Waarom geen reptielen als huisdier met kleine kinderen?

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Waarom geen reptielen als huisdier met kleine kinderen?

Berichtdoor Martijn » 27 jan 2015 23:32

Reptielen, zoals bijvoorbeeld slangen, schildpadden, hagedissen, kikkers, kameleons enzovoorts kunnen drager zijn van ziektekiemen zoals Salmonella, zonder dat ze daar zelf ziek van worden. Men gaat er momenteel vanuit dat alle reptielen als positief op Salmonella beschouwd moeten worden, tot het tegendeel wordt bewezen.


Bron/lees verder: Gezondheid.be
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Avatar gebruiker
Martijn
Beheerder
 
Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Berichten: 14376
Geregistreerd: 23 mei 2007 14:33
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Re: Waarom geen reptielen als huisdier met kleine kinderen?

Berichtdoor Raphael1 » 28 jan 2015 13:02

Ik vindt dit best wel zorgwekkend hoor, omdat er veel dieren juist voor kinderen worden gekocht en je deze info nooit hoort van de verkopende partij.
Avatar gebruiker
Raphael1
 
Waardering: 14
Heeft bedankt: 19
ID: 12186
Berichten: 815
Geregistreerd: 11 sep 2014 14:32
Land: Nederland

Re: Waarom geen reptielen als huisdier met kleine kinderen?

Berichtdoor TheCreed » 28 jan 2015 15:40

Tijdje terug vroeg ik me ook af hoe dat nou precies zit met salmonella in reptielen. Het blijkt dat niet alleen reptielen salmonella dragen (salmonella is overigens een verzamelnaam voor ongeveer 2500 varianten), vogels en zoogdieren (waaronder wij) zijn ook geregeld drager van salmonella. Salmonella is net zoals E. colli natuurlijk onderdeel van de darmflora zonder dat we daar last van hebben. Het inslikken van deze bacteriën is alleen niet verstandig.

Salmonella is een darmbacterie en komt dus vooral voor in de poep van het dier. Het dier zit dus niet onder de salmonella, maar bevind zich vooral in het substraat en de uitwerpselen. Ik heb dit laatst toevallig getest (we hadden nog wat VBR agar over op school, daar kun je mee testen op salmonella bacteriën). Er was inderdaad niets te vinden op de huid van mijn blauwtong, maar er was wel groei te vinden op het substraat.

In ieder geval is het belangrijk dat je hygiënisch te werk gaat, altijd je handen wassen en nooit je dier zoenen.

Overigens is het risico van salmonella redelijk klein als je kijkt naar de ziektes die je kan krijgen van honden/katten/vogels: http://www.dgkcentrum-beek.nl/informati ... n-huisdier
TheCreed
 
Waardering: 20
Heeft bedankt: 35
ID: 9758
Berichten: 327
Geregistreerd: 18 mei 2013 11:13
Land: Nederland


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten



Slangenforum