Bedreigde diersoorten: redden of niet?

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Bedreigde diersoorten: redden of niet?

Berichtdoor Martijn » 12 mei 2013 19:04

Kemps-schildpadden, krokodillen op Borneo, haaien, tijgers en Tasmaanse duivels zijn slechts enkele diersoorten die met uitsterven worden bedreigd. Volgens de internationale unie voor natuurbescherming is veertig procent van alle organismen op aarde een bedreigde diersoort. En des te meer soorten wij ontdekken, des te meer diersoorten er worden toegevoegd aan de rode lijst. Wat moeten we met deze dieren doen? Moeten we ze redden of is het beter om natuurlijke selectie haar werk te laten doen?

Bron/lees meer: Scientias.nl
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Bedreigde diersoorten: redden of niet?

Berichtdoor GerritH » 12 mei 2013 19:09

Voor de meerderheid van de soorten die uitsterven is de aanwezigheid van de mens of door de mens veroorzaakte veranderingen in klimaat en of omgeving de belangrijkste reden van het uitsterven; het is dus zeker geen natuurlijke selectie en inderdaad dat betekent dat we als mens de plicht hebben de schade zoveel mogelijk te beperken.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Phantom » 12 mei 2013 19:28

Elk dier heeft een plek in de natuur, en de natuurlijke selectie.

De mens zorgt er voor dat deze selectie wordt verstoord.

Ik durf zelfs te beweren dat als we zo door gaan, dit de mens zelf wel eens de kop kan kosten.

Roofdieren vallen vaak gewonde of zieke dieren aan, geen roofdieren betekend meer zieke dieren. Die op hun beurt ziektes zouden kunnen verspreiden die ook voor de mens gevaarlijk is.

Zoals tegenwoordig al gebeurt.
Als je niet voor en dier kan zorgen, begin er dan niet aan.

R.I.P 09-08-2016 Jaap 1.0 Pogona Vitticeps 200x50x50

0.0.4 Dendrobates tinctorius “Nominaat” Frans Guyana

0.0.2 lugubris lepidodactylus
Phantom

Waardering: 8
Heeft bedankt: 2
ID: 8309

Berichtdoor Jan Paul » 12 mei 2013 20:50

Juist, en daarvoor is het bestaan van onze hobby dus zo van belang. Niet om wat er fout gedaan word, maar wat er goed gedaan word en met behulp van stamboeken e.d. of andere systemen die bloedlijnen in de hand houden zal ervoor zorgen dat hoop soorten er nog zullen zijn over 100 jaar. Zal niet geheel zo zuiver zijn als in de natuur maar beter iets dan helemaal niets.......

Hopelijk blijft de hobby dus bestaan en kunnen we het naar een nog hoger niveau brengen.... Als het aan de echte dierenliefhebbers ligt dan komt er verbod op :evil:
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
Heeft bedankt: 0
ID: 1946

Berichtdoor alttab » 13 mei 2013 09:21

Sinds er organismen bestaan, sterven ze ook uit.
Waar wij zelf aantoonbaar de oorzaak zijn vind ik dat we het moeten proberen te voorkomen.. We zijn gezegend met een flink stel hersenen waardoor we verder kunnen denken dan 'het recht van de sterksten' en daar moeten we dan ook iets mee doen!
1.0.0 Uromastyx Acanthinurus Geyri / Sahara Doornstaartagame
0.0.2 Uromastyx Ornata / Bonte Doornstaartagame
0.0.1 Uromastyx Acanthinurus Nigriventis / Marokkaanse Doornstaartagame
1.0.0 Pogona Viticeps / Baardagaam
1.0.0 Eublepharis macularius / Luipaardgekko
1.3.0 Crotaphytus Collaris Collaris / Halsbandleguaan
0.0.4 Testudo hermanni boettgeri / Griekse Landschildpad
alttab

Waardering: 10
Heeft bedankt: 18
ID: 6557

Berichtdoor Langbroek » 13 mei 2013 09:39

Ik kan me alleen maar bij de vorige berichten aansluiten.
Als een soort bedreigd wordt door toedoen van de mens, dan vind ik dat we moeten proberen gebieden te creëeren en te respecteren waar die soort weer tot zijn recht komt en de ruimte heeft.

Met reddingsoperaties voor zoals laatst die bultrug heb ik wel moeite.
Het dier strand niet voor niets en er zal dus wel iets mis zijn met hem.
Door dat soort dieren te redden grijp je in mijn ogen ongewenst in in het proces van natuurlijke sellectie. Ook nu de zeehondenpopulatie weer gezond is vind ik dat je verzwakte dieren en huilers gewoon aan hun natuurlijke lot moet overlaten. op den duur verzwakken we hiedoor de soort en is het einde van het redden zoek.
Langbroek

Waardering: 11
ID: 4198

Berichtdoor Jesse Willems » 13 mei 2013 09:40

Ik voel me echt gezegend dat de mens het denkvermogen heeft om de hele aarde naar de klote te helpen @alltab :p

0.1.0 Pogona vitticeps
2.3.0 Hemidactylus frenatus
1.1 Eurydactylodes agricolae
1.0 Rhacodactylus leachianus

1.1 Parabuthus transvaalicus
0.0.6 Heterometrus longimanus
0.1 Hadogenes paucidens
0.1 Deroplatys lobata
Jesse Willems

Waardering: 0
ID: 8084

Berichtdoor GerritH » 13 mei 2013 10:13

Langbroek schreef:Ik kan me alleen maar bij de vorige berichten aansluiten.
Als een soort bedreigd wordt door toedoen van de mens, dan vind ik dat we moeten proberen gebieden te creëeren en te respecteren waar die soort weer tot zijn recht komt en de ruimte heeft.

Met reddingsoperaties voor zoals laatst die bultrug heb ik wel moeite.
Het dier strand niet voor niets en er zal dus wel iets mis zijn met hem.
Door dat soort dieren te redden grijp je in mijn ogen ongewenst in in het proces van natuurlijke sellectie. Ook nu de zeehondenpopulatie weer gezond is vind ik dat je verzwakte dieren en huilers gewoon aan hun natuurlijke lot moet overlaten. op den duur verzwakken we hiedoor de soort en is het einde van het redden zoek.

Eens. Het gaat om soortbehoud, niet om individuen. Beide door jou genoemde soorten (bultrug en zeehond) zijn niet bedreigd zodat er ook geen reden is om individuen te redden.
Voor aangespoelde Kemps zeeschildpadden ligt de situatie anders; die soort is wel degelijk ernstig bedreigd en daar kan de redding van een individu belangrijk zijn voor de soort.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Berichtdoor Phantom » 13 mei 2013 20:03

Zoek maar eens op hoeveel diren er op jaarbasis worden afgeslacht.

Zoals haaien, of hoeveel regenwoud er wordt gekapt.

En kijk dan eens hoeveel procent dit uitsterven door de natuur zelf en hoeveel door het toedoen van de mens is.

Ik denk dat je zult schrikken.
Als je niet voor en dier kan zorgen, begin er dan niet aan.

R.I.P 09-08-2016 Jaap 1.0 Pogona Vitticeps 200x50x50

0.0.4 Dendrobates tinctorius “Nominaat” Frans Guyana

0.0.2 lugubris lepidodactylus
Phantom

Waardering: 8
Heeft bedankt: 2
ID: 8309

Berichtdoor SDreptiles » 13 mei 2013 22:59

Al die reddingsacties van bedreigde diersoorten is zoals dweilen met de kraan open.
Beter dat er iets gedaan word aan de oorzaak van uitsterven.
Wat zijn wij en dieren ermee geholpen als er een bepaalde diersoort in het wild uitgestorven is en alleen nog voortbestaat bij dierentuinen en liefhebbers .
De leefgebieden zouden evenwel met de dieren beschermd moeten worden.
Er zijn zo veel dieren beschermd en aan de vernieling van hun leefgebiedsen word dan weinig tot niks gedaan...
Beem nu de oeverzwaluw.
Bij een industriegebied hier in de buurt waar ze aan het werk zijn nestelen vele van die vogels in de grote zandhopen.
Die dieren hebben gewoon geen natuurlijke oevers meer om te nestelen en binnekort worden die zandhopen ook platgewalst en waar moeten die vogels volgend broedseizoen dan heen?
SDreptiles

Waardering: 0
ID: 6432
Land: België

Berichtdoor GerritH » 14 mei 2013 07:15

SDreptiles schreef:Al die reddingsacties van bedreigde diersoorten is zoals dweilen met de kraan open.
Beter dat er iets gedaan word aan de oorzaak van uitsterven.
Wat zijn wij en dieren ermee geholpen als er een bepaalde diersoort in het wild uitgestorven is en alleen nog voortbestaat bij dierentuinen en liefhebbers .
De leefgebieden zouden evenwel met de dieren beschermd moeten worden.
Er zijn zo veel dieren beschermd en aan de vernieling van hun leefgebiedsen word dan weinig tot niks gedaan...
Beem nu de oeverzwaluw.
Bij een industriegebied hier in de buurt waar ze aan het werk zijn nestelen vele van die vogels in de grote zandhopen.
Die dieren hebben gewoon geen natuurlijke oevers meer om te nestelen en binnekort worden die zandhopen ook platgewalst en waar moeten die vogels volgend broedseizoen dan heen?

Dat is wel een beetje erg negatief. ook voor reptielen zijn er succesvolle beschermings- en herintroductieprogramma's en als de soort er niet meer is heb je ook niets meer om op terug te vallen.
Oeverzwaluwen zijn (ook in de natuur) vogels van dynamische gebieden. Een afgegraven zandhoop voldoet voor deze dieren net zo goed als de natuurlijke afkalvende oever.

Gerrit
GerritH

Keer terug naar Nieuws