Ontsnapte cobra Made: 50 uur vw. werkstraf en slangenverbod

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Ontsnapte cobra Made: 50 uur vw. werkstraf en slangenverbod

Berichtdoor Martijn » 07 feb 2015 10:52

Eigenaar ontsnapte cobra: jammer dat ik twee jaar geen slangen mag houden

Luc van Hintum, de eigenaar van de cobra die vorig jaar ontsnapte in Made, heeft vandaag zijn straf gehoord. "Erg jammer dat ik twee jaar geen gifslangen mag houden, maar ik ben wel blij dat ik geen geldboete krijg."

Bron/lees verder: RTL Nieuws
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Ontsnapte cobra Made: 50 uur vw. werkstraf en slangenver

Berichtdoor loydlilith » 07 feb 2015 12:17

Hij mag alleen 2 jaar geen gif slangen houden, andere nog wel.
Vind het op zich een prima straf behalve dat de taakstraf voorwaardelijk is.. Had het netter gevonden als hij die 50 uur gewoon had moeten doen om zo op die manier toch nog iets "terug te betalen".
50 uur is nou ook niet bepaald heel veel dus lijkt mij het miste wat die terug kan doen.
In bezit:
230x50x90 - Schildpaddenbak (klik hier)
1.1 Graptemys pseudogeographica kohni
0.1(?) Rhinoclemmys punctularia
0.0.3 Trachemys scripta scripta
120x60x60 - Rattenslangen
1.1 Pantherophis guttatus
loydlilith

Waardering: 9
Heeft bedankt: 12
ID: 6904

Berichtdoor GerritH » 07 feb 2015 12:34

loydlilith schreef:Hij mag alleen 2 jaar geen gif slangen houden, andere nog wel.
Vind het op zich een prima straf behalve dat de taakstraf voorwaardelijk is.. Had het netter gevonden als hij die 50 uur gewoon had moeten doen om zo op die manier toch nog iets "terug te betalen".
50 uur is nou ook niet bepaald heel veel dus lijkt mij het miste wat die terug kan doen.

MBT tot het terugbetalen ligt er nog ene factuur van de gemeente van ongeveer 20.000 euro. Hoewel deze bestreden wordt lijkt me hier in ieder geval meer dan voldoende terugbetalen uit.
(ik verdien dat niet in 50 uur)

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor loydlilith » 07 feb 2015 12:41

GerritH schreef:
loydlilith schreef:Hij mag alleen 2 jaar geen gif slangen houden, andere nog wel.

MBT tot het terugbetalen ligt er nog ene factuur van de gemeente van ongeveer 20.000 euro. Hoewel deze bestreden wordt lijkt me hier in ieder geval meer dan voldoende terugbetalen uit.
(ik verdien dat niet in 50 uur)

Gerrit

Vind het lastig om te bepalen of de man die 20.000 nu wel of niet moet betalen.. Aan de ene kant zeg ik: Het is door zijn nalatigheid dat de gemeente deze kosten moest maken om de slang te vangen, daarom zou het niet meer dan logisch zijn dat hij deze kosten betaald.. Aan de andere kant is €20.000 wel een bizar bedrag en kan me best voorstellen dat iemand zwaar is de (financiele) problemen komt.. Vind het ergens ook wel aan de gemeente om deze kosten voor rekening te nemen. Neemt niet weg dat ik wel vind dat hij een boete moet betalen (of voldoen dmv taakstraf).. Maar in iedergeval niet de volledige 20.000
In bezit:
230x50x90 - Schildpaddenbak (klik hier)
1.1 Graptemys pseudogeographica kohni
0.1(?) Rhinoclemmys punctularia
0.0.3 Trachemys scripta scripta
120x60x60 - Rattenslangen
1.1 Pantherophis guttatus
loydlilith

Waardering: 9
Heeft bedankt: 12
ID: 6904

Berichtdoor nadia craens » 08 feb 2015 13:46

Die man heeft zijn burgerplicht gedaan door een melding te maken van zijn ontsnapte slang. En wat krijgt hij daarvoor in de plaats: straf en mogelijks een geldboete.

Hij had dit ook gewoon kunnen verzwijgen. Maar dat heeft hij dus niet gedaan.

Het meest stomme vind ik de straf "2 jaar geen gifslangen houden". Waarom 2 jaar? Op grond waarvan bepaal je dat.
Ofwel is dit een ongeluk en treft niemand schuld. Ofwel zorgt iemand niet goed voor zijn dieren en dan heeft die er best gewoon nooit meer.

Ik heb nog in een brandweerkazerne gewerkt en slangen zoeken hoorde af en toe tot de opdrachten. Net zoals de kat uit de boom gaan halen. (Al klinkt dat stom.)
Elke gemeente beslist dan zelf wat ze factureren en niet. En dan komen we weer bij mijn 1ste zin; deze man koos ervoor om hiervan melding te doen. Hij had het ook niet kunnen doen.
nadia craens

Waardering: 7
Heeft bedankt: 2
ID: 12276
Land: België

Berichtdoor GerritH » 08 feb 2015 15:32

Ik ben het er volledig mee eens dat hij keurig gewaarschuwd heeft en daarmee voor zichzelf een behoorlijk risico accepteerde. Dayt is echter een consequentie van het houden van gevaarlijke dieren.
Hij heeft echter in het houden van het dier 2 duidelijke fouten gemaakt;
1 Het verblijf is op enig moment niet goed (genoeg) afgesloten
2 De ruimte waarin de gifslangen stonden was niet slangdicht.
Dat zijn, bij het houden van gifslangen, ernstige fouten die mijn inziens ook een consequentie mogen hebben.
Ik denk nog steeds dat je de omgeving meer in gevaar brengt als je dronken in een auto stapt, maar dan nog is een strafmaatregel op zijn plaats.
De factuur van de gemeente is gebaseerd op het in rekening brengen van de bestede tijd, zolang gemeentes dat ook niet doen bij voetbalrellen e.d is dat in mijn ogen niet redelijk.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor nadia craens » 08 feb 2015 15:36

Goe gezegd Gerrit!
nadia craens

Waardering: 7
Heeft bedankt: 2
ID: 12276