Pogona vitticeps caresheet (Baardagaam)

Baardagame, Baardagaam (Pogona vitticeps) caresheet
Verzorgingsstaten van hagedissen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Pogona vitticeps caresheet (Baardagaam)

Berichtdoor ReptiWiki » 17 sep 2008 17:13

Pogona vitticeps

baardagaam-pogona-vitticeps-01.jpg


Taxonomische indeling:

Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Reptilia (Reptielen)
Orde: Squamata (Schubreptielen)
Onderorde: Lacertilia (Hagedissen)
Familie: Agamidae (Agamen)
Geslacht: Pogona (voorheen: Amphibolurus)
Wetenschappelijke naam: Pogona vitticeps
Nederlandse namen: Baardagame, baardagaam

Levensverwachting: 7-15 jaar
SVL (Snout Vent Length): 20-25 centimeter
TL (Total Length): ~2 maal SVL


Verspreiding en habitat

Centraal-oost Australie in de staten Noordelijk Territorium, Queensland, Nieuw-Zuid-Wales, Victoria en Zuid-Australië. Baardagamen leven in droge gebieden, met name (half)woestijn en droge bossen. Het zijn solitaire dieren maar worden ook wel eens gezien in groepsverband.
De gemiddelde temperatuur bedraagt 28°C maar op de zon plekken kan de temperatuur oplopen tot 50°C. Deze warme plekken hebben de baardagamen nodig voor het verteren van hun voedsel. In het leefgebied van de baardagamen regent het gemiddeld 1 x per maand.


Algemeen

De baardagaam is een middelgrote dagactieve hagedis die hedendaags veel wordt gehouden in de reptielenhobby. Door het leuke karakter en het tolerante gedrag tegenover mensen is het een zeer leuk dier ook voor beginnende hobbyisten. Met de baardagaam is veel selectief gekweekt wat tot veel verschillende kleurslagen en afwijkingen heeft geleid.

baardagaam-pogona-vitticeps-02.jpg



Uiterlijke kenmerken

De baardagaam is een middelgrote hagedis met sterke klauwen en een afgeplat lichaam. Een baardagaam kan wel 60 cm lang worden, waarvan de staart ongeveer de helft van het lichaam beslaat. In gevangenschap worden ze vaak niet groter dan 40 tot 50 centimeter. Deze hagedis heeft op de kop een aantal stekelrijen, net als op de rug (voornamelijk aan de flanken) en staart. De kop is driehoekig van vorm en de openingen van het gehoor zijn duidelijk zichtbaar. De Nederlandse naam doet de baardagaam eer aan met de baard, welke bestaat uit een keelzak die opgezet kan worden en bedekt is met stekelachtige schubben welke uit lijken te steken als de keelzak wordt opgezet. Dit komt bedreigend over voor vijanden maar dient ook om indruk te maken bij het andere geslacht.

Camouflage
De baardagaam heeft een goede camouflage welke dezelfde kleuren bevat als de natuurlijke leefomgeving. De kleuren zijn overwegend rood- of lichtbruin met willekeurige donkerdere vlekken over gedeeltes van de kop, rug en staart. Bij jongere dieren zijn de kleuren wat feller dan bij de oudere dieren, de kleuren vervagen namelijk en worden wat egaler.

Geslachtsbepaling

Bij sommige dieren kan het geslacht wat moeilijker te zien zijn maar dit is individu afhankelijk en kan in principe al te zien zijn vlak na de geboorte en zeker na 2 maanden. De uiterlijke geslachtskenmerken zijn te vinden onder de staart van de baardagaam. Leg de baardagaam op je vlakke hand met de staart naar je toe en buig de staart voorzichtig omhoog. Een man heeft twee bulten boven de cloaca aan weerszijden van de staart, welke zijn veroorzaakt door de hemipenissen.

mannetjes baardagaam.jpg


Bij een vrouwelijke baardagaam zal er alleen een verdikking in het midden van de staart te zien zijn vlak boven de cloaca.

vrouwtjes baardagaam.jpg



Voortplanting

Inleiding
Baardagamen kunnen al na 8 maanden geslachtsrijp zijn, echter als dames op deze leeftijd zwanger raken kunnen zij legnood krijgen waaraan ze kunnen sterven. Ook kan het leiden tot zwakke nakweek dieren. Het wordt dus aangeraden om gezonde en vitale dames baardagamen pas vanaf een leeftijd van anderhalf tot twee jaar zwanger te laten worden voor hun eigen gezondheid. Ook wordt er aangeraden om altijd het allereerste legsel weg te gooien omdat de jongen die hier uit komen vaak niet heel sterk zijn.

Paring
Als twee volwassen baardagamen bij elkaar zitten zal het mannetje regelmatig een zwarte baard krijgen en heftig met zijn kop en voorpoten op en neer bewegen. Dit is imponeer gedrag voor het vrouwtje. Vervolgens zal hij het vrouwtje in haar nek bijten en haar proberen op haar zij te draaien. Als dit hem is gelukt zullen er meerdere paringen plaatsvinden. De staarten krullen hierbij om elkaar heen. Baardagamen paren het hele jaar door en kunnen dus soms 1 tot zelf 6 legsel in een jaar produceren. Na 1 bevruchting volgen vaak 1 tot meestal 3 legsels. Één legsel kan uit 12 tot zelfs 30 eieren bestaan. Dit is veel meer dan de meeste andere hagedissen van deze grote. Dit kan erg zwaar zijn en daarom word er vaak ook aangeraden de dieren te scheiden na bevruchting. Zo kan ze haar 1 tot 3 legsels leggen en daarna een half jaar tot 1 jaar rust pauze houden.

Zwangerschap en eileg
Na een paar weken zal je al zien dat het vrouwtje steeds meer gaat eten en ze dikker gaat worden. Na 6 tot 8 weken zal het vrouwtje de eieren gaan leggen. Zorg er voor dat het vrouwtje twee weken na de paring een ruime bak met vochtig zand ter beschikking heeft, dek deze af met een deksel met een gat waar ze net door heen kan. Ze zal hier vaak in gaan graven en uit eindelijk haar eieren er in afzetten.

Eieren uitbroeden
Als de eieren gelegd zijn graaf je deze voorzichtig uit en leg je ze in een bakje met vermucelite in een broed stoof. De eieren kan je uitbroeden rond de 27 tot 30 graden. Met een te hoge temperatuur krijg je slecht ontwikkelde dieren. Dit zie je vaak niet aan de buiten kant, maar op latere leeftijd gaan ze zeker problemen krijgen als het al niet eerder is. Na ongeveer 50 tot 70 dagen komen de jongen uit het ei. De jonge dieren kan je als ze uit het ei zijn gekropen het beste nog 3 uurtjes in het bakje laten zitten. Ten eerste komen ze dan tot rust en ten tweede stimuleren ze de andere eieren uit te komen omdat ze hier tegen aan stoten.

Opkweken
Het opkweken gaat het beste als je 5 jongen per 100x50x50cm terrarium opkweekt. Zorg voor voldoende schuilmogelijkheden. Baardagamen zijn erg territoriaal en na enkel weken zie je vaak dat ze elkaar staarten en teentjes gaan afbijten. Geef je ze genoeg ruimten dan heb je dit probleem ook niet. Als voer kan je altijd een bakje buffalowormen in de bak leggen. Dit is puur extra voor als ze honger krijgen. Daarnaast voer je ze elke dag kleine krekels, dubia’s of sprinkhanen met vitamine poeders en een bakje groente. Leer dit ze meteen aan dat groente lekker is, dit voorkomt problemen voor de volgende eigenaar.


Terrarium

baardagaam-terrarium.jpg


Veel baardagamen worden nog onder slechte omstandigheden en in te kleine terraria gehouden. Een terrarium van een baardagaam moet minimaal een dikke zandlaag van 5 centimeter bevatten (speciaal reptielenzand, of speelzand van het tuincentrum of bouwmarkt), en ten minste 1 schuilplaats per dier. Verder is een grote zware steen onder de UV spot een echte must voor het goed verspreiden en vasthouden van de warmte. Tot slot mag het terrarium naar eigen inzicht worden ingericht met zowel hout als steen, maar let erop dat de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.

Aanbevolen terrarium maten
1 dier: 120x60x70 (lxbxh)
2 dieren: 100x100x70 (lxbxh) of 150x70x70 (lxbxh)
3 dieren: 130x120x70 (lxbxh) of 200x100x70 (lxbxh)

Natuurlijk is groter altijd beter!
Een opmerking over het zand: gebruik geen Calcium zand als je niet wilt dat je dieren verkleuren.
Een opmerking over de hoogte: in de hoogte wordt rekening gehouden met het plaatsen van goede UV lampen, en is dus niet per se een standaard maat.

###

Verzorging: Winterrusthoudend, Veel UV-licht, klimmogelijk heden.
RV??


Leef omstandig heden

Baardagamen zijn gebaad bij een jaarlijkse winterrust Omdat dit een belangrijk punt is in de verzorging van deze dieren hebben we hier een uitgebreide beschrijving van gemaakt.


Verdraagzaamheid

Vrouwen kunnen tijdens de dracht van eieren zeer territoriaal reageren op andere baardagamen. Buiten het paar seizoen tolereren vrouwen elkaar meestal wel. Er is er echter altijd een dominant.
Mannen zijn echter niet bij elkaar te houden. Er zijn uitzonderingen bekend maar meestal zal er een man dominant zijn en de andere man de dood in vechten of dusdanig onderdrukken dat deze zal verhongeren of steven aan de stres.

Hanteren

De natuurlijke vijanden van baardagamen zijn roof vogels. Benader daar om je dieren nooit van boven, dit zal ze erg schikachtig maken. Benader de dieren van voren met een vlakke hand. Meestal zitten ze er op voor dat je ze kan pakken
Als je je dieren regelmatig hanteert tijdens het voeren ed. dan worden ze bijna altijd hand tam. Tevens kan je de dieren dan controleren op eventuele wondjes en parasieten.

Huisvesting

Voor de verlichting is het van belang dat er een warmte spot is die veel warmte afgeeft en een die minder warmte geeft. Verder zijn het echte UV-aanbidders dus een goede UV-lamp is ook echt een must.

Zorg ervoor dat grote en zware stenen direct op de bodem liggen. Als ze het zand eronder vandaan kunnen graven, dan is de kans groot dat ze geplet worden of klem komen te zitten.


Tot slot

Kortom het zijn geweldige dieren om te houden en te verzorgen. Ze worden over het algemeen altijd handtam en zullen nooit bijten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Afbeelding Dit werk van het Reptielenforum is gelicenseerd onder een
Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 3.0 Nederland licentie

Je bent welkom om hieronder je bijdrage aan dit artikel te plaatsen, als zijnde gewijzigde, verbeterde en aanvullende teksten, evenals afbeeldingen.
Avatar gebruiker
ReptiWiki
 
Waardering: 2
Heeft bedankt: 0
ID: 749
Berichten: 35
Geregistreerd: 03 nov 2008 17:25
Land: Nederland


Bezoek ReptielenClub.nl
Advertentie
 

Overleg - Baardagaam (Pogona vitticeps) caresheet

Berichtdoor Marco T. » 11 apr 2009 14:02

Naar aanleiding van deze caresheet: viewtopic.php?f=39&t=1573

Ik ga even mijn kritische blik werpen op deze caresheet.

Voedsel:
Insecten, kleine knaagdieren en soms fruit.

Krekels, kakkerlakken (bijvoorbeeld B. dubia en B. craniifer ) en sprinkhanen zijn uitstekende voorbeelden die geschikt zijn voor baardagamen om vaker mee te voeren. Afwisseling is dan ook aan te raden. Wasmotlarven en keverlarven (ook wel dola's genoemd) zijn ook goed, maar bevatten vrij veel vet. Het is daarom niet aan te raden om ze vaak te voeren. Bovendien is het aan te raden om de kop van de keverlaven af te halen, aangezien deze venijnig kunnen bijten. Af en toe zou je ook een baby muisje kunnen geven bij volwassen baardagamen. Moriowormen en meelwormen kunnen ook gevoerd worden, maar het nadeel van deze dieren is dat ze moeilijk te verteren zijn. Hoe ouder de baardjes worden hoe minder levend voer en hoe mee groenvoer je ze geeft in verhouding.

Naast dierlijk voedsel is plantaardig voedsel zeker zo belangrijk. Geef je baardagaam een paar keer per week tot dagelijks groenvoer. Enkele voorbeelden van geschikt groenvoer zijn: paksoi, andijvie, taugé ,tomaat , appel, paprika, kiwi en sla (geen ijsbergsla, bevat bijna alleen maar water en erg weinig voedingsstoffen).

Er zijn meerdere vitaminen en mineralen in de handel die goed zijn. Miner-all is een goed voorbeeld van mineraalsupplement en Vit-All en Korvimin zijn goede voorbeelden voor vitaminensupplementen.


Leefomstandigheden:
Baardagamen zijn gebaad bij een jaarlijkse winterrust Omdat dit een belangrijk punt is in de verzorging van deze dieren hebben we hier een uitgebreide beschrijving van gemaakt.

Waar staat deze? Bij halsbandleguanen verwijs je hier ook naar, maar ik vind hem niet. Ik vul hem maar even aan. Geef Pogona vitticeps een winterrust van 8 weken bij 20 a 25 graden Celsius overdag en 's nachts mag het zelfs nog een paar graden koeler. Zorg ervoor dat je baardagamen geen onverteerde voedselresten in zich heeft als je ze op deze temperatuur zet. Ze zijn namelijk niet tot nauwelijks meer in staat tot verteren. Dit kan voor problemen zorgen. Bouw de temperatuur dus rustig af in een aantal weken naar de gewenste temperatuur en bouw hem even langzaam weer op.

Jonge dieren:
Waarom zou je ze buffalowormen geven op de vierde dag? Kleine krekels zijn veel geschikter als voer naar mijn mening. Als de krekels nog te snel zijn, kan je ze vanuit pincet aanbieden.


Huisvesting:
Waarom zou je baardagamen op calcizand moeten zetten? Dit is naar mijn mening commercieel zand waar ik zelfs al over heb gelezen dat deze ook verstoppingen kunnen veroorzaken. Ik adviseer speelzand te gebruiken. Je kan ook speciaal terrariumzand gebruiken. Jonge dieren kunnen het beste op keukenpapier of krant, omdat deze soms nog een opening in de buik hebben van de geboorte. Zand kan hier in gaan infecteren. Bovendien zijn jonge dieren gevoeliger voor verstoppingen door zand.

Bovendien adviseer ik baardagamen solitair te houden. Als je per se 2 dieren bij elkaar wilt houden, kies dan voor twee vrouwen. Je zult waarschijnlijk wel merken dat 1 vrouw dominant wordt. Het gebeurd dat een man een vrouw te vaak bevrucht. Dit is natuurlijk slecht voor voor de vrouw.


Voor de rest heb ik geen commentaar! ;)
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Care-Sheet : Baardagaam (Pogona vitticeps) - overleg

Berichtdoor TAFKAJ » 11 apr 2009 15:07

Goed stuk. Alleen het stuk over het elke dag voeren bij het levend voer lijkt me niet handig, Hoe ouder de baardjes worden hoe minder levend voer (en hoe mee groenvoer) je ze geeft in verhouding.
Overigens kan je ook morio wormen en meelwormen erbij zetten als mogelijk voedsel, nadeel is wel dat deze ietwat moeilijker te verteren zijn.
Constantly talking isn't necessarily communicating

1.0.0 pogona vitticeps Diablo
1.1.0 Phelsuma madagascariensis grandis Miracle & Magic
0.2.0 Xenopus laevis
TAFKAJ
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 707
Berichten: 567
Geregistreerd: 05 okt 2008 11:47
Woonplaats: Enschede
Land: Nederland

Re: Care-Sheet : Baardagaam (Pogona vitticeps) - overleg

Berichtdoor Marco T. » 11 apr 2009 15:13

Dat over elke dag voeren stond er een beetje ongelukkig. Ik heb het verbeterd. Bedankt dat je me erop wijst!
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Care-Sheet : Baardagaam (Pogona vitticeps) - overleg

Berichtdoor Marco T. » 13 apr 2009 18:03

Nog even 2 foto's.

Foto-OXE3LZTK.jpg

Foto-EDXIXQTD.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Martijn » 13 apr 2009 22:45

Bedankt, aan deze sheet moet veel gebeuren.
Ik heb alvast wat gedaan:
- Titel aangepast (was echt een ergernis)
- Koptitel gemaakt
- Link naar overlegpagina toegevoegd
- Auteur gewijzigd van D@@N naar ReptiWiki

De rest zal ik spoedig ook aanpassen, het ziet er nog niet representatief uit.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14321
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Maurice » 14 apr 2009 10:20

Goed bezig!

De winterslaap wordt inderdaad bij veel caresheets vergeten.. Terwijl vrijwel elk dier er goed aan doet..
Blijf gewoon jezelf, er zijn al zoveel veel anderen.

1.3.0 Crotaphytus Collaris
Avatar gebruiker
Maurice
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 511
Berichten: 3400
Geregistreerd: 27 mei 2008 18:39
Woonplaats: Enschede / Schijndel
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Marco T. » 14 apr 2009 15:33

Maurice schreef:Goed bezig!

De winterslaap wordt inderdaad bij veel caresheets vergeten.. Terwijl vrijwel elk dier er goed aan doet..


Nu maak jij een per ongeluk een vrij grote fout. Baardagamen moeten zeer zeker niet in winterslaap, maar hebben een winterrust nodig. Daar zit een bijzonder groot verschil tussen. ;)
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Maurice » 14 apr 2009 15:40

:oops:

You know what i mean ;)
Maar bij andere reptielen de winterrust dan,

Waar staat deze? Bij halsbandleguanen verwijs je hier ook naar, maar ik vind hem niet.


Dan klopt dat ook niet, want halsbandleguanen moeten wel in winterslaap..
Maar ik bedoelde dat de winterrust, of slaap, ligt aan het reptiel, vaak vergeten wordt ;)
Blijf gewoon jezelf, er zijn al zoveel veel anderen.

1.3.0 Crotaphytus Collaris
Avatar gebruiker
Maurice
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 511
Berichten: 3400
Geregistreerd: 27 mei 2008 18:39
Woonplaats: Enschede / Schijndel
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Marco T. » 14 apr 2009 17:55

Ja, als je kritisch bent heb je inderdaad gelijk. Zowel de winterslaapsheet als winterrustsheet ontbreken.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Martijn » 17 apr 2009 02:01

Ik ben weer verder gegaan met het verbeteren van de sheet:

- Taxonomie toegevoegd
- Uitgebreid het uiterlijk beschreven
- Het stukje over de geslachtsbepaling is m.i. prima en is opgemaakt
- (Door de wijzigingen ontstane) doublures verholpen

Ik wilde ook nog algemeen en de rest afmaken maar ik zie dat het al heel laat is, de volgende keer dan maar weer. ;)
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14321
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Maurice » 17 apr 2009 17:13

Martijn schreef:Ik wilde ook nog algemeen en de rest afmaken maar ik zie dat het al heel laat is, de volgende keer dan maar weer. ;)


Slapen is soms ook een goed plan hoor! :P
Blijf gewoon jezelf, er zijn al zoveel veel anderen.

1.3.0 Crotaphytus Collaris
Avatar gebruiker
Maurice
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 511
Berichten: 3400
Geregistreerd: 27 mei 2008 18:39
Woonplaats: Enschede / Schijndel
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor AB61 » 17 apr 2009 20:53

ziet er al aardig uit hoor martijn
1.1.0 pogona viticeps(baardagaam)
0.0.1 boa constrictor ssp
0.0.1 boa constrictor salmon
1.0.0 pantheropsis guttata red .(rattenslang)
1.0.0 Lampropeltis mexicana(koningsslang)
0.1.0 python regius
0.1.0 epicrates cenchria cenchria(rode regenboogboa)
0.0.1 pandinus cavimanus(roodschaar schorpioen)
1 tropisch aquarium met meerdere soorten visjes
1 mechelse herder
1 tibetaanse terrier
4 katten
Avatar gebruiker
AB61
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 406
Berichten: 1539
Geregistreerd: 21 maart 2008 12:15
Woonplaats: Ede
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Achenar » 27 apr 2009 17:58

Als beginner met reptielen is mijn commentaar misschien van enig nut. Nou heb ik op de meeste vragen al antwoord gekregen op het forum, maar ik zie dat er een paar dingen ontbreken in de caresheet die ik toch wel wilde weten.

Namelijk:

Hoe groot moet het terra zijn voor 1 dier, en wat is echt de minimum afmeting?

En ook van het zand, op het forum vroeg ik of ik zand voor de bodem kon gebruiken, ja was het antwoord. In de caresheet staat dat je geen zand moet gebruiken.

Misschien dat jullie hier wat aan hebben, misschien ook niet :D
Ruben
Avatar gebruiker
Achenar
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1130
Berichten: 74
Geregistreerd: 02 apr 2009 19:51
Woonplaats: Leusden
Land: Nederland

Re: Pogona vitticeps - overleg

Berichtdoor Reptilicious » 28 mei 2009 15:12

Onze reptielen DA heeft corbo als bodembedekking aangeraden, dit is een natuurproduct en goed oplosbaar als dit ongewenst wordt opgegeten.

Volgens mij ligt de draagtijd van een baardagaam tussen de 4-5 weken i.p.v. 6-8 weken.
Het uitkomen van de eieren is afhankelijk van de temperatuur en ligt tussen de 55 en 85 dagen.
De temperatuur moet liggen tussen de 26 en de 30 graden. Hoe hoger de temperatuur hoe sneller de eieren zullen uitkomen. Temperaturen boven de 30 graden kunnen afwijkingen veroorzaken en wordt dan ook ten zeerste afgeraden. Meeste kwekers adviseren een temperatuur tussen 27-29 graden.

Hoewel niet officieel bewezen lijkt het er op dat een lage temperatuur (26-28 graden) zorgt voor meer vrouwtjes en een hogere temperatuur (28-30 graden) voor meer mannetjes.

Haal de eieren zo snel mogelijk uit het terrarium, na 24 uur mag je de eieren niet meer keren!
Vaak zijn de eerste en de laatste eieren van een legsel minder van kwaliteit.
Bevruchte eieren zijn over het algemeen helder wit van kleur en de schaal is mooi gespannen.
Onbevruchte eieren zijn bruinig van kleur en de schaal is vaak slap en/of ingedeukt.

Leg de eieren voor 2/3 in vochtig (niet nat) vermiculiet, als je in het substraat knijpt mag er geen water uitlopen. Maak je gebruik van een moderne incubator dan zal je het substraat tussendoor moet sproeien om het vochtig te houden.

Zie je tijdens het broeden dat eieren gaan schimmelen of toch niet vruchtbaar zijn, verwijder deze dan uit het bakje, zodat de andere eieren niet gaan schimmelen.

Na het leggen is het noodzakelijk het vrouwtje veel vitaminen en calcium toe te dienen om weer op kracht te komen. Let goed op het gedrag en omvang van het vrouwtje. Blijft het vrouwtje traag in gedrag en enigzins opgezet dan is het mogelijk dat er een eitje is achter gebleven. Dit eitje gaat indrogen en kan leiden tot onvruchtbaarheid of in het ergste geval tot de dood.
Heb je twijfels of alle eitjes zijn gelegd dan kan door middel van een röntgenfoto worden vastgesteld of er nog eitjes zijn achtergebleven, die door een reptielen DA operatief kunnen worden verwijderd.

Om uitputting van het vrouwtje te voorkomen, is het verstandig het vrouwtje niet meer dan 3 legsels per seizoen te laten leggen.

Jonge dieren
Jonge baardagamen kun je de eerste 3 dagen het beste op incubatie temperatuur in kleine groepjes in een klein terrarium zetten op keukenpapier, omdat de buik nog moet dichten.
De eerste 3 dagen teren de babies nog op hun eidooier en hebben zij geen voedsel nodig, daarna kan je beginnen met aanbieden van kleine insecten als buffalowormen, stofkrekels en fruitvliegen. Kort daarop is het verstandig zo snel mogelijk te beginnen met het aanbieden van gevarieerd groenvoer. Op latere leeftijd is het bij veel baardagamen moeilijk om nog nieuw voedsel te laten eten.
Reptilicious
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 987
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 feb 2009 19:07
Land: Nederland


Bezoek ReptielenClub.nl
Advertentie
 

Volgende

Keer terug naar Hagedissen caresheets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Slangenforum