[Slangen] Bestrijding mijt - loxazol

Medische artikelen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

[Slangen] Bestrijding mijt - loxazol

Berichtdoor Martijn » 03 jun 2008 23:48

Bestrijding mijt - loxazol

beste mensen....

iedereen die slangen houdt komt vroeg of laat er achter dat bloedmijt een nasty bugger is.... vele manieren om hem weg te krijgen zijn er wel maar de meeste werken maar "half"...... het dood wel de mijt maar niet de eitjes van de mijt.... dus als je denkt dat je er van af bent slaat het deste harder in je gezicht als ze weer terug zijn naar een paar weken.....

middelen zoals biokill en frontline heb ik slechte ervaringen mee.... (slangen die overlijden of rare streken gaan vertonen).... spullen van de reptielenspeciaalzaak helpen ook maar half en moet je met liters tegelijk gebruiken.... andere middeltjes bestaan niet meer..... dus wat nu.....

Na een jaar van uitvoerig testen en beoordelen ben ik tot de conclusie gekomen dat alle bovenstaande middelen niet werken.... maar er is hoop... en er is verlossing....

het spul dat wel werkt klinkt misschien een beetje raar maar toch is het zo.... het is namelijk antiluizen shampoo voor de mens....

nu hoor en zie ik jullie al denken WTF heeft hij het nu weer over.....

het is heel simpel.... bij de apotheker loopt men naar binnen en vraagt voor antiluizen shampoo... de apotheker zal vragen voor wie het is bedoeld.... en je zegt je slang.... (whahaha de eerste keer dat ik dit zei tegen mij apotheker wist hij niet wat hij terug moest zeggen...)

en nu moet je gaan opletten.....

in dit antiluizenshampoo moet 1% permetrin zitten... dit is het middel dat de mijten en de eitjes dood
ik herhaal (hoofdbestanddeel MOET ZIJN 1% PERMETRIN dit is het bestanddeel dat de MIJTEN EN EITJES DOOD.

gebruiksaanwijzing:

koop dit middel met IK HERHAAL 1% PERMETRIN en ga naar huis. thuis aangekomen pakt men een plantenspuit (bij de blokker 3 euro) die men onder druk kan zetten. spoelt hem uit met warm water en doet er dan ongeveer 1 liter lauw water in (zelfde tempratuur als badje voor slang). men pakt het flesje luizenshampoo en opent hem.... hang de opening boven de ingang van de plantenspuit en knijp een paar keer totdat er ongeveer 1/4 deel vande inhoud van het flesje in de plantenspuit zit... draai de plantenspuit dicht en begin met schudden alsof de laatse druppel ketchup uit de fles moet.... als men kijkt ziet men een melkglaswitte vloeistof ontstaan... als de twee goed met elkaar vermengd zijn dan kan men beginnen met behandelen....

het behandelen:

is heel simpel.... haal alles uit het terrarium en stop wat je wil bewaren en terugzetten (zoals takken/bladeren/nepplanten/waterbak) in een vuilniszak(slang natuurlijk in een curver of iets dergelijks). schep daarna de bodembedekking er uit en gooi die weg.... je kan hem bewaren en behandelen maar weggooien is makkelijker. alles wat in de vuilniszak zit wordt ondergesproeidt met het mengsel wat je net hebt gemaakt. doe de vuilniszak dicht en zet hem weg ergens in huis. (doe dit wel op een plaats waar je moeder/vriendin/vriend niet komt want anders heb je kans dat het een week later opeens verdwenen blijkt te zijn...) als het goed is is nu je terrarium helemaal leeg... spuit nu elke vierkante milimeter van je terrarium in met je mengsel... ook het plafon en de lampen gewoon echt elk hoekje en kiertje...

leg nadat je het terrarium helemaal hebt bespoten een paar kranten op de bodem... en maak van een plastic teiltje een schuilplaats. dit wordt zijn onderkomen voor de komende week. nu pakt men de slang en bespoeid hem van top tot teen. ogen mond neus staart cloaca alles mag en moet worden ingespoten.... wees niet bang je slang gaat hier niet van lijden misschien een beetje gekke bekken trekken vanwege de smaak maar verder niks..... heb je dit gedaan dan mag de slang ook terug in zijn onderkomen...

2 dagen later zet men een schaaltje met water in het terrarium zodat de slang kan drinken....
en een week later richt men het terrarium weer in.... en men is klaar met de behandeling
(bij hardnekkige of hevige bloedluis is herbehandeling na een week aan te raden)

zo simpel kan het zijn....

nog een tip.... de aangemaakte vloeistof blijft tot een jaar goed als men het donker en koel bewaard (5c t/m 15c)

nog een tip als men een nieuwe slang aanschaft meteen behandelen als men thuiskomt... zo kan elke bloedmijt epidimie al worden gesmoord voordat hij is begonnen....

WAARSCHUWING:
ik gebruik dit nu al een jaar op verschillende soorten slangen(BOA, PYTHON, CORRALLUS, HETERODON).... geen een heeft er anders op gereageerd dan de verwachte reactie.... gewoon doorgaan met leven en niet meer last hebben van bloedluis.....
MAAR ik stel me niet verantwoordelijk voor enig letsel of overlijden van JOUW slang als men dit gebruikt dit blijft gewoon op EIGEN RISICO


mzzl triggerd

ps je terrarium ruikt wel fris voor een paar dagen.....

Met dank aan TRIGGERD voor het schrijven van dit artikel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Keer terug naar Medisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



Slangenforum