Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Presentatie AID op de lacerta ALV
Aankondigingen van en ervaringen met evenementen, zoals reptielenbeurzen, lezingen, excursies en tentoonstellingen
[ Reptielenbeurs kalender 2021 ]
Forumregels
  • Op de kalender staan alle aankomende evenementen inclusief links naar de bijbehorende onderwerpen, zoeken is dus niet nodig
  • Als een evenement ontbreekt kan je dat aangeven in het Kalender onderwerp

Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 07 apr 2011 18:26

Iedereen met vragen over de Nederlandse wetgeving (Soortbeschermingswetgeving) stuur die naar mij zodat we kunnen zorgen dat deze op de lacerta ALV beantwoord kunnen worden.
Liefst gebruik maken van mijn lacerta-account omdat ik een en ander graag centraal houdt.
http://forum.lacerta.nl/viewtopic.php?f=184&t=21937

gerrit

PS; graag verplaatsen naar evenementen
Laatst bijgewerkt door Martijn op 08 apr 2011 17:19, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: Verplaatst + titel gewijzigd
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 16-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 08 apr 2011 07:00

Oeps foutje; het is dus 18-6, niet 16-6 (dat valt ook niet op een zaterdag.
Martijn zou jij, of een andere moderator, de titel willen aanpassen?
Nog bedankt voor het verplaatsen.
Stel vooral ook veel vragen, ik kan mij niet voorstellen dat iedereen hier precies weet welke wetgeving wanneer van toepassing is en wat jouw verplichtingen zijn.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor Martijn » 08 apr 2011 17:24

Graag gedaan, de titel is intussen aangepast. Dat zal ik zo ook nog even doen op de kalender. Betreft de wetgeving zelf zie ik zo nu en dan wel eens vragen voorbij komen (of onwetendheid). Het zou goed zijn als we elkaar in zulke gevallen wijzen op dit onderwerp.

GerritH schreef:ik kan mij niet voorstellen dat iedereen hier precies weet welke wetgeving wanneer van toepassing is en wat jouw verplichtingen zijn.


Dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn inderdaad. Hopelijk is dit aanleiding voor de RFers om zich er eens in te verdiepen en vragen te stellen.
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 08 apr 2011 18:36

Ik hoop het ook. De persoon die de presentatie geeft is inspecteur bij de AID en de toegang is voor iedereen gratis.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor Jormungandr » 09 apr 2011 17:23

Beste Gerrit en Martijn,

Ik moet toegeven dat ik inderdaad weinig weet over deze wetgeving maar dat ik het zeker interessant en goed vind om mezelf er in te gaan verdiepen. Persoonlijk vind ik het dan ook goed dat deze lezing georganiseerd wordt en ik ga zeker proberen om er bij te zijn.
Kunnen jullie mij misschien helpen aan een site of een loket waar ik deze complete wetgeving kan opvragen met alle artikelen erin? Tot nu heb ik alleen maar hele beknopte versies of versies die verouderd zijn kunnen vinden.

Alvast vriendelijk bedankt!

MVG
Marjolein
Jormungandr
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 4068
Berichten: 1389
Geregistreerd: 30 jan 2011 20:17
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor Odatria » 09 apr 2011 17:49

Op de site van het Min. LNV kan je alle info afhalen. http://www.hetlnvloket.nl/
Odatria
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2494
Berichten: 811
Geregistreerd: 17 maart 2010 22:20
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor Jormungandr » 09 apr 2011 18:04

Dank je wel!
Jormungandr
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 4068
Berichten: 1389
Geregistreerd: 30 jan 2011 20:17
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor MarcoG » 10 apr 2011 10:48

Heb 1 vraag die ik mezelf al een enkele keer gevraagd hebt, maar telkens vergeet te beantwoorden.


Het gaat over nakweek die onder de CITES vallen en waarvoor een overdrachtsverklaring voor nodig is.
Moet deze verklaring zelf maken of biedt het LNV of CITES zelf een leeg formulier dat je kan downloaden?
MarcoG
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1336
Berichten: 8062
Geregistreerd: 10 jun 2009 07:29
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 10 apr 2011 14:12

Bij mijn weten biedt LNV geen standaardformulier.
Wat staat er bij mij op
1 administratienummer van het dier (dit is noodzakelijk omdat anders het nooit meer te koppelen is met de (verplichte) administratie
2 Herkomst van het dier incl geboortedatum
3 Administratienummers van de (mogelijke) ouderdieren (noodzakelijk voor de administratie)
4 Herkomst van de ouderdieren evt met CITES (ik denk niet dat dit verplicht is maar het is wel makkelijk.
5 Datum overdracht
6 Mijn naam en adres
7 Naam en adres van de koper
8 handtekeningen van koper en verkoper
9 Verklaring dat het dier afkomstig uit mijn eigen nakweek.
Waarschijnlijk mag het ook wel wat eenvoudiger, maar ik houd mijn administratie bij in Excel en alle gegevens over het dier worden automatisch overgenomen als ik het diernummer ingeef.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor reptiegirl » 10 apr 2011 15:05

@MarcoG,Ik maak altijd een kopie van de papieren van de ouder dieren en daarbij dan mijn gegevens en hoeveel nk enz
1.1.0. Pogona vitticeps,wk.(Billy-Boy,Zoe)
2.3.0. Eublepharis Macularius(Erik,Fynn,Emmy,Cindy,)r.i.p.Elly,r.i.p. Bindi.
1.1.0. Phelsuma laticauda.(Davey,Daisy)
1.0.0. Phelsuma mad. kochi.( Pepito) r.i.p Thula
2.1.0. Phelsuma mad. grandi.(Harry)
0.1.0. Eumeces schneideri.(Bonny)
1.0.0 Anolis carolinensis.(Mannie.) r.i.p Minnie
0.0.1. Mabuya elegansis.(Kathy)
3.3.0 Hemidactylus brookii subsp.Ghana.(geen naam)
3.3.0. Bombina orientalis(Olly's en,Molly's)
Pherupasmei schultei.
0.1.0. Rotweiler/Herder kruising(Kyra)
Avatar gebruiker
reptiegirl
 
Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1638
Berichten: 5585
Geregistreerd: 29 aug 2009 10:46
Woonplaats: cappelle a/d ijssel
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor MarcoG » 13 apr 2011 11:46

Nu had ik gisteren onder de douche een helder moment :mrgreen:
En toen kwam ik op een probleem/vraag waar ik tot nu nog geen antwoord op kan vinden.

Stel dat je nu een hagedis koopt, waarvoor je geen papieren nodig hebt. Noem hem Hagedis A
in 2012 bepaalt de CITES dat voor Hagedis A overdrachtpapieren nodig zijn bij verkoop doordat de wilde populatie afneemt.

En in 2014 krijg je een controle, waarbij ze Hagedis A bij jou tegenkomen.

Hoe bewijs je dan dat je dat dier voor 2012 hebt gekocht en daardoor geen papieren hebt?
Of zijn er in dit soort situaties papieren te regelen?
MarcoG
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1336
Berichten: 8062
Geregistreerd: 10 jun 2009 07:29
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 13 apr 2011 14:30

Voor B soorten (soorten die opgenomen worden op B) is dat meestal niet zo'n probleem. Zeker in zo'n geval. Soorten die van niets op A geplaatst worden (bv Neurergus kaiseri) moet je aanmelden. Je hebt daar een bepaalde periode voor en je krijgt dan papieren. Dat zelfde geldt eigenlijk voor alle verhogingen, maar ik zal de vraag opnemen.

gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 14 mei 2011 12:43

Hebben er nog mensen vragen?
Ik heb afgesproken deze een maand voor de lezing aan de heer Vosgezang te sturen, dus als ze er nog zijn stel ze hier of stuur me een PB

gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor dutchtropics » 06 jun 2011 22:36

Tijdens de beurs in Houten (5-6-11) trof ik verschillende liefhebbers met vragen over wetgeving. Die gaan allemaal naar de Lacerta-landdag.

Zelf vind ik het prettig om een mondelinge toelichting te krijgen. Bovendien kun je wellicht ook gerichte vragen stellen.
Het programma meldt verder dat er, naast deze lezing, ook stands zijn van lefhebbers/leden met voedseldieren, complete terraria, plantjes en allerlei terrariumspullen.
De bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk en nog gratis ook!
dutchtropics
 
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 2094
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 dec 2009 21:54
Land: Nederland

Re: Presentatie over wetgeving 18-6 Nieuwegein

Berichtdoor GerritH » 08 jun 2011 12:50

Hierbij wordt iedereen (ook niet leden) van harte uitgenodigd op de jaarvergadering van Lacerta. Een van de onderdelen is een lezing door Wim Vosgezang en Harald Garitsen van de AID waar een toelichting gegeven wordt op de wetten en regels waar je met het houden en overdragen van reptielen zoal mee te maken kunt krijgen.
Voor het programma en de route zie www.lacerta.nl

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4529
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Volgende

Keer terug naar Evenementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten



Slangenforum