Correct schrijven van wetenschappelijke namen

Veelgestelde vragen en overige artikelen
Forumregels
ReptiWiki

Informatie

Correct schrijven van wetenschappelijke namen

Berichtdoor Marco T. » 07 feb 2010 19:58

Het correct schrijven van wetenschappelijke namen blijkt in de praktijk soms wat vragen op te leveren. Niet alleen hoe de namen grammaticaal geschreven en vervoegd moeten worden, maar ook wanneer de namen wel en niet een hoofdletter krijgen. Ook is het nog eens zo dat bepaalde delen van de namen cursief moeten zijn, maar ook daar zijn weer uitzonderingen op. Met deze uitleg hoop ik het op te helderen.

Als eerste wat meer informatie over deze wetenschappelijke notatie. Het systeem van wetenschappelijke naamgeving werd ontwikkeld door Linnaeus in 1735. Hij introduceerde het binominale systeem. Zoals de naam al zegt bestaat de naamgeving uit twee delen. In het algemeen wordt alleen het genus en de soortsaanduiding gegeven. Als voorbeeld neem ik Boa constrictor.

Boa is het genus. Deze moet met een hoofdletter beginnen en moet cursief staan. Het is toegestaan om deze te vervangen als de naam al een keer voluit is geschreven door B. constrictor. Het is niet toegestaan om het alleen te vervangen door B.

Vervolgens is constrictor de soortsaanduiding, ook wel epitheton genoemd. Deze begint met een kleine letter en staat ook cursief. De naam schrijf je dus officieel als Boa constrictor.

Daarnaast bestaan ook ondersoorten, ook wel afgekort met ssp. of subsp. Dit staat voor het Engelse woord subspecies, wat niet meer dan de letterlijke vertaling van ondersoort is. Op het moment dat het afgekort wordt met ssp. of subsp. moet dit niet meer schuin geschreven worden. Het ziet er dus zo uit: Boa constrictor ssp. Het gebruik van ssp. of subsp. is alleen als er zekerheid is dat het dier een zuivere ondersoort is, maar de ondersoort niet duidelijk is. Dit kan bijvoorbeeld als het dier geografisch gescheiden is en wel erkent dat het een ondersoort betreft, maar er nog geen officiële naamgeving voor is.

Ook kan het zo zijn dat de ondersoorten voluit geschreven zijn zoals bij Boa constrictor imperator. Hier schrijf je de ondersoort voluit en het begint met een kleine letter. Officieel moet het worden geschreven als Boa constrictor ssp. imperator, maar in de praktijk wordt het vaak geschreven als Boa constrictor imperator en dat laatste raad ik dus ook aan om te doen. Bij deze dieren wordt in het algemeen niet gesproken over variëteiten en vorm, zoals bij planten wel het geval is. Daarom mag je het weglaten en gewoon Boa constrictor imperator schrijven.

Voor het aangeven van lokaliteiten kan men simpelweg de lokaliteit er achter zetten. Bijvoorbeeld Boa constrictor imperator Nicaragua. Hetzelfde geldt voor morphs.

Dan heb je nog het schrijven van hybrides of kruisingen. Voor de duidelijkheid gebruik ik het begrip hybride voor nakomeling van een verparing tussen twee soorten. Dit kan je doen door het voluit schrijven van beide soorten met een "x" ertussen. Bijvoorbeeld Pantherophis guttatus x Lampropeltis getulus. Met het woord kruising doel ik op het kruisen van twee dezelfde soorten, maar die beide een andere ondersoort zijn. Een voorbeeld hiervan is Boa constrictor imperator x Boa constrictor constrictor. Dit schrijf je in principe hetzelfde als een hybride, maar in de hobby worden deze dieren ook wel eens aangeduid met Boa constrictor intergrade. De definitie van het woord intergrade is het vermengen van verschillende types en dat klopt hier. De dieren verschillen enkel in ondersoort.

Tot slot wil ik nog een uitzondering op het cursief schrijven vermelden. Wetenschappelijke namen hoeven niet cursief geschreven te worden als de tekst waarin het staat al cursief gedrukt is. Als voorbeeld: Ik hoop hiermee duidelijk te hebben gemaakt hoe de wetenschappelijke notatie van soorten zoals Boa constrictor werkt.
Any fool can criticize, condemn, and complain - Be a wiseman and discuss with arguments.

Slangen:

1.1 Boa constrictor constrictor "Suriname"
1.1 Boa constrictor imperator "Nicaragua"
1.0 Boa constrictor imperator "Nicaragua Hypo"
1.1 Python reticulatus "Seram Islands"
1.0 Python reticulatus "Selayar"
1.0 Python molurus bivittatus "Green Albino"


With reasonable men I will reason; with humane men I will plea; but to tyrants I will give no quarter, nor waste arguments where they will certainly be lost.
William Lloyd Garrison (1805 - 1879)
Avatar gebruiker
Marco T.
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 127
Berichten: 1637
Geregistreerd: 08 sep 2007 00:04
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel
Land: Nederland

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Slangenforum