Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor Rozano » 25 nov 2023 01:45

Ik weet niet of jullie dit al wisten maar ik kwam deze week via een video van Liam Sinclair (Reptiles and Research) te weten dat binnenkort, ergens in 2025, alle lampen die iets ofwat kwik bevatten verbannen zullen worden in Europa.
Met andere woorden al onze huidige UV lampen zullen van de markt verdwijnen wat een drama betekend voor onze hobby en vooral onze dieren.
Het is zo dat veel van deze lampen in Duitsland geproduceerd werden wel bepaald in 2 fabrieken nl. Sylvania die vooral de T5 tubes maakte voor Arcadia en ZooMed en de andere is Narva die o.a. de Mega Ray's en de Reptile Systems.
Sylvania zou hun fabriek laatst in augustus al gesloten hebben. Waardoor er enkel nog op de voorraden beroep kan gedaan worden, er worden geen nieuwe meer aangemaakt.
Narva zou hun fabriek nog open houden tot 2025.
Lampen buiten Europa produceren en deze importeren is ook uit den boze. Dit zal ook niet meer toegelaten worden.
Blijkbaar is kwik ook de enige goed werkende chemisch stof, die een positief effect heeft op het fosfor laagje in de lamp om de nodige golflengtes UVB en UVA en de rest van het zichtbaar lichtspectrum te bekomen.
Dus vervangen of gewoon weglaten zou dus geen oplossing zijn.

Voor mij sloeg dit nieuws toch in als een bom.
Ik stel me dan ook de vraag: EN WAT NU ?

Ik weet dat er ook veel wordt "geprobeerd" met UVB LED en ik schrijf dit bewust zo omdat tot op heden naar wat ik lees nog geen enkel veilig en echt bruikbare UVB LED lamp op de markt is.
Er zijn er al wel te krijgen maar als ze nagemeten worden zijn ze ver van perfect , sommige zelfs vrij gevaarlijk voor onze reptielen. UVB is vaak de korte golf (shortwave) variant die niet nuttig is voor de D3 synthese tot zelfs in het UVC gebied welke zeer schadelijk is.
Men maakt wel vorderingen maar we zijn er op dit moment nog lang niet voor wat het zou moeten zijn.

Langs de andere kant ben ik blij te zien dat een aantal (stuk of 50) organisaties en zoo's , zoals blijkbaar PVH (Platform Verantwoord Huisdierenbezit), zich hebben verenigd om de strijd aan te gaan tegen de beslissing van Europa om als nog, op z'n minst, een uitzondering te krijgen voor onze reptielenhobby.
Het zal al snel 2025 zijn dus veel tijd is er niet meer over.

Veel dierentuinen zijn al begonnen met het inslaan van een voorraad om toch op z'n minst nog enkele jaren voort te kunnen hun dieren met UVB te voorzien.
Natuurlijk moeten we best niet allemaal als een gek gaan hamsteren zodat we niet snel door die kleine voorraad heen gaan zitten.
Hoewel ik precies toch ,diegene die UV lampen gebruiken, zou willen aanraden een aantal op reserve te nemen om de tijd tot een alternatief te overbruggen.

Graag hieronder jullie gedachten en bedenkingen hierover.
en zou je individueel iets kunnen ondernemen om Europa te overtuigen?
Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt

Physignathus cocincinus - furcifer pardalis tamatave - Emydura subglobosa - Testudo hermanni boettgeri - Testudo horsfieldii - Tiliqua gigas evanescens
Boa constrictor - Boa imperator - Corallus Hortulanus
Python regius - Morelia spilota variegata - Morelia spilota Cheynei - Morelia spilota Mcdowelli - Aspidites melanocephalus - Aspidites ramsayi
Pituophis catenifer affinis - Lampropeltis alterna Blairi - Heterodon nasicus
Avatar gebruiker
Rozano
Moderator
 
Waardering: 206
Heeft bedankt: 21
ID: 6326
Berichten: 7369
Geregistreerd: 26 maart 2012 23:01
Woonplaats: Essen
Land: België

Re: Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor GerritH » 25 nov 2023 08:55

hoi rozano
ik heb dit al een hele poos geleden gemeld aan de georganiseerde hobby (Lacerta, NBSV, ESV, PVH). Op dit moment is de lobby om voor speciale toepassingen deze lampen mogelijk te houden (samen met de overige Europese landden en de dierentuinen) hard bezig. Maar meer is altijd beter.
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4532
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor Rozano » 25 nov 2023 11:57

Hebben zij al enigzins geruststellende berichten terug gekregen dat je weet of houd Europa voorlopig het been stijf?
Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt

Physignathus cocincinus - furcifer pardalis tamatave - Emydura subglobosa - Testudo hermanni boettgeri - Testudo horsfieldii - Tiliqua gigas evanescens
Boa constrictor - Boa imperator - Corallus Hortulanus
Python regius - Morelia spilota variegata - Morelia spilota Cheynei - Morelia spilota Mcdowelli - Aspidites melanocephalus - Aspidites ramsayi
Pituophis catenifer affinis - Lampropeltis alterna Blairi - Heterodon nasicus
Avatar gebruiker
Rozano
Moderator
 
Waardering: 206
Heeft bedankt: 21
ID: 6326
Berichten: 7369
Geregistreerd: 26 maart 2012 23:01
Woonplaats: Essen
Land: België

Re: Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor GerritH » 26 nov 2023 11:23

De EU is meestal erg gesloten helaas, dus geen idee
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4532
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor GerritH » 29 nov 2023 09:16

Update;

Dear Sir or Madam, dear supporters of our open letter to the EU Commission on the ban on certain light sources,

We have received a response to our letter from the EU Commission, which takes up our request for an exemption for lighting equipment (special purpose products - animal keeping and husbandry). The exemption we requested was not mentioned or promised by the EU Commission; instead, we were informed that there are existing exemptions for certain product classes and groups, which can also be applied for in the future. For our part, it should first be checked whether the light sources used so far do not fall into one of the possible categories for an exemption. If this is the case, the relevant stakeholders can apply for a further exemption, which may even be permanent and not just temporary.

If there are still products that do not fit into any of the categories, we are open to a further technical exchange with the responsible unit of the EU Commission - stating and listing the relevant technical details. According to our initial assessment, this approach may have to be taken for basking spots. As the further procedure now depends on technical product details (e.g., socket, power or the amount of mercury used in the lamp), we will soon organize a technical exchange with various manufacturers of lamps in order to find out for which products an exemption may be possible and where we need to take other action in the interests of animal welfare and ex situ species conservation.

As soon as we have feedback and a detailed assessment, we will inform you promptly. Please do not hesitate to contact me if you may have any further questions.
Yours sincerely,
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4532
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland

Re: Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor Rozano » 29 nov 2023 13:50

Dankjewel Gerrit voor deze bijdrage.

Met andere woorden, wat ik hier uit kan samenvatten is dat Europa er nog niet echt heeft over gesproken of enige beloftes daaromtrent heeft gemaakt.
De vragende partij, de "hobby" in zekere zin, moet nu eerst nagaan welke van deze lampen eventueel al onder de bestaande uitzonderingen kunnen vallen. (zoals de uitzonderingen van de warmte/basking lampen)
En voor de lampen die daar niet onder vallen moet een lijst gemaakt worden met alle technische eigenschappen (fitting, hoeveelheid kwik, stroomverbruik,...) zodat de Europese commissie dit kan bekijken en daar een extra uitzondering voor kan maken.
Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt

Physignathus cocincinus - furcifer pardalis tamatave - Emydura subglobosa - Testudo hermanni boettgeri - Testudo horsfieldii - Tiliqua gigas evanescens
Boa constrictor - Boa imperator - Corallus Hortulanus
Python regius - Morelia spilota variegata - Morelia spilota Cheynei - Morelia spilota Mcdowelli - Aspidites melanocephalus - Aspidites ramsayi
Pituophis catenifer affinis - Lampropeltis alterna Blairi - Heterodon nasicus
Avatar gebruiker
Rozano
Moderator
 
Waardering: 206
Heeft bedankt: 21
ID: 6326
Berichten: 7369
Geregistreerd: 26 maart 2012 23:01
Woonplaats: Essen
Land: België

Re: Worden in 2025 alle UV lampen verboden?

Berichtdoor GerritH » 29 nov 2023 15:08

Dat klopt en daar gaan we (georganiseerde hobbyisten) dan ook mee bezig. Dus nogmaals hier een oproep aan iedereen om de hobby sterk te houden hebben we sterke verenigingen nodig; om het geld hoef je het niet te laten; het lidmaatschap van de meeste verenigingen kost een stuk minder dan het jaarverbruik van een dertig watt lampje dat 12 uur/dag brandt. Als bestuurslid van lacerta zie ik natuurlijk het liefst lacerta leden, maar ook de overige verenigingen zijn prima; we werken prima samen met de meeste verenigingen.
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH
 
Waardering: 244
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Berichten: 4532
Geregistreerd: 11 nov 2009 19:41
Land: Nederland


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 413 gasten



Slangenforum