'Ontsnapte slang gaat geen konijnen vangen'

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

'Ontsnapte slang gaat geen konijnen vangen'

Berichtdoor Martijn » 23 jul 2012 22:28

Ieder jaar ontsnappen tientallen slangen in Nederland, maar dat zorgt zelden voor gevaarlijke situaties. Afgelopen weekeinde ontsnapte een boa constrictor van 2,5 meter uit een huis in Ter Apel.

Bron: de Stentor
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: 'Ontsnapte slang gaat geen konijnen vangen'

Berichtdoor nila2011 » 24 jul 2012 22:57

Pff.. die is wel weer terecht hoorde ik op het nieuws.. schijnt behoorlijke paniek te zijn geweest daar..
Hagedissen
2 baardagamen (pogona vitticeps 1.1) .. Sjonnie en Anita:-)
10 luipaardgekko's (eublepharis macularius 2.4.4) ..
1 leguaan (iguana iguana 0.1) .. Lizzy
9 wimpergekko's (rhacodactylus ciliatus 1.3.5) .. Koos en zijn harem :-)
6 Lepidodactylus lugubris
2 tokeh (gecko gecko 0.2) .. Trut en Troela :-)

Slangen
2 Koningspythons (Python regius 1.1) .. Piet en Nel
2 Boa Constrictor Imperator 1.1 .. Bo en Bea
1 Boa Constrictor Constrictor 1.0 .. Heinz
2 Haakneuzen (Heterodon Nasicus 0.1.1) .. Praliné en Caramel
2 Rattenslangen (Pantherophis Guttatus 2.0) .. Jut en Gut
1 Californische Koningsslang (Lampropeltis Getulus Californiae) .. Harry II

----
&veel beesten die je niet in een terra houdt:-)
nila2011

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 6502

Berichtdoor Heretic » 25 jul 2012 20:50

Dat viel volgens mij wel mee al die paniek.
Eigenaar was zelf op vakantie, die heeft hem in huis terug gevonden.
AfbeeldingLid van de Vogelspinnenvereniging Nederland (VVN). Word ook lid.

Geleedpotigen:
2.4.16 Pandinus imperator (keizer schorpioen)
1.1.0 Pandinus cavimanus
0.0.5 Mesobuthus caucasius
1.0.0 Heterometrus spinifer
0.0.6 Rhopalurus garridoi
Vogelspinnen:
0.0.1 Avicularia versicolor
0.0.1 Grammostola pulchripes
0.0.1 Grammostola rosea
0.0.1 Poecilotheria metallica
0.0.10 Heteroscodra maculata

Schildpadden
1.1.2 Trachemys scripta troosti (geelwang schildpad)

Kweekdieren
0.0.500+ Blaptica dubia
0.0.300+ sissende kakkerlak (Gromphadorhina portentosa)
Heretic

Waardering: 1
ID: 2822

Berichtdoor nila2011 » 25 jul 2012 23:37

Oh grappig.. ik hoorde van een oud collega die er in de buurt woont dat er behoorlijk wat paniek was.. haha... het beest is terecht, das het belangrijkste
Hagedissen

Slangen

----
nila2011

Berichtdoor Boa-R'burg » 27 jul 2012 11:45

Allemaal media aandacht.

Ik wist gewoon dat de slang in huis ergens zat! Als hij echt buiten was had de slang het amper overleeft met die paar nachten van 9-11 graden. Dan zou de slang nooit terug gevonden zijn,jah tot iemand een geraamte vind.

Heb ook wel eens een slang moeten zoeken,duurde 3 dagen maar uiteindelijk wel gevonden in huis,op een plek waar ik eerder gekeken had.
Boa-R'burg

ID: 6885

Berichtdoor bas » 28 jul 2012 12:55

Dit soort media-aandacht kunnen we in de hobby echt missen als kiespijn. Dit is alleen maar koren op de molen van de Partij voor de Dieren en anderen die onze hobby met alle liefde willen verbieden. Dus bij deze nogmaals de dringende vraag om iedereen die reptielen houdt de terraria gewoon te voorzien van een slotje en er alles voor te doen om ontsnappingen te voorkomen!
2-2-0 Python Regius wk
1-0-0 Boa constrictor salmon poss.50% het. albino
0-1-0 Boa constrictor constrictor wk
0-1-0 Boa constrictor constrictor anery
1-0-0 Boiga dendrophila melanota
1-1-0 Trimeresurus albolabris
1-0-0 Vipera ammodytes ammodytes
1-1-0 Aspidelaps lubricus lubricus
0-0-1 Deinagkistrodon acutus
1-0-0 Amerikaanse bulldog
bas

Waardering: 2
ID: 4397

Berichtdoor Boa-R'burg » 28 jul 2012 19:44

Helemaal mee eens.
Ik heb op elke bak een slotje zitten,niet dat de slangen die zware schuifdeuren open krijgen maar gaat om het idee!

De meeste slangen onstsnappen uit terrariums met een klep aan de bovenkant,vaak dus omgebebouwde grote aquariums. Ik heb het zelf ook gehad met 2 kleine boa's in zo'n omgebouwde,kon om de dag wel weer de kamer doorzoeken omdat ze door de kleinste kieren naar buiten kunnen glippen.

Een kier van 5 cm is ruim voldoende voor een slang van dik 2 meter om er eens lekker opuit te gaan.

Daarbij heb ik liever dat de mensen een terrarium in een apparte kamer houden met de deur dicht inplaats in grote huiskamers waar vaak deuren en ramen open staan. Mocht hij dan alsnog ontsnappen dan kan hij/zij niet ver weg zijn.
Boa-R'burg

Berichtdoor bas » 29 jul 2012 00:32

Goede zaak! Maar ik denk dat de meeste slangen ontsnappen uit terraria met schuifdeuren. Slangen klimmen omhoog en laten zich dan naar de zijkant vallen. Als ze dit een paar keer doen (en dan heb ik het over slangen met enige massa) dan staan de schuifdeuren op een kiertje. Door de luchtstroom weten ze dit kiertje prima te vinden en kunnen zich er tussen wurmen. Met alle ellende van dien. Een slotje doet dus wonderen!!!
2-2-0 Python Regius wk
1-0-0 Boa constrictor salmon poss.50% het. albino
0-1-0 Boa constrictor constrictor wk
0-1-0 Boa constrictor constrictor anery
1-0-0 Boiga dendrophila melanota
1-1-0 Trimeresurus albolabris
1-0-0 Vipera ammodytes ammodytes
1-1-0 Aspidelaps lubricus lubricus
0-0-1 Deinagkistrodon acutus
1-0-0 Amerikaanse bulldog
bas

Waardering: 2
ID: 4397

Berichtdoor nila2011 » 29 jul 2012 18:55

Ik heb op alles sloten... zelfs de baardjes...
Hagedissen

Slangen

----
nila2011

Berichtdoor Basch » 30 jul 2012 09:29

Boa-R'burg schreef:Allemaal media aandacht.

Ik wist gewoon dat de slang in huis ergens zat! Als hij echt buiten was had de slang het amper overleeft met die paar nachten van 9-11 graden. Dan zou de slang nooit terug gevonden zijn,jah tot iemand een geraamte vind.

Heb ook wel eens een slang moeten zoeken,duurde 3 dagen maar uiteindelijk wel gevonden in huis,op een plek waar ik eerder gekeken had.

Beest had het best gered hoor, ook die koude nachten. Ze blijven dan echt niet midden op straat liggen maar zoeken een iets warmer plekje op. Desnoods een konijnenhol of een plek tegen een huis aan.
En schuifruitjes ontsnappen ze makkelijk zat uit. Vaak nog tussen de kier tussen de ruitjes. Een omgebouwd aquarium zitten vaak gewoon te veel kiertjes in ook door onervaren bouwers. Voordeel ervan is als je een GOEDE kap maakt, je deze eigenlijk niet eens open kan laten staan door de rand die eromheen zit. Stukje open = hele kap scheef dat valt meer op dan een halve cm ruimte tussen 2 schuifruitjes waardoor een dier z'n bak open kan duwen.
Bovendien was trouwens in dit geval het niet de eigenaar die het dier heeft laten ontsnappen maar de vakantie oppas. Dan kan je sloten hebben wat je wil, maar als die niet dicht gedaan worden schiet het nog niet op.
1.1 Felis domesticus
1.1 Bufo regularis
0.0.2 Opistophthalmus wahlbergii
0.0.1 Pandinus cavimanus
0.0.3 Haplophelma minax
0.1 Poecilotheria regalis
1.0 Grammostola rosea
1.1 Grammostola rosea RCF
0.0.2 Eupalastrus campestratus
0.0.1 Heteroscodra maculata
0.0.2 Citharischius crawshayi/Pelinobius muticus
1.1 Pantherophis guttata guttata
0.0.2 Chilobrachys fimbriatus
0.0.2 Psalmopoeus irminia
1.0 Boa constrictor sp.
Basch

ID: 3201

Berichtdoor Boa-R'burg » 30 jul 2012 10:18

Basch schreef:
Bovendien was trouwens in dit geval het niet de eigenaar die het dier heeft laten ontsnappen maar de vakantie oppas. Dan kan je sloten hebben wat je wil, maar als die niet dicht gedaan worden schiet het nog niet op.

Dan lijkt me het nog de fout van de eigenaar. Simpel is dat.
Of je brengt het beessie naar een reptielenwinkel toe (oppas regelingen bestaan er in de meeste winkels)

Of je blijft gewoon thuis,ik kan niemand vertrouwen met mijn slangen,ookal is het familie. Er hoeft maar iets fout te gaan of vergeten te worden en je komt tot dit probleem.
Boa-R'burg

Berichtdoor GerritH » 30 jul 2012 11:43

Boa-R'burg schreef:Dan lijkt me het nog de fout van de eigenaar. Simpel is dat.
Of je brengt het beessie naar een reptielenwinkel toe (oppas regelingen bestaan er in de meeste winkels)

Of je blijft gewoon thuis,ik kan niemand vertrouwen met mijn slangen,ookal is het familie. Er hoeft maar iets fout te gaan of vergeten te worden en je komt tot dit probleem.

Gezien de quarantaine en hygiëne zou ik nooit dieren voor een vakantie naar een dierenwinkel brengen.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor TZB » 30 jul 2012 14:19

GerritH schreef:

Gezien de quarantaine en hygiëne zou ik nooit dieren voor een vakantie naar een dierenwinkel brengen.

Gerrit

Inderdaad...dan komen de dieren terug met mijt of erger.
In ieder geval, kan best zijn, dat dit wel bestaat in NL, maar een winkel hier in BE vinden waar je (en ik heb er dan nog niet echt veel) met grote wurgers terechtkan....is mij alvast onbekend...trouwens...wat voor logistiek gedoe kruipt daar allemaal niet in....zeker als je je eigen terraria dan moet gaan meezeulen (en als ze zelf terraria voorzien, is dat dan wel in orde allemaal?)....mijn grootste hok weegt toch al snel enkele honderden kg.

In mijn mening gaat de verantwoordelijkheid dan ook verder dan enkel goed voor je dieren zorgen....of je regelt iemand die niet bang is van nog maar een waterbak te verversen, en die ervaring met de hobby en de dieren heeft....dan heb je ook weinig kans dat er iets misloopt...of je doet zoals ik...sinds ik slangen heb ben ik enkel nog op citytrips geweest van enkele dagen (ja, al 8 jaar lang) net omdat het zo moeilijk is om iemand te vinden voor langere periodes :D .
- 0.1. Boa Constrictor intergrade nk 2004
- 1.1. Boa Constrictor imperator Honduras mainland nk 2007
- 0.1. Boa Constrictor constrictor Suriname wv 2007 (2008?)
- 1.1. Boa Constrictor imperator Costa Rica nk 2009

- 1.1. Epicrates Maurus 2007
- 0.0.1 Epicrates Maurus nk 2012
TZB

ID: 4368
Land: België

Berichtdoor Boa-R'burg » 31 jul 2012 00:13

GerritH schreef:

Gerrit

Dan nog,blijft het de verantwoording van de eigenaar!
Boa-R'burg

Berichtdoor Jan Paul » 31 jul 2012 08:03

Soms sta ik te werken aan alles hier en dan heb ik net weer een gesprek gehoord op radio of tv, alle woorden galmen dan door mijn kop en dan denk ik: Waarom doe ik dit nog? Ben al ruim 10 jaar bezig mijn droom te verwezenlijken, enige wat ik zie of hoor over onze hobby is negatieve shit..... Mensen die positief bezig zijn binnen onze hobby worden zwart gemaakt en weggepest van fora, of durfen letterlijk zichzelf niet meer te vertonen omdat deze bang zijn geworden hun dieren kwijt te raken. Hypocriete stichtingen praten over onze hobby of dat het een hel is, maar vergeten ooit zelf ook zo begonnen te zijn of erger nog de grondleggers geweest te zijn van de handel in reptielen, maar nu ineens zijn ze heilig boontje. Een Boa die ontsnapt is een hel, word over gepraat of ze bijna kinderen opvreten terwijl het tegendeel veel meer waar is. Zo nu en dan komt de Partij van de Dieren weer om de hoek met hun acties welke niet veel meer zijn dan leugens en bedrog uit het oogpunt deze hobby kapot te krijgen gezien dit beter zou zijn voor de dieren, maar verder dan hun neus lang is kijken is blijkbaar niet aan de orde.

Dus waar gaat het in dit verhaal nog over, allang niet meer over die Boa of wie zijn verantwoording dit is, ik lees hier frustratie. Gewoon pure frustratie over het feit dat er alleen nog negatief gekeken kan worden naar onze hobby......

Maar bekijk het eens anders, de gemiddelde reptielenhouder weet meer over zijn/haar dieren dan de gemiddelde katten of honden houder welke gemiddeld een stuk gevaarlijker zijn, houd deze dieren gemiddeld op een veel hoger level. Van ons word vaak gezegt dat we alleen maar mensen afzeiken, waarom doen we dit en waarom is dit zo? Omdat iemand helpen gewoon niet zonder dit gaat en waarom zou ik op iemand reageren die het toch al goed doet? Dus ben je al snel afzeiker, maar je kan het ook zien als positieve kritiek.... Heel veel dingen binnen onze hobby kun je ook anders belichten en dan zou het complete plaatje er al heel anders uit gaan zien, maar blijkbaar kunnen we dit niet en helpen wij hobbyisten ( ook ik) elkaar onbewust de afgrond in. Komen we weer bij de Boa uit, dat die dingen kunnen ontsnappen is een feit, dat er genoeg mensen zijn die deze niet goed houden ook. Maar het aantal die deze WEL goed houden hoor je of zie je niets van, alleen maar die ene slang welke hoogstwaarschijnlijk ergens in een hoekje kou loopt te leiden en wel iets beters te doen heeft dan jagen op een klein konijntje. En buiten dat feit nog eens om want waar gaat het nog over met ons overschot aan katten op straat die de hele zooi uitmoorden...................... Hebben we het over een trage worst die het leven nog amper ziet zitten....!! Dus wel of geen slotje, wel of geen slang in onze natuur, enige wat dit kan opleveren is stank overlast door het overlijden hiervan...

Maar goed, de kern van het verhaal is dat wij elkaar het leven zuur maken en dat daarvoor wetjes in het leven worden geroepen die de zooi niks veiliger maken (In tegendeel waarschijnlijk) en onze vrijheid drastisch word beperkt hierdoor...... Terwijl we juist blij moeten zijn dat mensen hobby's hebben en hoeveel meerwaarde deze eigenlijk geven in ongeveer alles!

Lang leve de vooruitgang en het eindeloos proberen het nog beter te doen dan de ander en zo niet, dan maken we die toch gewoon kapot want dat lost het allemaal op........ Want indirect is dit het grote probleem, onvrede in de mens.
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Volgende

Keer terug naar Nieuws