Het is 04 sep 2010 01:54

ForumregelsBannersLinkpartnersHyves

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Mijn eerste reptielen ! :D 
Auteur Bericht

Land: Nederland
Bericht Re: Mijn eerste reptielen ! :D
Robert Hoogveld schreef:
Gefeliciteerd met je anolissen! Sagrei is lekker actief, daar zul je veel plezier aan beleven. Maar combineren of meer dan een koppel houden is ernstig af te raden. Anolissen zijn stressgevoelig territoriaal en intolerant. Nooit combineren dus want dat gaat onherroepelijk fout.
In welk boek staat die informatie? Meteen die pagina eruit scheuren en het boek Anolis van Axel Flaschendrager en Leo Wijffels kopen (Duitstalig), dat is de anolisbijbel. Helaas ben je ook verkeerd voorgelicht door de dierenwinkel. Meer boekentips en info over A. carolinensis en een artikel over A sagrei vind je op http://www.anolissen.nl.

Groeten,

Robert

Het boek is van de bibliotheek ik zal zo even de titel/auteur opzoeken , maar ik heb gelezen als ze stress hebben of met verkeerde soorten in de bak zitten, dat ze dan afstandelijk doen naar elkaar.
Maar mijn 3 anolissen zitten altijd bij elkaar, en mijn vrouwtje roodkeel zat zelfs op de rug van mijn mannetje sagrei.

12 jun 2010 20:17
Profiel E-mail

Dus jij denkt dat als ze op elkaars rug klimmen dat dat normaal is? De ervaring leert dat ze niet te combineren zijn, ook bij jouw niet. Ik wil niet lullig doen maar ik denk niet dat je anolisgedrag herkent als je ze een paar dagen hebt.

Gr. Robert

1.1 Anolis garmani
1.1 Anolis oculatus winstoni

12 jun 2010 22:02
Profiel E-mail WWW

ik zeg ook niet dat ik het meteen allemaal weet, maar wat er in de boeken/websites staat als stressgedrag komt niet voor bij mijn anolissen, juist het tegenovergestelde, en ze zitten al van jonkie af aan bij elkaar in de bak dus dan zouden die verschijnselen toch allang al te zien zouden moeten zijn

13 jun 2010 21:26
Profiel E-mail

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het jaren duurt eer je een behoorlijk deel van de stressuitingen kent en herkent. Het is meer dan een kleurfase of vluchtgedrag zien. Ik weet zeker dat je anolissen nu al een verhoogd stressniveau hebben ten opzichte van een individuele of koppelsgewijze huisvesting. Als sexe genoten of verschillende soorten op elkaar liggen is dat juist zorgwekkend omdat het compleet onnatuurlijk gedrag is. Dat ze van jongs afaan bij alkaar zitten zegt helemaal niks. Ze gaan geen enkele "broederlijke"of "vriendschappelijke" relatie aan als ze als jongs afaan bij alkaar zitten.
Als je meer soorten wil doe je er meer dan verstandig aan een tweede terrarium in te richten.

Ik hoop van niet voor je dieren maar als je de situatie zo laat zullen er vroegtijdig een of meerdere anolissen sterven.
Mag ik vragen wlke boeken en websites je hebt geraadpleegd?

Gr. Robert

1.1 Anolis garmani
1.1 Anolis oculatus winstoni

14 jun 2010 20:04
Profiel E-mail WWW

Er staat op meerdere websites inderdaad dat het wel mogelijk is. Als je verder kijkt zul je zien dat je wel meer dieren kunt combineren en dan kun je beter eerst even nagaan of het daadwerkelijk wel kan. Ik ga nooit alleen maar af op een boek of een website en volgens een winkel kan helemaal alles, zolang ze maar verkopen. Wat hen betreft houd je 10 soorten samen, het kan allemaal.

Wat Robert zegt is zonder meer waar, uit een boekje kun je echt niet weten hoe het gedrag van de anolis is. Dat moet je leren uit de praktijk. Als een anolis van de ene soort bovenop de andere ligt dan is dat een teken van dominantie en niet omdat ze gezellig thee willen gaan drinken. Ik heb zelf in het begin ook ooit de fout gemaakt twee soorten samen te zetten en dat ging ook mis met als gevolg dat bijvoorbeeld de één meer voedsel krijgt dan de ander. Jouw bak is bij lange na niet groot genoeg voor een combinatie als deze. In het oerwoud komen deze dieren elkaar niet eens tegen. Dus het is te adviseren om deze te scheiden.

19 jun 2010 13:16
Profiel E-mail

Mooie beesies hoor!

19 jun 2010 18:09
Profiel E-mail
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2