Robert Hoogveld » 19 mei 2010 18:36

Hoi,

Even over je verlichting. Anolissen hebben heel veel licht nodig. Voor jouw bak zou ik ten minste 2 TL en lievr PL's gebruiken. Daarbij is een UV lamp aan te bevelen en een warmte spot van een Watt of 60 nodig. Zo'n spotje kan van alles zijn, van een halogeenspot tot een spotje met een gloeidraad.
Je bodem hoeft niet achterin hoger te zijn dan aan de voorkant. Aan de achterkant staat meestal de grootste planten met de grootste potmaat in de bodem. Vooraan plant je laagblijvende planten dus daarom heb je hier niet zo'n hele dikke bodemlaag nodig.

Gr. Robert
1.1 Anolis aliniger
1.2 Anolis argenteolus
1.2 Anolis barbouri
1.1 Anolis garmani
1.1 Anolis oculatus winstoni
1.1 Anolis t. terraealtae

http://www.anolissen.nl
Robert Hoogveld
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 961
Berichten: 212
Geregistreerd: 02 feb 2009 10:50
Woonplaats: Rosmalen
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor BarbaraAnolis » 19 mei 2010 20:14

Robert Hoogveld schreef:Voor jouw bak zou ik ten minste 2 TL en lievr PL's gebruiken. Daarbij is een UV lamp aan te bevelen en een warmte spot van een Watt of 60 nodig. Zo'n spotje kan van alles zijn, van een halogeenspot tot een spotje met een gloeidraad.
Je bodem hoeft niet achterin hoger te zijn dan aan de voorkant. Aan de achterkant staat meestal de grootste planten met de grootste potmaat in de bodem. Vooraan plant je laagblijvende planten dus daarom heb je hier niet zo'n hele dikke bodemlaag nodig.

Gr. Robert


Bedankt voor je mail en deze reactie, ik kan alleen geen tl plaatsen omdat ik 2 fittingen erin heb laten maken met kapjes ervoor. Ik heb nu een Powersun van 100 watt en een reflector lamp van 11 watt die 60 watt opleverd. Dit lijkt me wel licht genoeg. Ik hoop dat het met de warmte ook een beetje uitkomt, anders koop ik tegen die tijd nog wel een andere spotje voor naast mijn powersun. Ik heb de roodkeelanolissen nog niet, maar ga er van de zomervakantie pas mee beginnen. Ik ben langzaam alles een beetje op orde aan het krijgen. Verder heb ik nog een aantal vragen:

-Ik wil 5 anolissen in mijn bak gaan houden, 1 man en 4 vrouwtjes. Volgens de dierenwinkel kunnen er minstens 7 in, omdat ik zo'n grote bak heb, maar dat betwijfel ik. Ik vind 5 een mooi aantal, aangezien een koppeltje in een bak van 40*40*70 leeft.
-Ik heb aonder mijn bak een kleine ruimte in het midden, waar het terrarium de kast niet raakt. Het bovenblad van mijn kast loopt dus blijkbaar ietsjes schuin. Dit is hooguit een milimeter ongeveer, maar zou dit kwaad kunne? Kan mijn galzen onderplaat hierdoor breken en zou ik er dan nog iets onder moeten leggen? Zoja, wat?

- Ik weet ook eigenlijk helemaal niets over vervellen. Wat moet je doen als het beestje gaat vervellen en is het zo dat hij gedurende die periode niet eet ofzo? Hoelang en hoe vaak gebeurt zo'n vervelling?
-Hoe vaak en wanneer legt een vrouwtje een ei? Wat moet je ermee doen, kan je die gewoon weghalen en weggooien of blijft dat vrouwtje haar eitjes dan continu zoeken?
1.0.0 Chameleo Calyptratus: ''Bobby''
Avatar gebruiker
BarbaraAnolis
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2790
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 mei 2010 13:20
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor Robert Hoogveld » 19 mei 2010 21:23

Je TL's kan je gewoon op je terrarium leggen. Als je het goed wil doen kun je het beste je bak even ombouwen door de bovenkant te vervangen door rvs of aluminium horregaas. Daarop of daarboven kan je al dan niet in ene simpele lichtkap je lampen plaatsen. Je hebt dan veel meer ruimte om in richten, geen verbrandingsgevaar voor je dieren, ziet er beter uit en het gevaar met sproeien (water en elektriciteit gaat niet samen) is nihil.

Oh nee he! Je hebt van je dierenwinkel het slechtste advies gekregen. Anolissen individueel of maximaal per koppel huisvesten (maar dan verkoopt die dierenwinkel minder, acht wat erg). Niet alleen de mannen maar ook de vrouwen zijn zeer territoriaal en onverdraagzaam. Dit heeft ernstige stress tot gevolg met als gevolg daarvan een vroegtijdige dood door deficientieziektes. Anolissen zijn geen groepsdieren en de mannen vormen ook geen harem, allemaal fabeltjes. Binnen niet al te lange tijd zul je dan nog maar één vrouw over hebben. Niet doen, echt niet...
ik raad je aan de informatie te lezen van de anolissen website. Daar staat een stuk op over Anolis carolinensis.

Als je verder geen druk op de bodem uitoefent zal die niet snel barsten. Je kunt er voor de zekerheid een dunne tempex plaat onder leggen.

Gr. Robert
1.1 Anolis aliniger
1.2 Anolis argenteolus
1.2 Anolis barbouri
1.1 Anolis garmani
1.1 Anolis oculatus winstoni
1.1 Anolis t. terraealtae

http://www.anolissen.nl
Robert Hoogveld
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 961
Berichten: 212
Geregistreerd: 02 feb 2009 10:50
Woonplaats: Rosmalen
Land: Nederland

Re: Anolis carolinensis - overleg

Berichtdoor esjuh1986 » 22 mei 2010 10:35

BarbaraAnolis schreef:
Ik wil 5 anolissen in mijn bak gaan houden, 1 man en 4 vrouwtjes. Volgens de dierenwinkel kunnen er minstens 7 in, omdat ik zo'n grote bak heb, maar dat betwijfel ik. Ik vind 5 een mooi aantal, aangezien een koppeltje in een bak van 40*40*70 leeft.


Ik ben het inderdaad met Robert eens dat je hier niet meer dan een koppel in moet doen, juist omdat ze zo territoriaal zijn. Tuurlijk kan het voor de winkel met zovelen en combineren kan ook altijd. Het maakt hen niks uit, als ze het liefst maar zoveel mogelijk verkopen. En ik denk ook dat ze in de winkel waar je ze koopt als een hele grote groep in een bakkie zitten. Hou het lekker per koppel, dan heb jij er meer plezier van en de dieren ook. Anders bezorg je ze alleen maar onnodig stress omdat je graag een zo vol mogelijke bak wilt hebben en dat zou jammer zijn. Voor jou is een bak van 40*40*70 groot, maar voor hen niet aangezien zij daar hun hele leven in moeten spenderen, dus gun ze die ruimte en huisvest er alleen een koppel in zodat ze makaar uit de weg kunnen wanneer ze dat willen.
Avatar gebruiker
esjuh1986
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2745
Berichten: 116
Geregistreerd: 04 mei 2010 18:52
Land: Nederland

Volgende

Keer terug naar Overleg :: Reptielen caresheets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten



Slangenforum