Groene en bruine kikker doen het goed

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over reptielen en amfibieën

Berichtdoor Martijn » 08 feb 2010 22:00

Bericht uitgegeven door Ravon

Het gaat met de meeste soorten amfibieën de laatste jaren een stuk beter dan in de vorige eeuw. Recente cijfers van het NEM Meetnet Amfibieën van Stichting RAVON laten zien dat zowel de groene als de bruine kikker in aantal zijn toegenomen. De heikikker blijft stabiel.

Met veel amfibieënsoorten ging het in de vorige eeuw niet goed. Dit kwam vooral door het verlies van leefgebied, verzuring van poelen en vennen, versnippering en verdroging. Door verschillende beschermingsmaatregelen en verbetering van de waterkwaliteit, gaat het met de meeste soorten amfibieën de laatste jaren gelukkig weer een stuk beter.

poelkikker2.jpg
Poelkikker (één van de drie groene kikkersoorten)
poelkikker2.jpg (32.69 KiB) 2896 keer bekeken

De groene kikker is één van de meest algemene kikkers van Nederland. Deze soort wordt door vrijwilligers van het Meetnet Amfibieën in 1.036 wateren gevolgd. De afgelopen tien jaar werd de groene kikker elk jaar vaker waargenomen. De aantallen poelkikkers en meerkikkers (twee groene kikkersoorten) blijven stabiel. Bij de recente actualisatie van de nationale Rode Lijst is de poelkikker van de lijst verdwenen. Wel blijft deze soort via Europese wet- en regelgeving goed beschermd en blijft het een aandachtsoort voor het Meetnet Amfibieën.

Bruine kikker
De meest recente analyses van het NEM meetnet gaan tot en met 2008. De bruine kikker was in 2008 de meest waargenomen kikker binnen het Meetnet. De soort wordt gevolgd in 1.078 wateren verspreid over heel Nederland. In vergelijking met eerdere jaren is de bruine kikker in 2008 wel iets minder vaak waargenomen. Over de gehele periode 1997-2008 vertoont de bruine kikker een matige toename.

Grafiekbruinekikker.jpg
Waarnemingen bruine kikker 1997-2008
Grafiekbruinekikker.jpg (24.5 KiB) 2896 keer bekeken

Heikikker
De heikikker liet ook in 2008 een stabiel voorkomen zien in de gebieden waar deze soort gevolgd wordt. De heikikker staat - net als de poelkikker - niet meer op Rode Lijst. Op de lijst van 1996 stond hij nog vermeld als kwetsbaar. Wel blijft de soort via Europese wet- en regelgeving goed beschermd en blijft ook deze soort een aandachtssoort voor het Meetnet.

Met de boomkikker gaat het gelukkig erg goed in Nederland. De boomkikker is en blijft de soort die het sterkst toeneemt (zie eerder Natuurbericht hierover).

In totaal zijn er over de periode 1997-2008 van 319 telgebieden gegevens verzameld door vrijwilligers van het RAVON Meetnet Amfibieën. De meeste telgebieden bestaan uit meerdere meetlocaties - in totaal 2.497 wateren of luisterpunten - verspreid over alle provincies.

Tekst: Edo Goverse en Gerard Smit, Ravon; Tom van der Meij, CBS
Foto: Arnold van Rijsewijk, Ravon
Met vriendelijke groet,
Martijn (beheerder)

Reptielenforum - Voor als je (van) reptielen houdt
Martijn
Beheerder

Waardering: 32
Heeft bedankt: 10
ID: 2
Land: Nederland

Re: Groene en bruine kikker doen het goed

Berichtdoor Vermillion » 09 feb 2010 13:52

tof nieuws! :mrgreen:
Afbeelding
Je kunt me verantwoordelijk houden voor wat ik zeg, niet voor wat jij verstaat.

Tijdelijk niet aanwezig.

Python Reticulatus- 1.1 Bali, 1.1 Buton, 0.2 Seleyar, 1.0 Purple albino tiger, 0.1 Suntiger
Python M. Bivitattus- 1.0 Albino, Opvang.
Gezocht 1.0 Seleyar
Afbeelding
Afbeelding
Vermillion

Waardering: 1
Heeft bedankt: 0
ID: 1580

Berichtdoor reptilenoob3000 » 09 feb 2010 19:01

Wij hadden in de zomer ( :( ) zo'n poelkikker in de tuin :P .
iMAYDAY!
reptilenoob3000

Waardering: 2
ID: 1923

Berichtdoor Danny » 09 feb 2010 21:07

Dat is zeker goed nieuws. Ben van kinds af aan altijd een amfibiën freak geweest. En tot mijn 15e ofzo, ging ik altijd door weilanden opzoek naar dril. Dat deed ik dan in emmers of grote bakken. Liet ik uitkomen, en tot het jonge kikkertjes of padden waren, liet ik ze weer vrij. met 1000 tegelijk :mrgreen:
Salamanders ving ik ook vaak genoeg..alleen geen eieren.
1.1 Morelia spilota ssp
2.0.1 Boiga dendrophila melanota
3.2 Agalychnis callidryas
2.3 Epipedobates tricolor
Danny
Verbannen

Waardering: 1
ID: 667

Keer terug naar Nieuws