Chamaeleo Bitaeniatus - overleg

Caresheet
Overlegonderwerpen betreffende de caresheets van slangen, hagedissen, schildpadden en krokodilachtigen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Chamaeleo Bitaeniatus - overleg

Berichtdoor MarcoG » 06 jun 2011 13:19

Chamaeleo Bitaeniatus

Algemeen
C. Bitaeniatus is een kleine kameleon die volwassen ong. 15 cm lang wordt met uitgerolde staart. Hoewel het schubbenkleed kan wisselend zijn qua kleur en vorm, maar alle dieren hebben een streep over hun flank lopen. Vandaar hun naam; Side-Striped Chamaeleon/Zijstreepkameleon.
De C. Bitaeniatus is levendbarend en wordt vaak in groepjes gevonden. De dieren zijn dan ook niet gauw agressief tegenover elkaar, mits ze de ruimte wordt aangeboden om elkaar te ontvluchten.

Herkomst
Door hun grootte verspreidingsgebied, wat onder andere Ethiopië, Kenia, Tanzania, Oeganda en Kongo beslaat, verschillende de klimatologische omstandigheden een beetje. Ook hun kleurenpalet varieert hierdoor. Van bruin/groen/grijs, tot blauwig, groen en zelfs donker geel wordt wel eens gezien.

Biotoop
Hun verspreidingsgebied is tussen zeeniveau en 3000 meter hoogte. Hierdoor zijn er verschillende klimatologische omstandigheden die nogal varieëren. Ze tonen in de natuur wel een voorkeur voor gebieden met een niet al te dichte plantengroei, een hoge RV en een matige temperatuur. De gemiddelde temperatuur in het gebied is 22,4 graden. 's Nachts koelt het af tot 8 graden of koeler.

Verzorging
Een enkele dame of heer kan worden gehuisvest in een 40x30x60 (LxDxH).
Een groep van 1 man met 2 dames kan in een bak van 80x40x80.
Afgeraden wordt om meerdere mannetjes samen te zetten of om 1 man en 1 vrouw samen te zetten.

De temperatuur is het beste rond kamertemperatuur; 21-24 graden.
De temperatuur mag oplopen tot 28 graden, maar laat het niet boven de 30 uitkomen.
's Nachts mag de temperatuur dalen tot minimaal 12 graden, maar het liefst rond de 8 graden.
Dit is zonder goede ventilatie moeilijk te bereiken, en een totaal gazen terrarium is dus zeker goed mogelijk.

De luchtvochtigheid mag best hoog komen, afhankelijk van de regio kan de RV verschillen tussen de 55% en de 85%. Aangeraden wordt rond het gemiddelde, 65% en de 75%.
Het gebruik van levende planten helpt met de luchtvochtigheid. Ook biedt dit goede klimogelijkheden voor de kameleon. Bij planten kun je denken aan een fiscus of palm, beide planten dragen veel groen, maar zijn ook sterk genoeg voor het gewicht van de kameleon.

De kameleon eet bijna alles wat in ze bek past, van krekels tot pissebedden en wandelende takken. Vier keer per week voeren is voor volwassen dieren genoeg. De hoeveelheid is afhankelijk van wat je voert. Bij een maatje 4 krekel kun je er 3 á 4 geven per volwassen dier, bij een maatje 5 krekel kun je er 2 tot 4 geven.
Let erop dat hij alles op eet en niet te dik of te dun wordt.

Kweek
(dit is geen persoonlijke ervaring, maar bij elkaar gezochte informatie)
Tweemaal per jaar komt het tot een paring. Na een dracht van om en nabij de 4 maanden worden de jongen geboren. Een legsel kan bestaan uit 10 tot 15 jongen.
Bij het opvoeden wordt aangeraden om kleine krekels te gebruiken. Deze kleintjes zijn erg charmant en ontpoppen zich snel als echte jagers.

Wetgeving
Cites ?: voor nakweekdieren is een overdrachtsverklaring verplicht, voor eigen nakweek is een goede administratie verplicht waarmee de herkomst van het dier aangetoond kan worden.
Wild vang is nog wel toegestaan.


Mijn ervaring;
Zelf heb ik 1 dame zitten, in een 40x40x70 terrarium. Echter blijkt hieruit wel waarom deze soort wat kleiner kan zitten. Ze bewegen soms uren niet, en hebben duidelijk hun vaste plekje. Hoewel ze wel regelmatig verplaats heeft ze 50% tot 66% van de ruimte nog niet benut.
Met voeren kan dit wat problemen opleveren. Ik voer om de dag, met zondag een rust dag.
Standaard voer ik maatje 5 krekels. 1x per week gebruik ik de pincet bij het voeren, zodat ik zeker ben dat ze de krekels bepoederd en al binnen krijg. De andere 2 voer beurten gooi ik de krekels los in het terrarium. Na een uurtje of 2 controleer ik de bak. Meestal is dan alles op, maar mocht ik nog een krekel tegen komen biedt ik deze aan met de pincet. Wordt die niet geaccepteerd, dan ruim ik de krekel op.

Ik probeer regelmatig gevarieerd voer aan te bieden. Denk hierbij aan motjes, meelwormen, kevertjes, pissebedden e.d. Niet alles wordt gepakt, maar al gauw weet je wat jouw dier wel eet en wat niet.

Ik maak gebruik van meerdere levende planten voor de luchtvochtigheid en als klimmogelijkheden. Naast de Fiscus en de Palm heb ik als klimmogelijkheden wilgentakken van verschillende diktes en een buigzame nep liaan. Als bodem heb ik cocopeat, gemixt met potgrond. Hierin leven enkele wormen en springstaartjes, ook ligt er 1 steen op de grond, waaronder pissebedden leven. Dit om mest en dooie bladeren op te ruimen, wat een onderhoudarm terrarium oplevert.
MarcoG
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1336
Berichten: 8062
Geregistreerd: 10 jun 2009 07:29
Land: Nederland

Keer terug naar Overleg :: Reptielen caresheets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten



Slangenforum