Roomba redt kinderen van giftige slang

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Roomba redt kinderen van giftige slang

Berichtdoor Peter S » 21 dec 2009 14:26

Jelmer Groen schreef:Ja dat zeg ik, uit de synoniemenlijst :lol:

Achja... jij bent veel meer thuis in datsoort dingen dan ik... (ik blijf gewoon ouderwets alle oude namen gebruiken enzo..)
En dan zeggen ze wel eens dat ik een wandelende encyclopedie ben.. maar jij bent af en toe ECHt niet normaal! ;-)
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.....
Peter S

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1410
Land: Nederland

Berichtdoor GerritH » 21 dec 2009 14:27

Jelmer,

Wat ik zei is dat het werken met nakweek dieren als doodzonde geldt. De betreffende dieren waren wildvang.
In een onderzoek als dit waar vooral gezocht wordt naar onderlinge verwantschappen en niet naar herkomst is het werken met dieren waarvan wel de soort maar niet de herkomst vast staat natuurlijk aanvaardbaar.
Werken met nakweekdieren is een probleem omdat bij dit soort onderzoek meestal gebruik gemaakt wordt van extra nucleair DNA zoals micro-satelieten of mitochondriaal.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor Peter S » 21 dec 2009 14:34

Okee...
hier haak ik af.... :shock:

Even voor de duidelijkheid:

Freek Vonk en ik hebben al eerder bloed afgenomen van een aantal van mijn dieren (onder andere de Pseudocerastessen) voor onderzoek naar familie-verbanden tussen adderachtigen.
Er is mij noit specifiek gevraagd of de dieren Nakweek of wildvang waren.. al denk ik dat ik het er zelf wel bij heb vermeld tussen neus en lippen door.. want nakweek was tot voor kort in Europa niet eens te vinden..
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.....
Peter S

ID: 1410

Berichtdoor Jelmer Groen » 21 dec 2009 14:48

GerritH schreef:Jelmer,

Wat ik zei is dat het werken met nakweek dieren als doodzonde geldt. De betreffende dieren waren wildvang.
In een onderzoek als dit waar vooral gezocht wordt naar onderlinge verwantschappen en niet naar herkomst is het werken met dieren waarvan wel de soort maar niet de herkomst vast staat natuurlijk aanvaardbaar.
Werken met nakweekdieren is een probleem omdat bij dit soort onderzoek meestal gebruik gemaakt wordt van extra nucleair DNA zoals micro-satelieten of mitochondriaal.

Gerrit

Hoi Gerrit,

Je vraagt ook of indien het wildvang is de herkomst bekend is en als je het mij vraagt ligt daar wel de kloe. Feitelijk maakt het niks uit of je binnen phylogenetisch onderzoek nou nakweek gebruikt waarbij van de ouderdieren de herkomst niet bekend is of wildvangdieren waarvan de herkomst niet bekend is.
Wat ik wilde aangeven is hoe je zulke gaten kunt opvangen. Maar dat wist je misschien/blijkbaar ook al wel...

Peter; Uhh tja bedankt :)

Groeten,

Jelmer
Jelmer Groen

ID: 2070

Vorige

Keer terug naar Nieuws