geslachtsbepaling bij een slang

Veelgestelde vragen en overige artikelen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

geslachtsbepaling bij een slang

Berichtdoor The Spider » 24 jun 2007 19:11

Vele beginnende slangenhouders vragen zich af hoe je nu precies het geslacht kan bepalen bij een slang. hier dus een beetje info over hoe dit kan.

1. Sonderen
sonderen is een vrij zekere manier om het geslacht te weten. dit is een van de beste methodes. je brengt een passende sondeernaald (naargelang de groote van de slang heb je dikkere naalden nodig) in cloaca en brengt die in richting de staartpunt.let er wel op dat je vooraleer je dit doet eerst de naald hebt ontsmet en bv vaseline heb aangebracht zodat de naald beter glijdt. als je dit hebt gedaan breng je de naald in de cloaca aan de zijkant. duw vooral niet want zo kan je de slang schade toebrengen. laat de naald losjes in de hand liggen en dmv een draaibeweging laat je de naald naar binnenschuiven. bij een vrouw kan je minder diep raken (3 schubben) dan bij een man. doe dit een 2 - 3 keer voor grote zekerheid. doe dit enkel als je echt weet hoe het moet. laat anders het iemand doen met ervaring!!! indien je het zelf wilt leren vraag dan hulp door een ervaren persoon want je kan de slang er ernstige schade aanrichten!!!


2. poppen
dit is een vrij stresvolle en onzekere manier om het geslacht te bepalen. het wordt ook geadviseerd om dit alleen bij jonge boa's te doen die onder de 3 maanden zijn. daarna is de kans groot op prolaps* of beschadiging.
bij deze manier neem je de slang stevig vast met beide handen. je legt je duim ongeveer 10 schubben onder de cloaca en rolt deze dan voorzichtig naar boven. dan "poppen" de hemipenisen naar buiten. indien er 2 aanwezig zijn dan is het een man. deze manier is niet zeker omdat volwassen slangen hen spieren beter kunnen opspannen en zo de hemipenissen binnenhouden.

3. schieten
hier weet ik zelf niet zoveel over omdat deze manier de onduidelijkste manier is naar mijn mening en ik er dus niet verder ben in opgegaan. hierover kan ik je dus ook geen informatie geven.

*prolaps is het naar buiten steken van 1 of beide hemipenissen bij de man. waarbij deze zo zijn opgezwollen dat ze niet meer zonder hulp terug kunnen

indien je een sugestie hebt of iets ziet die fout is stuur dan gerust een pm
1.0 Boa Constrictor Albino (Sharp Strain)
0.1 Boa constricor poss. supersalmon poss. het. striped gen
0.1 Boa constrictor salmon DH sunglow (sharp)
1.1 Boa constictor imperator
0.1 Orthriophis taeniura ridleyi
1.1 Lichanura trivirgata saslowi
2.0 python molurus (wildkleur .het albino , albino)
1.0 Python Regius
1.1 luipaardgekko
Avatar gebruiker
The Spider
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 56
Berichten: 201
Geregistreerd: 27 mei 2007 20:27
Woonplaats: lauwe
Land: België

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Slangenforum