Takydromus sexlineatus - overleg

Overlegonderwerpen betreffende de caresheets van slangen, hagedissen, schildpadden en krokodilachtigen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Marco T. » 07 apr 2009 14:56

Takydromus sexlineatus

Nederlandse naam: Langstaarthagedisje
Latijnse naam: Takydromus sexlineatus
Herkomst: Zuidoost Azië
Biotoop: Open bos, warm grasland
Beginnersdier: Ja

Beschrijving:
Langstaarthagedissen zijn kleine hagedissen uit het regenwoud van Azië, de kleur is beigebruin met witte en zwarte lengtestrepen. Zoals de naam al doet vermoeden zijn de staarten enorm lang, vaak zelfs meer dan 4 keer de lichaamslengte. De totale lengte kan oplopen tot ruim 35 cm.
De staart is erg sterk en wordt vaak als extra ledemaat gebruikt. Langstaarten zijn redelijk makkelijk te seksen, mannen zijn groter en hebben een zwaardere staartbasis, ook is de kleur van de mannen helderder en varieert de kleur wat meer, vrouwen zijn over het algemeen lichtbruin tot grijs(uitzonderingen daar gelaten). Levensverwachting ligt rond de 6 jaar.

Algemeen:
Het zijn dagactieve dieren, die overdag zeer beweeglijk zijn en actief op jacht. De kaak wordt regelmatig met een lange tong schoongelikt. Langstaartjes zijn sociale dieren die gemakkelijk in groepjes van 4 of 6 exemplaren gehouden kunnen worden, ook tegen andere soorten zijn ze niet agressief. Mannetjes verdragen elkaar redelijk goed.

Huisvesting:
Geef een groepje van 4 tot 6 dieren een terrarium van minimaal 100x40x40 cm. Redelijk droog, temperatuur 22 tot 28 graden, zorg voor enkele spotjes die tot 35 graden verwarmen.
Gebruik als bodem droog zand of bosgrond(niet uit de natuur). Plaats veel struik- of grasachtige planten, zoals droge rietbossen of jonge bamboe.
Vaak worden deze dieren in paludaria gehouden, ze zitten dan vaak te vochtig en kwijnen weg. Een paludarium met een droge warme plek bovenin (bv. onder een spotje) is prima.

Voedsel:
Ze eten veel kleine insecten, vooral vliegen en krekeltjes. Relatief grote prooien worden in de nek gegrepen en vervolgens van hun ledenmaten ontdaan en opgegeten. Bepoeder altijd met vitaminen- en mineralenpreparaten of voeg deze toe aan het sproeiwater(met name bij drachtige vrouwtjes om rachitis te voorkomen).

Kweek:
Een vrouwtje legt tot zes keer per jaar maximaal 10 eieren op een vochtige plaats in het terrarium. Bijvoorbeeld een bakje vochtig mos of vermiculiet. Eieren komen het beste kunstmatig uit in de broedstoof. In het terrarium komen sommige eieren ook wel uit maar de meeste kans op succes is toch de broedstoof. Bij 25 graden Celsius komen de eieren na 25 tot 40 dagen uit.

Opfok:
Als de jongen zijn uitgekomen dienen ze een eigen terrarium te krijgen van ongeveer 40x40x40 cm. Volwassen langstaarthagedissen zorgen namelijk niet voor hun kleintjes en zien ze zelfs als lekker hapje als aanvulling op hun insectendieet.Het terrarium mag net zo worden ingericht als dat van de volwassen dieren. Houdt echter rekening met hoogte en afstand tussen takjes en/of plantjes.Wat verlichting, warmte en luchtvochtigheid betreft heeft het terrarium van de jonge langstaarthagedis dezelfde eisen als de volwassen dieren.
Voer iedere dag 1 of 2 kleine krekeltjes, kleine langstaartjes hebben een hoge verbranding en hebben veel voedsel nodig.

Combinatie:
Mits het terrarium groot genoeg is kunnen langstaartjes goed gecombineerd worden met de volgende soorten: Anolis carolinensis (Roodkeel-anolis), Anolis sagrei (Bruine anolis), Hemidactylus frenatus (Tjiktjak), Lygosoma variegata (Indonesisch skinkje), Hyla cinerea (Groene boomkikker), Hyla leucophyllata (Surinaamse boomkikker) en Hyperolius species (Afrikaanse boomkikker).

Met dank voor het schrijven van dit artikel aan Rick!

ReptiWiki edit: caresheet :arrow: http://www.reptielenforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=3229
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Caresheet: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Marco T. » 07 apr 2009 15:02

Persoonlijk ben ik tegen het combineren van reptielen met andere reptielen of amfibieën zoals grotere kikkersoorten en padden. Ik heb geen verstand over het combineren van reptielen met gifkikkers en dergelijke, dus daar doe ik geen uitspraken over.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Caresheet: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Danny » 07 apr 2009 15:07

Zou deze toch niet combineren met kikkers...dat over combineren lijkt erg veel op de caresheets van TER
1.1 Morelia spilota ssp
2.0.1 Boiga dendrophila melanota
3.2 Agalychnis callidryas
2.3 Epipedobates tricolor
Danny
Verbannen
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 667
Berichten: 6782
Geregistreerd: 06 sep 2008 10:21
Woonplaats: Noorden
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Martijn » 07 apr 2009 21:15

De sheet is geplaatst, bedankt.

Ik heb bij het stukje over combineren een waarschuwing geplaatst.

Verder:

:pics:

;)
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Marco T. » 07 apr 2009 21:17

Ik heb foto's ! Ben zo stom geweest ze vergeten te uploaden :oops: Zal ik direct even doen.

Nog even in gaan op het combineren van grotere kikkers met deze dieren. Ik heb al een paar keer gelezen dat de hagedissen werden opgegeten door de kikkers, dus ik zou het zelfs aanraden om deze uit de caresheet te halen.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Marco T. » 07 apr 2009 21:18

foto 1 TS.jpg

foto 2 TS.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Martijn » 07 apr 2009 22:28

Ik zag dat je de foto's er al bij had gezet in de sheet. :duim2:

Het volgende heb ik dus op je advies er uit gehaald:

Combinatie
:!: Het wordt door een aantal mensen in twijfel getrokken of combinatie wel verstandig is. Klik onderaan op overleg om je standpunt hierover te uiten.

Mits het terrarium groot genoeg is kunnen langstaartjes goed gecombineerd worden met de volgende soorten: Anolis carolinensis (Roodkeel-anolis), Anolis sagrei (Bruine anolis), Hemidactylus frenatus (Tjiktjak), Lygosoma variegata (Indonesisch skinkje), Hyla cinerea (Groene boomkikker), Hyla leucophyllata (Surinaamse boomkikker) en Hyperolius species (Afrikaanse boomkikker).
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Doris » 09 apr 2009 00:45

Hoi hoi!

Ik heb toch een paar opmerkingingen over deze caresheet.

over de hoogte van een terrarium voor langstaarten;
40 cm is echt veel te laag, een langstaart moet enigzins kunnen klimmen en heeft behoefte aan microklimaten (koelere vochtigere lucht en warmere drogere lucht, en dat bereik je niet met zo'n hoogte.
Ik zou dus minimaal 60 cm adviseren.

De langstaart is namelijk geen bodembewoner in de zin dat ie op de grond leeft. Het diertje klimt en klautert graag door struikgewas en begeeft zich gemakkelijk tot op 2 meter hoogte.

Bij Algemeen:

Langstaarten zijn sociale dieren. Nee hoor, totaal niet. Er is weinig sociaals aan het gedrag van langstaarten onderling.
Ze tolereren elkaar doorgaans wel goed, maar daar blijft het ook bij.
Toch moet je ook bij langstaarten voorzichtig zijn en een extra terrarium ter beschikking hebben. Ook bij deze soort komt onderlinge agressie voor, al is het dan minder vaak dan bij vele soorten andere hagedissen.

Huisvesting:
Over droog zand. Het idee dat een langstaarthagedis een droog terrarium moet hebben, komt door de waarschuwing van het houden van langstaarten in paludaria.
Droog zand voldoet beslist niet. Daarmee krijg je nooit een juiste luchtvochtigheid en microklimaten, omdat het zand te snel afgeeft aan de lucht.
raad liever een mengsel van zand, turfstrooisel en (mestvrije) orchideeënaarde of bosgrond aan en creeer drogere en vochtigere plekken in het terrarium.
Daarnaast zou ik aanraden om de luchtvochtigheid in de gaten te houden (rond 60% met de lampen aan en niet net na het sproeien) Tot 70 a 80% snachts als de lampen uit zijn.
(de tegenstrijdigheid in het stukje huisvesting is zoiezo enorm)

Bij deze mijn bijdrage!

Grtjs Doris
3.2.0 Takydromus sexlineatus ocellatus

Nieuwe website over langstaarthagedissen!
http://www.takydromus.nl

Afbeelding
Doris
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 401
Berichten: 186
Geregistreerd: 14 maart 2008 02:00
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Doris » 09 apr 2009 00:58

oeps, nog eentje! :oops:

Regenwouden van Azië is wel een heel brede omschrijving.
Mmm, regenwouden klopt niet helemaal, ze bevinden zich ook op savanne achtige graslanden(maar dan met zeer hoog gras)
Azië is heel groot, ik zou er zuid oost Azië van maken :D

beginnersdier. Tsja als het mislukt en gaat ie dood dan ben je maar 15 euro kwijt. in zo verre is het een beginnersdiertje. Qua verzorging zou ik zeggen van niet, daar voor sterven ze te vaak te snel bij beginners.
ik zou eerder adviseren eerst goed te informeren. Als mensen weten dat goed moeten handelen en goede info moeten inwinnen van te voren, hoeven ze niet van schade en schande te leren, en zullen ze het houden van het hagedisje zeer waarschijnlijk veel prettiger ervaren.

zo genoeg geneuzel van mijn kant! :o

Grtjs Doris
3.2.0 Takydromus sexlineatus ocellatus

Nieuwe website over langstaarthagedissen!
http://www.takydromus.nl

Afbeelding
Doris
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 401
Berichten: 186
Geregistreerd: 14 maart 2008 02:00
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Marco T. » 09 apr 2009 11:51

Ik heb een aanvulling gedaan door middel van je informatie. Ik ben erg blij met je commetaar! Als er nog iets niet klopt of je hebt een andere mening, dan horen wij het graag!

Ik heb het hier veranderd : viewtopic.php?f=39&t=3229&p=30860#p30860
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Doris » 15 sep 2009 10:40

Ik heb nog een aanvulling!

Via mijn site hoor ik vaak dat vrouwtjes die een seizoen eieren hebben gelegd de winter erop sterven!
Daarom is het denk ik verstandig om te adviseren goed voedsel aan je langstaarten te bieden.

Ten eerste, goed gevoede krekels (tropisch visvoer, groenvoer zoals andijvie e.d. en om de dag vlak voor het voeren een in heet water geweld en uitgeknepen kattenbrokje.(niet te veel nat voedsel, dan heb je voor je het weet voedselmijt, dus niet overdrijven)
Een aanvulling van wilde kleine sprinkhaantjes is ook zeker aan te raden. Niet vangen langs snelwegen of landbouwgebieden, want dan zijn ze vervuild

Maar vooral ook zorgen voor een goed mineralencomplex naast het vitamine complex.
Dit mineralen/calcium complex moet voor dagactieve reptielen zijn, dus vitamine D3 bevatten.
3.2.0 Takydromus sexlineatus ocellatus

Nieuwe website over langstaarthagedissen!
http://www.takydromus.nl

Afbeelding
Doris
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 401
Berichten: 186
Geregistreerd: 14 maart 2008 02:00
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor reptiegirl » 15 sep 2009 11:51

Ik heb 3 mannelijke langstaartjes en die zitten wel gecombineerd met een kleine Mabuya elegansis en een koppeltje roodkeelanolissen.
Het gaat heel goed op het moment in mijn terra dus geen probleem onder elkaar.
Er bestaat ook nog een andere ondersoort: de groene langstaart, die komt hoofdzakelijk uit Thailand ,en heb ook geprobeerd ze samen met de andere staarjes te zetten,de groene waren vrouwtjes,maar de bruine mannetjes accepteerden ze in het begin totaal niet.Ineens gingen ze de vrouwtjes aanvallen en beten in hun staartjes.
Ook gingen de mannetjes elkaar te lijf en beten ook in mekaars staart.
Op een gegeven moment ging het toch wel redelijk goed,maar heb de groene er toch uitgehaald ,en ergens anders ondergebracht. Toen waren ze onderling ook weer rustig.
Ik heb ze nu meer als een jaar en ze doen het uitstekend.
Moet alleen voor zorgen dat het vrouwtje anolis genoeg te eten krijgt dmv. de krekels in de tak te strooien waar ze op zit,anders vreten de anderen alles heel snel op.

Maar het is zeker met de juiste verz. een actief en leuk diertje om naar te kijken.

Oja ze zitten in een bak van80x50x50 en er staat zelfs nog een waterval in de hoek en veel lianen nepgrasplanten ed,ze hebben echt de ruimte wel.
Ze kunnen de muur ook als klimwand gebruiken en dat doen ze ook,die is van kurk.
1.1.0. Pogona vitticeps,wk.(Billy-Boy,Zoe)
2.3.0. Eublepharis Macularius(Erik,Fynn,Emmy,Cindy,)r.i.p.Elly,r.i.p. Bindi.
1.1.0. Phelsuma laticauda.(Davey,Daisy)
1.0.0. Phelsuma mad. kochi.( Pepito) r.i.p Thula
2.1.0. Phelsuma mad. grandi.(Harry)
0.1.0. Eumeces schneideri.(Bonny)
1.0.0 Anolis carolinensis.(Mannie.) r.i.p Minnie
0.0.1. Mabuya elegansis.(Kathy)
3.3.0 Hemidactylus brookii subsp.Ghana.(geen naam)
3.3.0. Bombina orientalis(Olly's en,Molly's)
Pherupasmei schultei.
0.1.0. Rotweiler/Herder kruising(Kyra)
Avatar gebruiker
reptiegirl
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1638
Berichten: 5585
Geregistreerd: 29 aug 2009 10:46
Woonplaats: cappelle a/d ijssel
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor lau en arjan » 15 sep 2009 13:38

ook ben ik niet zo voor zand, heb ze tijd zelf op zand gehad maar toen overleden er best wel wat. nu heb ik soort snippers weet ff naam niet:P en daar doen ze het super op.
1 baardagamen
6 rode rattenslangen
1 gele rattenslang
1 brachypelma boehmei
1 aphonopelma seemanni
1 acanthoscurria geniculata
1 lasiodora parahybana
1 brachypelma albopilosum
1 brachypelma smithy
1 nandhu chromatus
1 mechelse herder
4 katten
zooitje kakkerlakken
lau en arjan
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 777
Berichten: 897
Geregistreerd: 20 nov 2008 18:16
Woonplaats: enkhuizen
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor reptiegirl » 15 sep 2009 14:54

Je bedoelt zeker reptie bark.

Zit er bij mijn bak wel in en ze vinden het prima en achterin een laagje strooiloof van gedroogde bamboo
1.1.0. Pogona vitticeps,wk.(Billy-Boy,Zoe)
2.3.0. Eublepharis Macularius(Erik,Fynn,Emmy,Cindy,)r.i.p.Elly,r.i.p. Bindi.
1.1.0. Phelsuma laticauda.(Davey,Daisy)
1.0.0. Phelsuma mad. kochi.( Pepito) r.i.p Thula
2.1.0. Phelsuma mad. grandi.(Harry)
0.1.0. Eumeces schneideri.(Bonny)
1.0.0 Anolis carolinensis.(Mannie.) r.i.p Minnie
0.0.1. Mabuya elegansis.(Kathy)
3.3.0 Hemidactylus brookii subsp.Ghana.(geen naam)
3.3.0. Bombina orientalis(Olly's en,Molly's)
Pherupasmei schultei.
0.1.0. Rotweiler/Herder kruising(Kyra)
Avatar gebruiker
reptiegirl
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1638
Berichten: 5585
Geregistreerd: 29 aug 2009 10:46
Woonplaats: cappelle a/d ijssel
Land: Nederland

Re: Takydromus sexlineatus - overleg

Berichtdoor Doris » 16 sep 2009 10:34

Hallo allen,

reptiegirl schreef:Er bestaat ook nog een andere ondersoort: de groene langstaart, die komt hoofdzakelijk uit Thailand ,en heb ook geprobeerd ze samen met de andere staarjes te zetten,de groene waren vrouwtjes,maar de bruine mannetjes accepteerden ze in het begin totaal niet.Ineens gingen ze de vrouwtjes aanvallen en beten in hun staartjes.
.

Ik ben zelf geen voorstander van combineren, maar daarover heb ik ergens mijn mening al gegeven.

Heb je het hier over de ondersoort (takydromus s. occelatus) of over de takydromus dorsalis? (de eerste heeft een groene waas, de ander is zo'n beetje helemaal groen. In het wild concureren deze 2 soorten elkaar ook weg, waar je de ene vind, vind je de andere soort niet.

Als het echt om de ondersoort gaat, kan het er aan liggen dat de mannen eerder dan de vrouwtjes in je terrarium zaten. Ook langstaartmannen zijn territoriaal.

ook ben ik niet zo voor zand, heb ze tijd zelf op zand gehad maar toen overleden er best wel wat. nu heb ik soort snippers weet ff naam niet:P en daar doen ze het super op.

Ik heb zelf een mengsel van zand, orchideeënaarde en bark. Met alleen zand kan je de luchtvochtigheid niet genoeg beheersen, zand houdt het vocht niet vast, en bark idd wel.
Staat dat nog in de caresheet, dat de bodem van zand moet zijn? Volgens mij heb ik dat ook al eens gezegd :O
Strooiloof of kleine takjes op de bodem is een goed idee. Op een vrij platte ondergrond beweegt een taky zich wat minder goed, en het is hartstikke natuurlijk zo!


Grtjs Doris
3.2.0 Takydromus sexlineatus ocellatus

Nieuwe website over langstaarthagedissen!
http://www.takydromus.nl

Afbeelding
Doris
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 401
Berichten: 186
Geregistreerd: 14 maart 2008 02:00
Land: Nederland

Volgende

Keer terug naar Overleg :: Reptielen caresheets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Slangenforum