Brengt klimaatverandering de gigantische reptielen terug?

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Re: Brengt klimaatverandering de gigantische reptielen terug

Berichtdoor GerritH » 14 jun 2013 21:35

steve01 schreef:Dan ben je minimaal 500 jaar later als zo iets gebeurd en of er dan nog ruimte voor is ik denk het niet :(
Ze bouwen alles vol denken die aan de natuur een te grootte krokodill word afgemaakt. :cry:

Nee hoor, evolutie kan verrassend snel gaan. Een van de leukste voorbeelden van een zeer snelle en redelijk ingrijpende verandering bij reptielen is de aanpassing bij Lacerta sicula op een eilandje bij de Kroatische kust;
Bijlagen
Lizards Undergo Rapid Evolution After Introduction To A New Home.pdf
(66.26 KiB) 298 keer gedownload
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951
Land: Nederland

Berichtdoor GerritH » 14 jun 2013 21:39

ShadowBumble schreef:Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het hele de aarde warmt op verhaaltje maar aanneem dat wij hier een klein deel in hebben als mens zijnde. ( Het enige dat wij veroorzaken is namelijk niet de werkelijk opwarming maar de doorgifte van UV stralen doordat de ozon minder word )

Nu voor ik gelijk word aangevallen met je bent gek denk even over het volgende na, het is al jaren bekend dat we momenteel aan het einde zitten van de laatste ijstijd, wat door meerdere wetenschappelijke onderzoeken ook onderbouwd word. Nu zit het zo als we aan het einde van een ijstijd zitten houd dat niet in dat we van eerst heel koud richting een warmer klimaat gaan ? Immers einde ijstijd betekend dat het een aflopende lijn is met "koude" temperatuur.

Als je dan ook kijk naar de afgelopen 5 ijstijden die wij als aarde hebben gehad ( althans voor zover we terug kunnen vinden in de gesteentes ) is dit altijd een cyclus geweest van het volgende :

Extreem Koud
Heel Koud
Koud
Middelmatig
Warm
Heel warm.

Alvorens het hele verhaaltje weer begint dit is een cyclus die al miljarden jaren zo verloopt waarom zouden wij ( de mens ) nu opeens heel verbaasd moeten doen dat het warmer word ? Dit houd namelijk in dat de dieren in dit geval ook steeds weer evolueren en dus groter worden, en als de volgende ijstijd weer aanbreekt zullen ze gaan schuilen en dus kleiner worden, immers minder voedsel, minder natuurlijk groei cyclus enz enz.

Kortom ik vind het niet meer dan een natuurlijke cyclus en wij zullen het einde hiervan ook niet meer mee maken.

Voor te record de laatste ijstijd ( Weichselien ) is pas 10.000 jaar geleden begonnen met afbouwen en begon 100.000 jaar geleden met zijn opbouw. Als je over dat soort cyclussen praat dan verbaast het mij dat mensen zich verbazen over de "opwarming van de aarde".

Klinkt leuk is helaas onzin;
Voorbeeld de opwarming is niet omdat UV stralen beter doordringen maar omdat wij allerlei gassen en stof in de atmosfeer blazen die infraroodstraling invangen. Normaal gesproken kaatst een groot deel van de zonnestraling weer gewoon terug de ruimte in; deze gassen zorgen ervoor dat dat minder wordt en er dus meer energie van de zon wordt ingevangen.
Een groot deel van de geconstateerde temperatuurverhoging is dus zeker geen natuurlijk proces.

Gerrit
John Cleese on stupid people; "You have to be relatively intelligent to realise how stupid you are"
Conclusie; de echt domme mensen zijn te dom om dat zelf in te kunnen inzien; iets wat discussies aanmerkelijk moeilijker maakt.
GerritH

Waardering: 247
Heeft bedankt: 1
ID: 1951

Berichtdoor benjaminvos » 14 jun 2013 21:52

Achja mij boeit dat hele opwarming van de aarde gebeure niet zo veel :P
Als wij als mensen de aarde naar de klote brengen dan vind de natuur zelf weer een manier om het te herstellen en weer in balans te brengen. bijvoorbeeld door natuurrampen etc.
Dat mag dan wel ten koste gaan van mensen levens maarja wij zijn daar de oorzaak van :P
2.0.0 varanus acanthurus

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 4806

Berichtdoor ShadowBumble » 14 jun 2013 22:02

GerritH schreef:Klinkt leuk is helaas onzin;
Voorbeeld de opwarming is niet omdat UV stralen beter doordringen maar omdat wij allerlei gassen en stof in de atmosfeer blazen die infraroodstraling invangen. Normaal gesproken kaatst een groot deel van de zonnestraling weer gewoon terug de ruimte in; deze gassen zorgen ervoor dat dat minder wordt en er dus meer energie van de zon wordt ingevangen.
Een groot deel van de geconstateerde temperatuurverhoging is dus zeker geen natuurlijk proces.

Gerrit

Er daar zit dus het probleem er zijn 2 groepen researchers welke de ene het bovenstaande van mij aangeeft en de andere juist jouw verhaal.

Aangezien we dan toch bronnen willen zien :

Agence France-Presse. "Global warming to stave off next Ice Age." COSMOS Magazine. Nov. 13, 2008.
Chameides, Dean Bill. "Global Warming and Predictions of an Impending Ice Age -- Predicting Future Climate." TheGreenGrok.
Maasch, Kirk A. "The Big Chill." NOVA Online.
McGuire, Bill. "Will Global Warming Trigger a New Ice Age?" The Guardian. Nov. 13, 2003.
NOAA. "New Study Shows Climate Change Largely Irreversible." Jan. 26, 2009.
ScienceDaily. "Did Early Global Warming Divert a New Glacial Age?" Dec.18, 2008.
National Geographic : Mars Melt Hints at Solar, Not Human, Cause for Warming, Scientist Says February 2007
Pearce, Fred. "Faltering currents trigger freeze fear." New Scientist. Dec. 3 - Dec. 9, 2005, Volume 188, Issue 2528, pgs. 6-7.
Weaver, Andrew J. and Claude Hillaire-Marcel. "Global Warming and the Next Ice Age." Science. April 16, 2004. Vol. 304, Issue 5669, pgs. 400-402

Er zijn dus meerdere theorieën variërend van dat de opwarming zal leiden tot een nieuwe ijstijd, als in het is een natuurlijke cyclus, tuurlijk zullen wij als mens zijnde het hierin bespoedigen immers zijn wij het enige ras ter wereld dat in staat is om ervoor te zorgen dat we kunnen uitsterven als mens zijnde.

Echter als onzin kan je het niet afdoen het is mijn interpertatie ervan of die correct is heb ik 1 voordeel mee we zullen beide niet lang genoeg leven om erachter te komen wie er uiteindelijk gelijk had ;).
1.1.0 Pogona henrylawsoni ( Vermithrax & Archonae )
ShadowBumble

Waardering: 0
ID: 9591

Berichtdoor Jan Paul » 14 jun 2013 23:03

GerritH schreef:Je hebt twee effecten;
1 Door de opwarming kunnen dieren binnen de limiet van de zuurstofinname groter worden; en dat gebeurd ook.
Om echt enorm te worden is echter of een ander longssyteem of een hogere O2 concentratie nodig; dus een beetje groei gaat goed.

Gerrit

Ik weet, maar was gewoon even een simpele vorm van krom denken :lol: Uiteindelijk zal het niet eens zover komen, hoe groter een bevolkingsdichtheid word hoe groter de bom ook word. Dus de kans dat wij mensen in een relatief dichtbevolkte wereld kunnen overleven voor nog een aantal duizenden jaren is behoorlijk klein te noemen. Daarbij zijn mensen veel te wraaklustig, is er teveel kennis dus de kans dat er eens een idioot opstaat met de meest vreselijke cocktail die hij loslaat voor het uitroeien van ons ras is ook vrij groot.

Nee ik zie de gedachte van grote reptielen ook nog wel ontstaan, maar dat is wel zonder onze aanwezigheid of dit in het minimale. Gelukkig zal dit in zoverre ik nu weet mijn tijd nog duren :mrgreen: We gaan het zien, heel moeilijk te voorspellen natuurlijk... De kans dat we iets nalaten dit te gaan worden is al zeer klein dus wat dit betreft.. Sowieso zie ik deze evolutie niet zo snel ontstaan kijkende naar de afgelopen honderd jaar, wel een geheel nieuwe.
Graag mailen via onze websites, PB (Persoonlijke berichten) beantwoord ik niet.

Vind ons leuk: http://www.facebook.com/quolibet
Over ons: http://www.Quolibet.nl of http://www.Quolibet.com
Voor Teju's: http://www.Tejukweker.nl
Jan Paul

Waardering: 4
ID: 1946

Vorige

Keer terug naar Nieuws